آخرین مطالب

سطحی‌نگری در ستاد خدمات سفرهای نوروزی مشهود است

سطحی‌نگری در ستاد خدمات سفرهای نوروزی مشهود است گزارش

سطحی‌نگری در ستاد خدمات سفرهای نوروزی مشهود است

  بزرگنمایی:
به گزارش خبرنگار حاما نیوز - حمید سپهری؛ امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت‌های بسیاری را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان‌شهرها ایجاد کرده است. این صنعت در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه شهری ایران کنونی نیز بسیار با اهمیت است. توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده یکی از فعالیت‌های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر است. بررسی خواهیم کرد که مدیریت اجرایی شهرهای ایران به چه میزان از شاخص‌های مطرح برای گردشگرپذیر بودن برخوردار هستند و این موضوع را در اقدامات ستاد خدمات سفرهای نوروزی که فرصتی ارزشمند برای بهره از مزایای صنعت گردشگری شهری محسوب می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر یک الزام است
برای توسعه گردشگری شهری باید جوانب مختلفی مورد دقت و توجه قرار گیرد؛ مهم‌ترین راهبردها به شرح ذیل است: تقویت عزم و اراده توسعه گردشگری در میان مردم و مسئولین، توسعه گردشگری با تفکر شبکه‌ای، تشکیل نظام مدیریت یکپارچه مقصد، تقویت بازاریابی گردشگری و ارائه و ترویج تصویری مثبت از شهرهای هدف، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر، ظرفیت رویدادسازی در شهر، و برندسازی برای شهرهای هدف دارای محصول مستعد برندسازی.
باتوجه‌به شرایط حاکم بر هر یک از شهرهای ایران می‌توان بررسی کرد که در بزنگاه سفرهای نوروزی، گردشگری شهری باید چه موضوعاتی را محور قرار دهد و ستاد خدمات در بازه زمانی تعریف شده نوروز بایستی مدیریت اجرای صحیح سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها را دنبال کند.
با بررسی برنامه‌های اعلامی از سوی شهرهایی که خود را برای استقبال از میهمان‌های نوروزی آماده می‌کنند، متوجه می‌شویم این برنامه‌ها از استانداردهای علمی مطرح در گردشگری شهری برای جذب و ماندگاری گردشگر و مسافر دور است و نیاز به توجه بسیار جهت تحقق رویکردهای و اهداف راهبردی موردنظر دارد.
وجود جاذبه‌های متنوع در شهرها چون اماکن تاریخی، مراکز فرهنگی، امکانات ورزشی و درمانی، علمی، مراکز خرید و بازارها و ... جزء عامل‌های مهم شکل‌گیری گردشگری شهری است. کلان‌شهرهایی نظیر تهران، شیراز، اصفهان، همدان و ... با داشتن جاذبه‌های متعدد و متنوع فرهنگی، تاریخی، طبیعی، درمانی، مذهبی، ورزشی و سیاسی ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد که در حال حاضر بهره جدی از آن نمی‌برند.
بی‌توجهی ستاد خدمات سفرهای نوروزی به فرصت‌ها و محدودیت‌های حوزه گردشگری شهری 
بسیاری از معضلات فعلی شهرهای کشور، از جمله کاهش درآمدهای پایدار شهری، افزایش بیکاری، افزایش آسیب‌های اجتماعی، و کاهش نشاط اجتماعی را می‌توان از طریق توسعه گردشگری شهری کاهش داد؛ زمانی که برای رسیدن به این رونق صرف می‌شود قطعاً در سفرهای نوروزی و ستاد خدمات سفرهای نورزی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت تا ماحصل این برنامه‌های مدون چشیده شود اما اکنون با مرور برنامه‌های ستاد خدمات سفرهای نوروزی شما شاهد چنین برنامه‌های مدون و دارای سازوکار نیستید!
سازمان گردشگری جهانی نظام گردشگری را به دو بخش اصلی تقسیم می‌کند؛ بخش اول عوامل تقاضا، شامل بازارهای گردشگری بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و ساکنان محلی، و بخش دوم عوامل عرضه که مشتمل بر فعالیت‌ها و جاذبه‌ها، محل اقامت، خدمات و تسهیلات گردشگری، حمل‌ونقل، امکانات و تأسیسات زیربنایی و عناصر سازمانی است 
 مدل دیگر، مدل گان است. گان نظام گردشگری را مبتنی بر دو بخش عرضه و تقاضا می‌داند؛ در بخش تقاضا، جمعیت علاقه‌مند و متمکن به انجام سفر و گردش قرار گرفته‌اند؛ و بخش عرضه بر عناصر و بخش‌های اصلی، همچون جاذبه‌ها، حمل‌ونقل، خدمات، مطالعات و تبلیغات، تأکید دارد؛ هر یک از این عناصر در تعامل و ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند.
براین‌اساس، ابعاد توسعه گردشگری یک شهر شامل جاذبه‌ها، فرهنگ و آموزش، تأسیسات و خدمات، قوانین و مدیریت، حمل‌ونقل و ارتباطات و اطلاع‌رسانی است که هرکدام از این مؤلفه‌ها، باتوجه‌به اسناد برنامه‌ای موجود و نظر نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه، ذیل نقاط قوت و ضعف آن شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
حال با بررسی برنامه‌ها متوجه می‌شویم که شهرهای کشور یا کلان‌شهرها تا چه میزان بر اساس استانداردهای سازمان گردشگری عمل می‌کنند برای جذب گردشگر و یا آنکه تا چه میزان در عرضه و تقاضا درست عمل کرده‌اند که درخواهیدیافت بسیار ضعیف عمل شده و تنها به امور سطحی مانند بزک کردن شهر و اقداماتی همچون گل‌کاری و ... پرداخته‌اند و خدمات و تأسیسات زیربنایی و آموزش کمتر موردتوجه قرار گرفته است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی