گزارشی از وضعیت دامداران و دام پروران - نگار نقیبی

دامداران و گاوداران رها شده گزارش

دامداران و گاوداران رها شده

  بزرگنمایی:
در تیرماه سال ۱۴۰۰ تعدادی از دامداران و گاوداران خراسان رضوی در مقابل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تجمع کردند و ما نیز با انعکاس مطالبات و مشکلات ایشان تلاش کردیم که کمکی در جهت حل مشکل این بخش از جامعه برداریم. گزارش کامل این تجمع و خواسته های کشاورزان در همان زمان در مطبوعات منعکس گردید اما بعلت حل نشدن موضوع یکبار دیگر و اینبار در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ این دامداران و گاوداران مجددا دست به تجمع در جلو سازمان جهادکشاورزی خراسان زدند. ما در راستای وظایف حرفه ای خویش تلاش کردیم اینبار نیز با انعکاس مطالبات ایشان کمکی به حل مشکل نمائیم که با ممانعت ماموران روبرو شدیم و تمامی عکس ها و فیلم های تهیه شده از این تجمع را از دست دادیم. بهرحال در این گزارش تلاش داریم که علی رغم محدودیت های موجود، انعکاس صدای ایشان باشیم.

در تیرماه سال 1400 تعدادی از دامداران و گاوداران خراسان رضوی در مقابل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تجمع کردند و ما نیز با انعکاس مطالبات و مشکلات ایشان تلاش کردیم که کمکی در جهت حل مشکل این بخش از جامعه برداریم. گزارش کامل این تجمع و خواسته های کشاورزان در همان زمان در مطبوعات منعکس گردید اما بعلت حل نشدن موضوع یکبار دیگر و اینبار در اردیبهشت ماه سال 1401 این دامداران و گاوداران مجددا دست به تجمع در جلو سازمان جهادکشاورزی خراسان زدند. ما در راستای وظایف حرفه ای خویش تلاش کردیم اینبار نیز با انعکاس مطالبات ایشان کمکی به حل مشکل نمائیم که با ممانعت ماموران روبرو شدیم و تمامی عکس ها و فیلم های تهیه شده از این تجمع را از دست دادیم. بهرحال در این گزارش تلاش داریم که علی رغم محدودیت های موجود، انعکاس صدای ایشان باشیم.

17 اردیبهشت ماه عده‌ای از دامداران و گاوداران در اعتراض به گرانی نهاده و علوفه و همچنین مشکلات موجود در زمینه تولید در مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تجمع کردند و خواستار متناسب سازی قیمت گوشت قرمز و لبنیات با توجه با هزینه‌های تولید آن شدند. به گفته این دامداران قیمت نهاده و علوفه چندبرابر شده است؛ اما تغییری در قیمت گوشت و شیر و لبنیات صورت نگرفته است. این شرایط باعث شده است که تولیدکنندگان با ضرر و زیان مواجه شوند.

یکی از دامداران در رابطه با خواسته اصلی دامداران و دلیل این تجمع اظهار کرد: خواسته اصلی دامدار این است که دولت باید به خواسته دامداران توجه کند. با توجه به مشکلات موجود نهاده مناسبی به دست دامدار نمی‌رسد.

وی افزود: خواسته دیگر دامداران این است که قیمت گوشت و لبنیات آزاد شود و قیمت شیر با توجه به قیمت نهاده و به روز محاسبه گردد. امروز قیمت هر کیلو نهاده‌ دامی 10 هزار تومان بوده ولی قیمت شیر بسیار پایین است. اکنون قیمت شیر با توجه به میزان هزینه‌ها باید کیلویی 14 هزار تومان باشد. همانطور که دولت واردات گوشت را آزاد کرده است، باید صادرات را نیز آزاد کند. همچنین آزاد سازی عرضه و تقاضای محصولات دامی بعد از خرید تضمینی توسط دولت صورت گیرد.

این دامدار با بیان اینکه دامدار یارانه و نهاده نمی‌خواهد، بلکه آزاد سازی قیمت لبنیات و گوشت را می‌خواهد، تصریح کرد: طبق آمار و سهم گیری غذایی، باید به دام و گاو یک کیلو و نیم علوفه دهیم تا یک کیلو شیر بگیریم. یک کیلو و نیم علوفه مناسب در بازار امروز 14 هزار تومان است و قیمت شیر نیز باید 14 هزار تومان باشد تا دامدار ضرر نکند. گوشت نیز به همین صورت است. قیمت گوشت گوساله زنده اگر کمتر از 150 هزار تومان باشد برای دامدار ضرر را در پی دارد.

دامدار معترض دیگری اظهار کرد: ما دامدار هستیم و هم خود ما و هم دام ما گرسنه است. در حال حاضر گوسفند را از ما به قیمت چند کیلو ماکارونی خریداری می‌کنند. تامین علوفه برای دامداران از اولویت برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: خواسته اول ما تامین علوفه و نهاده و خواسته دیگر ما خرید تضمینی دام از ماست. قیمت هر کیلو نهاده در دو سال گذشته 2500 تومان بوده و اکنون به 10 هزار تومان رسیده است؛ اما قیمت گوشت از دوسال گذشته تکان نخورده است. دولت به جای واردات گوشت، آن را با خرید دام‌های داخلی تامین کند.

گفتنی است، در این خصوص با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تماس‌های زیادی صورت گرفت که متأسفانه پاسخی دریافت نشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه