فاطمه امامی

فضای مجازی و تدریس مجازی اندیشه

فضای مجازی و تدریس مجازی

  بزرگنمایی:

تدریس مجازی فرصتی برای سیستم آموزشی کشور شد تا شاید خطاها و نقص‌های آموزشی خود را برطرف نماید. در مدارس مجازی، حضور معلم سر کلاس، همراه با حضور معاون یا مدیر مدرسه به‌عنوان ناظر آموزشی، کنترل کلاس را از نظر کیفیت زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. کوچک‌ترین خطا چه از نظر علمی و چه از نظر وجدانی از نظرها پوشیده نمی‌ماند. فضای مجازی الزام توانایی علمی والدین را در مقطع ابتدایی ایجاد کرد. اگر آموزش‌وپرورش تدریس مجازی را در آینده‌ی نزدیک که شرایط روند بیماری مساعد باشد، احتمال حضور کم دانش‌آموزان را در مدرسه ایجاد کند، به‌تبع آن، لزوم بچه‌دار شدن، توانایی علمی والدین را طلب می‌کند که خود از مزایای تدریس مجازی است. والدین در تدریس مجازی باید یک سری قوانین را رعایت کنند و حضور آن‌ها در کنار فرزندانشان، استقلال و توانایی آن‌ها را کاهش ندهد. این فرزندان دیر یا زود وارد فضای فیزیکی مدارس خواهند شد و باید به‌تنهایی پاسخگوی مطالب درسی باشند. نظارت والدین در فضای مجازی شاد می‌تواند به طور موازی و نامحسوس باشد که اعتمادبه‌نفس فرزندان خدشه‌دار نشود. می‌توان در کنار دستگاهی که دانش‌آموز استفاده می‌کند والدین در مکانی دیگر وارد شاد شده و رفتار فرزند خود را از نظر پاسخگویی و انضباط کلاسی کنترل کنند.

دانش‌آموزان اگر قبل از کرونا، والدین یا اطرافیان  در کارهای کامپیوتری آن‌ها را کمک می‌کردند ولی در شرایط جدید، دانش‌آموز مجبور شده که خود بیاموزد و استقلال پیدا کند.

 در تدریس مجازی همراه با شفافیت کلاس با حضور مسئولین مدرسه، در دانش‌آموزان اعتمادبه‌نفس و تفکر انتقادی را ایجاد کرد. در شرایط استفاده از موبایل یا تبلت برای حضور در کلاس، دانش‌آموزان درک کردند که این وسیله، واسطه‌ای برای ارتباط آن‌ها با کلاس درس و فضای مجازی است و با اتمام کلاس و تکالیفشان آن را کنار می‌گذرانند به دلیل اینکه تجربه‌ی تلخ آسیب به چشم و گردن را داشته‌اند، برای آن‌ها دیگر اشتیاق استفاده از این وسایل مثل قبل نخواهد بود مگر از روی نیاز. شاید دیگر دوست دارند آن را رها کنند و به بازی‌های فیزیکی بپردازند.

تدریس مجازی در دانشگاه‌ها مطلب تازه‌ای نیست. چون قبلاً دانشگاه الکترونیک وجود داشته است. البته برنامه‌ی آن به وسعت این مرحله نبوده و امتحانات حضوری هم، غیرحضوری شده است. تدریس مجازی در دانشگاه‌ها هم، اساتید را زیر ذره‌بین قرار داد. در کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها، هیچ‌کس در هیچ جایگاهی برطبق قانون آموزشی و احترام جایگاه استاد، اجازه‌ی ورود به کلاس استاد را نداشته ولی در کلاس مجازی امکان کنترل و حضوروغیاب دقیق استاد بدون هیچ خطا و سفارشی انجام می‌شود. کم‌کاری و خطای استاد از هیچ نظری دور نمی‌ماند و این باعث بالا بردن کیفیت آموزشی می‌شود. اساتیدی که واقعاً توانایی علمی ندارند و با به هر طریقی وارد سیستم شده‌اند. خطای تدریس و کم‌کاری آن‌ها دور از چشم فضای الکترونیکی و مدیریت آن نمی‌ماند. تدریس مجازی در دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که به دلایلی غیبت می‌کردند، فرصتی ایجاد کرد که غیبت دیگر معنایی ندارد. در هر گوشه‌ای از دنیا می‌توان سر کلاس درس حاضر شد. در زمان قبل از کرونا دانشگاه‌ها با دانشجویانی سروکار داشتند که روند کار الکترونیک و کامپیوتری آن‌ها ضعیف بود و همیشه از دیگران کمک می‌گرفتند ولی با شرایط ایجاد شده همه مجبور شدند که خودشان را با شرایط کنونی و سواد کامپیوتری و فضای مجازی به‌روز کنند، وگرنه باید درس و کلاس را کنار بگذرانند. شرط ماندن به‌روز شدن است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم