از اندیشه تا عمل اندیشه

از اندیشه تا عمل

  بزرگنمایی:
برای تبدیل آرمان و اندیشه به عمل، در ابتدا باید اندیشه را مکتوب کرد و با گفتگو و مبتنی بر عقلانیت، آرمان‌ها را بر مبنای واقعیت‌ها به هدف تبدیل کنیم تا چارچوبی برای عمل و رسیدن به آن‌ها داشته باشیم.

برای تبدیل آرمان و اندیشه به عمل، در ابتدا باید اندیشه را مکتوب کرد و با گفتگو و مبتنی بر عقلانیت، آرمان‌ها را بر مبنای واقعیت‌ها به هدف تبدیل کنیم تا چارچوبی برای عمل و رسیدن به آن‌ها داشته باشیم.
.هدف؛ حکمرانی مطلوب
زندگی ما متأثر از محیط، منطقه و جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. در سده‌های گذشته به‌خاطر ارتباطات کم، معمولاً اهداف مردم بسیار کوچک بود اما در دنیای کنونی به‌واسطه وسایل ارتباط‌جمعی آرزوها و آمال مردم جهان روی فضای ذهنی ما نیز تأثیر می‌گذارد. ازجمله تأثیرات جهانی‌شدن دموکراسی و حقوق بشر است که از اهداف اصلی توسعه هست. دموکراسی مبتنی بر قانون تأکید بر برابری توزیع قدرت و تنظیم آن دارد که تضمین آزادی‌ها باشد. حقوق بشر نیز بر حق حیات، حق آزادی‌های فردی و مدنی، حق برابری و حق مالکیت تأکید دارد. ابتنای منطقی حقوق بشر بر کرامت و منزلت انسانی استوار است.
.الگو؛
برای رسیدن به اهداف مدنظر داشتن یک الگوی عینی، راهی میان‌بر و کم‌هزینه است. این راه را دنیای غرب در چند قرن گذشته گام‌به‌گام طی نموده است و می‌تواند الگویی روشن برای ما باشد. البته با حفظ مؤلفه‌های همگانی مدرنیته باید به فرهنگ و سنت‌ها و نظام ارزشی جامعه موردنظر نیز توجه ویژه داشت.
.ریشه‌های فرایند تغییر؛
در جوامع غربی از رنسانس آغاز شد. در قرون‌وسطی جامعه به‌صورت امت مسیحی با منشأ دینی بود و دین و کلیسا در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی مداخله و سلطه داشت. کلیسا به‌عنوان پاسدار برقراری جهان‌بینی دینی در بعد اقتصادی با سلطه اشراف و فئودال‌ها پیوند داشت که مردم را غارت می‌کردند. در بعد سیاسی نیز پیوندی بین فئودال‌ها با حکام محلی و امپراتوری‌ها بود. نتیجه اینکه بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی در ابعاد گوناگون اروپا را فراگرفته بود که زمینه‌ساز رنسانس گردید. نظریه‌پردازی‌ها در مسیر و در پیوند با تغییرات اجتماعی بود. نظریه‌ها هم در شکل‌دهی و جهت بخشیدن به روند تغییرات نقش و تأثیر داشت و هم خود متأثر از آن تغییرات بود. درواقع به نحوی طبیعی و تدریجی و خودجوش طرز تلقی‌ها و ایستارها، جهان‌بینی‌ها و نحوه نگرش‌ها و باورها و عقاید گروه‌های مختلف اجتماعی تغییر نموده که به تغییر در رفتارها و ساختارها انجامید. اساسی‌ترین تغییرات ذهنی، توجه بیشتر به زندگانی انسان (انسان‌گرایی) و دنیاگرایی به‌جای آخرت‌گرایی که باعث تبدیل اقتصاد معیشتی به اقتصاد آزاد و عقلانیت به‌جای ایمان و رهبانیت بود که عملاً ایدئولوژی دینی را بی‌اثر نمود. دیگر هدف جامعه خدمت به خدا از راه مسیحیت نبود بلکه هدف جامعه تأمین رفاه ملی و خدمت به خلق شد و این‌چنین کلیسا از سریر قدرت به زیر کشیده شد. حاکمیت الهی به حاکمیت مردم تغییر پیدا کرد. خلاصه اینکه پایه‌های مدرنیته غرب؛ رنسانس (بازگشت به اصول فلسفه یونان باستان)، اصلاح مذهبی، عقلانیت و انقلاب صنعتی بود.
.شیوه تغییر؛
این روند تغییرات به‌صورت تدریجی شکل گرفت و بدین‌جهت این فرایند تغییر با اصلاح مترادف است. فرایند نوسازی و توسعه غرب حدود پنج قرن طول کشید.
.برنامه‌ریزی؛
واقعیت امر این است که محور اصلی مدرنیته امکان‌پذیری شکل‌دهی فعالانه جنبه‌های اساسی نظام‌های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی از طریق فعالیت و مشارکت آگاهانه انسانی در قالب حکومت‌های ملی و منافع ملی بوده است. مفهوم شهروند از لحاظ تاریخی وابسته به توسعه دموکراسی است. شهروند عضو یک جامعه انسانی است که هم حق دارد و هم تکلیف، به‌عبارت‌دیگر از مزایای جامعه برخوردار است و نسبت به جامعه نیز مسئولیت اجتماعی دارد. شهروندی برعکس انسان عصر سنت که بنده و رعیت و برده بود دارای یک وضعیت حقوقی است. شهروند دارنده یک‌تکه از حاکمیت ملی است. درواقع شهروند متقی به آیین مدنی است. از طرفی گروه‌ها، انجمن‌ها و احزاب سیاسی بازیگران اصلی زندگی سیاسی در دموکراسی‌ها هستند که وظیفه دارند در راستای منافع ملی مشارکت شهروندان را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تقویت کنند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی