دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (5)

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران ویژه نامه‌ها

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

  بزرگنمایی:
برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند

زهرا زمانی 

برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند. این وزارتخانه با مطالعه و تدوین برنامه‌ها در زمینه مسکن، حمل‌ونقل و دیگر حوزه‌های شهری نقش کلیدی دارد. در گام بعدی، نهادهای تصمیم‌گیر، همچون شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، وظیفه تصویب طرح‌ها و سیاست‌ها را دارند. این شورا به عنوان نهادی بین‌بخشی، طرح‌های ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها را بررسی کرده و در صورت نیاز، اصلاحاتی بر آن‌ها اعمال می‌کند تا با نیازهای شهری سازگار باشد. در نهایت، نهادهای اجرایی مانند شهرداری و شورای شهر، مسئولیت پیاده‌سازی و نظارت بر اجرای این طرح‌ها را برعهده دارند و از طریق تعامل با مردم و سایر نهادها، سیاست‌های تعیین‌شده را به واقعیت نزدیک می‌کنند.

شورای عالی معماری و شهرسازی ایران
شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به‌عنوان نهادی کلیدی در فرآیند برنامه‌ریزی شهری، از اواسط قرن بیستم نقش مهمی در تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های شهری ایفا کرده است. این شورا با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و سازها، حفاظت از میراث معماری و سامان‌دهی فضای شهری، دستورالعمل‌ها و طرح‌های کلان را تدوین و تصویب می‌کند. سیاست‌ها و مقرراتی که توسط این شورا تصویب می‌شود، به عنوان راهنمایی برای مدیریت شهری و نهادهای اجرایی در نظر گرفته می‌شود و سعی دارد استانداردهای معماری و شهرسازی را در سراسر کشور یکسان‌سازی کند.

پیشینه مدیریت شهری ایران و چالش‌های آن
مدیریت شهری در ایران دارای پیشینه‌ای طولانی است که به سال 1286 و تصویب قانون بلدیه بازمی‌گردد. با این حال، ساختار مدیریت شهری در ایران در طول زمان متفرق و بین نهادهای مختلف توزیع شده است. این پراکندگی باعث عدم انسجام و افزایش هزینه‌های سازمانی شده و هماهنگی میان نهادها را دشوار کرده است. اجزای اصلی مدیریت شهری در ایران شامل شورا و شهرداری است، اما به دلیل کمبود ساختار یکپارچه و کارآمد، هنوز چالش‌های زیادی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری وجود دارد.

انواع مدل‌های مدیریت شهری
مدیریت شهری در کشورهای مختلف با توجه به ساختار حکومتی و نیازهای محلی متفاوت است. در ایران، سیستم شورا-شهرداری که مشابه سیستم‌های موجود در بسیاری از کشورهاست، پیاده شده است. از مدل‌های متداول مدیریت شهری در سطح بین‌المللی می‌توان به مدل شورا-شهردار اشاره کرد. این مدل به دو نوع «شورا-شهردار ضعیف» و «شورا-شهردار قوی» تقسیم می‌شود. در مدل شورا-مدیر شهر، که یکی از متداول‌ترین مدل‌های جهانی است، شورا با رای مردم انتخاب می‌شود و شهردار توسط شورا منصوب می‌شود. همچنین مدل کمیسیونی که در آن اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجرایی را برعهده دارند و مدل گردهمایی‌های باز که در شهرهای کوچک زیر 1000 نفر رایج است، از دیگر مدل‌های موجود به‌شمار می‌روند.

طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری در ایران
برنامه‌ریزی و توسعه شهری در ایران در سه سطح کلان، میانی و خرد انجام می‌شود. طرح‌های سطح کلان که در سطح ملی اجرا می‌شوند، شامل آمایش سرزمین و برنامه کالبدی ملی هستند. آمایش سرزمین استراتژی‌های کلان اقتصادی و توزیع جمعیت را تنظیم می‌کند و برنامه کالبدی ملی به ایجاد نظام شبکه شهری می‌پردازد. در سطح میانی، طرح‌هایی مانند برنامه کالبدی منطقه‌ای و برنامه جامع ناحیه‌ای تنظیم می‌شوند که به سیاست‌گذاری برای سلسله مراتب شهرها و روستاها در قلمرو مناطق می‌پردازند. همچنین برنامه مجموعه شهری برای هماهنگ‌سازی مدیریت در سطح مجموعه‌های شهری به کار می‌رود.
در سطح خرد، برنامه‌ها و طرح‌هایی نظیر طرح جامع شهری و طرح تفصیلی اجرا می‌شوند. طرح جامع به تدوین سیاست‌های کلان کالبدی شهر می‌پردازد که شامل حوزه‌هایی چون مسکن، خدمات عمومی و شبکه حمل‌ونقل است. طرح تفصیلی، به تعیین دقیق استراتژی‌های طرح جامع پرداخته و جزئیات اجرایی آن را مشخص می‌کند. سایر طرح‌های این سطح شامل طرح‌های موضوعی و موضعی مانند نوسازی بافت فرسوده و طرح‌های آماده‌سازی زمین برای توسعه‌های جدید هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی