نگاهی به ارتفاع کاران

مردان و زنان عنکبوتی معرفی و پیشنهاد

مردان و زنان عنکبوتی

  بزرگنمایی:
صحنه‌های مکرری در فیلم‌های هالیوودی را شاهد بودیم که یک ارتفاع کار هنگام شستن شیشه‌های یک برج، دختران زیبای واحد را هم به تماشا نشسته و در مواقع لزوم همچون اسپایدرمن از یک‌سوی برج را به‌سوی دیگر بر فراز شهر به پرواز درآمده است. این‌ها اما بدون تردید، تصاویر خیالی و تحریف‌شده از چنین فعالیتی است.

صحنه‌های مکرری در فیلم‌های هالیوودی را شاهد بودیم که یک ارتفاع کار هنگام شستن شیشه‌های یک برج، دختران زیبای واحد را هم به تماشا نشسته و در مواقع لزوم همچون اسپایدرمن از یک‌سوی برج را به‌سوی دیگر بر فراز شهر به پرواز درآمده است. این‌ها اما بدون تردید، تصاویر خیالی و تحریف‌شده از چنین فعالیتی است.  نماشویی برج‌های بلندمرتبه و کار و خدمت در ارتفاعات، شغل یا خدماتی است که در قرن اخیر جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است. نیاز به این خدمات از زمان سر برآوردن ساختمان‌های بسیار مرتفع با نماهای متنوع و شیشه‌ای بیش‌ازپیش احساس گردید. با ساخت‌وساز این ساختمان‌های بلندمرتبه نه‌فقط نظافت و زیباسازی این غول‌های آجر و آهن که خدمات حیاتی دیگری هم خودنمایی کرد. تعمیرات، محکم‌کاری مصالح، بازسازی، ایمن‌سازی، بازبینی، یا حتی نصب و نیازهای مشابه دیگر، سبب شد که علی‌رغم دشواری چنین شغلی، به یکی از  مشاغل رایج و مهم در جامعه بدل گردد. آیین‌نامه ایمنی کار در ارتفاع، هر کار یا فعالیتی که موقعیت انجام آن در ارتفاع بیش از یک و دودهم متر نسبت به سطح‌مبنا انجام شود مشمول قوانین کار در ارتفاع می‌گردد.
چه در کلان‌شهرهای ایران خودمان و چه در سفرهای کاری و توریستی به پایتخت‌های بزرگ جهان، با مشاهده برج‌هایی که ارتفاع آن‌ها از 100 طبقه بالاتر رفته است، این سؤال به ذهن ما خطور می‌کند که چطور این برج‌ها نگهداری و تمیز می‌شوند؟
کار در ارتفاع با ابزار و روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که بسته به هدف کار، نوع نما و ساختمان و توانایی نیروهای خدماتی مربوطه دارد. یکی از روش‌های ابتدایی برای نظافت نمای ساختمان استفاده از داربست است که به خاطر هزینه و زمان امروزه کمتر مورداستفاده است. روش دیگر کار با کلایمر است. کلایمر یک وسیله مشابه بالابر است. فرد روی آن قرار می‌گیرد و به سمت بالا هدایت می‌شود که به‌وسیله ریموت کنترل می‌شود. روش دیگری هست با عنوان کار با تی تلسکوپی؛ این تی‌ها بلند و کوتاه می‌شوند و شلنگی به آن متصل است تا بتوان قسمت‌های بالای ساختمان را به‌راحتی تمیز کرد. از این روش بیشتر برای ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از واترجت نیز یکی از روش‌های این نوع خدمت‌رسانی است. هدایت آب با فشار شدید به سمت بخش‌ها و سازه‌هایی که قصد تمیز کردن یا پاک‌سازی آن راداریم. درنهایت به کار با راپل اشاره می‌کنیم. راپل یا همان دسترسی با طناب که درگذشته‌های دور فقط در کوهنوردی، صخره‌نوردی، پرش از ارتفاع و سنگ‌نوردی استفاده می‌شد، اما تغییر پرشتاب سبک زندگی مدرن ما، راپل‌کاری را از حوزه ورزش فراتر برد. راپل‌کاری امروزه در آتش‌نشانی و مشاغل نظامی نیز کاربردهای فراوانی دارد. سرعت خدمت در ارتفاع با طناب و راپل بسیار بالاست، لذا آن را به روشی به‌صرفه تبدیل کرده است. 
شاید نخستین شرط لازم برای کار در ارتفاع، نترسیدن از ارتفاع باشد. اگر با ارتفاع مشکل‌دارید، حتماً برای چنین شغلی با دشواری‌های زیادی روبرو هستید. افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند باید از وضعیت جسمی و روانی مناسبی برخوردار باشند. ابتلا به برخی بیماری‌ها ما را از اشتغال در این حوزه، قطعاً منع می‌کند. شجاعت، تمرکز، دقت و چالاکی در واکنش، به شاغلین این امر کمک می‌کند که کمتر دچار حادثه شوند و درست‌ترین تصمیمات را در هنگام حوادث بگیرند. استفاده از تجهیزات سالم و مناسب از الزامات حیاتی کار است. هرگونه بی‌دقتی و سهل‌انگاری می‌تواند به قیمت جان ما تمام شود. کار در ارتفاع به شرایط آب‌وهوایی نیز ارتباط مستقیمی دارد. در زمان بارش برف، باران، وزش باد و شب‌هنگام نباید دست به چنین خدماتی زد. در کمال تأسف سقوط، مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر و تلفات شاغلین در این خدمت است.

مشاغل دور از نظر
تهیه شده توسط کمیته آموزش و توانمندسازی حزب اراده ملت ایران

زهره رحیمی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه