سخنرانی دبیرکل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران) گزارش

سخنرانی دبیرکل حاما   در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران)

  بزرگنمایی:
یکی از مباحث ضروری هر حزب و حرکت سیاسی، پاسخ مناسب به فلسفه وجودی خود است، و اساساً اینکه چرا یک حزب سیاسی شکل می‌گیرد و شکل‌گیری آن برای پاسخ به کدام‌یک از نیازها و خلأهای موجود در نظام سیاسی و اجتماعی آن کشور است، از مباحث بنیادی یک تشکل سیاسی محسوب می‌شود. بر این اساس هفته‌نامه اراده ملت در راستای معرفی مبانی شکل‌گیری و فلسفه وجودی حزب اراده ملت (حاما) مبادرت به انتشار سخنرانی دبیر کل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۸ زیر عنوان «چرا ما هستیم؟«نموده است. در بخش‌های قبلی این نوشتار ضمن اشاره به تجربه و توشه یک‌صد ساله اخیر و اندوخته‌های گران‌سنگ پیشتازان جنبش اصلاح‌طلبانه و فراز و نشیب‌ها، امیدها و ناکامی‌های آن، عدم وجود فرهنگ کار جمعی؛ عدم اعتمادبه‌نفس و عدم استقلال گروه‌ها و شخصیت‌های داعیه‌دار اصلاح ازجمله «علل به نتیجه نرسیدن حرکت‌های اصلاحی گذشته» دانسته شده، در این راستا ازجمله علل تشکیل حزب بیان گردید که در این شماره به بقیه علل و در ادامه به جایگاه حزب در کنار سایر گروه‌های دوم خرداد پرداخته‌شده است، و اینک پاسخ سؤال چرا باوجوداین همه گروه و حزب که داعیه اصلاح و رهبری و پیشبرد جنبش جامعه مدنی و توسعه فرهنگ مشارکت در جامعه را دارند، ما نیز می‌خواهیم تشکل جداگانه‌ای درست کنیم؟

 جمع ما نسل ما، چنین ظرفیت و لیاقت و شایستگی را در خود دارد به‌شرط آنکه خود را باور کند و عزم و اراده خود را جزم کار ساماندهی و سازمان‌دهی لازم برای این امر مهم نماید. خود بنده بنا به دلایل پیش‌گفته، پس از دوم خرداد 76 علیرغم دعوت‌های متعدد وارد هیچ‌یک از گروه‌های مجموعه دوم خرداد نشدم زیرا معتقد بودم که بعد از دوم خرداد وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که باید گام بلند دیگری به‌پیش برداشت و طرح نویی را درانداخت. و تمام عزم خود را جزم همین هدف کرده‌ام. البته در یکی دو گروه عضویت داشته و دارم مثل مجمع نیروهای خط امام و مجمع نمایندگان ادواری مجلس شورای اسلامی که هم عضو مؤسس و هم عضو شورای مرکزی این گروه‌ها هستم که تشکیل آن‌ها هم به سال‌های قبل دوم خرداد برمی‌گردد و دران شرایط کمک به تشکیل و راه‌اندازی چنین گروه‌هایی را عین ضرورت می‌دانستم.
البته در شرایط فعلی ارتباطم را به حداقل رسانده‌ام چون حرکت حزب خودمان را در اولویت اول زندگی سیاسی خود قرار داده‌ام و بیشترین انرژی و توان را باید صرف این مسیر نمایم. ولی به‌هرحال به دلیل ارتباطات دوستانه و اطلاع از اوضاع‌واحوال جبهه دوم خرداد و استفاده از تجارب و امکانات آن مجموعه‌ها با اکثریت گروه‌های جبهه دوم خرداد در ارتباط می‌باشم و بر اساس چنین اطلاعاتی از داخل گروه‌های دوم خرداد است که به تحلیل رسیده‌ام و هنوز هم البته وجود این گروه‌ها را لازم میدانم و باید کمک شوند ولی کافی نمی‌دانم و حضور دوستان حزب را هم در داخل آن‌ها مانع نمی‌دانم. ما معتقدیم که نسل ما نسلی است که با تساهل می‌توان آن را نسل 17 شهریور نامید. باید خود را آماده مدیریت و رهبری و جریان اصلاح‌طلب کشور نماید و مسئولیت هدایت و سازمان‌دهی نسل دوم خرداد را به عهده بگیرد تا انشاءا... برای اولین بار بتوانیم به بدبیاری تاریخی در این کشور چیره شویم، در غیر این صورت آنارشیسم اجتماعی و تجزیه حداقل سرنوشتی است که در انتظار کشور عزیزمان می‌باشد.
ما باید با استفاده بهینه از تجارب نسل‌های گذشته خصوصاً نسل معروف به خاکستری، نسل نهضت ملی، نسل خرداد 42، نسلی که انقلاب 57 را رهبری کردند و گروه‌ها و شخصیت‌های مذهبی، ملی، ملی مذهبی و غیرمذهبی، همه و همه استفاده لازم را در اندیشه و عمل داشته باشیم و در تلاش دائم در جهت پایه‌ریزی کار جمعی باشیم که از پائین شکل‌گرفته باشد و فرهنگ و حرکت و کار جمعی را در بالاترین حد خود تمرین و نهادینه کرده باشد و کارهای اساسی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را وجهه همت خود قرار داده باشد تا از بحران‌های محتوم دهه آینده کشور جلوگیری به عمل آورد.
این حرکت باید از بطن و درون جبهه دوم خرداد و گروه‌های حامی آن شکل بگیرد و نقطه عزیمت خود را تجارب ارزنده و دستاوردهای گران‌سنگ گروه‌ها و شخصیت‌های این جبهه و گذشتگان تاریخ کشور قرار دهد. درواقع حرکت ما ادامه منطقی و تکامل‌یافته حماسه دوم خرداد در شکل جمعی و سازمان‌یافته نوین است که ایرادات گروه‌های قبلی و موجود در آن به حداقل ممکن رسیده و نقاط قوت گروه‌ها و مصلحان موجود و گذشته نیز در حداکثر خود بازتولید و به‌کارگیری خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه