قدرت علی حشمتیان، ریاست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان ایران در گفت‌وگو با اراده ملت تشریح کرد:

بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما این است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند گفتگو

بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما این است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند

  بزرگنمایی:
علی رغم این که حدود ۱۰۰ سال سابقه حزبی در کشور ما وجود دارد؛ متاسفانه در طول تاریخ ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، حکمرانان توجه خاصی به حزب نداشتند.

گفتگو از فائزه صدر

وضعیت احزاب در ایران به چه صورت است؟ آیا فعالیت‌های احزاب در کشور به رسمیت شناخته می‌شود؟
علی رغم این که حدود 100 سال سابقه حزبی در کشور ما وجود دارد؛ متاسفانه در طول تاریخ ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، حکمرانان توجه خاصی به حزب نداشتند.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز شاهد بودیم اکثر کسانی که می‌خواهند در انتخاباتی به عنوان رییس جمهور یا نمایندگان مجلس رای بیاورند، به احزاب متوسل می‌شوند ولی به محض این که رای آوردند، به این دلیل که خودشان را به حزب بدهکار ندانند می‌گویند ما جزو هیچ حزب و گروهی نیستیم و ما مستقل هستیم.
من یکی از بنیان‌گذاران خانه احزاب هستم. در خانه احزاب جریان های اصول‌گرا، مستقلین و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حضور دارند؛ اما متاسفانه احزاب در خارج از این مجموعه به جایگاه واقعی خودشان نرسیده اند و فقط در زمان انتخابات از ظرفیت‌های آن‌ها بهره‌برداری می‌شود و وقتی انتخابات تمام شد فردی که با تلاش احزاب انتخاب‌شده در اولین اظهار نظرها در برابر اذهان عمومی حاضر می‌شود و می‌گوید من به هیچ حزب و جریانی وابسته نیستم!

امروز حاکمیت در کشور یک دست شده و جریان اصولگرایی در راس هر سه قوه قرار دارد، آیا با این وجود همچنان عقیده دارید احزاب در راس حاکمیت قرار ندارند؟
در کشور ما سه جریان عمده وجود دارد. در مجلس پنجم که بنده نماینده بودم 127 نماینده مجلس خود را به عنوان اصول‌گرا معرفی می‌کردند و 108 نماینده آن زمان به عنوان اصلاح طلب نامیده می‌شدند و حدود 38 تا 40 نفر هم حزبی‌ بودیم که به عنوان جریان مستقلین و اعتدال گرایان شناخته‌شده بودیم.
متاسفانه در هر دوره‌ای جایگاهی برای جریان مستقلین کشور در نظر گرفته نمی شود و در میان رقابت‌های دو جریان دیگر، کمتر فرصتی برای بروز و ظهور مستقلین فراهم می‌شود.
اکثرا اصول گرایان بر سرکار می آیند و تعدادی از اصلاح طلبان را به کار می گیرند. وقتی اصلاح طلبانی دولت را در دست می گیرند باز هم تعداد زیادی از اصولگرایان در راس هستند.

چرا به نظر می‌رسد حاکمیت از اعمال نظام حزبی اجتناب می‌کند؟
عده‌ای از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز حاکمیت مردم را قبول نکردند و اراده‌ای برای استقرار جمهوری ندارند. برخی از مسئولین برای اینکه بتوانند آن طور که می‌خواهند عمل کنند، سعی می‌کنند رابطه‌ای بین مردم و حکومت وجود نداشته باشد تا بتوانند با نادیده گرفتن خواسته‌های مردم برنامه‌های خودشان را دنبال کنند.
به همین دلیل مسئولین ما احزاب را به بازی نمی گیرند. اگر حزب را رابط بین جامعه و حاکمیت بدانیم، طبیعتا مسئولی که اراده دارد مستبدانه عمل کند؛ احزاب را مانعی در برابر خودش می‌بیند.
بعضی‌ها هنوز در فضای قبل انقلاب هستند و همچنان دیکتاتورمآبانه عمل می‌کنند. یک نفر انتخاب می‌شود و اطرافیانش اتوبوسی می‌آیند و همان‌ها اتوبوسی می‌روند و دیگرانی جایشان را می‌گیرند. نه وقتی آمده اند کارنامه روشنی دارند و بررسی می‌شوند و نه وقتی می‌روند دستاوردی وجود دارد. نقد هم نمی‌شوند، چون تمامی این مراحل باید در احزاب انجام شود و این طیف احزاب را فقط در پوسته و نقشی ظاهری قبول دارند و اجازه نداده اند احزاب رشد کنند.

فارغ از شعار و به‌دوراز کلیشه ها و با توجه به ساختار موجود حکمرانی در ایران، برای تقویت احزاب چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟
مسئولین رده‌بالای کشور باید به طور مرتب جلسات مختلفی با احزاب داشته باشند. احزاب که تنها نباید در ایام انتخابات ضربه‌گیر نظام باشند. احزاب باید اداره کننده کشور باشند تا در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند. این شیوه کشورداری به نفع مملکت است.
زمانی که رئیس خانه احزاب بودم شاید بیش از 40 بار با سران قوا مکاتبه کردم که با شورای مرکزی خانه احزاب ملاقات داشته باشند. همیشه شانه خالی می‌کردند و فقط موفق شدم یک‌بار در دوران ریاست آقای لاریجانی در مجلس اعضای شورای مرکزی احزاب را به ملاقات با ایشان ببرم که همان دیدار بسیار موثر واقع شد و آثار و برکاتی داشت.
این بزرگ ترین نقص و ایراد احزاب در کشور ما است که حق خود را مطالبه نمی‌کنند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی