از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت سیاست داخلی

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام  دیپلماسی و منطق قدرت

  بزرگنمایی:
مکانیسم ماشه بار دیگر به نماد تناقض‌های سیاست بین‌الملل بدل شده است؛ سازوکاری که در ظاهر برای حفظ توافق طراحی شد، اما در عمل ابزار فشار مضاعف بر ایران گشت. اکنون، بازخوانی مسیر برجام تا امروز، نه‌تنها بازنگری در دیپلماسی، بلکه واکاوی نسبت ما با ساختار قدرت جهانی را ضروری می‌کند.

محد حسین واحدی 

مکانیسم ماشه، بندی در برجام است که درست مثل شلیک یک تفنگ، به‌صورت خودکار تحریم‌ها را بازمی‌گرداند. این بند طوری طراحی شده که با یک فرمان، بدون نیاز به رأی‌گیری در شورای امنیت، فقط با یک مشورت، تحریم‌ها فعال می‌شوند؛ حتی وتوی روسیه و چین هم تأثیری ندارد. در قطعنامه اخیر، علاوه بر روسیه و چین، الجزایر و پاکستان هم مخالفت کردند، اما باز هم کارساز نبود، چون کشورهای غربی از نظر تعداد و لابی‌های قدرتمند، به‌ویژه آمریکایی‌ها، در شورای امنیت دست بالا را دارند.
در کنار این ساختارهای رسمی، برخی کشورها هم به شکل مستقل علیه ایران اقدام می‌کنند و نیروهای نظامی ما را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند. کشورهایی مثل پاراگوئه، استرالیا و دیگران از جمله این مواردند. مجموعه این اقدامات، زمینه بازگشت تحریم‌های سنگین و حتی احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل را فراهم کرده است.
اما پرسش مهم اینجاست: چطور چنین بندی وارد برجام شد؟ و فعال‌شدن آن چه پیامدهایی برای ایران دارد؟
محمدجواد ظریف در سال 1398 گفته بود که مکانیسم ماشه در متن اولیه برجام وجود نداشت. اما بعدها اشاره کرد که در لحظات پایانی، فردی به نام فرانچسکو بندی را به توافق اضافه کرده است؛ بندی که عملاً دست طرف غربی را باز گذاشته است. به‌نظر من، این بند احتمالاً همان اختیارات گسترده‌ای است که حالا تحت عنوان مکانیسم ماشه شناخته می‌شود.
در هر حال، آنچه رخ داده نتیجه تصمیم جمعی تیم مذاکره‌کننده است و نمی‌توان تقصیر را به گردن فرد خاصی انداخت. اگر در آن زمان توافق محکم‌تری بسته می‌شد و پارلمان آمریکا هم آن را تأیید می‌کرد، شاید ترامپ بعدها نمی‌توانست به‌راحتی از آن خارج شود.
در ماه‌های اخیر، از سخنان سناتور مارکو روبیو و دیگر مقامات آمریکایی می‌توان این نتیجه را گرفت که هدف اصلی آن‌ها، چیزی جز «تسلیم کامل ایران» نیست. چرا که اکنون مسئله موشکی هم به میز مذاکرات اضافه شده و حتی پیشنهادهایی مثل تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای فقط برای خریدن زمان است، نه برای حل مشکل. اسرائیل و کشورهای اروپایی در جنگ 12 روزه دیدند که موشک‌های ایرانی چه قدرتی دارند و حالا با هر نوع توان موشکی ایران مخالف‌اند. طبق بندهای قطعنامه 2231، هر آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، نقض برجام محسوب می‌شود  اگر این دو گزاره را کنار هم بگذاریم، تصویر روشنی از نیت آن‌ها به دست می‌آید.
اما فعال‌شدن مکانیسم ماشه چه تبعاتی برای ایران دارد؟ اولین پیامد آن بازگشت تحریم‌های گسترده است، ولی ما پیش‌تر هم تحت سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار داشتیم. تا پیش از جنگ روسیه و اوکراین، ایران تحریم‌شده‌ترین کشور جهان بود و پس از آن، فقط جای خود را به روسیه داد. بنابراین، فعال‌شدن ماشه بیش از آنکه تحریم جدیدی بیاورد، ایران را بیش‌تر منزوی و خطرناک جلوه خواهد داد.
در این وضعیت، برخی کشورهای اروپایی حتی می‌توانند به‌استناد قطعنامه‌های پیشین، اجازه فرود به هواپیماهای ایرانی ندهند یا آن‌ها را بازرسی کنند. طبق قطعنامه 1929، کشورها در صورت لزوم مجازند محموله‌های ورودی و خروجی ایران را بازرسی نمایند. بیشتر این قطعنامه‌ها در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد صادر شد؛ همان زمانی که او تحریم‌ها را «کاغذپاره» می‌نامید و از «چهارراه دنیا بودن ایران» سخن می‌گفت، بی‌آنکه به ضعف زیرساخت‌های صنعتی و مدیریت ناکارآمد اشاره کند . ضعف‌هایی که هنوز هم مانع استفاده موثر از موقعیت ژئوپولیتیک و منابع انرژی کشورند.
در نهایت، می‌توان گفت مکانیسم ماشه همان «گلوله آخر در تفنگ اروپا» است که شلیک آن، پیش از پایان مهلت، آغازگر مرحله‌ای خطرناک خواهد بود؛ مرحله‌ای که ممکن است ایران را به سمت درگیری مستقیم با اسرائیل یا بحران‌های داخلی و اقتصادی جدی‌تر بکشاند.
برای مقابله با این وضعیت، ایران باید پیش از هر چیز، در سیاست‌های اقتصادی و نظامی خود بازنگری کند و عوامل بازدارنده واقعی را تقویت نماید؛ تنها در این صورت است که می‌توان از «شلیک دوم» جلوگیری کرد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول