جهان در هفته‌ای که گذشت (51) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (51)

  بزرگنمایی:
انفجار شدید در خیابان استقلال استانبول / ادعای مشاور زلنسکی: ایران ارسال محموله موشک به روسیه را متوقف کرد / سرقت شبانه مهمات از پایگاه نظامی اسرائیل / ورود زنان افغانستان به حمام‌های عمومی و سالن‌های ورزشی هم ممنوع شد / روسیه تمرکز نشست گروه ۲۰ بر مسائل امنیتی را رد کرد / ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر بازداشت ۲ فرانسوی در ایران / دموکرات‌ها بار دیگر کنترل سنا را در اختیار گرفتند / نتانیاهو رسماً مأمور تشکیل کابینه شد / سوئد: دو برادر ایرانی تبار به نام‌های پیام و پیمان برای روسیه جاسوسی می‌کردند

پیام فیض

انفجار شدید در خیابان استقلال استانبول
رسانه‌های ترکیه یکشنبه (13 نوامبر، 22 آبان) از انفجار در خیابان استقلال در مرکز استانبول خبر می‌دهند که دستکم 6 تن کشته و 53 تن زخمی برجا گذاشته است. تلویزیون ترکیه‌ اعلام کرد که نیروهای اورژانس و پلیس به محل حادثه اعزام شده‌اند. تلویزیون ترکیه گزارش داد: انفجاری در خیابان استقلال مشرف به میدان تقسیم استانبول رخ داد. گزارش شده که عده زیادی از مردم در پی این انفجار زخمی شده‌اند. بعد از این حادثه، تیم‌های پزشکی زیادی به محل اعزام شدند. نیروهای امنیتی منطقه را محصور کردند. رسانه‌های ترکیه‌ای می‌گویند پلیس به‌دلیل احتمال وقوع دومین انفجار، منطقه را تخلیه کرده، خیابان استقلال را بسته و یک دایره امنیتی در اطراف میدان تقسیم ایجاد کرده است. دلیل انفجار هنوز مشخص نشده است. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت انفجار امروز در میدان تقسیم ترکیه تروریستی بود و تا کنون می‌دانیم که یک زن در آن دست داشته است. موضوع همچنان در دست بررسی است. اردوغان اعلام کرد در پی انفجار امروز در میدان تقسیم استانبول، 6 تن کشته و 53 نفر نیز زخمی شده‌اند.

ادعای مشاور زلنسکی: ایران ارسال محموله موشک به روسیه را متوقف کرد
وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت در این زمینه نوشت که الکسی آرستوویچ، در مصاحبه‌ای مدعی شده است که پیشنهادی به ایران ارائه شد که نمی‌توانست آن را رد کند تا عرضه تسلیحات به روس‌ها را کُند کند. به نوشته این وب‌سایت، آرستوویچ در یک گفت‌وگوی زنده در کانال یوتیوب با مارک فیجین، کنشگر و وکیل روسی‌الاصل مخالف ولادیمیر پوتین، این اظهارات خود را با استناد به «منابع دیپلماتیک» بیان کرده است. او در توضیح ادعای خود گفت که اقدام ایران، غیراز فشارهای وارده به تهران، نتیجه «یک پیشنهاد معین» بود که تهران نمی‌توانست از آن صرف نظر کند. آرستوویچ توضیح بیشتری در باره این پیشنهاد نداد. او ادعا کرده جمهوری اسلامی همچنین روند ارسال سایر محموله‌های نظامی به روسیه را «کُند» کرده زیرا برایش روشن شده که ادامه این اقدام برایش عقوبت زیادی خواهد داشت.

سرقت شبانه مهمات از پایگاه نظامی اسرائیل
بیش از 70 هزار گلوله و 70 نارنجک روز شنبه در یک سرقت بزرگ از یک پایگاه نظامی در بلندی‌های جولان به سرقت رفت. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز شنبه گزارش داد که مطابق بررسی‌های اولیه در این سرقت حدود 70 هزار گلوله 5.56 میلیمتری به همراه نزدیک به 70 نارنجک مورد استفاده در نارنجک‌انداز M-203 شبانه از پایگاه زنوبار (Tznobar) در نزدیکی شهر شمالی کاتزرین (قَصرِین) به سرقت رفته است. بر پایه گزارش این روزنامه، ارتش اسرائیل اعلام کرده که تحقیقات برای روشن شدن ابعاد دقیق این سرقت آغاز شده و نتایج آن برای بررسی و اقدام لازم در اختیار دادستانی نظامی این کشور قرار خواهد گرفت. جروزالم پست همچنین برآورد کرد که این تحقیقات حدود یک ماه به طول انجامد ولی در عین حال، خاطرنشان کرد که جستجو برای یافتن تسلیحات نظامی به سرقت رفته همچنان از سوی سربازان اسرائیلی ادامه خواهد یافت. این روزنامه همچنین یادآور شد که ماه گذشته نیز حدود 30 هزار گلوله از انبارهای مهمات ارتش اسرائیل، واقع در جنوب این کشور به سرقت رفته بود. بر پایه این گزارش، ارتش اسرائیل سال‌هاست که با معضل دزدیده شدن تسلیحات نظامی از پایگاه‌های خود مواجه است. بررسی‌ها نشان داده که سرقت‌های انجام شده در سال‌های اخیر عمدتاً با همکاری سربازان این کشور و پیمانکاران غیرنظامی که در این پایگاه‌های نظامی مشغول به کار بوده‌اند، انجام شده است. مقام‌های اسرائیلی نگرانند که سلاح‌های دزدیده شده که شامل گلوله، مسلسل، نارنجک و مواد منفجره دیگر بوده به دست «گروه‌های تروریستی» فعال در کرانه باختری بیفتد. پیشتر روزنامه اسرائیلی هاآرتس نیز گزارش داده بود که تقریباً 70 درصد از 400 هزار سلاح غیرقانونی موجود در این کشور از ارتش یا پلیس به سرقت رفته است. در گزارش دیگری نیز تأیید شده که بین سال‌های 2013 تا 2020، هزاران سلاح از جمله حداقل 428 قبضه تفنگ، 47 سلاح ضد تانک (M72 LAW) و دو مین ضدنفر از ارتش اسرائیل به سرقت رفته بود.

ورود زنان افغانستان به حمام‌های عمومی و سالن‌های ورزشی هم ممنوع شد 
طالبان چند روز پس از آنکه ورود زنان را به پارک‌ها و شهربازی‌ها ممنوع کرد، از ممنوعیت ورود آن‌ها به سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی هم خبر داد. مقام‌های طالبان با این تصمیم که روز یک‌شنبه 13 نوامبر (22 آبان) اعلام شده است، زنان افغانستان را بیش از پیش در دسترسی به مکان‌های عمومی محدود کردند. زنان در افغانستان از زمان بازگشت دوباره طالبان در این کشور در سال گذشته میلادی به طور فزاینده‌ای از دسترسی به مکان‌های عمومی منع شده‌اند. طالبان پیشتر تردد زنان افغانستانی را بدون همراهی یک فرد مذکر خانواده، ممنوع و آن‌ها را مجبور به استفاده از پوشش برقع در خارج از منزل کرده بود. همچنین طالبان از زمان بازگشت‌شان به افغانستان در ماه اوت 2021، دبیرستان‌های دخترانه را در این کشور تعطیل کرده‌اند.

روسیه تمرکز نشست گروه 20 بر مسائل امنیتی را رد کرد 
روسیه روز یکشنبه از گروه 20 خواست تا با رد تمرکز این نشست بر مسایل امنیتی بر مهم‌ترین مشکلات اجتماعی اقتصادی جهان تمرکز کند. کشورهای عضو گروه بیست شامل بزرگترین اقتصادهای جهان هستند که بیش از 80 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند. سران این کشورها با هدف برگزاری نشست سال 2022 خود این هفته در جزیره بالیِ اندونزی گرد هم می‌آیند، نشستی که رهبران اعضای غربی این گروه از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در تلاش هستند تا از آن برای طرح انتقادهای علنی علیه تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین استفاده کنند. بر همین اساس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در آستانه آغاز به کار نشست سران گروه 20 منتشر کرد از کشورهای عضو خواست تا «بر تهدیدهای واقعی و نه خیالی» تمرکز کنند. در ادامه این بیانیه آمده است: «گردهمایی گروه 20 برای مقابله با مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و گسترش دستور کار آن به حوزه‌های صلح و امنیت، که بسیاری از کشورها در مورد آن صحبت می‌کنند، عملی نیست.» وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرده که با اختلاط وظایف شورای امنیت سازمان ملل متحد با این گروه در عمل فضای اعتماد و همکاری در میان کشورهای عضو تضعیف خواهد شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که بنا بر اعلام کاخ کرملین، به دلیل فشرده بودن برنامه کاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ریاست هیات اعزامی این کشور به نشست گروه 20 را برعهده خواهد داشت، روز یکشنبه از تلاش غرب برای «نظامی کردن» جنوب شرق آسیا انتقاد کرد و این رویکرد را زمینه‌ساز رویارویی بالقوه روسیه و کشورهای غربی در نشست گروه بیست دانست.

ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر بازداشت 2 فرانسوی در ایران
 وزارت خارجه فرانسه روز -یکشنبه- طی مواضعی ضدایرانی، بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران را «اقدامی تحریک‌آمیز» خواند. این وزارتخانه مدعی شد که «تهران روش اشتباهی در تعامل با پاریس اتخاذ کرده و حتماً ب‌های چنین رفتاری را خواهد پرداخت». «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه از بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داده بود. با بازداشت این دو نفر، تعداد شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران از زمان آغاز ناآرامی‌ها به هفت نفر رسیده است. وزیر خارجه فرانسه که در نشستی خبری صحبت می‌کرد، افزود: «ما نگران دو هموطن دیگر هستیم و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنها نیز بازداشت شده‌اند». وی با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی گفت که یادآوری تعهدات بین‌المللی به تهران بیش از هر زمان دیگری مهم است. ما خواستار آزادی فوری آنها و دسترسی به حفاظت کنسولی هستیم. کولونا افزود که در این‌باره، گفت‌وگوهایی «طولانی و دشوار» با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران داشته است.


دموکرات‌ها بار دیگر کنترل سنا را در اختیار گرفتند
سناتور دموکرات ایالت نوادا با پیروزی بر رقیب جمهوریخواه خود تسلط حزب حاکم بر این نهاد قانونگذاری را تداوم بخشید. تارنمای شبکه خبری سی ان ان نوشت که کاترین کورتِز ماستو با شمارش 98 درصد آرا و با 0.7 درصد اختلاف (48.8 درصد در برابر 48.1 درصد) توانست آدام لاکسالت دادستان کل پیشین نوادا را شکست دهد. اکنون و با پیروزی این سناتور لاتین تبار، دموکرات‌ها حائز 50 کرسی سنا بوده و با احتساب رأی معاون رئیس جمهوری می‌توانند اکثریت آراء را در برابر جمهوریخواهان از آن خود سازند. جمهوریخواهان حتی اگر در دور دوم انتخابات ایالت جورحیا بتوانند کرسی سنای این ایالت را از آن خود کنند همانند دوره قبلی کنگره دارای 50 کرسی خواهند بود و کماکان در اقلیت خواهند ماند. در حالیکه شمارش آراء مجلس نمایندگان کماکان ادامه دارد، جمهوریخواهان 211 نماینده و دموکرات‌ها 204 را روانه این رکن کنگره کرده‌اند.

نتانیاهو رسماً مأمور تشکیل کابینه شد
به گزارش روسیا الیوم، «بنیامین نتانیاهو»، رهبر حزب لیکود امروز -یکشنبه- دستور تشکیل دولت جدید را از سوی «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی دریافت کرد. هرتزوگ هنگام تکلیف نتانیاهو برای تشکیل کابینه گفت که 64 عضو کنست توصیه کردند نتانیاهو را برای تشکیل دولت آینده تعیین کنند. وی افزود: «نتانیاهو به عنوان یک کارمند باتجربه دولتی که در مناصب ارشد بسیاری از جمله چندین دوره نخست‌وزیری اسرائیل خدمت کرده است، به خوبی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های موجود آگاه است».

سوئد: دو برادر ایرانی تبار به نام‌های پیام و پیمان برای روسیه جاسوسی می‌کردند
دستگاه قضایی سوئد دو برادر ایرانی‌تبار را به جاسوسی برای روسیه و واحد اطلاعات نظامی آن کشور متهم کرده است. یکی از این دو برادر از کارکنان دستگاه اطلاعات داخلی سوئد بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی پیمان کیا و پیام کیا متهم شده‌اند که بیش از یک دهه برای روسیه جاسوسی کرده‌اند. پر لیندوکویست، دادستان واحد امنیت ملی سوئد، اعلام کرد: «این تحقیقی پیچیده درباره جرمی بود که تحقیق درباره آن دشوار است. او اقدامات این دو برادر را واجد «مجرمانگی خیلی جدی علیه دستگاه اطلاعات و امنیت سوئد» توصیف کرد. این مقام سوئدی به آسوشتیدپرس گفته اطلاعاتی که این دو نفر به روسیه منتقل کرده‌اند «موضوعات فوق‌العاده حساس» بوده‌اند. او توضیح بیشتری درباره ماهیت اطلاعات مورد اشاره نداد.

تهیه: پیام فیض 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه