آخرین مطالب

حجله‌ی آتش و خون نوشتار

حجله‌ی آتش و خون

  بزرگنمایی:
انسان چه باعظمت است؛ وقتی که می‌فهمد، وقتی که خلق می‌کند، در مقام آفرینندگی می‌نشیند و می‌اندیشد و غور می کند ودوباره می‌آفریند.

علیرضا مقدم 

انسان چه باعظمت است؛ وقتی که می‌فهمد، وقتی که خلق می‌کند، در مقام آفرینندگی می‌نشیند و می‌اندیشد و غور می کند ودوباره می‌آفریند. 
جهانی دوباره خلق می شود، می‌تراود؛ از کوهساران اندیشه‌های ظریف و در عین حال سترگ خود. و این جهانی‌ست شگرف!
 استاد، قلم را در رنگ‌ها می‌زند و می‌آمیزد؛ به آستانه‌ی نور می‌رساند قلم و رنگ‌ها را.
 و می‌آمیزد مجاز و حقیقت را، اندیشه و خیال را، که آبستن‌اند از بوم‌هایی سرشار از مضامین ژرف و غریب.
اینجاست که رنگ، به آستانه‌ی نور می‌رسد و قلم، از دهان فرشته می‌نوشد، جهانی زاده می‌شود که نه در چهارچوب بوم می‌گنجد و نه در محدوده‌ی خواب و خیال؛ جهانی که استاد بر آن فرمانروایی می‌کند. او نه صرفاً نقاش که راوی رؤیاهاست، معمار قصرهای خیال و باغبان گل‌های سماوی است.
گویی که شهریار خیال سهندیه را دوباره نستعلیق می کند .
در دستان او، هر خط، همچون ساقه‌ای سبز است که تا بهشت قد می‌کشد، و هر رنگ، نغمه‌ای‌ست که از گلوی روح برمی‌آید.
تابلوهایش آن‌چنان است که شاعر از خون دل غزل می‌بافد، از جوهر جان نظم می دهد ، نگاهش به جهان، نگاه کسی است که پرده‌ی ظاهر را دریده و به تماشای صحنه‌های پنهان پرداخته است؛ صحنه‌هایی که در آن، عشق، شهادت و عروج در یک قاب جمع می‌شوند. وقتی به تابلوی «شهادت» او می‌نگریم، گویی در برابر حجله‌ای از آتش و خون ایستاده‌ایم: نو‌عروسِ گل‌حُسن، در انتظار دامادِ آسمان‌پوش، و مشّاطه‌ای از فرشتگان که زخم‌ها را با حنا و خون می‌آرایند.
فرشچیان در مقام  خلق  نه به شیوه‌ی نقاشان زمینی، که به زبان اشراق سخن می‌گوید. خطوط او سیال‌اند، همچون شریان‌های حیات در تن هستی؛ و رنگ‌ها، در لابه‌لای تابلو، به سان نسیمی از بام عرش بر دامان خاک می‌وزند. هرجا که باید، آبی‌های آرامش‌بخش را با طلایی‌های جاودان درهم می‌آمیزد، و هرجا که زمان، لحظه‌ای از اوج را طلب کند، سرخ را به فریاد بدل می‌کند.
در آثار او، عشق زمینی و عشق الهی نه دو مسیر جدا، که دو جویبارند که به یک دریا می‌ریزند. «شام غریبان» او، صحنه‌ی سوگواری ملائک است؛ و «پنجمین روز آفرینش»، انفجار نور و حیات. حتی در نقش‌های پرشکوهی که برگرفته از داستان‌های اساطیری و ملی است، فرشچیان از جنس روایت‌گران تاریخ نیست؛ او تفسیرگر راز است. فردوسی، رستم را با واژه‌ها آفرید، و فرشچیان، او را با طوفان رنگ ها 
و راز ماندگاری او در این است که لحظه‌ها را پیش از آن‌که بگریزند، شکار می‌کند؛ اما نه همچون صیادی بی‌رحم، که همانند عاشقی که با نگاهش، معشوق را در آغوش می‌گیرد تا ابد. تابلوی «ضامن آهو» نه فقط داستانی مذهبی، که سرود مهربانی است؛ و «عصر عاشورا» صرفاً تصویر سوگ، که حجله‌ای است بر بلندای تاریخ، جایی که خون و حریر، اشک و لبخند، همه به یک‌دیگر آمیخته‌اند.
لحظات عاشقانه در کارهای او، نه صرفاً دیدار دلدار و دلداده، که سجده‌ی پروانه بر گل، یا نوازش نسیم بر پر یک کبوتر است. لحظات عارفانه، همچون میخانه‌های مولانا: رنگ‌ها چون جامی لبریز، و خطوط چون رقص سماع. و لحظات الهی، همان لحظاتی‌اند که زمین دیگر زمین  و زمان، دیگر زمان نیست؛ لحظاتی که خاک پرده‌ای برای عبور نور باز می کند !
شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین هنر او، در هم‌آمیزی این سه ساحت است: او جهان را چنان نقاشی می‌کند که هم چشم زمینیان را به شگفتی می‌کشاند، هم دل عارفان را به وجد، و هم روح عاشقان را به پرواز. برای همین است که تابلوهای او، بیش از آن‌که به دیوار موزه‌ها تعلق داشته باشند، در محراب دل‌ها جای دارند.
فرشچیان، حجله‌های آتش و خون را برپا می‌کند، نه برای ماتم، که برای پیوند. پیوند زمین و آسمان، پیوند عاشق و معشوق، پیوند خون و گل. و این پیوند، در ذهن و دل هر بیننده، تا سال‌ها باقی می‌ماند چونان بوی گلی که بر دامن معشوق مانده باشد.
پس اگر شاعر، با کلماتش لحظه‌ای را جاودانه کند، و موسیقی‌دان، با نت‌هایش؛ فرشچیان، با رنگ و خط، عالمی را از نو می‌آفریند. و این عالم، نه در گذشته می‌ماند و نه به  آینده می‌رود همیشه اکنون است، و حضور همیشه عاشوراست، همیشه لحظه‌ی وصال و مالامال از روح عرفان شرقی !


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم

هابرماس در عصر دیجیتال: فروپاشی فضای عمومی و چالش کنش ارتباطی در سایه الگوریتم‌ها

پرده سبز

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست