جهان در هفته‌ای که گذشت (60) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (60)

  بزرگنمایی:
تسلیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس جمهور قزاقستان /حملات جدید رژیم صهیونیستی به غزه /رایزنی پادشاه بحرین با مدیر سیا /انفجار بمب در مسیر یک خودروی غیرنظامی در شمال اربیل /ورود خودروهای زرهی پیشرفته آمریکا به سوریه /دیدار بن سلمان با رئیس جمهور مصر در جده /سعد حریری به تجاوز جنسی به دو مهماندار هواپیما متهم شد /آمریکا خواستار آزادی یک روزنامه نگار زندانی در روسیه شد /۲.۵ میلیارد دلار مازاد بودجه کویت /حضور نیروهای امنیتی زن در مناسک حج برای اولین بار در عربستان /شکست سخت نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی

تسلیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس جمهور قزاقستان
به گزارش ایلنا به نقل از سفارت کشورمان در قزاقستان، در این مراسم که با تشریفات ویژه برگزار شد، رئیس جمهور قزاقستان، آغاز مأموریت رسمی در قزاقستان را به دیپلمات‌ها تبریک گفت و بر حمایت دولت قزاقستان در انجام وظایف رسمی از سفرای جدید تأکید کرد. رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد که قزاقستان شریک استراتژیک کشورهایشان در همه زمینه‌ها از جمله تعاملات سیاسی و اقتصادی است. او گفت: قزاقستان برای همکاری‌های بین‌المللی آمادگی دارد. توکایف در خاتمه برای سفرا در آینده آرزوی موفقیت کرد و درودهای صمیمانه را به سران کشورهایشان ابلاغ کرد. علاوه بر سفیر کشورمان، سفرای کشورهای ترکیه، مالزی و عربستان نیز در این مراسم استوارنامه خود را به رئیس جمهور قزاقستان تقدیم کردند.

حملات جدید رژیم صهیونیستی به غزه
به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، در پی حملات موشکی پنجشنبه به شمال سرزمین‌های اشغالی که از لبنان صورت گرفت، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه داد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم به حملات صورت گرفته پاسخ می‌دهد. در پی این رویدادها گزارش شده این رژیم حملات تازه‌ای را علیه مراکز حماس در نوار غزه آغاز کرده که مسئول شلیک راکت‌ها به شمال فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه معرفی شده است. به گزارش رسانه‌ها شمال تا جنوب نوار غزه آماج حملات هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفته است و گروه‌های فلسطینی نیز به شلیک موشک‌های ضدهوایی پرداخته‌اند.
روسیه: به استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا پاسخ مناسب خواهیم داد
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، نگرانی مسکو را در مورد تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا ابراز کرد و گفت که روسیه به هرگونه استقرار بیشتر این سلاح‌ها در اروپا واکنش مناسب نشان خواهد داد. پسکوف طی یک مصاحبه مطبوعاتی به این سؤال که آیا مسکو نگران استقرار تسلیحات هسته‌ای واشنگتن در پایگاه‌های اروپا است، پاسخ مثبت داد: بله، این درست است. وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ماهیت واکنش روسیه گفت: به شیوه‌ای مناسب.

رایزنی پادشاه بحرین با مدیر سیا 
حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین با ولیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) دیدار و درباره روابط بین دو کشور و سطح همکاری در زمینه‌های مختلف رایزنی کرد. به گزارش الخلیج آنلاین، دو طرف روابط بحرین و امریکا و راه‌های همکاری موجود را بررسی کردند. پادشاه بحرین نسبت به سطح روابط تاریخی و همکاری امنیتی مشترک بین دو کشور ابراز افتخار کرد. حمد بن عیسی، نقش محوری مؤثر دولت امریکا در تثبیت پایه‌های امنیت و ثبات و تقویت صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را تحسین کرد. بحرین و امریکا روابط مستحکمی دارند و منامه میزبان ناوگان پنجم امریکا در سواحل بحرین است. ارتش دو کشور رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترکی را همواره برگزار می‌کنند.

انفجار بمب در مسیر یک خودروی غیرنظامی در شمال اربیل
 یک منبع محلی از انفجار یک بمب در مسیر یک خودروی غیرنظامی در ناحیه سیدکان در منطقه مستقل سوران در شمال اربیل خبر داد. به گزارش شفق نیوز، این حادثه منجر به مجروح شدن دو زن علاوه بر یک مرد شد که به بیمارستان منتقل شدند. بر اساس اطلاعات دریافتی، این بمب توسط عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در آن منطقه فعالیت می‌کنند، کار گذاشته شده بود.

ورود خودروهای زرهی پیشرفته آمریکا به سوریه 
به گزارش سانا خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد، اشغالگران آمریکایی ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و کامیون‌های کانتینری را از شمال عراق از طریق گذرگاه الولید در حومه حسکه وارد پایگاه‌های غیرقانونی در الجزیره سوریه کردند. به گزارش این رسانه رسمی سوریه، آنها یک ستون متشکل از 60 دستگاه خودرو از جمله چند کامیون کانتینربر حامل سلاح و مهمات، چندین خودروی زرهی پیشرفته و 40 تانکر برای سرقت نفت وارد خاک سوریه کردند. منابع آگاه به سانا خبر دادند: برخی از این سلاح‌ها و تجهیزات قرار است در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) قرار بگیرد.

دیدار بن سلمان با رئیس جمهور مصر در جده
منابع رسانه‌ای از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری مصر و ولیعهد عربستان سعودی در شهر جده خبر دادند. خبرگزاری واس در این باره اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. طبق این گزارش، این دیدار هنگام سحر و با حضور عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر انجام شد. واس گزارش داد که سیسی و بن سلمان در این دیدار درباره روابط دوجانبه و توسعه آن در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند. طبق این گزارش، دو طرف همچنین اوضاع و آخرین تحولات منطقه و جهان را مورد بررسی قرار دادند. سفر سیسی به عربستان چند ساعته بود.

سعد حریری به تجاوز جنسی به دو مهماندار هواپیما متهم شد
دو مهماندار هواپیما اعلام کردند که در معرض تجاوزات جنسی مکرر از سوی نخست وزیر سابق لبنان در هواپیمای خصوصی‌اش قرار گرفتند. طبق شکایتی که 20 مارس در دادگاه فدرال نیویورک ارائه شد، سعد حریری که دارایی خالص او در سال 2018 توسط مجله فوربس 1.7 میلیارد دلار گزارش شده بود، این دو زن را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار داده و به زور به یکی از آن‌ها چندین بار در طول پرواز تجاوز کرد. در آن زمان حریری و همراهانش تحت تأثیر الکل و مواد مخدر بودند.

آمریکا خواستار آزادی یک روزنامه نگار زندانی در روسیه شد
وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در توییتر خود اعلام کرد: «با سرگئی لاوروف صحبت کرده و نگرانی شدید خود را نسبت به بازداشت غیرقابل‌قبول یک روزنامه‌نگار شهروند آمریکایی از سوی روسیه ابراز کرده است.» او گفت: همچنین خواستار آزادی یک آمریکایی زندانی دیگر به نام پل ویلان شده است. وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت که وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا این تماس تلفنی را آغاز کرده است. (یکشنبه) در یک تماس تلفنی نادر با همتای روسی خود خواستار آزادی «ایوان گرشکویچ» خبرنگار دستگیر شده وال استریت ژورنال در مسکو شد.

2.5 میلیارد دلار مازاد بودجه کویت 
کویت به درآمدهای بی‌سابقه‌ای در ماه مارس گذشته دست یافته که منجر به ثبت مازاد بالایی در بودجه این کشور شده است. به گزارش «الخلیج آنلاین» روزنامه الرأی کویت اعلام کرد که این کشور به درآمدهای بی سابقه‌ای در ماه مارس گذشته دست یافته که منجر به ثبت مازاد بالایی در بودجه پایانی سالانه در مقایسه با ماه‌های دیگر سال گذشته شده است. این روزنامه به نقل از منابعی اعلام کرد که درآمدهای کویت در ماه مارس از 10 میلیارد دلار عبور کرده و هزینه‌های این کشور نیز حدود 7٫5 میلیارد دلار بوده که با این حساب مازاد بودجه کویت به حدود 2٫5 میلیارد دلار رسیده است. این منابع افزودند که درآمدهای مالی دیگری نیز در بودجه کویت وجود دارد که مربوط به منابع غیرنفتی است. این مازاد بودجه کویت در ماه مارس، پس از 5 ماه کسری یا برابری درآمدهای این کشور با هزینه‌های عمومی آن است. منابع مذکور تصریح کردند میانگین بیشترین مازادی که بودجه کویت در سال گذشته مالی ثبت کرده، بین 650 تا 980 میلیون دلار در گردش بوده، به‌عبارت‌دیگر مازاد بودجه ماه مارس 3 برابر ماه‌های دیگر است.

حضور نیروهای امنیتی زن در مناسک حج برای اولین بار در عربستان
به گزارش ایلنا به نقل از الحره، بر اساس ویدئوی منتشر شده از سوی امنیت عمومی عربستان، گشت‌های امنیتی زنان برای اولین بار در عربستان سعودی در برگزاری موسم عمره در ماه رمضان شرکت کردند. در این ویدئو، نیروهای امنیتی زنان در حال همکاری با بقیه همکاران خود از بخش‌های وزارت کشور عربستان و سازماندهی صفوف زائران و نمازگزاران بودند. یکی از نیروهای امنیتی زنان به نام «حنان محمد» با ابراز احساس غرور و افتخار نسبت به این موضوع درباره نقش خود در برگزاری مراسم عمره گفت که پیگیر وضعیت امنیتی و امور منفی است. اداره امنیت عمومی عربستان اعلام کرد که حضور نیروهای زن در ادامه یک سیستم امنیتی یکپارچه باهدف آسایش و امنیت زائران مسجدالحرام صورت گرفت.

شکست سخت نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی
حزب سنا مارین، نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور شکست سختی را تجربه کرده و حزب محافظه کار ائتلاف ملی به رهبری “پتری اورپو” پیروز این انتخابات شد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب محافظه کار ائتلاف ملی در انتخابات پارلمانی فنلاند برای اولین بار در دوازده سال گذشته به برتری رسید. علیرغم دستاوردهای سوسیال دموکرات ها تحت نخست وزیری سنا مارین، حزب وی در این انتخابات تنها پس از محافظه کاران و حزب راستگرای پوپولیست فنلاندی ها در رتبه سوم قرار گرفتند.
در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در کشور فنلاند ائتلاف ملی با کسب 20.8 درصد آرای 48 کرسی، حزب راست افراطی «فنلاندی‌ها» با کسب 20.1 درصد آرا 46 کرسی و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات وابسته به مارین با کسب 19.9 درصد آرا 43 کرسی بدست آوردند.
پارلمان فنلاند 200 کرسی دارد که بیش از 2400 نامزد از 22 حزب برای ورود به پارلمان در این انتخابات رقابت کردند.
مارین شکست انتخاباتی را پذیرفت. او در سخنرانی خود در جمع هواداران گفت: به برنده انتخابات تبریک می گویم. دموکراسی صحبت کرده است.
با توجه به نتیجه این انتخابات حالا پتری اورپو، رهبر حزب ائتلاف ملی، بیشترین شانس را دارد که نخست وزیر جدید فنلاند و در نتیجه جانشین مارین شود که از پایان سال 2019 در قدرت بوده است. با این حال، حداقل سه حزب برای اکثریت در پارلمان 200 کرسی مورد نیاز است. مارین با یک ائتلاف پنج حزبی چپ میانه حکومت کرده است.
به این ترتیب از آنجایی که هیچ یک از احزاب 50 درصد آرا را برای تشکیل دولت کسب نکرده‌اند حزب ائتلاف ملی باید با سایر احزاب ائتلاف کند.
اورپو 53 ساله پس از پیروزی حزبش گفت: این یک پیروزی بزرگ است. ما مذاکره برای تشکیل دولت فنلاند را آغاز خواهیم کرد. وی می‌تواند برای تشکیل دولت با حزب فنلاندی‌ها یا سوسیال دموکرات‌ها وارد مذاکره شود اما با هر دو حزب اختلافات جدی دارد. مذاکرات ائتلاف احتمالا برای اورپو دشوار خواهد بود. حزب او در سیاست بودجه و بدهی ملی با سوسیال دموکرات ها و در نگرش آنها نسبت به مهاجرت و اتحادیه اروپا با پوپولیست های دست راستی اختلاف نظر دارد.



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

با سلام و سپاس از دست اندکاران این هفته نامه

۱۴۰۲/۰۱/۲۶

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه