تهیه و تنظیم از پیام فیض

ایران و جهان در هفته ای که گذشت (39) اخبار جهان

ایران و جهان در هفته ای که گذشت (39)

  بزرگنمایی:
ریزش ساختمان مترو پل آبادان/ ترور سرهنگ پاسدار «صیاد خدایی» در خیابان مجاهدین اسلام/ سقوط جنگنده آموزشی پایگاه هشتم شکاری اصفهان/ وقوع حادثه در مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع/ یونان نفت‌کش توقیف‌شده ایران را تحویل آمریکا داد/

ریزش ساختمان مترو پل آبادان

به گزارش اراده ملت ساعت 12: 30 ظهر دوم خردادماه ساختمان تجاری 10 طبقه مترو پل در شهرستان آبادان منطقه ته‌لنجی امیری فروریخت. ساختمان برج‌های دوقلوی مترو پل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که بنا به دلایل فنی، متوقف شده بود. بررسی‌های اولیه نشان از آن دارد که علت حادثه رعایت نکردن مسائل ایمنی و فنی ساختمان بوده است امری که نشان می‌دهد فسادی گسترده در جهت ساخت این ساختمان از سوی نهادهای ناظر مانند سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری صورت‌گرفته است.

مالک مترو پل کیست؟

ساعتی بعد از ریزش ساختمان مترو پل آبادان، دادستان ویژه آبادان دستور بازداشت مالک و پیمانکار این برج را صادر کرد. اما حسین عبد الباقی کیست و انتقاداتی که به وی وارد می‌شود کدام است؟ برج مترو پل آبادان توسط هلدینگ عبد الباقی ساخته شده بود. با مراجعه به سایت هلدینگ عبد الباقی در معرفی این شرکت آمده که این هلدینگ از سال 1336 در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرده است. حسین عبد الباقی پیش‌ازاین به‌عنوان «خیر امنیت‌ساز» معرفی می‌شد. وی برای نیروی انتظامی پاسگاه، زندان و برخی ساختمان‌های دیگر ساخته بود. برخی شهروندان اظهار داشتند که عبد الباقی نصف شهرآبادان را خریده است و به‌واسطه رشوه به دستگاه‌های مختلف توانسته بدون رعایت قوانین برج‌های مترو پل را بنا کند.

حسین عبد الباقی زنده است؟

در گزارش نخستین صداوسیما اعلام شد که مالک و پیمانکاران این سختمان بازداشت شده‌اند اما چندی بعد خبر از فوت حسین عبد الباقی در زیر آوار ساختمان منعکس شد. خبری که با واکنش گسترده در فضای مجازی و شهرآبادان همراه بود. تقریباً کسی مرگ عبد الباقی را باور نمی‌کرد. صداوسیما گزارشی از شناسایی جنازه عبد الباقی توسط برادرانش منتشر کرد که در آن گزارش هم صورت جنازه نشان داده نشد. اما دادستانی کل کشور مرگ عبد الباقی را تأییدکرد. مردم در سطح شهر شعار می‌دادند که عبد الباقی نمرده!

آواربرداری!

با حضور برخی از مسئولین در محل حادثه روند آواربرداری به‌صورت کند آغاز شد. به دلیل احتمال فروریختن سایر ساختمان‌های مجاور آواربرداری امری پیچیده در این حادثه شده است. اما نبود تجهیزات درحالی‌که در فیلم‌های منتشر شده مشخص است مسئولین مکرر اعلام می‌کنند که تمام تجهیزات لازم در صحنه عملیات حاضر است. عملکرد چندگانه صداوسیما و کند بودن روند آواربرداری اعتراض بسیاری از مردم آبادان را به همراه داشته. در چند شب اخیر مردم آبادان با حضور در خیابان‌ها شعارهایی مانند «ننگ ما صداوسیمای ما» «مرگ بر مسئول بی‌کفایت» و... سر دادند.

پیام تسلیت رهبری در پی ریزش مترو پل

متن پیام و دستور رهبر انقلاب که در جلسه فوق‌العاده‌ای در حضور رئیس‌جمهور با موضوع بررسی گزارش‌های هیئت‌های اعزامی به آبادان و پیگیری آخرین اقدامات انجام شده قرائت شد، به این شرح است: حادثه تأسف‌بار آبادان، علاوه بر نیاز به‌سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور، بر عهده همه ما مسئولان کشور است. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل دراین‌باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده این حادثه تسلیت عرض کنم.

آخرین آمار فوت‌شدگان و مصدومان حادثه

فرماندار آبادان از افزایش تعداد جان‌باختگان مترو پل به 24 نفر خبر داد. احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد جان‌باختگان حادثه مترو پل تاکنون به 24 نفر رسیده است. وی افزود: تعداد مصدومان حادثه 37 نفر است که از این تعداد 34 نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

ترور سرهنگ پاسدار «صیاد خدایی» در خیابان مجاهدین اسلام

یک منبع آگاه در گفتگو با تسنیم گفت که حوالی ساعت 16 روز اول خرداد یکی از مدافعان حرم در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام تهران به دست دو نفر موتورسوار با شلیک 5 گلوله ترور شد و به شهادت رسید. این ترور در نزدیک منزل این شهید و در هنگامی‌که وی قصد ورود به منزل خود را داشته به وقوع پیوسته است. ضاربان تحت تعقیب نیروهای امنیتی هستند. وی در حالی ترور شد که در داخل با ماشین خود (پراید سفید) در مقابل منزل مسکونی‌اش قرار داشت. مجاهد مدافع حرم، شهید «حسن صیاد خدا یاری» پس از سال‌ها مجاهدت امروز در مقابل منزلش ترور شد و به شهادت رسیده همسر وی اولین فردی بود که با پیکر این شهید مدافع حرم روبرو شد. روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت مدافع سرافراز حرم " سرهنگ پاسدار صیاد خدایی" در اقدام تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی خبر داد. روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایت‌کارانه تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم افزود: عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم "سرهنگ پاسدار صیاد خدایی" هدف جنایت تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت. این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم " سرهنگ پاسدار صیاد خدایی " به خانواده معظم وی تأکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربان پیش‌بینی و در حال انجام است.

 

سقوط جنگنده آموزشی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

روز 3 خرداد جنگنده ارتش در استان اصفهان سقوط کرد و 2 خلبان آن به شهادت رسیدند. مسئول روابط عمومی ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان، نقص فنی را علت اولیه سقوط هواپیمای آموزشی در شرق اصفهان اعلام کرد و گفت: موضوع در دست بررسی‌های بیشتر است. سرهنگ رسول معتمدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این هواپیما از نوع جنگنده آموزشی و مأموریت آن تیراندازی هوایی بوده است. وی اظهار داشت: شرایط هوایی هیچ تأثیری در بروز این حادثه نداشته است و صرف نقص فنی هواپیما تشخیص اولیه این سانحه است. مسئول روابط عمومی ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری افزود: در این سانحه متأسفانه سرگرد قاسم زمانی و ستوان یکم محمدجواد بای خلبان و کمک‌خلبان که به‌عنوان استاد و شاگرد در این تمرین تیراندازی هوایی حضور داشتند به شهادت رسیدند. هواپیمای یاد شده امروز حوالی ساعت 8 و 30 دقیقه در اطراف منطقه انارک از توابع شهرستان نائین سقوط کرد. شهرستان نائین در 130 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

 

وقوع حادثه در مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع

روابط عمومی وزارت دفاع اعلام کرد: عصر روز چهارشنبه (4 خرداد) طی سانحه‌ای که در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین به وقوع پیوست؛ مهندس احسان قدبیگی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران ایشان دچار جراحت شد. روابط عمومی وزارت دفاع اعلام کرد: سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منجر به شهادت و مجروح شدن دو نفر از کارکنان این مجموعه شد. تحقیقات برای چگونگی علت این سانحه در دست بررسی است.

 

یونان نفت‌کش توقیف‌شده ایران را تحویل آمریکا داد

روز 5 خرداد شرکت اطلاعات دریایی «لیست لویدز» انگلیس گزارش داد که ایالات‌متحده نفت‌کش «آیس انرژی» را برای تحویل محموله نفتی ایران به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات‌متحده، تحویل این کشور شده است. وزارت خارجه ایران پیش‌تر کاردار سفارت یونان در تهران را احضار کرده بود. نفت‌کش روسی لارا (با نام قبلی پگاس) حامل 700 هزار بشکه نفت ایران بود که روز 26 فروردین امسال در آب‌های یونان توقیف شد. سازمان بنادر و دریانوردی هم گفته بود درحالی‌که این کشتی به‌منظور حفظ ایمنی پرسنل و محموله نفتی به سواحل یونان پناه برده بود، ولی تخلیه بار صورت‌گرفته که این اقدام، «مصداق بارز دزدی دریایی» است. براین‌اساس، «کشتی پگاس با شرایط آب‌وهوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده است که مطابق قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده بود». بر اساس گزارش خبرگزاری آتن، این نفت‌کش به سمت شبه‌جزیره جنوبی پلوپونزی حرکت می‌کرد تا بار خود را تحویل یک نفت‌کش دیگر بدهد، اما شرایط جوی باعث شد تا در نزدیکی کاریستوس، جایی که توقیف شد، لنگر بیندازد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه