سخنرانی دبیرکل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران) گزارش

سخنرانی دبیرکل حاما   در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران)

  بزرگنمایی:
یکی از مباحث ضروری هر حزب و حرکت سیاسی، پاسخ مناسب به فلسفه وجودی خود است، و اساساً اینکه چرا یک حزب سیاسی شکل می‌گیرد و شکل‌گیری آن برای پاسخ به کدام‌یک از نیازها و خلأهای موجود در نظام سیاسی و اجتماعی آن کشور است، از مباحث بنیادی یک تشکل سیاسی محسوب می‌شود. بر این اساس هفته‌نامه اراده ملت در راستای معرفی مبانی شکل‌گیری و فلسفه وجودی حزب اراده ملت (حاما) مبادرت به انتشار سخنرانی دبیر کل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۸ زیر عنوان «چرا ما هستیم؟«نموده است. در بخش‌های قبلی این نوشتار ضمن اشاره به تجربه و توشه یک‌صد ساله اخیر و اندوخته‌های گران‌سنگ پیشتازان جنبش اصلاح‌طلبانه و فراز و نشیب‌ها، امیدها و ناکامی‌های آن، عدم وجود فرهنگ کار جمعی؛ عدم اعتمادبه‌نفس و عدم استقلال گروه‌ها و شخصیت‌های داعیه‌دار اصلاح ازجمله «علل به نتیجه نرسیدن حرکت‌های اصلاحی گذشته» دانسته شده، در این راستا ازجمله علل تشکیل حزب بیان گردید که در این شماره به بقیه علل و در ادامه به جایگاه حزب در کنار سایر گروه‌های دوم خرداد پرداخته شده است.

بعد از حماسه دوم خرداد برای اولین بار مفهوم دولت ملی و منافع ملی در کشورمان از حرف به عمل درآمد و به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و با این انتخابات بود که مردم به اهمیت رأی خودشان پی بردند که چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد. باور این نکته که مردم خودشان می‌توانند و منجی خودشان باید باشند، یواش‌یواش در ضمیر تک‌تک آحاد این کشور به وجود آمده و در حال ریشه‌یابی است.
حماسه دوم خرداد به این دلیل نقطه عطف بود که مردم با انتخاب تاریخی خود راه اصلاح قانونمند را برگزیدند چراکه کشورمان قبل از آن به‌سرعت در حال نزدیک شدن به دوراهی سرنوشتی بود که یکی از آن دو راه همان راه اصلاح قانونمند و راه دوم تحول خشونت‌بار بوده است. راه اول، راه انتخابی بود که ملت با رأی خود آن را انتخاب و به حاکمیت تحمیل کرد و الا صاحبان قدرت و انحصارطلبان به‌هیچ‌وجه حاضر به پذیرفتن واقعیت نبودند و کشور را به پرتگاه می‌بردند. اگر راه اول به نتیجه نمی‌رسید راه دوم دیگر انتخابی نبود بلکه قانونمندی‌های نظام اجتماعی و شلاق سرنوشت جامعه را به آن سمت می‌برد که واقعاً این مملکت ستم دیده تاب‌وتوان پرداخت هزینه چنین تحولی را نداشت و فروپاشی و تجزیه کمترین دستاورد چنین تحولی می‌توانست باشد. اگر نتیجه انتخابات دوم خرداد چیزی دیگر می‌شد، سقوط جامعه در مسیر تحول کور و خشونت‌بار قطعی بود. خوشبختانه حماسه دوم خرداد کشورمان را در مسیر اول انداخت، یعنی مسیر اصلاح قانونمند، این راه طولانی و پرفرازونشیب است و صبر و حوصله می‌خواهد ولی نتیجه آن به خیر و صلاح مردم و کشورمان خواهد بود.
 هنر همه اصلاح‌طلبان باید بر این اصل متمرکز شود که هزینه اصلاح به حداقل ممکن کاهش یابد و دقیقاً ما به همین دلیل هستیم. می‌خواهیم راه اصلاح بر زمین نماند و هزینه اصلاح به حداقل ممکن برسد. برخی شاخص‌های کمی که منجر به تحول کیفی دوم خرداد 76 شد، قبلاً ذکر گردید و غیرقابل‌برگشت بودن این تحول نیز به دلیل انتخاب تاریخی بود که مردم ایران انجام داده‌اند و با اطمینان در آن مسیر که همانا توسعه سیاسی و پاسداری از حقوق شهروندی، به رسمیت شناختن حقوق مخالفین، تحقق جامعه مدنی، تعلق ایران برای همه ایرانیان است، به‌پیش می‌روند و حتی حادثه‌ای مثل حادثه 18 تیرماه سال جاری کوی دانشگاه تهران و حوادث پیرامون آن می‌توانست شورش کور و یا احتمال کودتا را در این جامعه دامن بزند، عملاً با شکست مواجه شد و به‌خوبی از طرف خود مردم مدیریت شد و جریان رادیکال جبهه اصلاح را سر عقل آورد.

جایگاه حزب در کنار سایر گروه‌های دوم خرداد
حال باید به یکی دیگر از سؤالات اساسی پاسخ گفت که چرا باوجوداین همه گروه و حزب که داعیه اصلاح و رهبری و پیشبرد جنبش جامعه مدنی و توسعه فرهنگ مشارکت در جامعه را دارند، ما نیز می‌خواهیم تشکل جداگانه‌ای درست کنیم؟ چرا داخل یکی از این گروه‌ها که فکر می‌کنیم به افکار ما نزدیک است به فعالیت خود ادامه نمی‌دهیم؟ آیا ما در کنار آن‌ها هستیم؟ در مقابل آن‌ها هستیم؟ تفاوت ما با آن‌ها در چیست؟ و اساساً ما کی هستیم و چرا هستیم؟ برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده، چنین می‌توان وارد بحث شد. بعد از دوم خرداد جامعه ما وارد مرحله‌ای از تحولات سیاسی و اجتماعی شده است که برای رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه این مرحله گروه‌های موجود ناکارآمد خواهند بود.
 هرچند وجود گروه‌های موسوم به جبهه دوم خرداد در این مرحله لازم می‌باشند و هرکدام در حد توان و اندازه خود باری از اصلاحات را بر دوش دارند ولی کفایت لازم را برای تحقق اهداف روند توسعه سیاسی و جنبش جامعه مدنی را ماهیتاً دارا نمی‌باشند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه