حجله‌ی آتش و خون نوشتار

حجله‌ی آتش و خون

  بزرگنمایی:
انسان چه باعظمت است؛ وقتی که می‌فهمد، وقتی که خلق می‌کند، در مقام آفرینندگی می‌نشیند و می‌اندیشد و غور می کند ودوباره می‌آفریند.

علیرضا مقدم 

انسان چه باعظمت است؛ وقتی که می‌فهمد، وقتی که خلق می‌کند، در مقام آفرینندگی می‌نشیند و می‌اندیشد و غور می کند ودوباره می‌آفریند. 
جهانی دوباره خلق می شود، می‌تراود؛ از کوهساران اندیشه‌های ظریف و در عین حال سترگ خود. و این جهانی‌ست شگرف!
 استاد، قلم را در رنگ‌ها می‌زند و می‌آمیزد؛ به آستانه‌ی نور می‌رساند قلم و رنگ‌ها را.
 و می‌آمیزد مجاز و حقیقت را، اندیشه و خیال را، که آبستن‌اند از بوم‌هایی سرشار از مضامین ژرف و غریب.
اینجاست که رنگ، به آستانه‌ی نور می‌رسد و قلم، از دهان فرشته می‌نوشد، جهانی زاده می‌شود که نه در چهارچوب بوم می‌گنجد و نه در محدوده‌ی خواب و خیال؛ جهانی که استاد بر آن فرمانروایی می‌کند. او نه صرفاً نقاش که راوی رؤیاهاست، معمار قصرهای خیال و باغبان گل‌های سماوی است.
گویی که شهریار خیال سهندیه را دوباره نستعلیق می کند .
در دستان او، هر خط، همچون ساقه‌ای سبز است که تا بهشت قد می‌کشد، و هر رنگ، نغمه‌ای‌ست که از گلوی روح برمی‌آید.
تابلوهایش آن‌چنان است که شاعر از خون دل غزل می‌بافد، از جوهر جان نظم می دهد ، نگاهش به جهان، نگاه کسی است که پرده‌ی ظاهر را دریده و به تماشای صحنه‌های پنهان پرداخته است؛ صحنه‌هایی که در آن، عشق، شهادت و عروج در یک قاب جمع می‌شوند. وقتی به تابلوی «شهادت» او می‌نگریم، گویی در برابر حجله‌ای از آتش و خون ایستاده‌ایم: نو‌عروسِ گل‌حُسن، در انتظار دامادِ آسمان‌پوش، و مشّاطه‌ای از فرشتگان که زخم‌ها را با حنا و خون می‌آرایند.
فرشچیان در مقام  خلق  نه به شیوه‌ی نقاشان زمینی، که به زبان اشراق سخن می‌گوید. خطوط او سیال‌اند، همچون شریان‌های حیات در تن هستی؛ و رنگ‌ها، در لابه‌لای تابلو، به سان نسیمی از بام عرش بر دامان خاک می‌وزند. هرجا که باید، آبی‌های آرامش‌بخش را با طلایی‌های جاودان درهم می‌آمیزد، و هرجا که زمان، لحظه‌ای از اوج را طلب کند، سرخ را به فریاد بدل می‌کند.
در آثار او، عشق زمینی و عشق الهی نه دو مسیر جدا، که دو جویبارند که به یک دریا می‌ریزند. «شام غریبان» او، صحنه‌ی سوگواری ملائک است؛ و «پنجمین روز آفرینش»، انفجار نور و حیات. حتی در نقش‌های پرشکوهی که برگرفته از داستان‌های اساطیری و ملی است، فرشچیان از جنس روایت‌گران تاریخ نیست؛ او تفسیرگر راز است. فردوسی، رستم را با واژه‌ها آفرید، و فرشچیان، او را با طوفان رنگ ها 
و راز ماندگاری او در این است که لحظه‌ها را پیش از آن‌که بگریزند، شکار می‌کند؛ اما نه همچون صیادی بی‌رحم، که همانند عاشقی که با نگاهش، معشوق را در آغوش می‌گیرد تا ابد. تابلوی «ضامن آهو» نه فقط داستانی مذهبی، که سرود مهربانی است؛ و «عصر عاشورا» صرفاً تصویر سوگ، که حجله‌ای است بر بلندای تاریخ، جایی که خون و حریر، اشک و لبخند، همه به یک‌دیگر آمیخته‌اند.
لحظات عاشقانه در کارهای او، نه صرفاً دیدار دلدار و دلداده، که سجده‌ی پروانه بر گل، یا نوازش نسیم بر پر یک کبوتر است. لحظات عارفانه، همچون میخانه‌های مولانا: رنگ‌ها چون جامی لبریز، و خطوط چون رقص سماع. و لحظات الهی، همان لحظاتی‌اند که زمین دیگر زمین  و زمان، دیگر زمان نیست؛ لحظاتی که خاک پرده‌ای برای عبور نور باز می کند !
شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین هنر او، در هم‌آمیزی این سه ساحت است: او جهان را چنان نقاشی می‌کند که هم چشم زمینیان را به شگفتی می‌کشاند، هم دل عارفان را به وجد، و هم روح عاشقان را به پرواز. برای همین است که تابلوهای او، بیش از آن‌که به دیوار موزه‌ها تعلق داشته باشند، در محراب دل‌ها جای دارند.
فرشچیان، حجله‌های آتش و خون را برپا می‌کند، نه برای ماتم، که برای پیوند. پیوند زمین و آسمان، پیوند عاشق و معشوق، پیوند خون و گل. و این پیوند، در ذهن و دل هر بیننده، تا سال‌ها باقی می‌ماند چونان بوی گلی که بر دامن معشوق مانده باشد.
پس اگر شاعر، با کلماتش لحظه‌ای را جاودانه کند، و موسیقی‌دان، با نت‌هایش؛ فرشچیان، با رنگ و خط، عالمی را از نو می‌آفریند. و این عالم، نه در گذشته می‌ماند و نه به  آینده می‌رود همیشه اکنون است، و حضور همیشه عاشوراست، همیشه لحظه‌ی وصال و مالامال از روح عرفان شرقی !


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول