دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (5)

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران ویژه نامه‌ها

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

  بزرگنمایی:
برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند

زهرا زمانی 

برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند. این وزارتخانه با مطالعه و تدوین برنامه‌ها در زمینه مسکن، حمل‌ونقل و دیگر حوزه‌های شهری نقش کلیدی دارد. در گام بعدی، نهادهای تصمیم‌گیر، همچون شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، وظیفه تصویب طرح‌ها و سیاست‌ها را دارند. این شورا به عنوان نهادی بین‌بخشی، طرح‌های ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها را بررسی کرده و در صورت نیاز، اصلاحاتی بر آن‌ها اعمال می‌کند تا با نیازهای شهری سازگار باشد. در نهایت، نهادهای اجرایی مانند شهرداری و شورای شهر، مسئولیت پیاده‌سازی و نظارت بر اجرای این طرح‌ها را برعهده دارند و از طریق تعامل با مردم و سایر نهادها، سیاست‌های تعیین‌شده را به واقعیت نزدیک می‌کنند.

شورای عالی معماری و شهرسازی ایران
شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به‌عنوان نهادی کلیدی در فرآیند برنامه‌ریزی شهری، از اواسط قرن بیستم نقش مهمی در تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های شهری ایفا کرده است. این شورا با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و سازها، حفاظت از میراث معماری و سامان‌دهی فضای شهری، دستورالعمل‌ها و طرح‌های کلان را تدوین و تصویب می‌کند. سیاست‌ها و مقرراتی که توسط این شورا تصویب می‌شود، به عنوان راهنمایی برای مدیریت شهری و نهادهای اجرایی در نظر گرفته می‌شود و سعی دارد استانداردهای معماری و شهرسازی را در سراسر کشور یکسان‌سازی کند.

پیشینه مدیریت شهری ایران و چالش‌های آن
مدیریت شهری در ایران دارای پیشینه‌ای طولانی است که به سال 1286 و تصویب قانون بلدیه بازمی‌گردد. با این حال، ساختار مدیریت شهری در ایران در طول زمان متفرق و بین نهادهای مختلف توزیع شده است. این پراکندگی باعث عدم انسجام و افزایش هزینه‌های سازمانی شده و هماهنگی میان نهادها را دشوار کرده است. اجزای اصلی مدیریت شهری در ایران شامل شورا و شهرداری است، اما به دلیل کمبود ساختار یکپارچه و کارآمد، هنوز چالش‌های زیادی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری وجود دارد.

انواع مدل‌های مدیریت شهری
مدیریت شهری در کشورهای مختلف با توجه به ساختار حکومتی و نیازهای محلی متفاوت است. در ایران، سیستم شورا-شهرداری که مشابه سیستم‌های موجود در بسیاری از کشورهاست، پیاده شده است. از مدل‌های متداول مدیریت شهری در سطح بین‌المللی می‌توان به مدل شورا-شهردار اشاره کرد. این مدل به دو نوع «شورا-شهردار ضعیف» و «شورا-شهردار قوی» تقسیم می‌شود. در مدل شورا-مدیر شهر، که یکی از متداول‌ترین مدل‌های جهانی است، شورا با رای مردم انتخاب می‌شود و شهردار توسط شورا منصوب می‌شود. همچنین مدل کمیسیونی که در آن اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجرایی را برعهده دارند و مدل گردهمایی‌های باز که در شهرهای کوچک زیر 1000 نفر رایج است، از دیگر مدل‌های موجود به‌شمار می‌روند.

طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری در ایران
برنامه‌ریزی و توسعه شهری در ایران در سه سطح کلان، میانی و خرد انجام می‌شود. طرح‌های سطح کلان که در سطح ملی اجرا می‌شوند، شامل آمایش سرزمین و برنامه کالبدی ملی هستند. آمایش سرزمین استراتژی‌های کلان اقتصادی و توزیع جمعیت را تنظیم می‌کند و برنامه کالبدی ملی به ایجاد نظام شبکه شهری می‌پردازد. در سطح میانی، طرح‌هایی مانند برنامه کالبدی منطقه‌ای و برنامه جامع ناحیه‌ای تنظیم می‌شوند که به سیاست‌گذاری برای سلسله مراتب شهرها و روستاها در قلمرو مناطق می‌پردازند. همچنین برنامه مجموعه شهری برای هماهنگ‌سازی مدیریت در سطح مجموعه‌های شهری به کار می‌رود.
در سطح خرد، برنامه‌ها و طرح‌هایی نظیر طرح جامع شهری و طرح تفصیلی اجرا می‌شوند. طرح جامع به تدوین سیاست‌های کلان کالبدی شهر می‌پردازد که شامل حوزه‌هایی چون مسکن، خدمات عمومی و شبکه حمل‌ونقل است. طرح تفصیلی، به تعیین دقیق استراتژی‌های طرح جامع پرداخته و جزئیات اجرایی آن را مشخص می‌کند. سایر طرح‌های این سطح شامل طرح‌های موضوعی و موضعی مانند نوسازی بافت فرسوده و طرح‌های آماده‌سازی زمین برای توسعه‌های جدید هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول