دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (4)

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت ویژه نامه‌ها

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها:  اصول و اهمیت

  بزرگنمایی:
شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند.

زهرا زمانی 

شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به میزان فعالیت عمومی، نرخ اشتغال و بیکاری اشاره کرد. جمعیت فعال یک شهر به افرادی اطلاق می‌شود که در سنین 15 تا 50 یا 55 سال قرار دارند و از آن‌ها به عنوان نیروی کار اصلی جامعه یاد می‌شود. نرخ اشتغال از بخش‌های کلیدی این شاخص‌ها است و شامل افراد دارای شغل در جمعیت فعال می‌شود. بر اساس تعاریف رایج در بسیاری از کشورها، فرد شاغل کسی است که حتی یک ساعت در هفته کار کرده باشد. این تعاریف و سنجش‌ها پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و اجتماعی هستند.

هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها
هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها به طور مستقیم بر کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان تاثیر می‌گذارد. هزینه‌های شهرداری‌ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. هزینه‌های زیرساختی مانند تعمیر و نگهداری جاده‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل، جزو هزینه‌های ضروری برای حفظ کیفیت زیرساخت‌های شهری است. هزینه‌های خدمات عمومی شامل مدیریت پسماند و بهداشت محیطی نیز نقش اساسی در حفظ سلامت و بهداشت عمومی دارند. هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی به برنامه‌هایی اختصاص می‌یابد که هدف آن‌ها تقویت هویت و انسجام اجتماعی است. همچنین، هزینه‌های اداری و پرسنلی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری و هزینه‌های توسعه شهری، شامل پروژه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی زیرساخت‌ها، به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفته می‌شوند. در نهایت، هزینه‌های محیط‌زیستی برای حفاظت از محیط شهری و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی اهمیت دارند.
در کنار این هزینه‌ها، درآمدهای شهرداری‌ها نیز متنوع است و شامل منابعی مانند عوارض و مالیات از املاک، نوسازی، پسماند و حمل‌ونقل است. درآمدهای حاصل از خدمات شهری همچون بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی، درآمدهای ناشی از صدور مجوزها، مانند کسب‌وکار، پروانه ساخت و تبلیغات محیطی، و کمک‌های دولتی، شامل انتقال مالیات‌ها، نیز بخش مهمی از درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهند. شهرداری‌ها همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در سپرده‌ها یا مدیریت اموال عمومی مانند اجاره زمین‌ها، درآمدزایی می‌کنند. این درآمدها به شهرداری‌ها اجازه می‌دهند تا به طور مداوم در جهت ارتقاء کیفیت خدمات و زیرساخت‌های شهری فعالیت کنند.

بودجه شهری و اصول بودجه‌بندی
بودجه شهری، برنامه مالی سالانه شهرداری‌هاست که دخل‌وخرج و برنامه‌ریزی آن‌ها را به طور دقیق مشخص می‌کند. بودجه، سندی برای سازمان‌دهی و انجام فعالیت‌های مهم شهری به حساب می‌آید و به شهروندان و شوراهای شهری امکان مطالبه‌گری و ارزیابی عملکرد شهرداری را می‌دهد. اصول بودجه‌بندی به شفاف‌سازی منابع و تخصیص دقیق هزینه‌ها کمک می‌کند. در تدوین سند بودجه، باید به ردیف‌های مختلف بودجه پاسخ داده شود که شامل پاسخ به این پرسش‌هاست: چه کاری باید انجام شود، توسط چه کسانی و با چه هدفی، برای چه جامعه هدفی، با چه هزینه‌ای و در کدام مکان مشخص.

برای مثال، در ردیف بودجه شهرداری تهران، ممکن است به موضوعی چون «غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها» اختصاص داده شود که هدف آن بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ترویج تفریحات سالم است. بودجه‌بندی اصولی با تعیین دقیق این موارد، به شهرداری امکان می‌دهد تا نه تنها به نیازهای روزمره شهروندان پاسخ دهد، بلکه به بهبود برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه شهری نیز بپردازد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خودشیفتگی سیاسی؛ چالشی در مسیر وفاق

توافق راهبردی با روسیه و چین؛ مسئله این است!

مذهب زنده دلان خواب پریشانی نیست از همین خاک، جهانِ دگری ساختن است

“بحران سوریه؛ از رقابت قدرت‌های جهانی تا سراب آزادی”

گزارش نشست دبیران کل احزاب اصلاح طلب با معاون سیاسی وزارت کشور

تهدیدات ومعضلات اتباع افغان برکشور

نقش نهادهای مدنی در مدیریت شهری پایدار: فرصتی برای آموزش و تحقق شفافیت

سیاست یا اقتصاد کدام یک اولویت دارد؟

“زنان: ستون توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه”

بیانیه به مناسبت روز ملی هوای پاک

به مناسبت روز هوای پاک

بحران مدیریت پسماند در ایران، ضرورت تغییر رویکرد و بهره‌گیری از الگوهای جهانی

ماموریت یا فرصت مطالعاتی داخلی

آزادسازی اراضی ملی

فرآیند انقلاب

آیا فرزندآوری عقلانی است؟!

آشنایی با نظریه‌های معرفت‌ شناسی

جامعه شناسی مطالعات مردان

از یزد تا میلان

جهان در هفته‌ای که گذشت (88)

گزارش مراسم تجلیل از رضا قاسم پور در زنجان

نشست اعضای ستادها و تشکل‌های نهاد مدنی با حضور دکتر افشین فرهانچی در همدان برگزار شد

رضا حاجی‌پور به‌عنوان فرماندار شهرستان اردل منصوب شد

آن یاران مهربان؛ شروع فصلی پرکار برای انتشارات

دیباچه- سه شنبه های گفتگو حاما

“راهنمای برگزاری جلسات اثربخش: از برنامه‌ریزی تا پیگیری”

“12 مرد خشمگین: تحلیل اجتماعی و اخلاقی در دل یک درام حقوقی”

“از گفت‌وگو تا گفتمان: بررسی تفاوت‌ها و دیدگاه‌ها درباره سوسیالیسم و لیبرالیسم”

“تسخیر سفارت آمریکا: نماد انقلاب یا نقطه آغاز بحران‌های سیاسی ایران؟”

“چالش‌های کودکان کار: ریشه‌ها، راه‌حل‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی”

“فرزندآوری؛ انتخابی بین مسئولیت فردی و نیازهای اجتماعی”

“قدرت گفتگو: از یافتن دغدغه‌های مشترک تا ایجاد تغییرات ملموس در جامعه”

“تجاوز و تبعات آن: از حقیقت تلخ تا راه‌های رهایی و آگاهی اجتماعی”

“تقابل دولت‌ها و ملت‌ها: چالش‌ها، رسانه‌ها و قدرت‌های پنهان”

“تأثیرات دوگانه رسانه‌ها: فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها در دنیای مجازی”

سر بچرخانیم...

مقام تو جایگاه بندگان نیست، که در این عرصه شهریاری تو

منطق تحولات سیاسی

بشار اسد و عدم تکیه بر سرمایه اجتماعی

عملکرد 45 ساله اقتصاد ایران در آیینه آمار

رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

جشن بزرگداشت روز حسابدار

بیانیه به مناسبت روز جهانی خاک

معلم سبز

حوزه‌های دینی و تحولات جهانی

نگین

کوره راه

حزب اراده ملت ایران و شوراها

«رشد و تحکیم یک حزب سیاسی»

ایستگاه راه آهن شهبازان