آخرین مطالب

دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (4)

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت ویژه نامه‌ها

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها:  اصول و اهمیت

  بزرگنمایی:
شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند.

زهرا زمانی 

شاخص‌های اقتصادی شهری به‌عنوان ابزاری کلیدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها، به مسئولان و سیاست‌گذاران کمک می‌کنند تا روند رشد یا رکود اقتصادی یک شهر را شناسایی کرده و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان و مدیریت منابع مالی شهرداری گام بردارند. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به میزان فعالیت عمومی، نرخ اشتغال و بیکاری اشاره کرد. جمعیت فعال یک شهر به افرادی اطلاق می‌شود که در سنین 15 تا 50 یا 55 سال قرار دارند و از آن‌ها به عنوان نیروی کار اصلی جامعه یاد می‌شود. نرخ اشتغال از بخش‌های کلیدی این شاخص‌ها است و شامل افراد دارای شغل در جمعیت فعال می‌شود. بر اساس تعاریف رایج در بسیاری از کشورها، فرد شاغل کسی است که حتی یک ساعت در هفته کار کرده باشد. این تعاریف و سنجش‌ها پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و اجتماعی هستند.

هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها
هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری‌ها به طور مستقیم بر کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان تاثیر می‌گذارد. هزینه‌های شهرداری‌ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. هزینه‌های زیرساختی مانند تعمیر و نگهداری جاده‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل، جزو هزینه‌های ضروری برای حفظ کیفیت زیرساخت‌های شهری است. هزینه‌های خدمات عمومی شامل مدیریت پسماند و بهداشت محیطی نیز نقش اساسی در حفظ سلامت و بهداشت عمومی دارند. هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی به برنامه‌هایی اختصاص می‌یابد که هدف آن‌ها تقویت هویت و انسجام اجتماعی است. همچنین، هزینه‌های اداری و پرسنلی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری و هزینه‌های توسعه شهری، شامل پروژه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی زیرساخت‌ها، به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفته می‌شوند. در نهایت، هزینه‌های محیط‌زیستی برای حفاظت از محیط شهری و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی اهمیت دارند.
در کنار این هزینه‌ها، درآمدهای شهرداری‌ها نیز متنوع است و شامل منابعی مانند عوارض و مالیات از املاک، نوسازی، پسماند و حمل‌ونقل است. درآمدهای حاصل از خدمات شهری همچون بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی، درآمدهای ناشی از صدور مجوزها، مانند کسب‌وکار، پروانه ساخت و تبلیغات محیطی، و کمک‌های دولتی، شامل انتقال مالیات‌ها، نیز بخش مهمی از درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهند. شهرداری‌ها همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در سپرده‌ها یا مدیریت اموال عمومی مانند اجاره زمین‌ها، درآمدزایی می‌کنند. این درآمدها به شهرداری‌ها اجازه می‌دهند تا به طور مداوم در جهت ارتقاء کیفیت خدمات و زیرساخت‌های شهری فعالیت کنند.

بودجه شهری و اصول بودجه‌بندی
بودجه شهری، برنامه مالی سالانه شهرداری‌هاست که دخل‌وخرج و برنامه‌ریزی آن‌ها را به طور دقیق مشخص می‌کند. بودجه، سندی برای سازمان‌دهی و انجام فعالیت‌های مهم شهری به حساب می‌آید و به شهروندان و شوراهای شهری امکان مطالبه‌گری و ارزیابی عملکرد شهرداری را می‌دهد. اصول بودجه‌بندی به شفاف‌سازی منابع و تخصیص دقیق هزینه‌ها کمک می‌کند. در تدوین سند بودجه، باید به ردیف‌های مختلف بودجه پاسخ داده شود که شامل پاسخ به این پرسش‌هاست: چه کاری باید انجام شود، توسط چه کسانی و با چه هدفی، برای چه جامعه هدفی، با چه هزینه‌ای و در کدام مکان مشخص.

برای مثال، در ردیف بودجه شهرداری تهران، ممکن است به موضوعی چون «غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها» اختصاص داده شود که هدف آن بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ترویج تفریحات سالم است. بودجه‌بندی اصولی با تعیین دقیق این موارد، به شهرداری امکان می‌دهد تا نه تنها به نیازهای روزمره شهروندان پاسخ دهد، بلکه به بهبود برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه شهری نیز بپردازد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی

وقتی دیپلماسی شکست می‌خورد درس‌هایی از جهان و تجربه ایران

بحران‌های تالاب‌های استان خوزستان و راهکارهای احیا و حفاظت از آن‌ها

مروری بر پیامدهای انتقال سنجاب‌ها از زیستگاه طبیعی

شتای عمر

معرفی کتاب پنداشتِ تربیت چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند

سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت بحران

جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سطح 3 نظام سلامت

آغاز کلاس‌های مدرسه حزبی؛ جرقه‌ای تازه برای یادگیری هدفمند

خبر انتشار کتاب برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی در شرف انتشار

یوسف تراکمه به عنوان بخشدار بقراطی شهرستان رزن منصوب شد

بیانیه روز جهانی بدون پلاستیک - 12 تیر

احسان محمدزاده به عنوان سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ منصوب شد

خبر نشست بررسی «جنگ و دیپلماسی» در دفتر حزب اراده ملت ایران

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)