معرفی چهره:

رویا به خواب ابدی رفت معرفی و پیشنهاد

رویا به خواب ابدی رفت

  بزرگنمایی:
یدالله رویائی مشهور به رویا در ۲۳ شهریور در سن ۹۰ سالگی در روستایی در فرانسه درگذشت. یدالله رؤیایی سردمدار شعر حجم در سال ۱۳۱۱ در دامغان به دنیا آمد.

یدالله رویائی مشهور به رویا در 23 شهریور در سن 90 سالگی در روستایی در فرانسه درگذشت. یدالله رؤیایی سردمدار شعر حجم در سال 1311 در دامغان به دنیا آمد.
یدالله رؤیایی، مطرح‌ترین شاعر «حجم‌گرا»، شعر را از دهه سی آغاز کرد. نخستین مجموعه شعرش «نغمه‌های زندگی» است. پس‌ازآن، مجموعه «بر جاده‌های تهی» را منتشر کرد. این اثر سه دفتری نشان داد رؤیایی درصدد پیمودن راهی متفاوت و ارائه شعری نامتعارف است. «بر جاده‌های تهی»، رؤیایی را شاعری نو پرداز و درعین‌حال تندرو معرفی کرد. اشعار این مجموعه، تعقید (پیچیدگی)، ابهام و نارسایی‌هایی دارد که نتیجه بهره‌مندی رؤیایی از استعاره‌ها و تشبیه‌های غریب و نیز تکلف و تصنعی است که تعمداً در شعر او راه‌یافته‌ است. پس از انتشار «بر جاده‌های تهی»، رؤیایی در مقالاتی که به چاپ رساند، نظریه‌هایی در باب شاعری ارائه و چارچوب و تعریف تازه‌ای برای شعر عرضه کرد. مهم‌ترین محور نظریه‌های رؤیایی، «فرم» بود. رؤیایی ضمن آنکه تعریف خاصی از «فرم» به دست‌ داد، اهمیت «فرم» را در شعر گوشزد کرده و آن را بنیادی‌ترین مسئله شعر معرفی کرد. از دیگر آثار رؤیایی «شعرهای دریایی»، «دل‌تنگی‌ها» و «من گذشته: امضا» است. «هلاک عقل به‌وقت اندیشیدن»، «چهره پنهان حرف»، «از سکوی سرخ» و «عبارت از چیست؟» نیز در شمار آثار وی در حوزه نقد و نظریه شعر است.
رویائی چونان بسیاری از روشنفکران معاصرش در جوانی و در قالب حزب توده ایران فعالیت سیاسی می‌کرده است و چندین بار دستگیر و زندانی‌شده بود.

رؤیایی می‌گوید:
اغلب برام پیش می‌آید وقتی در کتابخانه کوچکم در نورماندی که پنجره‌هایش رو به کوچه‌ای در روستا باز می‌شود کار می‌کنم، روستایی‌ای را می‌بینم بیل ‌بر شانه از کوچه می‌گذرد. همیشه سلام کوتاهی به هم می‌کنیم. یک روز به‌ من گفت آقای رؤیایی! من زمینم را شخم می‌زنم و می‌دانم که چه چیزی به‌ من می‌دهد؛ اما شما چی؟ همیشه شما را می‌بینم که دارید کاغذتان را شخم می‌زنید، همیشه همین‌جا پشت همین پنجره. کاغذ شما چه چیزی به شما برمی‌گرداند؟
از آن‌ وقت، اغلب که به‌ این گفت‌وگو فکر می‌کنم؛ از خودم می‌پرسم چرا آن روستایی آن روز، زمینش را با کاغذ من مقایسه می‌کرد؟ آیا کاغذ من زمین من است؟ آیا من کاغذی دارم؟ امروز گمان می‌کنم که دارم. برای شاعرِ در تبعید، سفیدی کاغذ او زمین زادگاهی‌ اوست.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه