آخرین مطالب

چه باید کرد؟ تقابل یا تعامل مدیر مسوول

  بزرگنمایی:
در دو نوشتار پیشین به تفکیک و اختصار، تقابل اراده‌ها و منطق‌های مردم و حکومت بیان گردید، البته قبلاً به راه‌کار برون‌رفت از این وضعیت هم از طریق جایگزینی تعامل با تقابل اشاراتی شده، لکن توجه به ماهیت این تقابل که امری است طبیعی در همه نظام‌های سیاسی می‌تواند ایضاح بیشتری به راه‌کارها بدهد.

رحیم حمزه 
در دو نوشتار پیشین به تفکیک و اختصار، تقابل اراده‌ها و منطق‌های مردم و حکومت بیان گردید، البته قبلاً به راه‌کار برون‌رفت از این وضعیت هم از طریق جایگزینی تعامل با تقابل اشاراتی شده، لکن توجه به ماهیت این تقابل که امری است طبیعی در همه نظام‌های سیاسی می‌تواند ایضاح بیشتری به راه‌کارها بدهد. در این وضعیت ما از یک سوء حکومت را داریم که همه ابزارهای قانونی اقتدار را در اختیار دارد ولی مردم کمترین امکان برخورداری از چنین ابزارهایی را دارند و این امر علاوه بر افزایش هزینه تقابل، فرصت جایگزینی تعامل را هم به‌نوعی به محاق می‌برد. تبعاتش هم که معلوم است حکومت به‌تدریج مشروعیت خود را در ذهن مردم از دست می‌دهد و به اتفاقات مصیت‌باری دامن می‌زند که از قضا به‌طور مستقیم متوجه مردم است.
از این‌روست که دلسوزان این ملک و ملت در اندیشه چاره‌جویی و در پی یافتن پاسخ پرسش بنیادین «چه باید کرد» هستند، اگر چه این دغدغه نیز علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که در همین قوانین و مقررات موجود شده، در برخی موارد، خود مشمول هزینه گزاف می‌شود. دو سوی این تقابل به‌جای اینکه با اتخاذ شیوه گفتگو بر سر منافع و مصالح، هدف غایی تقویت تعامل را دنبال کنند و به‌ویژه حکومت که شیوه‌های قانونی اعتراض را به رسمیت شناسد و به‌عنوان فرصتی برای طرح مسئله و ارائه راه حل مغتنم شمارد، در عمل آنچه کمابیش شاهد هستیم و بیشتر به چشم می‌خورد و آزاردهنده، پاک کردن صورت مسئله است.
باید توجه داشت که پاسخ چه باید کرد حاصل آن می‌شود مگر از راه تعامل و نه تقابل، به‌شرط آنکه هر دو طرف بخواهند که اگر نخواهند بحث دیگری است که در این مقال و مجال نمی‌گنجد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دیباچه

سازمان های غیر دولتی

نهادهای مدنی و دولت در ایران امروز

سمن ها و انتخابات ریاست جمهوری

پایداری مالی در نهادهای مدنی و انجمن های صنفی

پنج گفتار در باب برنامه نویسی و سیاست گذاری در حوزه تشکل‌ها و نهادهای مدنی

مسائل و چالش‌های قانونی و حقوقی نهاد‌های مدنی در ایران

تقویت نهادهای مدنی در ایران: نقش دولت در تثبیت و نظارت بر امور مالی

حمایت زیرساختی و تجهیزاتی برای گسترش نهادهای مدنی در ایران

تقویت نقش نهادهای مدنی در تصمیم‌گیری‌های دولتی: توجه به نظرات، پیشنهادات و مشاوره‌های تخصصی

بسترسازی برای ایجاد شبکه ارتباطی و ساختاری بین سازمان‌های مدنی: رویکردی برای تقویت همبستگی و همکاری

نقش حیاتی نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی

«تاثیرات متقابل حکومت و نهادهای مدنی بر یک دیگر و دیدگاه دولت آقای پزشکیان نسبت به آن»

همنشینی و گفتگوی فعالان گروههای محیط زیستی در ستاد دکتر پزشکیان

در برابر انسداد

پزشکیان در قامت «کنشگر مرزی» چپ مذهبی؛ فرصتی برای ایران

از دکتر مسعود پزشکیان حمایت می‌کنیم

پرستاری برای ایران

تایید صلاحیت مسعود پزشکیان، با هدف رای آوری اصولگرایان انجام شد

رییس جمهوری داشتیم که در برابر تندروی ایستاد و امروز تاوان همراهی با مردم را می پردازد

بازگشت امید به مردم

نهادهای مدنی یا پل پیروزی

مناظره با برنامه‌ای برای آینده‌ای بهتر یا تخریب رقیب با عوام‌فریبی

مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی سیما

در آرزوی دوم خرداد دیگر

دموکراسی چیه!؟

در ستاد تشکل ها و نهاد های مدنی دکتر پزشکیان

نامزدها درباره 24 مسأله مهم جامعه چه دیدگاهی دارند؟

خیر عمومی و باقی قضایا

آنکس‌است اهل بشارت که اشارت داند

درک کودکانه شرایط اجتماعی

حجاب اولویت کشور نیست

تمرین دموکراسی وچرخش قدرت

غفلت از مطابقت با زمان، وضعیتی که نابودمان می سازد

اعتماد انگشتان به تاچ های صبور

گزارش یک عزا، عزا برای یک گزارش

قانون، انتخابات زودهنگام و گمانه‌ها

چه کسانی در تغییر اقلیم بیشتر آسیب می بینند

چرا در نظر گرفتن سطوح محلی و جهانی در تحلیل مسایل اهمیت دارد

از پیشاسقراطیان تا کانت

شرط ریاست جمهوری اقبال عامه است

حضور سلایق مختلف در انتخابات باعث افزایش مشارکت می‌شود

خروجی حضور اصلاح طلبان در انتخابات، مشارکت بالای مردم است

وقایع 15 خرداد

جهان در هفته ای که گذشت (80)

اولین جلسه شورای اطلاع رسانی و رسانه های حزب (شارح) برگزار شد

دفتر مرکزی حزب اراده ملت ایران افتتاح شد

مراسم امضا و رونمائی کتابهای جدید حزب در نمایشگاه کتاب تهران

شمس افرازی زاده معاون امور نمایشگاه های انتشارات حزب اراده ملت ایران شد.

بازمعرفی چهار دبیر استانی حزب