نگاهی به کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی نوشته ی دکتر مریم اسمعلی پور

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی معرفی و پیشنهاد

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

  بزرگنمایی:
“ ادبیات جایی است که انسان ها در آن با هم رو در رو می شوند. پس در ادبیات می توانیم انسان و جهان را بفهمیم”

مریم رازانی 

“ ادبیات جایی است که انسان ها در آن با هم رو در رو می شوند. پس در ادبیات می توانیم انسان و جهان را بفهمیم”
هانا آرنت
در سراسر گیتی، کودک با دو عامل شروع به شنیدن می کند. نخست لالایی و پس از آن قصه. هر دو برخاسته از فرهنگ هایی که هزاره ها را درنوردیده و سینه به سینه تا نخستین آموزه های کودک آمده اند و به دلیل همان پیشینگی هیچکس را توان برانداختن یا تهی ساختن آن از معنا نیست. قصه ها تنها متعلق به یک ملت نیستند. با پیدایش زبان آفریده شده، درتمدن بالیده اند، و با همان قدرت و قوتی ایستاده اند که پیدایش آتش و کشف فلز. نیز؛ درهمه ی دنیا مشترک. هریک به زبان خویش همان را می گویند که ما درپای گهواره و بسترکوچک فرزندمان، یا وسیع تر از آن، دردورهمی های شب های بلند زمستان، یا مناسبت های فرهنگی مانند شب یلدا و ده ها جشن کوچک و بزرگ بویژه در روستاها، گوش جان را به آن می سپاریم.
 نکته ی تازه ای که دکتر مریم اسمعلی پور در این کتاب ارزنده برآن افزوده و کمترکسی تا کنون به آن پرداخته، یافتن نقش “زن” درشکل گیری صدها افسانه ی مشترک دربین ملت ها برپایه ی “خود انگیختگی”، “قانون شکنی”، “زخم خوردگی”، “گروه مداری”، “ماجراجویی”، “ تک روی”، “عملگرایی” و “تأثیربردیگران” است. زنی که از آغاز دوران “مرد سالاری” وجود و توانایی اش انکار شد، تحت سلطه گرفتندش و زان پس، برای رهایی و اثبات وجود مقتدرو مولدش به صورت کهن الگو درآمد و درآئینه ی افسانه نقش بست. چنانکه “یونگ” و بسیاری از”پسا یونگ”یی ها و “اسطوره شناسان”، سفر زن قهرمان را که با “شهود” آغار می شود، سرمنشاء آفرینش هنری و پس از “جدایی از مادر”، سرآغاز “ جدی ترین و و مهمترین سفر قهرمانی می نامند.
 در روانشناسی سفر؛ سایه ها به صورت تجربیات زیست نکرده ی سرکوب شده خود را نشان می دهند، صحرا، کوه، بیابان، و جنگل و آب از تاریکی و ابهام به در می آیند، جفت جویی آرمان یی مقدس وتضمین کننده ی بقا است، اشیاء، جسم، و حتی پوست هریک به نوبه ی خود شاخه ای از قدرت، شادی و عشق را دردنیای قصه ها نمایندگی کرده و حلقه ی بین عرفان و کنش جمعی را آشکارمی کنند. جهان زیرین به گونه ی دیگری تعریف می شود. کار زنان و رشتن های هنرمندانه شان دوران “مادرسالاری” را بازتاب می دهد. آنیما “نماد مردانگی” و آنیموس” نماد زنانگی” جای خود را در قصه های کهن تعریف می کنند. 
چرایی اعداد قدسی شده و تکرار شونده در میان روابط عمیق مبنی بر حقیقت و کفایت ، و از لابلای علوم، نجوم، آئین ها وخوان های هفتگانه آشکار می شود. در این تحقیق که براساس داستان های کهن و اساطیری ایران و جهان و با استفاده از پژوهش های روانشناسانه و جامعه شناسانه ی غرب – به طور عمده با بهره برداری از نظریات استس i و یونگ ii - صورت گرفته، به عناوینی مانند “زن دوزیست”، “زن وحشی”، “زن نااهل”، برمی خوریم که جنبه های متفاوت شخصیتی زنانی را که در جوامع بسته و بویژه جوامع درونگرا مانند ایران جرأت یا قدرت ظهور  ندارند، به رشته ی تحریر در آورده است. عشق در کهن الگو تبدیل به احساس (که این زمان زبان خود را گم کرده است)، می شود، اشک معرف احساس، بَل دریچه ی ای برای دست یافتن به بینش و بصیرت دیگری، نقص جسمی نشانه ی رشد ناقص روان شناختی و تبعید نشانه ی تبدیل تعبیرمی گردد. 
تمام این ها زمانی خواننده را به باور می رساند که فرهنگ عامه را که ازکودکی با آن سرو کارداشته، این بار به منظور دریافتن چیستی شکل گیری قصه ها و افسانه ها و ضرب المثل ها سرفصل مطالعات خود قرار دهد. گاهی شناخت  زن فقط یک “درخت” از زاویه ی اسطوره گی کل آسمان و زمین و آب و وحدت و کثرت را در قالب فقط یکی از مظاهرهستی معنی می کند. کتاب “جلوه های کهن الگوی...” آمده است تا سرنخ این جستار ویژه و کم کارشده را به دست بدهد. تنها نقدی که می توان برآن وارد کرد، گنجاندن حجمی چنین وسیع دریک کتاب است که گاهی شتابزده گی(بویژه درمعرفی منابع مشابه) را موجب گردیده. و اینهم با توجه به وضعیت چاپ و نشرو اقبال اندک مردم -عمدتا” به دلایل اقتصادی -ناگزیر مینماید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم