نمایشگاه آینه در آینه

معرفی رویداد: هنر اعتراضی در ایران

معرفی رویداد: هنر اعتراضی در ایران

  بزرگنمایی:

نمایشگاه «آینه در آینه» مروری بر تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های 1353 تا 1363 است که از سه شنبه روز 28 دی ماه به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.
در این‌ نمایشگاه 90 اثر نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد ، کاظم‌ چلیپا، حبیب‌الله صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفرزاده، حسین خسروجردی و ایرج اسکندری در معرض تماشا قرار می‌گیرد.
مجموعه نمایشگاه‌ آینه در آینه از هم‌افزایی گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه آثار حوزه هنری، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مجموعه‌های شخصی با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است.
این پروژه درباره هنر اعتراضی و انقلابی دهه‌های مختلف است و بیش از نیمی از آثار هنرمندانی که در این دوره و این بازه کار کرده‌اند برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند.
در مسیر جریان شناسی هنر معاصر ایران، در یک قرن اخیر جریان‌هایی را داریم که بعداً به مکاتب جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند. بعد از زایش مدرنیسم در ایران و شکل‌گیری جریانی چون سقاخانه از حدود اوایل دهه 50 با یک جریان جدیدی به نام هنر انتقادی یا اعتراضی مواجه می‌شویم. ژانرهای هنر انتقادی یا اعتراضی زیرمجموعه مهم هنر اجتماعی است.
خیلی از نقاشان سعی کرده‌اند در این روایت هنر انقلابی از مضامین ملی و حماسی استفاده کنند. نمایشگاه با یک مقدمه و معرفی از شکل گیری هنر اعتراضی پیش از انقلاب شروع میشود. همین طور روایتی از هنر قهوه خانه دارد؛ به عنوان ژانر مهم ملی که به نوعی آن هم بعداً یکی از ریشه های شکل گیری هنر اعتراضی می‌شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم