توسعه پایدار؛ صنعت، نوآوری و زیرساخت معرفی و پیشنهاد

توسعه پایدار؛ صنعت، نوآوری و زیرساخت

  بزرگنمایی:
توسعه صنعت، نوآوری و تأمین منابع ملی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در هر جامعه‌ای ضروری است. پیشرفت صنعت و نقش آن بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست از مباحث مهم سیاست گذاری برای توسعه پایدار می‌باشد

مهشید قاسمی 
توسعه صنعت، نوآوری و تأمین منابع ملی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در هر جامعه‌ای ضروری است. پیشرفت صنعت و نقش آن بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست از مباحث مهم سیاست گذاری برای توسعه پایدار می‌باشد، صنعتی شدن در راستای توسعه پایدار می‌تواند همراه با نوآوری و توسعه زیرساخت‌ها باشد که در نهایت موجب رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد شود. همچنین با توجه به رقابتی بودن صنعت و تکنولوژی، دولت‌ها باید زیر ساخت‌های لازم برای نوآوری و کاربردی کردن ایده‌های جدید را فراهم آورد. از مهم‌ترین زیر ساخت‌های توسعه صنعت، گسترش سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات عمومی است که با مشارکت بخش خصوصی باید فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور را توسعه داد، از این رو سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی در دولت‌ها توجه ویژه‌ای به علم و فناوری دارند.
پیشرفت اقتصادی یعنی میزان تولید و مصرف باید به‌سمت پایداری و استفاده مجدد حرکت کند، گسترش منابع انرژی تجدید پذیر، رونق کسب و کار و... که نیازمند داشتن زیرساخت کافی و مناسب است. توسعه زیر ساخت نیز بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود.
سرمایه‌گذاری در نوآوری و زیر ساخت‌ها، محرک اصلی رشد و توسعه اقتصادی می‌باشد، به‌ویژه در حال حاضر که نیمی از جمعیت جهان شهرنشین شده‌اند و رشد صنایع و فناوری‌های نو اهمیت بیشتری پیدا کرده است. توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی و دسترسی به اینترنت برای دستیابی به اطلاعات و دانش روز و تعامل افراد برای تقویت نوآوری و کارآفرینی اهمیت ویژه‌ای دارد. پیشرفت صنعت موجب بهبود کیفیت زندگی می‌شود که تأثیر مثبتی بر حفظ محیط زیست نیز خواهد گذاشت.
سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی همچون حمل و نقل، انرژی و فناوری اطلاعات در جوامع امروزی در اولویت قرار دارد.
ایران پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی بر پایه دانش و نوآوری دارد که نیازمند تقویت، سرمایه‌گذاری و اقدامات سیاسی قطعی می‌باشد. درآمد حاصل از انرژی (نفت و گاز) و سایر درآمدهای ملی را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در زمینه مدرن سازی زیرساخت‌های صنایع اختصاص داد. پیشرفت صنعت و ارتقا فناوری نیروی محرک برای رشد اقتصادی، کاهش فقر و توسعه نیروی انسانی است. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه از جمله اقدامات پیشنهادی در راستای چشم‌انداز توسعه کشور می‌باشد. اهداف توسعه پایدار برای صنعت، نوآوری و زیرساخت شامل موارد زیر می‌باشد:
1.  توسعه زیرساخت باکیفیت، مطمئن، پایدار و تاب‌آور از جمله زیرساخت منطقه‌ای و فرامرزی، برای حمایت از توسعه اقتصادی و رفاه انسانی با تمرکز بر دسترسی مقرون به صرفه و برابر برای همه.
2.  گسترش صنعتی شدن فراگیر و پایدار؛ و افزایش چشمگیر سهم صنعت از اشتغال و تولید ناخالص داخلی همسو با شرایط ملی، و دو برابر شدن سهم آن در کشورهای کمتر توسعه‌یافته تا 2030.
3. افزایش دستیابی بنگاه‌های کوچک صنعتی و بنگاه‌های دیگر به خدمات مالی از جمله اعتبار پرداخت‌پذیر و ادغام آن‌ها با زنجیره‌ها و بازارهای ارزش به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه.
4. ارتقای زیرساخت و مقاوم سازی صنایع برای پایدارسازی آن‌ها با افزایش بهره‌وری استفاده از منابع و به‌کارگیری بیشتر فناوری‌ها و فرایندهای صنعتی پاک و سازگار با محیط زیست همراه با اقدام همه کشورها بر اساس توانایی آن‌ها تا 2030.
5. بهبود پژوهش علمی و ارتقای توانایی‌های فناوری در بخش‌های صنعتی در تمام کشورها، به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه؛ از جمله تشویق نوآوری و افزایش چشمگیر تعداد کارکنان بخش پژوهش و توسعه به‌ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و هزینه عمومی و خصوصی پژوهش و توسعه تا 2030.
6. تسهیل زیرساخت پایدار و تاب‌آور توسعه در کشورهای درحال‌توسعه از راه حمایت‌های بهبودیافته مالی، فنی و فناورانه به کشورهای افریقایی، کمتر توسعه‌یافته، کشورهای محصور در خشکی و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه.
7. حمایت از توسعه فناوری داخلی، پژوهش و نوآوری در کشورهای در حال توسعه از جمله به‌وسیله تضمین فضای سیاست‌گذاری سودمند، شامل تنوع صنعتی و ارزش افزوده برای کالاها.
8. افزایش چشمگیر دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و تلاش برای فراهم کردن دسترسی جهانی و مقرون به صرفه به اینترنت در کشورهای کمتر توسعه‌یافته تا 2020.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه