سالی که گذشت در گفتگو با احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران

حاما با حفظ کنش حزبی اصلاح‌طلبانه و مستقل خود هرزمان به صلاح کشور و مردم و حزب بداند با احزاب اصلاح‌طلب همسوی خود تشکیل ائتلاف خواهد داد گفتگو

حاما با حفظ کنش حزبی اصلاح‌طلبانه و مستقل خود هرزمان به صلاح کشور و مردم و حزب بداند با احزاب اصلاح‌طلب همسوی خود تشکیل ائتلاف خواهد داد

  بزرگنمایی:
سال ۱۴۰۰ با اتفاقات ریز و درشتش خاتمه یافت و در انتظار سالی دیگر هستیم. به همین مناسبت مصاحبه ای ترتیب دادیم با دبیرکل حزب تا ضمن مرور وقایع سال ۱۴۰۰، چشم انداز حرکت حزب اراده ملت ایران در سال جدید را از زبان ایشان جویا شویم.

اراده ملت: حزب اراده ملت (حاما) سال 1400 را با چالش برگزاری کنگره شروع کرد، خروج حاما از شورای هماهنگی حساسیت کنگره را به جهت آرایش نیروها به‌شدت بالا برده بود و باتوجه‌به در پیش بودن انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری و اهمیت حضور یا عدم حضور در ائتلاف‌های انتخاباتی، به نظر می‌رسید حزب کنگره سرنوشت‌سازی را در پیش رو داشت، ارزیابی شما از برگزاری این کنگره و تبعات بعدی آن چیست؟
احمد حکیمی‌پور: با سلام و تشکر از دست‌اندرکاران نشریه ارگان حزب که در جهت تبیین و روشنگری مسائل درون‌حزبی برای اعضای حزب و علاقه‌مندان در جامعه دغدغه دارند. بله آخرین کنگره (مجمع‌عمومی ملی حزب) باتوجه‌به رویکردی که از یک سال قبل اکثریت حزب اتخاذ کرده کنگره‌ای پرشور و رقابتی در بین دو گرایش عمده در حزب بود. خوب حزب از حدود یک سال پیش از کنگره در جلسه شورای مرکزی حزب تصمیم به خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گرفت که آن‌هم البته سابقه چندساله در حزب داشت و عمدتاً از سال 96 به بحث جدی در داخل حزب تبدیل شده بود. دلایل این موضوع طی مصاحبه‌ها و بیانیه تفصیلی حزب به طور دقیق تبیین شده است. وقتی بعد از بحث‌های طولانی بین موافقین و مخالفین، این موضوع در اوایل سال 99 تعیین تکلیف شد برخی از دوستان که مخالف این تصمیم بودند شروع به کارشکنی و مانع‌تراشی در فرایندهای جاری و طبیعی حزب کردند و در پی یارگیری و فراکسیون سازی در حزب بودند که البته با بردباری و تحمل مسئولین حزب موضوع به‌صورت اختلاف سلیقه درون خانواده حزبی مدیریت شد. تا اینکه با اصرار همین دوستان موضوع به کنگره سراسری حزب احاله شد تا طرف‌داران هر دو روش با رأی کنگره تمایل بدنه حزب را نسبت به رویکرد پیش روی حزب بدانند و بعد از آن برای آینده سیاسی حزب تصمیم بگیرند که با حزب بمانند یا نه. برای ازبین‌بردن هرگونه شائبه مسئولیت برگزاری کنگره را هم که معمولاً با کمیته تشکیلات یا قائم‌مقام حزب بوده به عهده این دوستان قرار دادیم تا با طیب خاطر صفر تا صد برگزاری کنگره را در اختیار داشته باشند و به نتیجه کنگره تمکین کنند. هرچند فراکسیونیسم در درون هر حزبی مذموم و یک رفتار ضد وحدت و انسجام حزبی است و به‌نوعی تشکیلات‌شکن ولی این دوستان به طور پنهانی و بدون اطلاع دبیرکل با هم جلسه و برنامه‌ریزی داشتند ولی همان‌طوری که گفتم من شخصاً با اغماض برخورد کردم و دوست داشتم این مسائل درون خانواده حزب حل‌وفصل شود چون مسائل تشکیلاتی راه‌حل‌های تشکیلاتی هم دارند اما این دوستان درست در روز کنگره وقتی دیدند برنامه چشمه با رأی بالایی به تصویب اعضای کنگره رسید در وسط رأی‌گیری برای شورای مرکزی کنگره را ترک کردند که واقعاً جای تعجب و تأسف بود.

اراده ملت: تصمیم به خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان که در این کنگره نیز تثبیت شد چه تأثیرات مثبتی می‌تواند در روند آتی حزب داشته باشد؟
احمد حکیمی‌پور: ببینید همان‌طوری که حزب در بیانیه تبیین خروج آورده است این رویکرد حزب به منزله خروج از اصلاح‌طلبی و تبار اصلاح‌طلبانه حزب نیست ما در زمان‌هایی که لازم باشد با احزاب و گروه‌های همسو کنش ائتلافی و مشترک خواهیم داشت ازجمله در انتخابات و مسائل اساسی کشور، ولی کنش جبهه‌ای دائمی را که باعث سلب هویت احزاب و تضعیف کنش حزبی باشد را قبول نداریم و آن را باعث تنبلی و رخوت احزاب می‌دانیم که کلاً در سایه کنش جبهه‌ای عملاً بخواب می‌روند. به همین دلیل ما با رویکرد تقویت کنش حزبی و تلاش برای کادرسازی و توانمندسازی اعضای حزب در حوزه سیاست خرد اهداف و برنامه‌های معینی را برای کلیت حزب و استان‌ها و دفاتر تعریف کرده‌ایم تا کار حزبی معطوف به نتیجه ملموس و سنجش‌پذیر را دنبال کنیم و نشانه‌های شکوفایی حزب در این مدت کوتاه کاملاً مؤید رویکرد جدیدمان است. امروزه حوزه‌های حزبی به‌خوبی فعال و پویا هستند. ارگان حزب با نظم و محتوای قابل‌قبول مرتب در حال انتشار است. انتشارات حزب مجوز سه‌ساله دوم خود را تمدید کرده و کتاب‌هایی که گویای مشی حزب در رویکرد کلی سوسیال‌دمکراسی است توسط اعضای صاحب‌قلم و فکر حزب تألیف و ترجمه می‌شوند. کمیته‌ها و دفاتر مرکزی حزب مخصوصاً دفتر سیاسی روال معین و پربارتری را تجربه می‌کند و در کل شاهد یک دوره نسبتاً پرکار همراه آرامش در جای‌جای حزب هستیم.

اراده ملت: به نظر می‌رسد یکی از اتفاقات بسیار خوب و در نوع خود بدیعی که در حزب شاهد هستیم تشکیل حوزه‌هاست، دراین‌خصوص و در نسبت با ارکان و ساختار اساس‌نامه‌ای حزب بیشتر توضیح دهید، نه‌تنها برای مخاطبین عضو حزب بلکه سایرین نیز مفید خواهد بود.
احمد حکیمی‌پور: حوزه‌ها وظیفه آموزش‌های درون‌حزبی و افزایش توانمندی‌های تشکیلاتی و نظری اعضاء را بر عهده دارند و در یک جمله کادرسازی برای حزب می‌کند. اساساً کار جدی تشکیلاتی بدون ارتقا ظرفیت نظری و تشکیلاتی اعضا ناممکن و ناقص است. حزب از ابتدا مخصوصاً بعد از کنگره چهارم که با شعار انسجام نظری، انضباط تشکیلاتی و کادر همه‌جانبه برگزار شد دنبال این مهم بود و طی برنامه ده سال دنبال تربیت تعداد معینی کادر بود که متأسفانه به دلایل مختلف بیرونی و درونی حزب توفیق لازم را نداشتیم و به همین دلیل از سال 98 به‌طورجدی به این کار ورود کردیم و در حال انجام است. اصولاً عضو حزب اگر در حوزه‌ای سازمان‌دهی نشده نباشد عضویت او کامل نشده است.

اراده ملت: یکی از ابهاماتی که در مورد خروج از شورای هماهنگی مطرح می‌شود این است که جایگاه حاما بعد از خروج در کدام جریان سیاسی تعریف می‌شود.
احمد حکیمی‌پور: ما ماهیتاً یک حزب اصلاح‌طلب هستیم واین موضوع در مرامنامه و دیگر اسناد حزبی به‌وضوح مورد تأکید قرار گرفته است. بیش از پانزده سال هم عضو مؤثر و فعال در جبهه اصلاح‌طلبان و جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مرکز و سراسر کشور بودیم. اما بودن در ائتلاف دائمی را به صلاح حزب نمی‌دانیم کما اینکه قانون جدید احزاب هم ائتلاف دائمی احزاب را تجویز نمی‌کند. حاما با حفظ کنش حزبی اصلاح‌طلبانه و مستقل خود هرزمان به صلاح کشور و مردم و حزب بداند با احزاب اصلاح‌طلب همسوی خود تشکیل ائتلاف خواهد داد تا با هم‌افزایی ضریب تأثیرگذاری در جامعه و فرایندهای سیاسی را بالا ببریم.

اراده ملت: در کنگره برنامه چشمه مورد توجه اعضا قرار گرفت ابعاد برنامه و نقش آن در ارتقا و پویایی حزب را در چه چیز می‌دانید.
احمد حکیمی‌پور: این برنامه چند ویژگی دارد. اول: تأکید کنش مستقلانه حزب را برجسته کرده است. دوم: کنش سیاسی حزب را محدود به عرصه سیاست‌های خرد و ملموس کرده است. سوم: حزب حالت غیرمتمرکز به خود گرفته و شهرستان‌ها و شعب استانی حزب ابتکار عمل بیشتری خواهند داشت چهار: پیگیری مطالبات صنوف و اقشار در اولویت قرار گرفته مخصوصاً با رویکرد حزب بحث مطالبات طبقات و اقشار مزدبگیر مثل کارگران، کارمندان، شاغلین بخش کشاورزی مورد تأکید جدی است و نکته مهم دیگر بحث چالش‌های محیط زیستی و بحران‌های آب‌وخاک و مراتع و جنگل‌ها و منابع طبیعی مدنظر برنامه چشمه است. به لحاظ درون‌حزبی هم آموزش مداوم و افزایش توانمندی اعضاء و توجه ویژه روی ارتقاء توانائی و مهارت‌های جوانان و زنان حزب نیز نگاه ویژه دارد.

اراده ملت: اگر موافق باشید از موضوعات حزبی و تشکیلاتی عبور کنیم و به مواضع حزب در قبال مسائل مهم کشور در یک سال گذشته بپردازیم. انتخابات ریاست‌جمهوری و عدم شفافیت موضع حزب در ورود به این عرصه یکی از مواردی است که به آن اشاره می‌شود، از نظر شما دقیقاً حزب چه مواجهه و کنشی در این عرصه داشت. بگذریم که در انتخابات شوراها نیز ستاد انتخاباتی حزب در حد مقدورات تلاش کرد فعالیت گسترده‌ای داشته باشد لکن محذوراتی که وجود داشت مانع از توفیق گردید.
احمد حکیمی‌پور: باتوجه‌به رأی کنگره به برنامه چشمه حزب تمرکز روی اجرای این برنامه کرده و آرایش خود را برای عملی کردن این برنامه تنظیم می‌کند و همان‌طوری که در خود برنامه وعده‌داده‌شده گزارش نوبه‌ای برای میزان اجرا و پیشرفت برنامه را برای اعضای حزب و علاقه‌مندان جامعه خواهد داد. اما این موضوع به منزله بی‌تفاوتی حزب نسبت به مسائل کلان سیاسی جامعه نخواهد بود. به همین دلیل هم علی‌رغم اینکه در حد توان خود در انتخابات شوراها فعال بودیم به‌موازات آن‌هم اعلام کردیم برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدای حزبی نخواهیم اما چنانچه جریان اصلاحات به یک کاندیدای واحد برسد با تمام توان از او حمایت و تبلیغ خواهیم کرد. خوب همه می‌دانیم که چنین اتفاقی نیفتاد و ما مثل اغلب احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیتی نداشتیم. از سوی دیگر روی برخی اتفاقات جامعه در سال گذشته که از نظر حزب مهم بود از جمله اعتراضات صنفی ما موضع گرفتیم. در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی و مذاکرات احیای برجام و یا طرح به‌اصطلاح صیانت از فضای مجازی که آن را خلاف مصالح ملی می‌دانیم هم رسماً و هم در قالب مصاحبه اعلام موضع کردیم. دفتر سیاسی هم در دوره جدید جلسات مرتب و جدی دارد و روی مسائل مهم داخلی و خارجی بحث و بررسی‌های دقیقی انجام می‌دهد که چکیده آن‌هم در نشریه اراده ملت به‌عنوان ارگان رسمی حزب و نیز پایگاه خبری حزب جهت اطلاع افکار عمومی منتشر می‌شود.
در پایان سال جدید را به همه هم‌وطنان و خانواده بزرگ و صمیمی حاما  تبریک عرض می‌کنم و آرزوی سالی پربار همراه با سلامتی و نیک‌بختی برای ایران و ایرانیان عزیز و هموندان گرامی دارم.

اراده ملت: ممنون از وقت و حوصله‌ای که برای این گفتگو اختصاص دادید. هفته نامه اراده ملت نیز سال جدید را به جنابعالی تبریک عرض می کند و امیدوار است در نخستین سال قرن جدید شاهد پایندگی، پیروزی و به‌روزی روزافزون برای ملت بزرگ و سربلند ایران باشیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه