آخرین مطالب

زهره رحیمی

دهه هشتادی ها صفحه آخر

دهه هشتادی ها

  بزرگنمایی:
به عنوان یک کنشگر سیاسی و مدنیِ دهه پنجاه، اعلام می‌کنم که به یقین هشدار تکان‌دهنده‌ی شما از هیچ جان بیدار و آگاهی پنهان نماند. شنیدیم و دیدیم که گستاخی و جسارت ایستادن در برابر آنچه به شما تحمیل می‌گردد را دارید.

دهه هشتادی‌های عزیز و پرشور وطن صدای شما را شنیدیم و حضور شما را دیدیم.
دختران و پسران جسور و بیدار وطنم، شمایی که فوران شعله‌های سرکوب‌شده‌ی نسل‌های پیش‌از خود شدید، بر شما درود  می‌فرستم.
به عنوان یک کنشگر سیاسی و مدنیِ دهه پنجاه، اعلام می‌کنم که به یقین هشدار تکان‌دهنده‌ی شما از هیچ جان بیدار و آگاهی پنهان نماند.
شنیدیم و دیدیم که گستاخی و جسارت ایستادن در برابر آنچه به شما تحمیل می‌گردد را دارید.
شنیدیم و دیدیم در برابر هر اجباری که زندگی و شادی و جوانی شما را نشانه می‌رود، قصد کوتاه‌آمدن ندارید.
شنیدیم و دیدیم که به شرط مشارکت خود و اندیشه‌هایتان، حاضر به هم‌داستانی و پیوند هستید.
شنیدیم و دیدیم که چگونه با امکانات متنوع مجازی، مهارت‌های ارتباطی و گروهی خود را جلوه‌‌ی عملی می‌بخشید.
شنیدیم و دیدیم که از هوشیاری  و زیرکی ویژه‌ی نشل خود برخوردارید. 
شنیدیم و دیدیم که تن به عقبگرد نمی‌دهید و مسیر گذاری هرچند پرفراز و نشیب را، بی‌بازگشت خواهید نمود.
پس آنچه از روز روشن‌تر است اینکه؛ امید به تغییر و تحول وضعیت ایران با شما و با حضور شما بیش از هر زمان دیگری ممکن و میسر است.

خوشبختانه نسل شما همانطور که با لحن ارعاب و سرکوب میانه‌ای ندارد و پس‌اش می‌راند، با لفاظی‌های تشریفاتی، ستودن‌های تملق‌آمیز و تمجیدهای اغراق‌شده و غیرصادقانه هم سازگار نیست و آنرا نخواهد پسندید و این البته، انتقال پیام را ساده و روان و شفاف‌ می‌کند.
اعتراف رایجی که اینروزها در باب ترسویی و انفعال و بی‌کفایتی نسل‌های گذشته در برابر اجبار و بیداد مکرر به گوش می‌رسد را، تصدیق و تقویت نمی‌کنم. چراکه همین تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌های ضعیف و تک‌بعدی از گذشته و گذشتگان است که می‌تواند باز هم ما را برای در پیش گرفتن مسیر آینده به انحراف بکشد. اقتضائات و مناسبات پیچیده‌ای که دست به دست هم می‌دهند تا زمانه و نسلی را شکل بدهند، بمراتب پیچیده‌تر و عمیقتر و چندلایه‌تر از آنی‌ست که مستحق تحلیل‌های هیجانی و سطحی باشد. ماهیت و موجودیت نسل‌ها از پی هم، هریک ثمره و دستاوردِ انباشت تجارب و آموزه‌های پیش از خویش‌اند. نسل پنجاه و شصت، ماهیتی مُنفک از سَلف خویش نیست و شما و هفتادی‌ها نیز منفک از پنجاهی‌ها و شصتی‌ها نیستید. دقیقا همین پیوستگی و امتدادِ تجربه‌ی درد و مقاومت است که قدرتی لایزال به نیروهای مویرگی اما شکوهمندِ مردم، برای خروش بر سنت‌ها و روال‌ها را می‌دهد.  
پس از این مقدمه، چند نکته با شما امیدآوران طرح می‌کنم. 
نخست اینکه همینقدر که عمیق و قاطع فهمیده‌اید که زندگی شما منحصربفرد و تکرار نشدنی‌ست و باید لحظه‌لحظه‌اش را آنگونه که می‌پسندید، برگزینید. پس بایسته و شایسته است که جان و سلامت خویش و دیگران را عزیز بدارید. گرچه مسیر پیشرفت و تکامل، کم‌هزینه نیست و برای به چنگ‌آوردن چیزهای ارزشمند باید از چیزهای ارزشمند دیگری گذشت. اما مجموعه‌ی ظرفیت‌ها و توانایی‌های روانی و ذهنی و زیستی شما، نوید می‌دهد که می‌توانیم کنار هم روش‌های خلاقانه اما هرچه کم‌هزینه‌تری برای گذار از این وضعیت ناخوشایند و غیررضایتبخش را جستجو و عملی کنیم تا تصویر دنیای پیش‌رو هرچه انسانی‌تر و صلح‌آمیزتر و باشکوه‌تر جلوه نماید و جان و زندگی و حیات تپنده را ارج بنهد. 
نکته دوم اینکه در بین شعارهاتان شنیدم “ما از ایران نمی‌ریم، ایران رو پس می‌گیریم”. در این فرصت تنگ، قصد تجزیه و تحلیل یا رد و تاییدِ گزاره‌های این شعار را ندارم که مثلا پس گرفتن ایران را، آیا می‌توان با مفهومی ناب‌تر، معنادارتر و فراگیرتری که تمام ایرانیان را شامل ‌شود، جایگزین نمود یا نه. اما تاکید و تقاضایم بر گزاره‌ی نخست این شعار یعنی ماندن، مقاومت، رها نکردن وطن و کنش در دل نخواستن‌هاست. این بی‌تردید، گزاره‌ی بنیادی برای در پیش‌گرفتن مسیر درست و رو به رشدی است که رویای “ایران برای همه ایرانیان” را تحقق می‌بخشد. با ترک هر یکنفر از شهروندان آزادیخواه و حق‌طلب و عدالت‌جو، مسیر توسعه برای بازماندگان دشوارتر و پرهزینه‌تر، و دستیابی به خواست، دوردست‌تر خواهد شد و این همان چیزی‌ست که برخی خیال و آرزویش را دارند.
نکته دیگر اینکه در التهابات پرشور و پرغوغایی که هر جریانی هم از سویی، آنرا با اهداف پنهان و آشکار به نفع خویش معرفی و تبلیغ می‌کند. از اصالت و پیراستگی جریان خود مراقبت کنید. اگر شعارتان؛ زن، زندگی، آزادی یا مرد، میهن، آبادی‌ست، این دو شعار مرزهای روشن و معناداری با شعارهایی که حذف و نیستی بخشی از جامعه و مردم را آماج می‌کند، دارند. همچنین رفتارهایی چون نفی پوشش اجباری، سرودخواندن، شادمانی گروهی، تمنا و مطالبه‌ی دانش روز و علوم روشنگرانه و حق بهره‌گیری برابر از منابع آموزشی غنی و علمی، با رفتارهایی چون لعن و ناسزا و خشونت، لگدکردن، شکستن و پاره‌کردن البته توفیر دارد. با اندیشه‌کردن و شکیبایی مداوم، همواره به خود خاطرنشان کنیم که می‌خواهیم بخشی از کدام جریان و گفتمان اعتراضی، مطالبه‌گرانه یا مبارزاتی باشیم و پس از این اندیشه و تصمیم، از مرزها و حدود جنبش و جریان خویش، محافظت و مراقبت کنیم و البته که از آن آرمانها کوتاه نیاییم و سر خم نکنیم و در عین‌حال حرمت مسیر و خطوط خویش را نیز زیر پا نگذاریم.  
آخرین سخن من اینکه باتوجه به مهارت استفاده از روزنه‌های ارتباطی و منابع اطلاعاتی متکثر و پرشماری که در اختیار دارید، دیدبان منصف، باریک‌بین و دقیقی برای سپهر سیاسی و مدنی ایران باشید. با تمام قدرت، دروغ را پس بزنید و رسوا کنید. بدانید  که صداها و پیام‌های دردمند و همراه و در عین‌حال علمی و معقولانه‌ای هست که در همهمه و هیاهو، کمتر شانس شنیده شدن دارند. فرصت شنیده‌شدن پیام‌ها و آموزه‌های اخلاقی، شفاف و معقول را به نسل خویش بدهید، حتی اگر به مذاق شما خوش نمی‌آید. رها از افکار قالبی و تلقینات پیرامونی خود، با معیارهای خردمندانه و تیزهوشانه و انسانی خویش، همه را شنیده و محک بزنید و برگزینید و از به پرسش گرفتن مسیری که رفتید، نهراسید. کنشگران دلسوز و علاقمند بسیاری هستند که مشتاق فشردن دستان گرم و جان پرشور شما هستند.
در آخر تمنا دارم چنانچه تبیینِ من را با صورتی ساده‌تر و صمیمانه‌تر می‌پسندید، آنرا با زبانی ساده‌ و صمیمی به هم‌نسلان خویش برسانید.

دوستدار شما زهره رحیمی عضو حزب اراده ملت ایران



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی