جهان در هفته‌ای که گذشت (61) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (61)

  بزرگنمایی:
عربستان به قرقیزستان وام میدهد /آغاز به کار دو سفیر زن عربستان در اتحادیه اروپا و فنلاند /سود نجومی بورس قطر /آمریکا: برنامه‌ای برای استقرار نیروهای صلح‌بان در سودان نداریم /میت یکی از فرماندهان خودخوانده پ.ک.ک را در سوریه از پای درآورد /دستگیری‌ گسترده مخالفان اردوغان در ترکیه /کاهش ۶۸ درصدی حملات داعش در عراق /فروش دو ماهواره توسط اسرائیل به جمهوری آذربایجان /ناپدید شدن یک کشتی تفریحی روس در دریای سرخ /قطر ۵۶ هزار واحد اقامتی می سازد /حمله توپخانه‌ای اسرائیل به خاک سوریه /انفجار یک مخزن سوخت در سلیمانیه عراق /رکورد قیمت زمین در دوبی /دانمارکی‌ها با اکثریت قاطع به پیوستن به سیاست امنیت مشترک و دفاع اروپا رأی دادند

عربستان به قرقیزستان وام میدهد
عربستان دیروز دو توافقنامه برای حمایت از بخش مسکن و حمل و نقل در قرقیزستان امضا کرد. به گزارش الخلیج آنلاین، این توافقنامه ها از سوی سلطان المرشد، مدیرعامل صندوق توسعه عربستان و الماز باکیتیو، وزیر دارایی قرقیزستان امضا شد. به موجب این دو توافقنامه، ریاض 130 میلیون دلار به قرقیزستان وام توسعه ای پرداخت می کند. در همین راستا صادر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان با المرشد دیدار و درباره پروژه ها و برنامه های توسعه ای رایزنی کرد. جباروف از پادشاه عربستان و ولیعهد عربستان بابت حمایت از پروژه های توسعه ای در قرقیزستان تشکر کرد.

آغاز به کار دو سفیر زن عربستان در اتحادیه اروپا و فنلاند
عربستان سعودی دو زن را عهده دار مقام سفارت این کشور در اتحادیه اروپا و فنلاند کرد. به گزارش «الشرق الاوسط»، «هیفا الجدیع»، سفیر عربستان سعودی در اتحادیه اروپا در دیدار با «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا، ضمن ارائه استوارنامه خود، مسائل مورد توجه دو کشور و تحکیم همکاری های فیما بین را بررسی کرد. همزمان «نسرین الشبل»، استوارنامه خود را به «ساولی نینستو»، رئیس جمهور فنلاند تقدیم کرد. بدین ترتیب تعداد سفیران زن عربستان سعودی به 5 تن رسیده که شامل «ریما بنت بندر» در امریکا، «آمال المعلمی» در نروژ، «ایناس الشهوان» در سوئد نیز می شود. هیفا الجدیع پیش از این در مرکز مبارزه با تروریسم وابسته به سازمان ملل متحد و نماینده عربستان در شورای امنیت و سازمان ملل و ناظر اداره کل روابط بین المللی وزارت گردشگری عربستان بوده است. انتخاب سفرای زن از جمله رویکردهای پادشاهی عربستان در زمینه استفاده از زنان در بازار کار و مناصب مهم است.

سود نجومی بورس قطر
 26 شرکت ثبت شده در بورس قطر، طی 3 ماهه ابتدایی سال 2023 با رشد 2.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار سود کردند. به گزارش «الخلیج آنلاین» این آمار طبق اعلام بورس قطر از 9 شرکت در بخش بانک، 5 شرکت در بخش خدمات و کالاهای مصرفی، 5 شرکت در بخش صنعت، 4 شرکت در بخش املاک، دو شرکت در بخش حمل و نقل و یک شرکت نیز در بخش ارتباطات بوده است. گفتنی است سود خالص شرکت های ثبت شده در بورس قطر طی سال 2022 با رشد 10.3 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 13 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.

آمریکا: برنامه‌ای برای استقرار نیروهای صلح‌بان در سودان نداریم
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در نشست مطبوعاتی روزانه در ارتباط با ادامه درگیری‌های نظامی در سودان گفت که واشنگتن برنامه‌ای برای استقرار نیروهای صلح‌بان در این کشور ندارد. وی در ارتباط با فعالیت‌های سفارت آمریکا در خارطوم گفت: این توقف موقت بوده و به دنبال ایجاد مجدد امنیت در این کشور فعالیت‌های سفارت از سرگرفته خواهد شد. سالیوان همچنین از عربستان سعودی، اتیوپی و جیبوتی در خصوص کمک‌هایشان برای تخلیه کارمندان سفارت آمریکا از خارطوم قدردانی کرد.

میت یکی از فرماندهان خودخوانده پ.ک.ک را در سوریه از پای درآورد
سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «محمد ساری» از فرماندهان خودخوانده گروه تروریستی پ.ک.ک/ک.ج.ک-پ.ی.د/ی.پ.گ در رقه سوریه طی عملیاتی در منطقه قامشلی از پای درآمد. این عنصر پ.ک.ک با نام سازمانی «باران کورتای» سال 2014 برای انجام فعالیت‌های تروریستی به سوریه رفته است. ساری که در فعالیت‌های تروریستی در رقه در ارتباط با رهبر خودخوانده پ.ک.ک شرکت داشت، در عملیات میت در قامشلی سوریه در 14 آوریل از پای درآمد.

دستگیری‌ گسترده مخالفان اردوغان در ترکیه
 پلیس در ترکیه 110 نفر را در سلسله یورش‌هایی به ظن ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بازداشت کرد. این بازداشت‌ها در آستانه انتخابات این کشور رخ می‌دهد. به گفته نیروهای امنیتی این عملیات پلیس عمدتا در دیاربکر متمرکز بود. گزارش شده است که سیاستمداران، وکلا و روزنامه نگاران هم در میان دستگیر شدگان‌اند. خبرگزاری آناتولی نوشته این بازداشت‌ها در چارچوب یک عملیات «تروریستی» انجام شده است. در مجموع 110 نفر در 21 استان بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها کمتر از سه هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی انجام می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این انتخابات با چالشی جدی مواجه است و احزاب اپوزیسیون پشت سر کمال قلیچداراوغلو متحد شده‌اند.

کاهش 68 درصدی حملات داعش در عراق
ائتلاف بین‌المللی علیه داعش از کاهش 64 درصدی حملات گروه تروریستی داعش در عراق در نخستین ماه‌های سال جاری میلادی خبر داد. به گزارش «رووداو»، «متیو مک‌فارلین»، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی گفت که در عراق، از آغاز سال جاری میلادی تا هفته نخست ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه شاهد کاهش 68 درصدی حملات داعش بوده‌ایم. وی همچنین تأکید کرد که در مورد سوریه نیز این مدت شاهد کاهش 55 درصدی حملات داعش بوده است و افزود که اکثر این حملات بسیار محدود و منحصر به یک فرد یا یک گروه بسیار کوچک بوده است. فرمانده ائتلاف بین‌المللی تأکید کرد که داعش در این یک سال نتوانسته برای هیچ اقدام گسترده‌ای هماهنگی لازم را انجام دهد. وی افزود که ماه رمضان امسال آرام‌ترین ماه رمضان در سال‌های اخیر بوده و در عراق شاهد کاهش 80 درصدی حملات و در سوریه شاهد کاهش 37 درصدی بوده است. به گفته این فرمانده امریکایی، نیروهای دموکراتیک سوریه که کنترل اردوگاه الهول را در دست دارند و 50 هزار فرد از خانواده‌های تروریست‌های داعش در آن نگه‌داری می‌شوند از آغاز سال 2023 بیش از 1300 شهروند خارجی را از این اردوگاه به کشورهایشان تحویل داده‌اند. پیش از این، در ماه مارس یک مقام نظامی عراقی تأکید کرده بود که داعش هم‌اکنون 400-500 عنصر فعال دارد. شورای امنیت سازمان ملل نیز در گزارشی در ماه فوریه تأکید کرده بود که در سال 2022 دست‌کم 150 عنصر داعش در عراق کشته شده‌اند. در گزارش این شورا تأکید شده بود که با وجود این تلاش‌ها داعش همچنان در مناطق کوهستانی دور از شهرها فعال است و در مرزهای عراق و سوریه تردد می‌کند.

فروش دو ماهواره توسط اسرائیل به جمهوری آذربایجان
روزنامه صهیونیستی هآرتص امروز نوشت: شرکت صنایع هوافضای اسرائیل دو ماهواره به مبلغ 120 میلیون دلار در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می دهد.
30 فروردین ماه امسال «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در باکو دیدار کرده بود. به نوشته خبرگزاری جمهوری آذبایجان، علی اف در این دیدار روابط سیاسی بین تل آویو و باکو را خوب توصیف و افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در سرزمین اشغالی فلسطین را نشانگر سطح بالای روابط دو طرف دانست و تصریح کرد که دستور کار همکاری دوجانبه به ویژه فعالیت کمیسیون مشترک در حال گسترش است و فرصت خوبی برای شرکت های صهیونیستی جهت فعالیت در منطقه آزاد اقتصادی اَلَت جمهوری آذربایجان و همچنین مشارکت شرکت نفتی سوکار در بهره‌برداری از منابع انرژی سرزمین اشغالی فلسطین در توسعه روابط دو طرف بسیار اهمیت دارد. خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با علی اف درباره توسعه همکاری بین تل‌آویو و باکو در زمینه‌های مختلف سخن گفت. روابط بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر رو به افزایش گذاشته است و دو طرف از جمله در زمینه نظامی و امنیتی با یکدیگر همکاری می کنند. اخیرا نیز سفارت جمهوری آذربایجان در شهر تل‌‎آویو در سرزمین های اشغالی در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به طور رسمی آغاز به کار کرد.

ناپدید شدن یک کشتی تفریحی روس در دریای سرخ
به گزارش «خلیج آنلاین»، سفارت روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که تمام تدابیر لازم برای همکاری با طرف مقامات سعودی به منظور اطلاع از سرانجام کشتی تفریحی ناپدید شده و کمک به مسافران آن در حال اجراست. «آندره بریخوفسکیک»، دبیر سوم سفارت روسیه در جده اعلام کرد که کشتی های روسیه در حال جست و جو برای یافتن این کشتی مفقود که 3 شهروند روسیه سوار آن بوده اند هستند. همسر ناخدای این کشتی در گفت و گو با اسپوتنیک گفته بود که کشتی در دریای سرخ ناپدید شده است و قرار بوده در تاریخ 19 آوریل به جیبوتی برسد. این کشتی بین اریتره، عربستان و یمن ناپدید شده و تا کنون پیدا نشده است.

قطر 56 هزار واحد اقامتی می سازد
به گزارش «الخلیج آنلاین»، «آدام استوآرت» رئیس شرکت املاک «نایت فرانک» قطر گفت که حدود 30 هزار واحد اقامتی تا پایان سال 2021 و 3 هزار و 800 واحد اقامتی هم در پایان سال 2022 تحویل داده شد. وی افزود که قطر می تواند شاهد رشد مطلوبی در بخش هتلداری به میزان 89 درصد باشد و تا آغاز سال 2025 بیش از 56 هزار واحد اقامتی در تمام هتل های کشور افتتاح کند. «فیصل دورانی»، رئیس بخش مطالعات خاور میانه شرکت نایت فرانک گفت که بخش هتلداری هنوز به اوج پیشرفت نرسیده است و می کوشیم تا پایان سال 2025 حدود 27 هزار اتاق دیگر تحویل بدهیم. وی در ادامه گفت که کشور پس از توجه به بخش هتلداری و مناطق جذب گردشگر، آماده پذیرایی از مسافران است. دورانی افزود که گروه ماریوت جایگاه خود را به عنوان پیشگام در زمینه هتلداری قطر تحکیم می کند و 8 هزار و 800 اتاق تا سال 2025 تحویل خواهد داد.

حمله توپخانه‌ای اسرائیل به خاک سوریه
منابع غیر رسمی سوریه‌ای از بمباران توپخانه‌ای اسرائیل به منطقه «قرص النفل» در شمال قنیطره خبر دادند. شبکه «المیادین» ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که در این حمله که بامداد دیروز (دوشنبه 24 آوریل) انجام شده، 12 خمپاره به منطقه شلیک شده و خسارتی در پی نداشته است. این رسانه افزوده که رسانه‌های اسرائیل نیز این حمله را تأیید کرده‌اند. خبرگزاری «اسپتونیک» نیز به نقل از منابع امنیتی خبر داد که تیم مهندسی سوریه برای بررسی محل حمله به منطقه اعزام شده‌اند و در حال بررسی تلفات هستند.

انفجار یک مخزن سوخت در سلیمانیه عراق
به گزارش بغداد الیوم، یک منبع محلی دیروز - دوشنبه- اعلام کرد که بر اثر انفجار مخزن سوخت در استان سلیمانیه عراق یک تن کشته و 2 نفر دیگر زخمی شدند. این منبع گفت: «یک مخزن سوخت در منطقه صنعتی کلار در استان سلیمانیه منفجر شد که بر اثر آن یک نفر کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند». وی افزود:« آمار اعلام شده نتیجه اولیه بوده و میزان خسارت مادی هنوز برآورد نشده است».

رکورد قیمت زمین در دوبی
نه کاخی مجلل و نه پنت هاوسی فاخر یا آپارتمانی منحصر به فرد؛ یک زمین خشک و خالی در جزیره ای مصنوعی در دبی در 19 آوریل (30 فروردین) جاری به قیمت 34 میلیون دلار فروخته شد و عددی بی سابقه را در بازار سرمایه گذاری خارجی این منطقه در بخش مسکن ثبت کرد. به گزارش «الشرق» این قطعه زمین به مساحت حدود 7 هزار و پانصد متر مربع در جزیره خلیج الجمیرا که جزیره ای به شکل اسب آبی است و از طریق پلی به خاک دبی وصل می شود، واقع شده است. قیمت هر متر مربع از زمین معامله شده بیش از 4 هزار دلار بوده و طبق اعلام معامله گر آن، رکورد جدید در قیمت ملک ثبت شده است. خریدار این زمین که خود را معرفی نکرده، ساکن امارات نیست و تصمیم دارد خانه ای برای گذراندن تعطیلات با خانواده را در آن ایجاد کند. به گفته اندرو کامینگز، رئیس املاک و مستغلات لوکس نایت فرانک، بیشتر معاملاتی که خبرساز می شود مربوط به ویلاهای لوکس، پنت هاوس های زیبا و از این دست املاک است؛ اما این بار فقط یک رکورد بزرگ برای خرید یک قطعه زمین جنجالی شده است. طبق اعلام اداره اراضی و املاک دبی، فروشنده این زمین، دو سال پیش این زمین را به قیمت حدود 10 میلیون دلار خریداری کرده که با این حساب بیش از 24 میلیون دلار در این معامله سود کرده است.

دانمارکی‌ها با اکثریت قاطع به پیوستن به سیاست امنیت مشترک و دفاع اروپا رأی دادند
کسپر هانسن محقق علوم سیاسی در دانمارک، می‌گوید در پارلمان و افکار عمومی، اجماعی مشخص و محسوس در مورد سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی دیده می‌شود. یک مردم‌شناس دانمارکی فعال جریان سوسیال‌دموکرات این کشور معتقد است باید از جامعه خود محافظت کنیم و نمی توانیم مرزهای خود را باز نگاه داریم. 
راست عوام‌گرای ضد مهاجرت تلاش می‌کند که با سه تشکل مجزا چپ‌ها و راست‌گرایان دانمارک دولت ائتلافی تشکیل دهند. 
انتخابات پارلمانی رقابت فشرده‌ای میان دو بلوک آبی و قرمز خواهد بود. سوسیال‌دموکرات‌ها تحت رهبری، نخست‌وزیر فعلی دانمارک که هدایت بلوک قرمز را در دست دارد در رقابتی تنگاتنگ با عوام‌گرایان و محافظه‌کاران در صدد باقی‌ماندن در قدرت و حفظ برتری در انتخابات پیشرو در برابر بلوک آبی هستند. هیچ یک از دو بلوک اصلی در سپهر سیاسی دانمارک، توان کسب اکثریت را ندارند. پیش‌بینی می‌شود که بلوک قرمز متشکل از پنج حزب چپ‌گرا 85 کرسی پارلمان را از آن خود کند. در مقابل، بلوک آبی که سه تشکل عوام‌گرای دست راستی را گرد هم آورده، 72 کرسی پارلمان را پیش‌بینی کرده‌اند. 
هانسن، می‌گوید: «این انتخابات برای به‌دست‌آوردن آرای احزاب میانه است، زیرا جریانی که آرای میانه‌رو‌ها را به‌سوی خود جلب کند برنده پست نخست‌وزیری خواهد شد.» حزب میانه‌روی «اعتدال‌گرایان» هم‌اکنون 10 درصد آرا را در اختیار دارند.
 میانه‌روها به‌ویژه تمایل دارند که نظام مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی را در راستای حرکت به سمت یک سیستم جذب سرمایه و تأمین مالی دستخوش اصلاحات کنند. سوسیال‌دموکرات‌ها در تلاش برای جذب آرای جریان میانه‌رو اعلام کرده‌اند که قصد دارند از شکاف‌های سنتی عبور کرده و ایده یک دولت متحد را که از سوی میانه‌روها پیشنهاد شده است بپذیرند. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه