زهره رحیمی

دهه هشتادی ها صفحه آخر

دهه هشتادی ها

  بزرگنمایی:
به عنوان یک کنشگر سیاسی و مدنیِ دهه پنجاه، اعلام می‌کنم که به یقین هشدار تکان‌دهنده‌ی شما از هیچ جان بیدار و آگاهی پنهان نماند. شنیدیم و دیدیم که گستاخی و جسارت ایستادن در برابر آنچه به شما تحمیل می‌گردد را دارید.

دهه هشتادی‌های عزیز و پرشور وطن صدای شما را شنیدیم و حضور شما را دیدیم.
دختران و پسران جسور و بیدار وطنم، شمایی که فوران شعله‌های سرکوب‌شده‌ی نسل‌های پیش‌از خود شدید، بر شما درود  می‌فرستم.
به عنوان یک کنشگر سیاسی و مدنیِ دهه پنجاه، اعلام می‌کنم که به یقین هشدار تکان‌دهنده‌ی شما از هیچ جان بیدار و آگاهی پنهان نماند.
شنیدیم و دیدیم که گستاخی و جسارت ایستادن در برابر آنچه به شما تحمیل می‌گردد را دارید.
شنیدیم و دیدیم در برابر هر اجباری که زندگی و شادی و جوانی شما را نشانه می‌رود، قصد کوتاه‌آمدن ندارید.
شنیدیم و دیدیم که به شرط مشارکت خود و اندیشه‌هایتان، حاضر به هم‌داستانی و پیوند هستید.
شنیدیم و دیدیم که چگونه با امکانات متنوع مجازی، مهارت‌های ارتباطی و گروهی خود را جلوه‌‌ی عملی می‌بخشید.
شنیدیم و دیدیم که از هوشیاری  و زیرکی ویژه‌ی نشل خود برخوردارید. 
شنیدیم و دیدیم که تن به عقبگرد نمی‌دهید و مسیر گذاری هرچند پرفراز و نشیب را، بی‌بازگشت خواهید نمود.
پس آنچه از روز روشن‌تر است اینکه؛ امید به تغییر و تحول وضعیت ایران با شما و با حضور شما بیش از هر زمان دیگری ممکن و میسر است.

خوشبختانه نسل شما همانطور که با لحن ارعاب و سرکوب میانه‌ای ندارد و پس‌اش می‌راند، با لفاظی‌های تشریفاتی، ستودن‌های تملق‌آمیز و تمجیدهای اغراق‌شده و غیرصادقانه هم سازگار نیست و آنرا نخواهد پسندید و این البته، انتقال پیام را ساده و روان و شفاف‌ می‌کند.
اعتراف رایجی که اینروزها در باب ترسویی و انفعال و بی‌کفایتی نسل‌های گذشته در برابر اجبار و بیداد مکرر به گوش می‌رسد را، تصدیق و تقویت نمی‌کنم. چراکه همین تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌های ضعیف و تک‌بعدی از گذشته و گذشتگان است که می‌تواند باز هم ما را برای در پیش گرفتن مسیر آینده به انحراف بکشد. اقتضائات و مناسبات پیچیده‌ای که دست به دست هم می‌دهند تا زمانه و نسلی را شکل بدهند، بمراتب پیچیده‌تر و عمیقتر و چندلایه‌تر از آنی‌ست که مستحق تحلیل‌های هیجانی و سطحی باشد. ماهیت و موجودیت نسل‌ها از پی هم، هریک ثمره و دستاوردِ انباشت تجارب و آموزه‌های پیش از خویش‌اند. نسل پنجاه و شصت، ماهیتی مُنفک از سَلف خویش نیست و شما و هفتادی‌ها نیز منفک از پنجاهی‌ها و شصتی‌ها نیستید. دقیقا همین پیوستگی و امتدادِ تجربه‌ی درد و مقاومت است که قدرتی لایزال به نیروهای مویرگی اما شکوهمندِ مردم، برای خروش بر سنت‌ها و روال‌ها را می‌دهد.  
پس از این مقدمه، چند نکته با شما امیدآوران طرح می‌کنم. 
نخست اینکه همینقدر که عمیق و قاطع فهمیده‌اید که زندگی شما منحصربفرد و تکرار نشدنی‌ست و باید لحظه‌لحظه‌اش را آنگونه که می‌پسندید، برگزینید. پس بایسته و شایسته است که جان و سلامت خویش و دیگران را عزیز بدارید. گرچه مسیر پیشرفت و تکامل، کم‌هزینه نیست و برای به چنگ‌آوردن چیزهای ارزشمند باید از چیزهای ارزشمند دیگری گذشت. اما مجموعه‌ی ظرفیت‌ها و توانایی‌های روانی و ذهنی و زیستی شما، نوید می‌دهد که می‌توانیم کنار هم روش‌های خلاقانه اما هرچه کم‌هزینه‌تری برای گذار از این وضعیت ناخوشایند و غیررضایتبخش را جستجو و عملی کنیم تا تصویر دنیای پیش‌رو هرچه انسانی‌تر و صلح‌آمیزتر و باشکوه‌تر جلوه نماید و جان و زندگی و حیات تپنده را ارج بنهد. 
نکته دوم اینکه در بین شعارهاتان شنیدم “ما از ایران نمی‌ریم، ایران رو پس می‌گیریم”. در این فرصت تنگ، قصد تجزیه و تحلیل یا رد و تاییدِ گزاره‌های این شعار را ندارم که مثلا پس گرفتن ایران را، آیا می‌توان با مفهومی ناب‌تر، معنادارتر و فراگیرتری که تمام ایرانیان را شامل ‌شود، جایگزین نمود یا نه. اما تاکید و تقاضایم بر گزاره‌ی نخست این شعار یعنی ماندن، مقاومت، رها نکردن وطن و کنش در دل نخواستن‌هاست. این بی‌تردید، گزاره‌ی بنیادی برای در پیش‌گرفتن مسیر درست و رو به رشدی است که رویای “ایران برای همه ایرانیان” را تحقق می‌بخشد. با ترک هر یکنفر از شهروندان آزادیخواه و حق‌طلب و عدالت‌جو، مسیر توسعه برای بازماندگان دشوارتر و پرهزینه‌تر، و دستیابی به خواست، دوردست‌تر خواهد شد و این همان چیزی‌ست که برخی خیال و آرزویش را دارند.
نکته دیگر اینکه در التهابات پرشور و پرغوغایی که هر جریانی هم از سویی، آنرا با اهداف پنهان و آشکار به نفع خویش معرفی و تبلیغ می‌کند. از اصالت و پیراستگی جریان خود مراقبت کنید. اگر شعارتان؛ زن، زندگی، آزادی یا مرد، میهن، آبادی‌ست، این دو شعار مرزهای روشن و معناداری با شعارهایی که حذف و نیستی بخشی از جامعه و مردم را آماج می‌کند، دارند. همچنین رفتارهایی چون نفی پوشش اجباری، سرودخواندن، شادمانی گروهی، تمنا و مطالبه‌ی دانش روز و علوم روشنگرانه و حق بهره‌گیری برابر از منابع آموزشی غنی و علمی، با رفتارهایی چون لعن و ناسزا و خشونت، لگدکردن، شکستن و پاره‌کردن البته توفیر دارد. با اندیشه‌کردن و شکیبایی مداوم، همواره به خود خاطرنشان کنیم که می‌خواهیم بخشی از کدام جریان و گفتمان اعتراضی، مطالبه‌گرانه یا مبارزاتی باشیم و پس از این اندیشه و تصمیم، از مرزها و حدود جنبش و جریان خویش، محافظت و مراقبت کنیم و البته که از آن آرمانها کوتاه نیاییم و سر خم نکنیم و در عین‌حال حرمت مسیر و خطوط خویش را نیز زیر پا نگذاریم.  
آخرین سخن من اینکه باتوجه به مهارت استفاده از روزنه‌های ارتباطی و منابع اطلاعاتی متکثر و پرشماری که در اختیار دارید، دیدبان منصف، باریک‌بین و دقیقی برای سپهر سیاسی و مدنی ایران باشید. با تمام قدرت، دروغ را پس بزنید و رسوا کنید. بدانید  که صداها و پیام‌های دردمند و همراه و در عین‌حال علمی و معقولانه‌ای هست که در همهمه و هیاهو، کمتر شانس شنیده شدن دارند. فرصت شنیده‌شدن پیام‌ها و آموزه‌های اخلاقی، شفاف و معقول را به نسل خویش بدهید، حتی اگر به مذاق شما خوش نمی‌آید. رها از افکار قالبی و تلقینات پیرامونی خود، با معیارهای خردمندانه و تیزهوشانه و انسانی خویش، همه را شنیده و محک بزنید و برگزینید و از به پرسش گرفتن مسیری که رفتید، نهراسید. کنشگران دلسوز و علاقمند بسیاری هستند که مشتاق فشردن دستان گرم و جان پرشور شما هستند.
در آخر تمنا دارم چنانچه تبیینِ من را با صورتی ساده‌تر و صمیمانه‌تر می‌پسندید، آنرا با زبانی ساده‌ و صمیمی به هم‌نسلان خویش برسانید.

دوستدار شما زهره رحیمی عضو حزب اراده ملت ایران



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه