آخرین مطالب

دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (4)

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت ویژه نامه‌ها

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها:  اصول و اهمیت

  بزرگنمایی:
شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند.

زهرا زمانی 

شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به میزان فعالیت عمومی، نرخ اشتغال و بیکاری اشاره کرد. جمعیت فعال یک شهر به افرادی اطلاق می‌شود که در سنین 15 تا 50 یا 55 سال قرار دارند و از آن‌ها به عنوان نیروی کار اصلی جامعه یاد می‌شود. نرخ اشتغال از بخش‌های کلیدی این شاخص‌ها است و شامل افراد دارای شغل در جمعیت فعال می‌شود. بر اساس تعاریف رایج در بسیاری از کشورها، فرد شاغل کسی است که حتی یک ساعت در هفته کار کرده باشد. این تعاریف و سنجش‌ها پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و اجتماعی هستند.

هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها
هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها به طور مستقیم بر کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان تاثیر می‌گذارد. هزینه‌های شهرداری‌ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. هزینه‌های زیرساختی مانند تعمیر و نگهداری جاده‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل، جزو هزینه‌های ضروری برای حفظ کیفیت زیرساخت‌های شهری است. هزینه‌های خدمات عمومی شامل مدیریت پسماند و بهداشت محیطی نیز نقش اساسی در حفظ سلامت و بهداشت عمومی دارند. هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی به برنامه‌هایی اختصاص می‌یابد که هدف آن‌ها تقویت هویت و انسجام اجتماعی است. همچنین، هزینه‌های اداری و پرسنلی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری و هزینه‌های توسعه شهری، شامل پروژه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی زیرساخت‌ها، به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفته می‌شوند. در نهایت، هزینه‌های محیط‌زیستی برای حفاظت از محیط شهری و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی اهمیت دارند.
در کنار این هزینه‌ها، درآمدهای شهرداری‌ها نیز متنوع است و شامل منابعی مانند عوارض و مالیات از املاک، نوسازی، پسماند و حمل‌ونقل است. درآمدهای حاصل از خدمات شهری همچون بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی، درآمدهای ناشی از صدور مجوزها، مانند کسب‌وکار، پروانه ساخت و تبلیغات محیطی، و کمک‌های دولتی، شامل انتقال مالیات‌ها، نیز بخش مهمی از درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهند. شهرداری‌ها همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در سپرده‌ها یا مدیریت اموال عمومی مانند اجاره زمین‌ها، درآمدزایی می‌کنند. این درآمدها به شهرداری‌ها اجازه می‌دهند تا به طور مداوم در جهت ارتقاء کیفیت خدمات و زیرساخت‌های شهری فعالیت کنند.

بودجه شهری و اصول بودجه‌بندی
بودجه شهری، برنامه مالی سالانه شهرداری‌هاست که دخل‌وخرج و برنامه‌ریزی آن‌ها را به طور دقیق مشخص می‌کند. بودجه، سندی برای سازمان‌دهی و انجام فعالیت‌های مهم شهری به حساب می‌آید و به شهروندان و شوراهای شهری امکان مطالبه‌گری و ارزیابی عملکرد شهرداری را می‌دهد. اصول بودجه‌بندی به شفاف‌سازی منابع و تخصیص دقیق هزینه‌ها کمک می‌کند. در تدوین سند بودجه، باید به ردیف‌های مختلف بودجه پاسخ داده شود که شامل پاسخ به این پرسش‌هاست: چه کاری باید انجام شود، توسط چه کسانی و با چه هدفی، برای چه جامعه هدفی، با چه هزینه‌ای و در کدام مکان مشخص.

برای مثال، در ردیف بودجه شهرداری تهران، ممکن است به موضوعی چون «غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها» اختصاص داده شود که هدف آن بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ترویج تفریحات سالم است. بودجه‌بندی اصولی با تعیین دقیق این موارد، به شهرداری امکان می‌دهد تا نه تنها به نیازهای روزمره شهروندان پاسخ دهد، بلکه به بهبود برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه شهری نیز بپردازد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی