آخرین مطالب

روز معلّم، روزگار معلّم نوشتار

روز معلّم، روزگار معلّم

  بزرگنمایی:
دوازدهم اردیبهشت باز هم از راه رسید و باز هم در آستانه روز معلّم قرار گرفتیم؛ اما دردهای معلّمی و روزگار معلّم بودن همان است که بود.

دوازدهم اردیبهشت باز هم از راه رسید و باز هم در آستانه روز معلّم قرار گرفتیم؛ اما دردهای معلّمی و روزگار معلّم بودن همان است که بود.
در باب وضعیت آموزشی، مواد درسی و آسیب شناسی آن، وضعیت تربیتی و پرورشی مدارس، امکانات سخت‌افزاری آموزشگاه‌ها و البته درباره معیشت معلّمان بسیار گفته و نوشته شده، امّا کو گوش شنوا؟!
قصد ندارم دوباره و چندباره همان موضوعات را تفصیل دهم؛ بلکه اینک و در آستانه روز معلّمی دیگر، فهرستی از اعم مشکلات مربوط به معلّمان را پیش رو می آورم تا فقط سرفصل آنها به بهانه روز معلم مروری شود.

1. از ارج و شأن معلّم بسیار کاسته شده، در خود مدرسه نیز معلم را خلع‌سلاح کرده اند. به بهانه تنبیه های نابجایی که در گوشه‌وکنار هرازگاهی انجام شده، دست معلّم را برای تنبیه بسته اند. حتی معلم حق ندارد دانش‌آموز را از جایش بلند کند یا اخراج کند. فقط موظف است که تشویق‌اش کند. تشویق بدون تنبیه چه معنایی می تواند داشته باشد؟! بهشت بدون جهنم که بهشت نیست!

2. معلّم باید از امنیت برخوردار باشد؛ اما این‌گونه نیست. بسیار مواردی که معلمان مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اند؛ اما از حمایت قانونی خبری نبوده. مجازات هتاک چنان ناچیز است که خود این مجازات به لطیفه ای تبدیل شده. معلمانِ باتجربه به کم‌تجربه‌ترها توصیه می کنند که از هرگونه درگیری با اولیا دوری کنند و به طنز به پنجاه‌هزار تومان جریمه هتاک اشاره می‌کنند.

3. مواد و مطالب درسی نامنسجم و غیرکاربردی است. هر سال به‌صورت تشریفاتی در باب مواد درسی از معلمان نظرسنجی‌هایی صورت می‌گیرد؛ اما حتی غلط‌های املاییِ گوشزد شده توسط معلمان هم، در کتب اصلاح نمی شود!

4. تخصص و علاقه معلم در کار او هیچ اهمیتی ندارد و حتی خلاقیت او نیز. معلم بمانند یک مزدور، موظف شده تا مطالب خاصی را با شیوه های تعیین‌شده بیان کند و به نحو مشخص شده ای هم ارزشیابی نماید. نه قدرت تحلیل معلم وسط است و نه قوای تجزیه‌وتحلیل دانش‌آموز.

5. شیوه ارزشیابی بخصوص در مقطع ابتدایی دگرگون شده و به بهانه تبدیل ارزشیابی به ارزشیابی توصیفی، به‌جای درجه‌بندی پاسخ‌های دانش‌آموزان از بیست نمره، چهار رتبه تعریف شده؛ رتبه خیلی خوب، رتبه خوب، رتبه قابل‌قبول و رتبه نیاز به تلاش بیشتر. به‌این‌ترتیب، توصیفی در کار نیست و فقط اسم درجه ها و مقدار آنها تغییر کرده تا آمار افت تحصیلی از پوشانده و از بین برود. با این روش، نه حتی انگیزه ای برای دانش‌آموزان مانده و نه ابزاری برای معلم.

6. آمارسازی از وضعیت و سطح علمی دانش‌آموزان به شگردهای مختلف انجام می شود. از فشار ادارات و مدیران به معلمان برای بالابردن مصنوعی نمره دانش‌آموزان و ارتقا درصد قبولی تا تبدیل نوع ارزشیابی و حذف آزمون‌ها.

7. با مرور همین چند مورد بدیهی است که وزارت آموزش‌وپرورش به تحصیل معلمان اهمیتی ندهد و نمی دهد حتی آیین‌نامه شرم‌آوری توسط وزارت صادر و اجرا شده که طبق آن معلم از تحصیل در رشته غیرمرتبط منع شده. از آن بدتر اینکه هر معلم پس از استخدام فقط می تواند یک مقطع تحصیلی دیگر را طی کند. چنان‌که پیشرفت بیشتری داشته باشد، در حکم و رتبه اداری او اعمال نمی شود. به‌عبارت‌دیگر، هر معلم فقط حق دارد که یک‌بار از مقطع تحصیلی نخست خود، بیشتر تحصیل کند و مدرک دانشگاهی بگیرد. مثلاً اگر معلمی با مدرک لیسانس استخدام شده باشد، فقط حق دارد مدرک کارشناسی ارشد کسب کند و نه دکترا! چنانچه مدرک دکترا هم بگیرد، دکترای او حقی برای وی ایجاد نمی کند و در حکم او لحاظ نمی گردد.
فراموش نکنید که همه اینها در حالی است که وزارت آموزش‌وپرورش هیچ حمایتی از معلمان در حال تحصیل نمی‌نماید؛ یعنی همان یک مقطع بالاتر را نیز باید با مسئولیت و هزینه خودش بگذراند. آیا این چیزی جز تنبیه معلم است؟!

8. از معیشت معلمان هم اگر بخواهیم چیزی بگوییم، جز تکرار مکررات نیست. حقوق یک معلم بدون اغراق در حد کمترین دستمزدهاست، درحالی‌که از هرگونه مزایایی هم، بی‌بهره است. از حق مسکن، تغذیه، ایاب و ذهاب و... در حقوق و مزایای معلمان هیچ خبری نیست. حتی مرخصی سالیانه که حق بدیهی هر کارمند و کارگری است از معلم دریغ شده و تعطیلات تابستان بالاجبار جزو مرخصی های او محسوب می شود. همان تعطیلاتی که ازیک‌طرف باعث طعنه عوام شده و از طرف دیگر گاه‌وبی‌گاه به بهانه موظف بودن معلم به کار در زمانی که حقوق دریافت می کند از طرف ادارات احضار و به کار گرفته می-شود. مثلاً اگر ادارات تشخیص بدهند که در ایام تابستان کارگاه، جلسه یا طرحی برگزار کنند، معلم به دلیل اینکه همچنان حقوق‌بگیر است و موظف به انجام‌وظیفه، باید اطاعت کند. اینجا دیگر مرخصی او فراموش می شود و انگارنه‌انگار که همین تعطیلات هم مسبب عدم تخصیص مرخصی استحقاقی در طول سال شده و هم دلیل کم‌بودن حقوقشان.

9. اینها تنها مواردی از مشکلات مزمن این حوزه است و چنانچه بخواهیم مسائل و مصائب روز را بر آنها علاوه کنیم، “مثنوی صد من کاغذ “ خواهد شد. بدون حقوق ماندن معلمان در ایام نوروز، اجرای موهن و تحقیرآمیز طرح رتبه‌بندی بعد از یازده سال وعده و وعید، اتهام‌زنی برخی سیّاسان سخنور به معلمان در مسائلی چون طغیان نسل z یا در فاجعه مسمومیت های سریالی دانش‌آموزان، دردنامه مفصلی در دل معلمان است.
پس همین 9 عنوان را علی‌الحساب مد نظر داشته باشید و روز معلم امسال را با همین‌ها بگذرانید:
“ور فزونتر بازهم خواهی بگویم باز”
                                                                 (شفیعی کدکنی)

سمانه فاخری


نظرات شما

admin-magz

الهه محمد بیگی

«اگر به جای اسلحه، با معلم به جنگ دنیا می رفتیم، همه دشمنان نابود می شدند.»

۱۴۰۲/۰۲/۰۹

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی