ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت (45) اخبار جهان

ایران و  جهان در هفته‌ای که گذشت (45)

  بزرگنمایی:
روایت الجزیره از جزئیات پیش‌نویس اروپا برای احیای برجام / رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب: «سپیده رشنو» از زندان احضار شده و کیفرخواست صادره به او ابلاغ شد / جلسه‌ی تازه‌ی روحانی، ناطق، خاتمی و سیدحسن خمینی در منزل جهانگیری / رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس: باید هر چه سریع‌تر نتیجه‌ای برای رفتار‌های دور از شأن و انتظار گشت ارشاد در نظر بگیریم / سفیر امارات پس از حدود ۷ سال به تهران باز می‌گردد / تأمین اجتماعی: افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تائید شد؛ از اول شهریور اجرا می‌شود / نامه رئیس جبهه اصلاحات ایران به رئیس قوه قضاییه در مطالبه آزادی مصطفی تاج‌زاده

تهیه کننده: پیام فیض

روایت الجزیره از جزئیات پیش‌نویس اروپا برای احیای برجام

الجزیره درباره جزئیات پیش‌نویس اروپا برای احیای برجام نوشت: پیش‌نویس اروپا برای احیای برجام شامل 4 مرحله و دو دوره زمانی 60 روزه است. در ادامه این مطلب آمده است: اولین روز بعد از امضای توافق تحریم‌های 17 بانک و 150 موسسه اقتصادی رفع می‌شود. از روز اول اجرای توافق، تهران به‌تدریج گام‌های هسته‌ای خود را به عقب برمی‌گرداند و به‌محض اجرای توافق 7 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، آزاد می‌شود. ایران پس از احیای برجام ظرف 120 روز، 50 میلیون بشکه نفت عنوان بخشی از مکانیسم راستی آزمایی صادر خواهد کرد و 120 روز پس از امضای توافق ایران می‌تواند روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کند.

 

رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب: «سپیده رشنو» از زندان احضار شده و کیفرخواست صادره به او ابلاغ شد

حجت‌الاسلام افشاری، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اشاره به برگزاری جلسه تفهیم اتهام «سپیده رشنو»، با توجه به کیفرخواست صادره و ارجاع پرونده به این شعبه، گفت: در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری و الزام قانون‌گذار به ابلاغ کیفرخواست، متهم از زندان احضار شده و در شعبه مذکور، مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. وی تأکید کرد: متهم از مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی که دایر بر اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بود، آگاه شد تا جهت دفاع از خود، با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، در جلسه رسیدگی آمادگی لازم را کسب کند.


جلسه‌ی تازه‌ی روحانی، ناطق، خاتمی و سیدحسن خمینی در منزل جهانگیری

«انتخاب» مطلع شده است که جلسه اخیراً اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان پیش از محرم در منزل اسحاق جهانگیری برگزارشده است. پیش‌ازاین و در 24 خردادماه 1401 بود که روزنامه ایران ارگان دولت، خبر از جلسه‌ای داد که در منزل حسن روحانی و با حضور سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی و برگزار شد. این جلسه آن‌طور که روایت شد در منزل حسن روحانی برگزارشده بود. رسانه دولت آن روز البته مدعی شد: «گفته می‌شود اقدامات مربوط به اعتراضات اجتماعی و مباحث سیاسی انتخابات آتی، موضوع این جلسه بوده است.» باوجودآنکه در این خبر ادعاهایی در مورد دستور جلسه فوق مطرح بود، اما از سوی هیچ‌کدام از حاضران واکنشی به ادعاهای منتشره صورت نگرفت. بااین‌حال، آن‌طور که مطلع شدیم جلسات این جمع به‌طور منظم در حال برگزاری است و آخرین جلسه آن به میزبانی اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در منزل وی برگزار شد. در این جلسه ظاهراً به بررسی مسائل روز ازجمله احیای برجام، مشکلات فضای مجازی و محدودیت‌های اجتماعی، بحث حجاب و گشت ارشاد پرداخته‌شده است. اهمیت جلسه فوق ارتباطی به ادعاهای روزنامه دولت ندارد، اما نکات زیر در مورد این جلسه قابل‌طرح است: اولاً: برگزاری منظم این جلسات نشان می‌دهد که قرار است همین ترکیب در سیاست نقشی که برای خود در نظر گرفتند را ایفا کنند. دوم: تشکیل این جلسه (که از زمان مرحوم هاشمی ظاهراً شکل‌گرفته بود) در کنار جلسه ستاد اصلاحات نشان می‌دهد، قرار است این جلسه سازوکاری با جدیت بیشتر و با دستور جلساتی جداگانه ازآنچه در جلسات ستاد اصلاحات دنبال می‌شود، سیاست را پیگیری کند. سوم: در سال‌های اخیر سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری فعالیت کمتر فعال بودند و یا می‌توان گفت تا حد زیادی دل‌زده از سیاست کمتر به فعالیت می‌پرداختند. فعال‌تر شدن و تأثیرگذاری بیشتر آن‌ها ذیل این جلسات می‌تواند تحقق پیدا کند. چهارم: ترکیب اعضای این جلسه نیز حائز اهمیت است. این جلسات که پیش‌تر در زمان‌ هاشمی شکل‌گرفته بود در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، خصوصاً در دور دوم او به این شکل دنبال نشده بود. مضاف بر اینکه عدم حضور افرادی چون علی لاریجانی هم قابل‌تأمل است و شاید نشان‌دهنده حد و حدود ائتلاف‌ها باشد.


رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس: باید هر چه سریع‌تر نتیجه‌ای برای رفتار‌های دور از شأن و انتظار گشت ارشاد در نظر بگیریم

یک نماینده مجلس یازدهم درباره وضعیت "سپیده رشنو"، بیان می‌کند که از همان ابتدای امر که آن فیلم منتشر شد و ایشان دستگیر شدند، پیگیری‌هایی انجام دادیم. بعدازآن هم در تلویزیون مصاحبه‌ای داشتند و شبهات قوی مطرح شد. این مباحث را داریم پیگیری می‌کنیم ولی خارج از فضای رسانه. چراکه می‌خواهیم بررسی کنیم و نتایجش دقیقش را در آینده نزدیک به مردم اعلام کنیم. چون ممکن است این شبهات خیلی دقیق نباشد، بنابراین ابتدا باید اطمینان حاصل و بعد صحبت کنیم. ولی در حال پیگیری این موضوع به‌صورت ویژه هستم. جلال رشیدی کوچی که پس ‌از انتشار گزارش رسانه‌ها درباره شلیک مأمور گشت ارشاد به قهرمان بوکسور سابق تیم ملی، وعده پیگیری در این مورد را داده بود، در گفتگو با «انتخاب» درباره نتیجه پیگیری موضوع گشت ارشاد، عنوان کرد: «در حال پیگیری و بررسی موضوع گشت ارشاد، در مجلس و در کمیسیون‌های مربوط، به‌صورت غیرعمومی هستیم. غیرعمومی بودن این امر هم به این دلیل است که به نظرم می‌رسد که حل این مشکل، پیش از آنکه از فشار رسانه‌ای استفاده کنیم، باید راهکارهایش را در مجلس پیش ببریم و اگر به نتیجه نرسیدیم، بعد به سراغ این موضوع برویم.» این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها افزود: «نسبت به قبل به نظرم خیلی بهتر شده است ولی من امروز یک ویدیویی از برخورد گشت ارشاد با یک زن دیدم که در رشت اتفاق افتاده بود. با نیروی انتظامی صحبتی کردم تا از جزئیات و قبل و بعد این اتفاق اطلاعی پیدا کنم؛ اما همین تکه کوتاهی هم که منتشره شده است، متأسفانه دارد اوضاع را بدتر می‌کند. به نظر می‌رسد که باید هر چه سریع‌تر نتیجه‌ای برای این‌گونه رفتارهای دور از شأن انتظار داشته باشیم چراکه به باور من اگر درباره گشت و ارشاد و عملکرد نامناسبش صحبت می‌کنیم، به معنای این نیست که موافق بدحجابی یا بی‌حجابی هستیم، برعکس نگاه ما چون به حجاب یک نگاه متعالی، فرهنگی و فرهنگ‌سازی است، معتقدیم که با چنین رفتارهایی نه‌تنها به هدف نمی‌رسیم بلکه لطمه هم وارد می‌کنیم.» رشیدی کوچی تأکید کرد: «این هفته در مجلس؛ هم در کمیسیون امور داخلی کشور در ابعاد امنیتی و هم در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم در برابر تفکرات خاص و تندی که شاید هم خیلی در جامعه حضور ندارند، به نفع مردم و انقلاب پیروز باشیم.»

 

سفیر امارات پس از حدود 7 سال به تهران باز می‌گردد

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه امارات اعلام کرد که سفیر این کشور در ایران به‌زودی کار خود را در تهران ازسر می‌گیرد. به گزارش رویترز، وزارت خارجه امارات روز یکشنبه اعلام کرد که سفیر ابوظبی در ایران طی روزهای آتی وظایف خود را در سفارت این کشور در تهران از سر خواهد گرفت. این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم در راستای "تلاش‌های امارات متحده عربی برای تقویت روابط با ایران و تصمیم پیشین مبنی بر افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک به سطح سفیر" اتخاذشده است. پس از حمله به سفارت سعودی در تهران و قطع روابط ایران و عربستان در سال 1394، امارات متحده عربی نیز با تبعیت از سیاست ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد.

 

تأمین اجتماعی: افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان تائید شد؛ از اول شهریور اجرا می‌شود

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی گفت: امروز در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی خبر داد و افزود از اول شهریور حقوق این بازنشستگان 38 درصد به‌اضافه 515 هزار تومان اجرایی می‌شود. وی با اشاره به اینکه ماده 96 مصوب شورای عالی کار سرانجام اجرایی شد، به مهر گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق از اول سال به مرور طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود. دهقان کیا تأکید کرد: همچنین در این جلسه در خصوص کمک‌های مسکن و اختصاص سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تصمیماتی اتخاذ شد که به‌زودی اعلام خواهد شد.

 

نامه رئیس جبهه اصلاحات ایران به رئیس قوه قضاییه در مطالبه آزادی مصطفی تاج‌زاده

به گزارش جماران؛ متن این نامه که در تاریخ 19 مرداد 1401 ارسال‌شده است ازاین‌قرار است: احتراماً، مستحضرید آقاى سیدمصطفی تاج‌زاده که چهره‌‌ای سیاسی است حدود یک ماه قبل توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت‌شده و از آن هنگام تاکنون در انفرادی نگهداری شده است. نظر به این‌که ایشان جز نشر نظرات و تحلیل‌ها، کنشى نداشته است و همه آن‌ها در دسترس همگان بوده و هست، احتمال فرار، تبانى و امحاء آثار جرم که دلایل قانونی برای صدور قرار بازداشت است، وجود نداشته و به‌طریق‌اولی اکنون‌که تحقیق مقدماتی انجام و کیفرخواست صادر و رسیدگی تعیین وقت شده است، ادامه بازداشت بلا موضوع است. با توجه به موارد فوق، به نیابت از طرف «جبهه اصلاحات ایران» مصرانه از آن مقام محترم می‌خواهم اولاً قرار بازداشت تبدیل و ایشان در اسرع وقت آزاد شوند. ثانیاً به پرونده ایشان در دادگاهی بر اساس «قانون رسیدگی به جرائم سیاسی» مصوب سال 95 به‌صورت علنی و در حضور هیئت‌منصفه و در شعبه‌ای و توسط دادرسانی‌ رسیدگی شود که بی‌طرفی و عدالت آنان مورد تائید وجدان عمومی جامعه باشد. ثالثاً ضابطان امنیتى را از مداخله بى‌رویه در پرونده و به‌خصوص تحمیل نظر بر قاضی بازدارند. انتظار می‌رود آن مقام محترم در جهت تحقق وعده‌ها و رویکردهای اولیه خویش، در این زمینه دستور اقدامات مقتضی صادر فرمایند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه