رسانه حزبی؛

نشریات حزبی در خواب زمستانی گزارش

نشریات حزبی در خواب زمستانی

  بزرگنمایی:
احزاب برای ارتباط با مردم ناگزیر از داشتن رسانه هستند و گسترش و پایداری و تیراژ رسانه‌های حزبی می‌تواند یکی از شاخص‌های مناسب برای میزان اقبال مردم به احزاب باشد. در این نوشته می‌پردازیم به وضعیت نشریات مکتوب یا الکترونیکی احزاب در ایران امروز.

به گزارش حاما نیوز، احزاب برای ارتباط با مردم ناگزیر از داشتن رسانه هستند و گسترش و پایداری و تیراژ رسانه‌های حزبی می‌تواند یکی از شاخص‌های مناسب برای میزان اقبال مردم به احزاب باشد. در این نوشته می‌پردازیم به وضعیت نشریات مکتوب یا الکترونیکی احزاب در ایران امروز
بعد از انقلاب 57 و بهار دوباره احزاب بعد از سال‌های طولانی زمستانی، مجدداً نشریات رنگ‌ووارنگ حزبی به عرصه مطبوعات ایران راه پیدا کردند و در چندین سال اول بعد از انقلاب، تیراژ بعضی از این نشریات به‌سرعت افزایش یافتند و حتی به بالای 100 هزار نسخه رسیدند.
جامعه ملتهب ایران در آن روزها مشتاقانه اخبار و مواضع احزاب را دنبال می‌کردند و تلاش می‌کردند آگاهی سیاسی خود را در شرایط پرتنش آن روزها بالا ببرند. بعد از وقایع و حوادث سال‌های اول دهه شصت مجدداً احزاب در محاق رفتند و فقط چند نشریه معدود حزبی چون جمهوری اسلامی و عصر ما منتشر می‌شدند. بعد از دوم خرداد سال 76 و شروع دور جدیدی فعالیت احزاب شاهد این بودیم که مجدداً بسیاری از احزاب شکل گرفتند و شروع به منتشر نمودن نشریات متفاوت نمودند؛
اما بعد از توقیف و تعطیل بسیاری از مطبوعات ازیک‌طرف و بالا رفتن هزینه‌های چاپ و نشر و گرداندن نشریات از طرف دیگر، این روزها شاهد هستیم که معدودی از نشریات به‌عنوان نشریات حزبی فعالیت می‌نمایند.


 وضعیت نشریات حزبی در آستانه سال 1401 خورشیدی

طبق تحقیقاتی که به‌عمل‌آمده است اکنون تعداد کمی نشریه حزبی یا نزدیک به احزاب در حال فعالیت هستند. بعضی از این نشریات ارگان رسمی حزب خویش تلقی می‌گردند و بعضی دیگر ارگان رسمی نیستند ولی به علت اینکه دبیرکل یک حزب یا عضو ارشد یک حزب صاحب‌امتیاز یا مدیرمسئول هست و مواضع حزب را منعکس می‌نمایند، می‌توان آن‌ها را در زمره نشریات حزبی در نظر گرفت. البته بسیاری از اعضاء احزاب در کار مطبوعات هستند و صاحب نشریه هستند ولی نشریات آن‌ها را نمی‌توان ارگان رسمی یا غیررسمی حزب متبوع آن‌ها تلقی کرد.
البته باتوجه‌به شرایط جدید حاکم بر فضای رسانه‌ای بسیاری از احزاب ترجیح داده‌اند که از رسانه‌های مدرن‌تری نظیر کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی استفاده کنند که در بخش دیگر این یادداشت‌ها به آن‌ها خواهیم پرداخت. نکته مهم این است که عملکرد یک حزب را نمی‌تواند فقط بر اساس رسانه‌های آن قضاوت کرد و مواردی دیده می‌شود که یک حزب علی‌رغم نداشتن رسانه مؤثرتر از سایر احزاب بوده است.
در ادامه به وضعیت نشریات مکتوب یا الکترونیکی احزاب در ابتدای سال 1401 نگاهی می‌اندازیم:
روزنامه شما و هفته‌نامه شما دو ارگان رسمی حزب مؤتلفه اسلامی هستند که به طور مرتب و بسیار منظم منتشر می‌شوند و اکنون روزنامه به شماره 2000 و هفته‌نامه به شماره 1200 رسیده است

  • روزنامه کارگزاران سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی است که به‌صورت الکترونیکی و با یک وقفه در سال گذشته فعلاً به طور مرتب منتشر می‌شود. به نظر می‌آید این روزنامه در حال حاضر مؤثرترین روزنامه حزبی کشور است.
    .روزنامه مردم‌سالاری به صاحب‌امتیازی مصطفی کواکبیان مواضع حزب مردم‌سالاری را منعکس می‌نماید و از سال‌ها پیش در حال انتشار است.
  • روزنامه اعتماد به صاحب‌امتیازی الیاس حضرتی روزنامه‌ای مستقل است ولی به‌نوعی مواضع حزب اعتماد ملی را منعکس می‌نمایند (البته ارگان رسمی این حزب یعنی روزنامه اعتماد ملی سال‌ها است که منتشر نمی‌شود)
    .روزنامه کار و کارگر نیز ارگان رسمی خانه کارگر است و گرچه این تشکیلات بیشتر صبغه صنفی دارد ولی فعالیت سیاسی نیز انجام می‌دهد و مجوز خود را از کمیسیون ماده ده احزاب و تشکل‌های سیاسی دریافت کرده است.
  • روزنامه صدای اصلاحات به صاحب‌امتیازی محمد زارع فومنی، ارگان رسمی حزب مردمی اصلاحات است. این روزنامه گرچه روزنامه‌ای حزبی است ولی بیشتر مواضع شخصی آقای فومنی را منعکس می‌نماید.
  • روزنامه رسالت به مدیرمسئولی محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی یکی از نشریاتی است که خود را متعلق به حزب خاصی نمی‌داند و رویکردی جناحی دارد اما از جهت اینکه صاحب‌امتیاز آن دبیرکل یک حزب است و رویکردی کاملاً سیاسی و عمومی دارد، در این فهرست گنجانده شده است.
  • روزنامه وقایع اتفاقیه به صاحب‌امتیازی صادق خرازی دبیرکل حزب ندا که مدتی است منتشر نمی‌شود. البته این نشریه ارگان رسمی حزب نبود.
  • روزنامه وحدت و همکاری ملی به صاحب‌امتیازی محمدرضا راه چمنی ارگان رسمی حزبی با همین عنوان است که با فوت آقای راه چمنی به علت کرونا دیگر منتشر نمی‌شود.
  • هفته‌نامه  اراده ملت به‌عنوان ارگان رسمی حزب اراده ملت ایران بیش از سه سال است که منتشر می‌شود. این نشریه گرچه فرازوفرودهایی داشته است ولی تاکنون 35 شماره از آن منتشر شده است.
  •  نشریه بوی باران (ارگان رسمی سازمان عدالت و آزادی) چند سالی است که دیگر منتشر نمی‌شود.
  •  ماهنامه زمزمه (ارگان رسمی کانون تربیت اسلامی) نیز مدتی است که فعالیت نمی‌نماید.
  •  نشریه پیام ابراهیم (ارگان رسمی جامعه زنان انقلاب اسلامی) سال‌ها است که منتشر نمی‌شوند؛ و با فوت خانم طالقانی احتمالاً دیگر هیچ‌وقت منتشر نشود.
  • ماهنامه صدای کشاورز ارگان رسمی خانه کشاورز نیز مدتی است که منتشر نمی‌شود.
  • هفته‌نامه غرب تنها نشریه‌ای است که ارگان رسمی یک حزب استانی است. این نشریه به صاحب‌امتیازی حسنعلی مهدوی مهر ارگان رسمی حزب توسعه کرمانشاه است.
    از میزان و ضریب نفوذ این نشریات اطلاعات دقیقی در دست نیست فقط باتوجه‌به اینکه اکثر این نشریات سایت نیز دارند از روی رتبه سایت می‌توان تا حدودی به وضعیت این نشریات پی برد. شما می‌توانید وضعیت رتبه‌بندی این سایت‌ها را در نمودار ببینید.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه