سخنرانی دبیرکل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران) گزارش

سخنرانی دبیرکل حاما   در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران)

  بزرگنمایی:
یکی از مباحث ضروری هر حزب و حرکت سیاسی، پاسخ مناسب به فلسفه وجودی خود است، و اساساً اینکه چرا یک حزب سیاسی شکل می‌گیرد و شکل‌گیری آن برای پاسخ به کدام‌یک از نیازها و خلأهای موجود در نظام سیاسی و اجتماعی آن کشور است، از مباحث بنیادی یک تشکل سیاسی محسوب می‌شود. بر این اساس هفته‌نامه اراده ملت در راستای معرفی مبانی شکل‌گیری و فلسفه وجودی حزب اراده ملت (حاما) مبادرت به انتشار سخنرانی دبیر کل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۸ زیر عنوان «چرا ما هستیم؟«نموده است. در بخش‌های قبلی این نوشتار ضمن اشاره به تجربه و توشه یک‌صد ساله اخیر و اندوخته‌های گران‌سنگ پیشتازان جنبش اصلاح‌طلبانه و فراز و نشیب‌ها، امیدها و ناکامی‌های آن، عدم وجود فرهنگ کار جمعی؛ عدم اعتمادبه‌نفس و عدم استقلال گروه‌ها و شخصیت‌های داعیه‌دار اصلاح ازجمله «علل به نتیجه نرسیدن حرکت‌های اصلاحی گذشته» دانسته شده است.

 علل تشکیل حزب
اما دقیقاً به همان دلیلی که گفته شد، حماسه دوم خرداد منجر به تحول کیفی در این کشور شد، می‌پردازیم به ارائه پاسخ به اینکه چر اما به فکر راه انداختن حزب افتاده‌ایم و درصدد هستیم تا دست به ایجاد و انجام یک حرکت جمعی در قالب «حزب اراده ملت ایران» بزنیم. مؤسسین حزب که درواقع بانی این حرکت محسوب می‌شوند، از دوران دانشجویی در این فکر بودند که چرا کار سیاسی و حزبی در کشور ما شکل نگرفته است؟ چرا توسعه سیاسی به نتیجه نرسیده است؟ و چراهای دیگر که دغدغه‌های ما را تشکیل می‌داد. مجموعه دوستانی که عمدتاً در دانشگاه تهران هم تحصیلات سیاسی می‌کردند و هم خودشان در کار سیاست عملی بودند و در متن حوادث و مسائل سیاسی و اجتماعی کشورمان در دهه اول و دوم انقلاب قرار داشتند.
این بحث‌ها به دلایلی در دهه 70 و حتی قبل از آن بین دوستان مطرح بود و حتی اساسنامه و مرامنامه موجود حاصل بحث‌های مربوط به سال‌های 72 و 73 است. اما شرایط جامعه اجازه نمی‌داد از حد بحث‌های نظری فراتر برویم و نتیجه صدها ساعت جلسات مداوم و منظم و جمع‌بندی دموکراتیک آن یکی همین اساسنامه و مرامنامه پیش روی شماست که البته با توجه به شرایط جامعه اصلاحاتی در آن در حال انجام است. تا دوم خرداد بالاخره نگرانی‌هایی وجود داشت و هزینه کار سیاسی بسیار سنگین می‌نمود، لذا در شرایط بیم و امید بحث‌ها انجام می‌شد و به‌پیش می‌رفت و بدون اینکه دست به ریسکی بزنیم، بیشتر در کار تکمیل مبانی نظری بودیم. یک هیئت اجرایی موقت دوساله انتخاب گردیده بود که برخی از کارها ازجمله ثبت قانونی حزب را دنبال می‌کرد که عمر آن سال گذشته به پایان رسید.
از ابتدای سال جاری اولین کنگره حزب بر اساس اساسنامه و نظامنامه حزب برگزار و انتخابات دموکراتیک انجام و به‌تدریج ارکان اجرایی و کمیته‌های مختلف حزب شکل گرفت و تاکنون بانظم و دقت مناسب علیرغم امکانات ناچیز و فقط با تکیه بر توان و اراده خلل‌ناپذیر تک‌تک اعضاء و مرتبطین، طبق برنامه اعلام‌شده در کنگره اول به‌پیش می‌رویم و کنگره دوم نیز در اواخر آبان ماه برگزار خواهد شد که گزارش کار کامل و دقیق کمیته‌ها و بخش‌های مختلف حزب ارائه خواهد گردید. اما چرا ما دوم خرداد را تحول می‌دانیم و با تکیه بر این برداشت با امید فراوان در راهی که انتخاب کرده‌ایم گام برمی‌داریم؟ تا دوم خرداد 1376، حاکمیت در کشورمان ادامه همان وضعیت قبلی یعنی حکومت اقتدارگرا و آمرانه و یک تاز بود. هرچند با پیروزی انقلاب اسلامی شکل نظام از حالت استبداد فردی خارج و به‌صورت نظام جمهوری درآمده بود.
ولی مناسبات حاکم در رابطه بین حاکمیت و مردم تغییری درخور یک نظام جمهوری نکرده بود. رابطه یک‌طرفه و آمرانه بود و به‌هیچ‌وجه از رابطه عادلانه بین دولت و شهروندان خبری نبود. در این خصوص نباید دنبال مقصر خاصی بگردیم و عیب و ایراد را به گردن این یا آن گروه یا شخص بیندازیم، بلکه این حالت دقیقاً ادامه منطقی حاکمیت استبدادی شرقی و تداوم بیماری تاریخی بود که علیرغم انجام دو انقلاب مهم مشروطیت و انقلاب اسلامی، هنوز آثار ریشه‌دار تاریخی و سنتی آن از پیکره نظام اجتماعی و حکومتی ما از بین نرفته بود و سازوکار مردم‌سالاری که لازمه نظام جمهوری است عملی نشده بود. باید منتظر نتایج آن‌همه تغییرات کمی ذکرشده می‌بودیم تا منجر به تحول کیفی در جامعه باشیم. انتخابات دوم خرداد بهانه مناسب چنین تحولی بود، بقول خود آقای خاتمی، تحول دوم خرداد و تداوم آن امری اجتناب‌ناپذیر بوده و هست و ایشان خود مولود دوم خرداد هستند نه مولّد آن.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول