منافع ملی بستر اتحاد ملی/ ارجحیت منافع جناحی و فردی برخی سیاست‌بازان سوداگر بر منافع ملی سخن سردبیری

منافع ملی بستر اتحاد ملی/ ارجحیت منافع جناحی و فردی برخی سیاست‌بازان سوداگر بر منافع ملی

  بزرگنمایی:
باوجوداینکه همه سیاست ورزان و بزرگان کشور بر اهمیت و ضرورت وحدت میان مسئولین، سیاست ورزان رسمی و غیررسمی‌ تأکید و اصرار دارند، اما در عمل مشاهده می‌شود برخی سیاست ورزان اظهارات و عملکردی از خود بروز می‌دهند که فرسنگ‌ها با نیاز کشور به انسجام جناح‌های گوناگون پیرامون منافع ملی، فاصله دارد.

به گزارش نشریه اراده ملت، باوجوداینکه همه سیاست ورزان و بزرگان کشور بر اهمیت و ضرورت وحدت میان مسئولین، سیاست ورزان رسمی و غیررسمی‌ تأکید و اصرار دارند، اما در عمل مشاهده می‌شود برخی سیاست ورزان اظهارات و عملکردی از خود بروز می‌دهند که فرسنگ‌ها با نیاز کشور به انسجام جناح‌های گوناگون پیرامون منافع ملی، فاصله دارد.

منافع ملی بستر اتحاد ملی/ ارجحیت منافع جناحی و فردی برخی سیاست‌بازان سوداگر بر منافع ملی

متأسفانه، این دسته از سیاست ورزان به پیامدهای اظهارات و عملکرد خود بر امنیت و منافع ملی آگاهی ندارند یا اهمیت نمی‌دهند. بنا بر شواهد عینی، این سیاست‌بازان به سوءاستفاده‌ای که بدخواهان کشور از عدم اتحاد و تفاهم مدیریت کلان می‌کنند، توجه نمی‌کنند.
شاید ساده‌ترین تعریف دیپلماسی وحدت ملی، “کلش واسه ما نیست” است. یعنی در امر یا موضوعی که طرف‌ها، منافع و خواسته‌های گوناگونی وجود دارد، هیچ فرد، گروه یا جناحی نمی‌تواند همه خواسته‌های یا منافع خود را محقق کند، بلکه برای رسیدن به یک تفاهم و اجماع نظر، همه طرف‌ها باید از بخشی از منافع و خواسته‌های خود صرف‌نظر کنند.

افراد، گروها و جناح‌هایی که قادر به درک و پیروی از این قاعده نباشند، بنا به جبر منطق هرگز نخواهند توانست برای خود، گروه یا جناح خود امنیت، رفاه و آرامش ایجاد کنند. به عبارتی، دیپلماسی یک پدیده، ابزار و توانایی ذهنی برای حل‌وفصل انواع چالش‌ها در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و روابط بین‌المللی، مدیریتی و... است.
می‌توان پرسید، چرا باوجود تأکید و اصرار آگاهان، اندیشمندان، وطن دوستان و دغدغه مندان، بر ضرورت اتحاد و تفاهم میان مسئولین، سیاست ورزان، جناح‌های گوناگون و شیفتگان مناصب سیاسی، این‌همه اختلاف‌نظر، عدم تفاهم، بی‌تفاوتی نسبت به نظرات مخالف، منافع ملی، امنیت ملی و ... . در عرصه مدیریت سیاسی کشور دیده می‌شود؟

عدم‌تشخیص صحیح شرایط اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و جهانی

عدم توافق، اجماع و اتحاد میان گروها و جناح‌ها سیاسی پیرامون یک راهبرد یا نقشه راه مبتنی بر فهم اهمیت و ضرورت منافع ملی برای مدیریت کلان سیاسی به‌منظور حل‌وفصل انواع و انبوه چالش‌های گوناگون و جدی، می‌تواند دو دلیل داشته باشد:

  1. عدم‌تشخیص صحیح شرایط اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و جهانی.
  2. ارجحیت منافع جناحی و فردی برخی سیاست‌بازان سوداگر بر منافع ملی.


اگر جناح‌های گوناگون سیاسی با منافع، خواسته‌ها، راهکارها و راهبردهای متفاوت و بعضاً متضاد، خرد را قاضی‌القضات تلقی کنند و دور یک میز نشسته و برای یافتن مناسب‌ترین راهکار به هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و همکاری بپردازند، در آن صورت همه جناح‌ها به‌ضرورت درک خواهند کرد که هیچ جناح و گروهی نمی‌توانند به تمام منافع و خواسته‌های خود برسد و ضرورتاً باید از برخی خواسته برای تحقق‌بخش دیگری از منافع خود، چشم‌پوشی کنند.

به عبارتی، منافع هر جناح به شکلی پایدار و کم‌هزینه در چارچوب منافع ملی قابل حصول است و لا غیر.
تنها و تنها مسیر برون‌رفت از سردرگمی مدیریت کلان سیاسی که منشأ بی‌سابقه، خطرناک و پرهزینه‌ترین چالش‌های اجتماعی و ملی است، فهم و تسلیم شدن در برابر منافع ملی به‌عنوان “مبدأ و مقصد” تمامی افعال اجتماعی است.

بنا بر تمام اصول منطقی، اخلاقی، سیاسی و...اکسیر پایداری و کارآمدی هر حکومتی منافع ملی (جمعی) است. فهم، مشروعیت و پایداری مدیریت کلان، منهای منافع ملی غیرممکن است.
ثبات و آرامش اجتماعی به‌عنوان پیامد اتحاد ملی است، پیش‌شرط اولیه برای توسعه اجتماعی در عرصه‌های گوناگون است.

اتحاد ملی که اساس پایداری، کارآمدی و اقتدار هر حکومتی است، برآیند فهم و اجماع همه یا بیشتر نخبگان یک جامعه پیرامون منافع ملی است. پر بیراه نیست اگر گفته شود فرمول کارآمدی هر حکومتی “منافع ملی، اتحاد ملی، اقتدار و امنیت ملی “ است.

 با در نظر گرفتن انواع چالش‌های اجتماعی، ملی و روابط خارجه، درصورتی‌که منافع جناحی بدون منافع ملی درک شود، بی‌شک هم کارآمدی و پایداری جناحی آسیب جدی خواهد دید، هم هزینه‌های گزاف بر منافع و امنیت ملی تحمیل خواهد شد و هم از طریق ناهماهنگی و اختلاف‌های ضد ملی میان وطن دوستان و انواع کارگزاران در مدیریت کلان، بستر مناسبی برای دخالت بدخواهان داخلی و خارجی به‌منظور نفوذ و ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی ایجاد می‌شود.
 
بنا بر شواهد بشمار، به‌ویژه وضعیت معیشتی شهروندان و روابط خارجه پر چالش، تخریب بی‌سابقه اخلاق سیاسی و... مدیریت کلان سیاسی بیش از هر زمان دیگر، نیازمند کارآمد شدن است.

 سلامت، پایداری، توسعه، اقتدار و سربلندی و عزت ایران، برآیند اتحاد ملی که حاکی از فهم مشترک نخبگان پیرامون منافع ملی است، می‌باشد. جناح‌بازی‌های سیاسی مغایر و تخریب کنند اقتدار ملی است.

اینکه، “فلسفه و دلیل وجودی همه جناح‌ها”؛ جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و به‌ویژه حس وطن‌دوستی مشترک یکایک شهروندان ایران‌زمین صرف‌نظر از هر قید یا صفتی است؛

بنابراین به‌حکم خرد به‌عنوان قاضی‌القضات، تنها مسیر ممکن، کم‌هزینه و پایدار به منشور تحقق منافع جناحی، اجماع نظر و همکاری همه جناح‌ها در راستای تحقق منافع ملی (جمعی) است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه