نرگس محمدی - مترجم

کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟ سرمقاله

کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟

  بزرگنمایی:
پول شویی چیست ؟ پول‌شویی فرآیندی است که مقدار زیادی پول از طریق فعالیت‌های مجرمانه به دست می‌آید، مانند قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی که از منابع قانونی نشست می‌گیرد. پولی که از فعالیت‌های غیرقانونی به دست می‌آید پول کثیف در نظر گرفته می‌شود و فرآیند شستن این پول، آن را پاکیزه به نظر می‌رساند. پول‌شویی برای سازمان‌های متخلف بسیار حیاتی است و آرزویشان استفاده از پول غیرقانونی به‌طور مؤثر است. کلیدی‌ترین عنصر پول‌شویی پنهان شدن زیر رادارهاست. استفاده از اینترنت به پول‌شوها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از شناسایی شدن جلوگیری کنند. حتی بیشتر، استفاده از سرورهای فیلترشکن، نرم‌افزارهای ناشناس، سازنده سومین جزء پول‌شویی هستند.پول همچنین می‌تواند از طریق حراجی‌ها و فروش‌های آنلاین، وب‌سایت‌های قمار و حتی سایت‌های بازی مجازی که پول نامشروع به‌صورت ارزبازی تبدیل‌شده، سپس به‌صورت واقعی انتقال داده می‌شود، پول قابل‌استفاده و غیرقابل‌پیگیری پاک.وجود سیستم ضد پول‌شویی به‌صورت آرام این‌گونه جرم‌های مجازی را می‌یابد می‌گیرد، بیشترین قانون‌های سیستم ضد پول‌شویی برای کشف پول کثیفی است که از طریق مؤسسات بانکی سنتی رد می‌شوند.اما اقدام به پنهان کردن پول مربوط به هزاران سال است و این ماهیت افرادی است که پول‌شویی انجام می‌دهند. تا برای ناشناخته باقی ماندن به‌وسیله تغییر رویکرد شأن تلاش کنند.





یک سیاست‌گذاری بین دولتی است که متشکل از 30 کشور هست که مجوز وزارت خانه را برای ایجاد یک استاندارد بین‌المللی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریستی رادارند.
 -بیش از 180 حوزه قضائی به این کارگروه ویژه اقدام مالی یا سازمان منطقه‌ای پیوسته‌اند و در سطح وزارتی برای اجرا و پیاده‌سازی استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی و دارای سیستم ارزیابی ضد پول‌شویی (AML) و تأمین مالی تروریسم (CFT) باشند.
کار این کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟
 -استانداردهای بین‌المللی را برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تنظیم می‌کند.
 -ارزیابی و نظارت بر منطبق بودن بر استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی
- انجام مطالعات نوع شناسی روش‌ها و روندها و فن‌های تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی
 -پاسخ به تهدید جدید و نوظهور مانند تأمین مالی تسلیحات
پیشنهادهای کارگروه ویژه اقدام چیست؟
- استانداردهای بین‌المللی تائید شده برای اجرای طرح مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم
آن‌ها شفافیت سیستم مالی را افزایش می‌دهند (تا آسان‌تر فعالیت‌های مجرمانه را شناسایی بکنند) و به کشورها این صلاحیت را می‌دهد که اقدام‌های موفقیت‌آمیزی در برابر پول‌شویی و تأمین مالی تروریست انجام دهند.
چه‌کارهایی را یک کشور برای اجرای مؤثر FATF باید انجام بدهد؟
- بررسی و تعقیب موفقیت‌آمیز پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم
پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به‌عنوان جرم شناسایی بشود. آموزش درست اجرای قانون و مقامات قضائی و مجهز کردن آن‌ها به قدرت و منابع کافی.
 -محروم کردن مجرمین از اقدامات مجرمانه خودشان و منابعی که برای فعالیت‌های قاچاق مالی خودشان به آن نیاز دارند.
اجرای مکانیسم مؤثر برای مسدود کردن، توقیف کردن و مصادره دارایی‌های مجرمین
 -نیازمند مؤسسات مالی و دیگر کسب‌وکارها و حرفه‌ها تا سنجش مؤثری رو انجام بدن جهت شناسایی و ممانعت از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم
اطمینان حاصل شود که محدوده‌ای از اشخاص و موجودی‌های موردنیاز در هم بخش مالی و هم غیرمالی اقدامات پیشگیرانه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طبق مراحل زیر اجرا می‌شود:
- بررسی دقیق مشتری:
جلوگیری از عملیات مجرمین ناشناس و پنهان شدن افراد با هویت‌های غلط به‌وسیله مشتری‌هایی که دارای هویت درست می‌باشند و آگاهی داشتن از تجارت و حرفه آن‌ها تا بتوانیم بین تجارت‌های قانونی و فعالیت‌های مجرمانه تمایز قائل بشویم.
 - نگهداری سوابق:
نگهداری هویت مشتری‌های درست و سوابق معاملاتی که بی‌درنگ و فوری به‌وسیله مقامات می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و معاملات مشتریان را می‌توان بررسی نمود.
گزارش معاملات مشکوک:
بر ارتباطات مشتریان نظارت بکنید و بی‌درنگ هرگونه معامله مشکوک رتبه واحد اطلاعات مالی برای تحلیل و انتشار احتمالی آن‌ها به مقامات اجرایی قانون گزارش بدهند.
 -از اینکه مؤسسات مالی و دیگر تجارت‌ها و حرفه‌ها مطابق با الزامات AML (مبارزه با پول‌شویی) و CFT(مبارزه با تأمین مالی تروریسم) عمل می‌کنند اطمینان حاصل شود.
اجرای مکانیسم نظارت و کنترل که شامل قدرتی است برای تحریم دادوستدها و کسب‌وکارهایی هستند که مطابق الزامات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم عمل نمی‌کنند.
 -افزایش شفافیت اشخاص حقوقی و تمهیدات
جلوگیری از سو استفاده از اشخاص حقوقی توسط مجرمین و اطمینان از اینکه اطلاعات صحیح به زمان مناسب در دسترس مقامات قضایی قرار بگیرد
 -اجرای مکانیسم‌هایی جهت تسهیل همکاری و هماهنگی تلاش‌های دستگاه‌های مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم سطح بین‌المللی و درون‌مرزی اطمینان پیدا کردن از اینکه جای امنی برای فعالیت‌های مجرمانه به‌وسیله مکانیسم‌هایی که در راستای همکاری مؤثر با کشورها است و همراه بابا اقدامات به‌موقع و درست برای بررسی و تحت تعقیب قرار دادن پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است.
همکاری و هماهنگی مؤثر باید در میان مقامات درون‌مرزی انجام بگیرد (شامل الزامات قانونی، مسئولین نظارت و تعقیب، واحد اطلاعات مالی و سیاست‌گذاران).
 -حفظ امنیت سیستم مالی پایدار و شفاف‌تر که برای سرمایه‌گذارهای خارجی جذاب تراست.
فساد و غیر شفاف بودن دستگاه‌های مالی ذاتاً ناپایدار هستند. پول‌شویی بیش‌ازحد می‌تواند منجر به افزایش نوسانات جریان سرمایه بین‌المللی و نرخ ارز، عدم تقارن بازار و تحریف سرمایه‌گذاری و جری آن‌های تجاری شود.
 -اطمینان حاصل کنید که مؤسسات مالی به‌وسیله گروه‌های جرائم سازمان‌یافته مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و نسبت به نفوذ این گروه‌ها آسیب‌پذیر نباشند.
مؤسسات مالی که به این صورت مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند در معرض کاهش اعتبار، ناپایداری مالی، کاهش اعتماد عمومی، تهدید امنیت و صداقت و ضرر و زبان مستقیم هستند.
 - ظرفیت‌سازی برای جنگ با تروریسم و پی گیری مالی تروریسم
تروریسم به تأمین مالی حملات نیاز دارد. پی گیری این پول یکی از کوچک‌ترین ابزار پیشگیری است که دولت‌ها در مقابل تروریسم استفاده می‌کنند.
 -اجرای تعهدات الزام‌آور بین‌المللی و اجتناب کردن از خطرات تحریم‌ها و دیگر فعالیت‌ها جوامع بین‌المللی.
جوامع بین‌المللی از بین تعداد زیادی از معاهدات بین‌المللی، قطعنامه‌ها و بهترین شیوه‌های شورای امنیت ملل متحد -پیشنهادهای کارگروه ویژه مالی را در بالاترین سطح سیاسی امضا کرده‌اند.
 -از پناهگاه امن برای مجرمین شدن اجتناب کنید.
کشورهایی با دستگاه‌های ضعیف مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم برای مجرمین به دلیل اینکه محیط مناسبی است که مجرمین از سود آن لذت می‌برند جذاب هستند و فعالیت‌های مالی قاچاقی آن‌ها با ترس کمی از روبه‌رو شدن با مجازات است.

 سه مرحله در فرآیند پول‌شویی درگیر هستند:
تعیین سطح، لایه‌بندی و ادغام
تعیین سطح به فعالیتی که پول کثیف را تولید می‌کند (پولی که از فعالیت‌های غیرقانونی به دست می‌آید) اشاره دارد. شامل جابجایی پول از یک منبع و قرار گرفتن آن در یک چرخه دیگر است. قبل از این اتفاق معمولاً پول به مقادیر کوچک‌ترین تقسیم می‌شود تا از شناسایی شدن آن توسط مؤسسات مالی جلوگیری شود. سپس این مقادیر کوچک مالی به روش‌های متفاوتی در چرخه قرار می‌گیرند. تعدادی از مجرمین پول را در چندین حساب بانکی مختلف نگه‌داری می‌کنند تا پیگیری آن‌ها برای مسئولین بسیار سخت شود.  گاهی اوقات پول از کشور مبدأ به سرقت رفته و در کشورهایی با قوانین و مقررات مالی ضعیف که سؤالات کمتری پرسیده می‌شود برده می‌شود.لایه‌بندی به فعالیتی که منبع پول به‌دست‌آمده را به‌وسیله مجموعه‌ای از معامله‌های پیچیده و ترفندهای حسابداری پنهان می‌کنند اشاره دارد. این مرحله شامل جابه‌جایی پول به‌دفعات زیاد از منبع اصلی آن به یک‌فاصله بسیار زیاد است. یکی از معروف‌ترین راه‌های این مرحله انتقال پول از یک حساب دیگری در موقعیت‌های مختلف در کشورهای مختلف است. هر کشوری که در اجرای قوانین و مقررات ضد پول‌شویی خود شکست‌خورده باشد و یا در توصیه‌نامه کارگروه ویژه اقدام مالی مشارکت نداشته باشد معمولاً هدف معروفی برای پول‌شویی است.
ادغام
به فعالیت دست یافتن به پولی که ظاهراً قانونی است اشاره دارد. این مرحله شامل به جابه‌جایی پول پاک‌شده و بازگشت آن به اقتصاد اصلی است که انگار از یک منبع قانونی مالی برآمده است. در این مرحله پول معمولاً در بازارها و تجارت‌های قانونی سرمایه‌گذاری می‌شود.تعدادی از معروف‌ترین انواع سرمایه‌گذاری‌ها شامل سرمایه‌گذاری در املاک و دارایی‌های لوکس است.مجرمین همچنین می‌توانند شرکت‌های پیشرو در کشورهایی با قوانین سخت‌گیرانه محرمانه اشخاص حقوقی به وجود می‌آورند. سپس آن‌ها می‌توانند به منابع مالی درحالی‌که از هویت خود محافظت می‌کنند دسترسی پیدا کنند.
تاکتیک‌های پول‌شویی
راه‌های بسیار زیادی برای پول‌شویی وجود دارد از ساده و تا پیچیده. یکی از رایج‌ترین راه‌های پول‌شویی از طریق تجارت قانونی مبتنی بر پول نقد که متعلق به یک سازمان متخلف هست.
هنوز هم روش‌های سنتی پول‌شویی وجود دارند، اینترنت یک چرخه جدید وارد یک جرم قدیمی کرده است.
خدمات پرداختی آنلاین ناشناخته، انتقال پول از طریق تلفن موبایل و استفاده از ارز رایج مانند bitcoin که به‌عنوان یک انتقال‌دهنده غیرقانونی پول تشخیص داده‌شده است.
تأمین مالی تروریسم چیست؟
تأمین مالی تروریسم منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی را تأمین می‌کند این ممکن است شامل منابع مالی حاصل از منابع قانونی مانند اهدا شخصی و درآمد و سود تجارت‌ها و سازمان‌های خیریه‌ای باشد و به همان اندازه از منابع مجرمانه مانند تجارت مواد مخدر، قاچاق سلاح و دیگر اشیا، جعل، آدم‌ربایی و اخاذی به‌دست‌آمده باشد.
تروریست‌ها از همان روش‌هایی که پول‌شوها برای فرار کردن از توجه مسئولین و حفظ هویتشان از حامیانشان و ذینفعان نهایی از منابع مالی استفاده می‌کنند.
بااین‌حال، شفافیت مالی در ارتباط با منابع مالی تروریست‌ها به مقادیر مالی کوچک‌ترین نسبت به مقادیر پول‌شویی تمایل دارند و زمانی که تروریست‌ها منابع مالی را از منابع قانونی به دست می‌آورند شناسایی و پیگیری آن‌ها بسیار سخت می‌شود.
برای انتقال منابع مالی خود، تروریست‌ها از دستگاه‌های بانکی رسمی، سیستم انتقال ارز غیررسمی، حواله‌ها و قدیمی‌ترین روش انتقال دارایی، حمل‌ونقل پول نقد، طلا و دیگر ارزها از طریق مسیرهای قاچاق استفاده می‌کنند.
مبارزه با تأمین مالی تروریسم از سال 2001 برای کارگروه ویژه اقدام مالی به اولویت تبدیل شد، بااین‌حال در سال 2015, ماهیت تهدیدات تروریسم به‌صورت قابل‌توجهی به‌وسیله حملات تروریستی در بسیاری از کشورها افزایش‌یافته است.
دستورات و تصمیمات برای کشورها
1. ارزیابی خطرات:
کشورها باید مراحل مناسبی برای شناسایی و ارزیابی ریسک پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در کشور را به کار بگیرند بر اساس اصولی که گفته می‌شود:
سازمان ضد پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از تغییرات مهم در کشور مانند تغییر قانون، تغییر در قوانین و مقررات و دیگر معیارها
2. کمک به تخصیص و اولویت‌بندی منابع ضد پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به‌وسیله مسئولین شایسته و صالح
3. اطلاعات را برای ارزیابی خطرسازمان ضد پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به‌وسیله مؤسسات مالی و DNFTBPs در دسترس قرار بدهید.
کشورها باید ارزیابی خود را به‌روز نگه‌دارند و باید مکانیسم‌هایی داشته باشند تا اطلاعات مناسبی از تمام مسئولین شایسته مربوطه و سازمان‌های خودتنظیم {SRBs}، مؤسسات مالی و DNFTBPs به دست بیاورند.
ریسک بالاتر:
زمانی که کشورهایی با ریسک بالاتری برای پول‌شویی شناخته می‌شوند، آن‌ها باید از اینکه سیستم ضد پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم آن‌ها به‌خوبی با این مورد خطر برخورد می‌کند مطمئن شوند و نسبت به دیگر اقداماتی که به‌وسیله کشورها برای کاهش آسیب این ریسک‌ها انجام‌شده بدون پیش‌داوری نگاه بکند، جایی که توصیه‌نامه کارگروه ویژه اقدام مالی فعالیت‌های با ریسک بالا را شناسایی می‌کند برای بهتر کردن یا اقدامات خاصی که موردنیاز هستند تمامی اقدامات باید به‌کاربرده شوند. اگرچه گستردگی این اقدامات با توجه به سطح خاص ریسک متفاوت است.
ریسک پایین‌تر:
کشورها شاید تصمیم بگیرند که اجازه بدهند کارهای ساده کوچکی در جهت اجرای توصیه‌نامه کارگروه ویژه مالی و نیاز به مؤسسات مالی برای اقدامات اطمینان‌بخش انجام بگیرد، بتوانند یک ریسک کوچک پول‌شویی را نیز شناسایی بکنند و این به دلیل ثابت بودن ارزیابی خطرات پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در همان کشور است.
4. نظارت بر خطر:
سرپرستان باید از اینکه مؤسسات مالی و تجارت‌ها و حرفه‌های غیرمالی طراحی‌شده {DNFBPs}که تمامی دستوراتی که داده‌شده را پیاده‌سازی کرده‌اند اطمینان حاصل بکنند.
منابع
www.fatf-gafi.com
www.study.com
http://www.fintrac-canafe.gc.ca/fintrac-canafe/definitions/terrorist-terroriste-eng.asp


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه