اینفوگراف ببینید:

مدیریت پسماند و نهادهای حاکمیتی عکس

مدیریت پسماند و نهادهای حاکمیتی

  بزرگنمایی:

تهیه: مهشید قاسمی

مدیریت پسماند از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مدیریت شهری است. افزایش جمعیت و گسترش شهرها و به تبع آن افزایش تولید و دفن پسماند جامد شهری در محیط‌های طبیعی موجب شده است، مدیریت پسماند در رأس برنامه‌های مدیریت و خدمات شهری قرار گیرد. مسئله‌ای که در صورت بی‌توجهی موجب به خطر انداختن سلامت انسان، زیان‌های بهداشتی و اقتصادی و آلودگی‌های محیط‌زیستی جبران‌ناپذیری می‌شود.
مسئله تولید پسماندها و نحوه مدیریت آن‌ها از مهم‌ترین محورهای تحقق توسعه پایدار است که در میان مسئولان کمتر موردتوجه قرارگرفته است. به دلیل زیرساخت‌های ناکافی و مدیریت ضعیف، 75 درصد پسماند عادی کشور مستقیم دفن می‌شود که متأسفانه دفن پسماند در کشور اصولی، بهداشتی و مهندسی نیست. پسماند در برخی مناطق به‌ویژه شمال کشور به بحران محیط‌زیستی و معضل ملی تبدیل‌شده است. کاهش تولید و حجم پسماند، استفاده دوباره و بازیافت، تقویت و توسعه زیرساخت‌های فنی مدیریت پسماند ازجمله اقداماتی است که باید در کشور برنامه‌ریزی و اجرا گردد.
نبود نظارت دقیق و کامل بر اجرای قانون مدیریت پسماند، ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های اثرگذار بر پسماند، نبود برنامه و استراتژی مشخص در مدیریت پسماند، نقص یا نبود استاندارد بر بازیافت، دفن و دفع پسماند، بی‌توجهی به آموزش و مشارکت شهروندان و... موجب شده است مدیریت پسماند در عمل با مشکل و چالش مواجهه باشد.
انتظار می‌رود باوجود قانون مدیریت پسماند با تأکید بر اصل پنجاه قانون اساسی و اسناد بالادستی، مسئله پسماند به‌عنوان زیربنای قوانین جدیدتری موردتوجه و بازنگری قرار گیرد. ازآنجایی‌که قانون لازم‌الاجرا می‌باشد اصلاح قانون موجود وضع مقررات جدید ضروری و نیازمند یک مکانیسم اجرایی قدرتمندتر است. در اینفوگرافیکی که توسط شرکت‌های فناوری در حوزه مدیریت پسماند آماده‌شده است به تشریح وظایف نهادهای حاکمیتی در مدیریت پسماند پرداخته است. علی‌رغم مشخص بودن وظایف قانونی هر دستگاه در رابطه با مدیریت پسماند، وضعیت پسماند در کشور مناسب و مطلوب نیست.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کنگره دهم حزب مورد تائید کمیسیون ماده ده قانون احزاب قرار گرفت

در مواجهه با مطالبات مردم

پدیدار شناسی خشونت

ضرورت بازنگری در برنامه های توسعه

کماکان بر همان پیشنهادات بیانیه سوم حزب هستیم

ناهمزبانی و ناهمزمانی ملّت و حاکمیّت

ورزش زیر هجوم سیاست

پروانه ها و سرنوشت دیکتاتوری دومنیکن

تقلیل مطالبات به مرده‌باد و زنده‌باد راه عقلانی گذر از شرایط نیست!

دبیرکل خانه پرستار: پرستاران جشن روز پرستار را تحریم می‌کنند

فوتبال، دولت‌ها، ما کجا و آن‌ها کجا!

جرأت تردید داشته باش

دگرگونی معرفتی در مفاهیم اصلاحات و انقلاب

فوتبال و سمفونی ناکوک شادی و غم

چرخه نفرت و خشونت

رهایی زن، راهگشای رهایی مردها است

اصلاحات به عملکرد اصلاح‌طلبان گره خورده است

رقابت زنان و مردان برای حضور در عرصه قدرت عادلانه نیست

مستطیل سبز در تسخیر اسرای متفقین

چگونه بر استبداد پیروز شویم

ارتفاع شکوه‌ناک فروتنی

گام های آغازین در آموزش موسیقی

شعر اعتراض

نگاهی به شغل محیط‌بانی: خادمان تنهای طبیعت

آلاینده های مواد غذایی؛ تهدید سلامتی

اخبار جهان

شورای مرکزی حزب برای سال دوم فعالیتش، مسئولان خود را انتخاب کرد

جلسه هم اندیشی اعضا ارشد حزب برگزار شد

کتاب شهاب ورزقان به چاپ رسید

کتاب راقمان انقلاب آماده انتشار میشود.

خیابان؛ شکل جدید خشونت کلامی!

درگذشت جان راولز؛ جست‌وجوگر چاره‌های عملی برای تحقق عدالت و آزادی

به جای مقدمه (51)

ارگان حزبی و ارتباط موثر و باقی قضایا

پدیدار شناسی خشونت

در ستایش ارزشها

لازم است کنش و واکنش‌های مابین حکومت و مردم در ریل و بستر آرام و کم تنش قرار گیرد

جام جهانی و نظام های سیاسی (1)

رتبه بندی قطره چکانی

تجمع دانشجویان دانشگاه شریف و روزنه‌ای از امید که نمایان شد

کلاف در هم پیچیده مشکلات حل نشده

ناامیدی از خیابان!؟

بازخوانی فرایند خروج حزب اراده ملت ایران از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات (2)

حلقه مفقوده نظام دادرسی افتراقی کودکان و تحلیل لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان

بیایید باور کنیم که مسئولیم

تکالیف اخلاقیِ عقلانی زیستن

ریشه تقابل حاکمیت در برابر مردم از خود حق پنداری قدرت نشأت گرفته است

حزب را در حزب الله محدود کرده اند

همه ما خسته‌ایم اما برای رسیدن به آزادی تسلیم نمی‌شویم

بحران: تهدیدها و فرصت‌ها