جهان در هفته ای که گذشت (64) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت (64)

  بزرگنمایی:
بن فرحان: چین بزر‌گ‌ترین شریک تجاری کشورهای عربی است/ تهدید مدودف به حمله علیه کشورهای اروپایی/ تلاش مصر برای افزایش ۱۵ درصدی صادرات نفتی در سال ۲۰۲۳/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در ترکیه طی ۵ ماه نخست امسال/ کمک ۵۰۰ میلیون دلاری کانادا به اوکراین/ دیدار اردوغان و بن زاید در استانبول/ ۵ کشته و زخمی در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یمن/ کشف تسلیحات و مهمات پ.ک.ک در شرق ترکیه/ مصادره هواپیمای ترابری روس به نفع اوکراین/ ضد حمله علیه روسیه آغاز شده است/ ۴ کشته و زخمی در حادثه تیراندازی در استکهلم/ از سرگیری درگیری‌ها در سودان پس از پایان آتش‌بس/ افزایش روند مشارکت زنان در مناصب اداری عربستان به ۴۲ درصد/ روسیه: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ۸-۷ ژوئیه در بلاروس مستقر خواهد شد/ رزمایش بمب افکن های امریکایی بر فراز عربستان و اردن/ سفر اردوغان به جمهوری تُرک قبرس شمالی و آذربایجان/ بوریس جانسون از نمایندگی پارلمان انگلیس استعفا داد/ انفجار در کارخانه موشک سازی در ترکیه/ دستگیری قاضی داعش در ترکیه/ امضای آتش‌بس موقت ۶ ماهه بین دولت کلمبیا و شورشیان مسلح / انفجار مین در سومالی ۲۲ کودک را کشت/ کشتی تفریحی با ۱۶۰۱ مسافر اسرائیلی وارد آنتالیا شد/ سفر غیر منتظره ترودو به اوکراین/ بولتون: ترامپ از نامزدی در انتخابات انصراف دهد/ حمایت حزب صدر اعظم آلمان از دیپلماسی با روس /

بن فرحان: چین بزر‌گ‌ترین شریک تجاری کشورهای عربی است
فیصل‌بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان گفت که کنفرانس بازرگانی، فرصتی برای همکاری با چین برای رفاه بر اساس مشارکت است. به گزارش «الخلیج آنلاین» بن‌فرحان در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح دهمین کنفرانس بازرگانان عرب و چینی، گفت که عربستان حامی تقویت مشارکت میان کشورهای عربی و چین است. وی افزود: ما از نتایج مجمع همکاری عربی چینی از آغاز آن استقبال می‌کنیم. بن‌فرحان ادامه داد: کنفرانس بازرگانی فرصتی برای تقویت دوستی میان کشورهای عربی و چین است. وی اظهار داشت: سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض، تحکیم روابط دوجانبه را افزایش داد. وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد:ق چین با 430 میلیارد دلار بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی به شمار می رود.وی گفت: تمایل متقابلی میان کشورهای عربی و چین برای توسعه مشارکت و همکاری وجود دارد.گفتنی است عربستان میزبان دهمین کنفرانس بازرگانان عرب و چینی به مدت دو روز است.در این کنفرانس که تحت نظر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار می شود، مقامات عربستانی، عرب و بیش از 2 هزار شرکت کننده از سران بخش خصوصی حضور دارند.هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی فرصت های همکاری در زمینه سرمایه گذاری، اقتصاد و تجارت است.

تهدید مدودف به حمله علیه کشورهای اروپایی

معاون شورای امنیت روسیه به انجام حملات علیه کشورهای اروپایی در صورت مشارکت در جنگ اوکراین تهدید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز–شنبه- به انجام حملات علیه کشورهای اروپایی در صورت مشارکت نیروهای ناتو در جنگ  اوکراین و حمایت از این کشور تهدید کرد. مدودف در واکنش به اظهارات «آندری فوگ راسموسن»، دبیرکل پیشین ناتو مبنی بر اینکه برخی از کشورهای عضو این ائتلاف ممکن است به صورت انفرادی نیرو به اوکراین اعزام کنند، این پرسش را مطرح کرد که آیا در چنین اقدامی نظر ساکنان این کشورها مورد توجه قرار خواهد گرفت؟ وی ادامه داد: «آیا از ساکنان این کشورها پرسیده‌اید که آیا آنها خواهان جنگ با روسیه هستند؟ آیا آنها واقعا خواهان حملات مافوق صوت به اروپا هستند؟». مدودف این سوال را مطرح کرد که دیدگاه آمریکا در این‌باره چیست؟ زیرا آمریکا بر اروپایی‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. تهدید مدودف در حالی مطرح میشود که نخست وزیر کانادا در سفری به شهر کی‌یف ضمن دیدار با زلنسکی و مقامات نظامی و همچنین بازدید از برخی ادوات نظامی اوکراین وعده داد که کانادا تا پایان جنگ در کنار اوکراین ایستاده است و یک بسته کمک 500 میلیون دلاری در این سفر به اوکراین اهدا کرد.

تلاش مصر برای افزایش 15 درصدی صادرات نفتی در سال 2023
مصر تصمیم دارد صادرات حوزه نفتی‌اش را طی سال جاری با 15 درصد افزایش به 21 میلیارد دلار برساند. به گزارش «الشرق» کشف میدان گازی «ظهر» در سال 2015 تمایل سرمایه‌گذاران برای فعالیت در حوزه گازی مصر را برانگیخت و منجر به توقف در واردات گاز توسط مصر در سپتامبر 2019 و حتی فراتر از آن، صاردات گاز توسط این کشور شد. مصر تلاش می‌کند تا از طریق مایع‌سازی گاز و صادرات مجدد آن، به یک هاب انرژی در منطقه تبدیل شود. تولید ناخالص گاز طبیعی مصر بین 6.5 تا 7 میلیارد فوت مکعب در روز است. مصر قراردادهایی با قبرس و یونان درخصوص خطوط لوله واردات گاز به مصر با هدف صادرات مجدد از طریق تاسیسات مایع‌سازی خود دارد. طبق سندی که «الشرق» از آن اطلاع یافته، دولت مصر به دنبال تحقق مازاد بودجه نفتی به میزان 3 میلیارد دلار است. تولید گاز طبیعی مصر در سال 2022 با 14درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به 50 میلیون تن رسید و در پاسخ به نیازهای داخلی موثر بود. صادرات گاز مصر نیز در سال 2022 معادل 8 میلیون تن به ارزش 8.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به 5 میلیارد دلار افزایش داشته است. سند مذکور می‌گوید که مصر در حال بررسی ایجاد تاسیساتی برای مایع‌سازی گاز و خطوط لوله برای افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و رشد صادرات گاز مایع است. مصر همچنین راه‌های صادرات گاز مایع به مناطقی که طی 2 سال آینده با افزایش درخواست روبرو هستند را بررسی می‌کند. این کشور 2 مرکز برای مایع‌سازی گاز طبیعی با ظرفیت تولیدی 2.1 فوت مکعب در روز با هدف صادرات به خارج دارد و صادرات این محصول مصر وابسته به مازاد تولید و نیز واردات گاز از کشورهای همسایه است. طارق الملا، وزیر نفت مصر در ژوئن گذشته گفت که کشورش در حال حاضر از ظرفیت مازاد برای مایع سازی گاز طبیعی برخوردار است. وی اظهار داشته بود در صورت بیشتر شدن مقادیر تولیدی در میادین جدید از ظرفیت مایع سازی فعلی، امکان افزودن مراکز جدید وجود دارد.

افزایش 20 درصدی تولید خودرو در ترکیه طی 5 ماه نخست امسال
 شرکت صنایع خودرویی ترکیه در 5 ماه نخست سال 2023، با افزایش 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 616 هزار خودرو تولید کرد. به گزارش الشرق، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن صادرکنندگان خودرو، تولید خودرو در ماه مه با افزایش 32 درصدی به 137هزار و 12خودرو رسید. بر اساس این اطلاعات، درآمد ارزی حاصل از صادرات خودرو در ماه مه با حدود 33 درصد افزایش به 3.09 میلیارد دلار رسید که در پی آن مجموع صادرات 5 ماه نخست امسال به 14.7 میلیارد دلار افزایش یافت. ترکیه میزبان کارخانه‌های خودرو از جمله رنو، فیات، تویوتا و هیوندای است و صادرکننده اصلی خودرو به ویژه به غرب آسیا محسوب می‌شود. براساس آمار و اطلاعات انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات خودرو 14 درصد از کل صادرات ترکیه را تشکیل می‌دهد.

کمک 500 میلیون دلاری کانادا به اوکراین
 «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا که به کی‌یف سفر کرده است، از کمک 500 میلیون دلاری کشورش به اوکراین خبر داد. به گزارش رادیو فرانسه، ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: «کانادا 500 میلیون دلار بودجه برای ارائه کمک‌های نظامی جدید به اوکراین اختصاص خواهد داد». در بیانیه مشترکی که پس از دیدار و گفتگوی نخست وزیر کانادا با رئیس جمهوری اوکراین صادر شد، آمده است: «کانادا از اوکراین حمایت می‌کند تا به محض آنکه شرایط فراهم شود این کشور به عضویت ناتو درآید. اوکراین و ناتو مشتاقانه منتظر رسیدگی به این موضوع در نشست آتی سران ناتو در ماه جولای سال جاری در ویلنیوس هستند».

دیدار اردوغان و بن زاید در استانبول
 محمد بن زاید، رئیس امارات روز شنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. به گزارش الخلیج آنلاین، دو طرف روابط استراتژیک بین ترکیه و امارات را بررسی کردند. ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک از رئیس امارات استقبال کرد. در جریان مراسم استقبال، بن‌زاید از خودروی توگ که نخستین خودروی برقی ساخت ترکیه است، بازدید کرد. اردوغان و بن‌زاید پس از آن دیدار محرمانه‌ای پشت درهای بسته داشتند.

5 کشته و زخمی در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یمن
5 سرباز یمنی در پی انفجار یک خودرو توسط گروه تروریستی القاعده در استان شبوه در جنوب شرق یمن کشته و زخمی شدند. به گزارش اسپوتنیک، یک منبع در این استان گفت که یک خودروی بمب گذاره شده توسط القاعده در مرکز ایست بازرسی نیروهای دفاع شبوه وابسته به شورای انتقالی جنوب در منطقه المصینعه در شهرستان الصعید در جنوب شهر عتق منفجر شد. به گفته این منبع در این انفجار دو سرباز یمنی کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

کشف تسلیحات و مهمات پ.ک.ک در شرق ترکیه
مقامات ترکیه روز یکشنبه در استان وان شرقی مقادیر زیادی از تسلیحات و مهمات متعلق به سازمان تروریستی پ.ک.ک را کشف و ضبط کردند.به گزارش «آناتولی» طبق بیانیه وزارت کشور ترکیه، این کشف در جریان عملیاتی توسط نیروهای ژاندارمری این کشور در منطقه چاتاک صورت گرفت. در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی به 3 مخفیگاه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یورش برده و 11 موشک انداز، بمب و 634 نوع مهمات مختلف، تسلیحات و مواد منفجره کشف کردند.

مصادره هواپیمای ترابری روس به نفع اوکراین
به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که دولت دستور مصادره هواپیمای ترابری «ای ان- 124» روسیه را که در اختیار اتاوا قرار دارد، به منظور استفاده از آن به نفع اوکراین صادر کرده است. در بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده است: «دولت دستور مصادره یک هواپیمای ترابری روسی را که در حال حاضر در فرودگاه تورنتو قرار دارد، صادر کرده است. دولت کانادا با مصادره این هواپیما طبق قوانین فدرال رفتار خواهد کرد».

ضد حمله علیه روسیه آغاز شده است
«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز– شنبه- در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا که روز شنبه به طور ناگهانی از کی‌یف ژبازدید کرد، از آغاز حمله به روسیه و همچنین اقدامات دفاعی در این کشور خبر داد  اما در عین‌حال از افشای مرحله فعلی خودداری کرد. زلنسکی گفت: «عملیات ضد حمله و دفاعی در اوکراین در حال انجام است، اما من درباره جزئیات حرفی نمی‌زنم و فاش نمی‌کنم که اکنون در چه مرحله‌ای هستیم». وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «من به ترودو و تیمش در اوکراین خوش‌آمد می‌گویم». رئیس جمهور اوکراین افزود: «با وجود تمام تلاش‌های روسیه برای به زانو درآوردن ملت ما، اوکراینی‌ها همچنان به مبارزه برای استقلال و آزادی ادامه می‌دهند». زلنسکی در پایان گفت: «ما در روز پیروزی نیز مثل امروز کنار هم خواهیم ایستاد و از زندگی و مردم دفاع خواهیم کرد»

4 کشته و زخمی در حادثه تیراندازی در استکهلم
 پلیس سوئد اعلام کرد در حادثه تیراندازی شامگاه–شنبه- در نزدیکی یک مرکز خرید در جنوب استکهلم یک نفر کشته و 3 نفر زخمی شدند. پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو نفر را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده است. با این حادثه شمار کشته‌ها و مجروحان حوادث تیراندازی در استکهلم به دست کم 7 نفر طی 24 ساعت افزایش یافته است.

از سرگیری درگیری‌ها در سودان پس از پایان آتش‌بس
گزارش‌های موجود حاکی از آن است که درگیری‌ها و آتش توپخانه‌ها در بخش‌هایی از خارطوم از صبح دیروز –یکشنبه- پس از پایان آتش‌بس 24 ساعته که به برقراری آرامشی کوتاه پس از هشت هفته درگیری کمک کرده بود، از سر گرفته شد. شاهدان عینی گزارش دادند که درگیری‌ها پس از پایان آتش بس ساعت شش صبح به وقت محلی در شمال «ام درمان» از سر گرفته شد.

افزایش روند مشارکت زنان در مناصب اداری عربستان به 42 درصد
شورای امور خانواده عربستان از افزایش نسبت زنان در مناصب عالی و میانی اداری در بازار کار این کشور به 42.3 درصد خبرداد. به گزارش «الخلیج آنلاین» طبق اعلام روز گذشته روزنامه الاقتصادیه، میمونه بنت خلیل آل خلیل، دبیرکل شورای امور خانواده عربستان گفت که نسبت مشارکت اقتصادی زنان در این کشور به 36 درصد رسیده و نسبت موسساتی که زنان عربستانی مالک آنها هستند، 45 درصد از مجموع موسسات کوچک و متوسط است.آل خلیل تاکید کرد که نسبت زنان در مناصب عالی و متوسط اداری در بازار کار این کشور به بیش از 42.3 درصد افزایش یافته است.وی توضیح داد که اشتغال زنان عربستانی در بخش صنعتی طی 3 سال گذشته 93 درصد افزایش داشته است.همچنین نسبت مشارکت زنان فعال در زمینه امنیت سایبری در این کشور از 22 درصد در سال 2021 به 27 درصد در سال 2022 افزایش یافته است.مشارکت زنان عربستانی در امور بازرگانی در سال های اخیر، بیشترین سرعت در رشد را در مشارکت زنان در جهان داشته است.

روسیه: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی 8-7 ژوئیه در بلاروس مستقر خواهد شد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آغاز دیدارش با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در سوچی طی سخنانی در بین خبرنگاران گفت که در این دیدار در مورد مسائل امنیتی و اقتصادی صحبت خواهند کرد. پوتین با اشاره به اینکه سلاح هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس ارسال خواهد شد، افزود که در مورد حساس‌ترین موضوعاتی که بر سر آن توافق کرده‌ایم، همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. وی ادامه داد: در 7 تا 8 ژوئیه مقدمات تاسیسات مربوطه تکمیل می‌شود و بلافاصله اقدامات لازم برای استقرار انواع سلاح‌های مربوطه در بلاروس را آغاز خواهیم کرد. پوتین با اشاره به اینکه روابط دو کشور در این راستا به خوبی توسعه یافته است، گفت: تحولات امنیتی پایدار و حتی خوب است. دو کشور در زمینه امنیتی همکاری خوبی دارند. وی در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرد که ناتو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در کشورهای دیگر کار گذاشته است و روسیه نیز این سلاح را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

رزمایش بمب افکن های امریکایی بر فراز عربستان و اردن
بمب افکن های نیروی هوایی امریکا از نوع B-1 Lancer، مجموعه ای از سلاح‌های بسیار پیشرفته خود را در تمرینی با مهمات جنگی در خاورمیانه به کار گرفتند؛ اقدامی که بسیاری از نظامیان آن را نمایش قدرت امریکا خواندند. به گزارش القدس العربی، این بمب افکن‌ها، 7 ژوئن از پایگاه ویروفورد، نیروی هوایی بریتانیا به منطقه اعزام شدند. این بمب‌افکن‌ها در 8 ژوئن، موشک‌های کروز از نوع (AGM-158 JASSM) و مجموعه ای از بمب‌های با هدایت دقیق (jdam)  را بر فراز حریم هوایی عربستان و اردن شلیک کردند. تحلیلگران آمریکایی معتقدند که این رزمایش در راستای تشدید عملیات هوایی و دریایی امریکا در منطقه و با بهبود روابط با عربستان انجام شده است. براساس اطلاعاتی که وجود دارد، در این رزمایش 5 کشور حضور داشتند. آمریکا در رزمایش نظامی دیگری با عربستان تحت عنوان «عزم النسر» نیز مشارکت داشت.

سفر اردوغان به جمهوری تُرک قبرس شمالی و آذربایجان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از انتخابات 28 مه، اولین سفرهای رسمی خود به خارج از کشور را به جمهوری تُرک قبرس شمالی و آدربایجان انجام خواهد داد. اردوغان در این چارچوب روز دوشنبه 12 ژوئن به جمهوری تُرک قبرس شمالی سفر و با ارسین تاتار، رئیس جمهور و اونال اوستل، نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. اردوغان و تاتار پس از دیدار دوجانبه و ضیافت کاری در کاخ ریاست جمهوری نشست مشترک خبری برگزار خواهند کرد. انتظار می‌رود اقدامات آینده درباره مسئله قبرس و تحولات شرق دریای مدیترانه در این دیدارها مورد بحث و رایزنی قرار بگیرند. رئیس‌ جمهور ترکیه روز سه‌شنبه 13 ژوئن نیز از آذربایجان بازدید کرده و با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور دیدارهای دوجانبه و بین هیئت‌ها انجام خواهد داد. مناسبات دوجانبه و اقدامات لازم برای توسعه زمینه‌های همکاری بین دو کشور در این دیدارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طرفین در مورد تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز رایزنی خواهند کرد. گفتنی است پیش از برگزاری انتخابات ترکیه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه در سیاست خارجی خود رویکرد نوعثمانی‌گرایی را تقویت می‌کند و بر رویکردهای قومی ترک و پانترکیسم تاکید خواهد کرد. به نظر می‌رسد سفر اردوغان به دو کشور ترک زبان موید این ادعاست.

بوریس جانسون از نمایندگی پارلمان انگلیس استعفا داد
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس و از رهبران قبلی حزب محافظه‌کار این کشور، از مقام خود به عنوان نماینده پارلمان استعفا داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، استعفای جانسون در پی تکمیل گزارش یک کمیته اخلاق پارلمان درباره اظهارات وی در خصوص مهمانی در دفتر نخست‌وزیری در دوران قرنطینه کرونا رخ داده است. جانسون متهم بود که آگاهانه درباره این مهمانی‌ها به پارلمان مطالب خلاف واقع گفته است. مهمانی‌های دوران قرنطینه، که به «پارتی‌گیت» مشهور شد، یکی از رسوایی‌های زنجیره‌ای بود که سرانجام بوریس جانسون را به کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس ناچار کرد. جانسون در متن طولانی که برای استعفا از پارلمان نوشته گفته است که درباره اینکه فکر می‌کرده مهمانی‌های دوران کرونا نقض مقررات قرنطینه نبوده «دروغ نگفته است». جانسون هیات تحقیقات مجلس عوام را به تلاش برای «بیرون راندن» خود متهم کرد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنها هنوز هیچ شواهدی ارائه نکرده‌اند که من آگاهانه یا بی‌خردانه مجلس عوام را گمراه کردم.»

انفجار در کارخانه موشک سازی در ترکیه
انفجار در کارخانه موشک‌سازی در آنکارا منجر به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از افراد حاضر در این کارخانه شد. به گزارش «الجزیره» وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که تاکنون دست‌کم 5 نفر بر اثر این حادثه جان باخته‌اند. به گزارش آناتولی، این انفجار در کارخانه تولید موشک و مواد منفجره وابسته به شرکت صنایع مکانیک و شیمیایی ترکیه (MKE) در منطقه آلماداغ در آنکارا روی داده است. نیروهای آتش‌نشانی و امدادرسان به منطقه اعزام شده اند. اسپوتنیک به نقل از استاندار آنکارا اعلام کرد طبق ارزیابی‌های اولیه، این انفجار ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی بوده و دادستانی کل ترکیه در حال انجام تحقیقات درخصوص احتمال وجود عملیات خرابکاری در این حادثه است.

دستگیری قاضی داعش در ترکیه
 پلیس ترکیه توانست طی عملیاتی امنیتی علیه داعش در استانبول، جلال اسماعیل احمد احمد، قاضی داعش در نینوا را دستگیر کند. به گزارش «روداو» پلیس ترکیه پیش از این نیز عملیاتی علیه داعش در استانبول انجام داده بود که به دستگیری 7 متهم انجامید. خبرگزاری رسمی ترکیه روز شنبه اعلام کرد، تحقیقاتی که ریاست دادستانی کل در استانبول و در چارچوب 4 پرونده مختلف انجام داد، منجر به دستگیری 7 فرد مرتبط با داعش شد.

امضای آتش‌بس موقت 6 ماهه بین دولت کلمبیا و شورشیان مسلح
دور سوم مذاکرات دولت کلمبیا و گروه شورشی مسلح موسوم به «ارتش آزادی‌بخش ملی» که در کوبا آغاز شده بود، با امضای «توافقنامه آتش‌بس موقت 6 ماهه» به پایان رسید. برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا اعلام کرد که پس از مذاکرات، توافقنامه آتش‌بس شش ماهه حاصل شده است. این آتش‌بس موقت از سوم آگوست اجرایی خواهد شد.

انفجار مین در سومالی 22 کودک را کشت
ابراهیم ملبو، شهردار شهر «قریولی» در جنوب سومالی در جمع خبرنگاران گفت: یک مین در زمین بازی کودکان در شهرک «مرولی» این شهر منفجر شد که بر اثر آن 22 نفر کشته شدند. وی افزود: این مین توسط عناصر الشباب که این شهرک تحت سیطره آنهاست، جاسازی شده بود. گروه تروریستی الشباب که کنترل برخی روستاها و شهرک‌ها در جنوب سومالی را در دست دارد، به طور مکرر با بمب‌گذاری نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را در موگادیشو و شهرهای بزرگ هدف قرار می‌دهد.

کشتی تفریحی با 1601 مسافر اسرائیلی وارد آنتالیا شد
کشتی تفریحی 207 متری کراون ایریس (Crown İris) حامل 1601 گردشگر اسرائیلی در بندر آلانیا در استان آنتالیا پهلو گرفت. این کشتی لوکس تفریحی پرچم پاناما را دارد، با 601 پرسنل از بندر حیفا عازم آلانیا شده بود. برنامه تفریحی و گردشگری مسافران بازدید از جاذبه‌های تاریخی و خرید از بازار آلانیا خواهد بود. این کشتی تفریحی امسال برای اولین بار وارد آلانیا شده و حوالی عصر نیز این شهر را به مقصد بندر لیماسول ترک خواهد کرد.

سفر غیر منتظره ترودو به اوکراین
به گزارش ایلنا به نقل از سی‌بی‌سی، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا دیروز –شنبه- در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد.  سی‌بی‌سی گزارش داد که ترودو به همراه «کریستیا فریلند»، وزیر دارایی کانادا وارد اوکراین شد. رسانه‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که ترودو قصد دارد در قالب سفر یک‌روزه به اوکراین با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند. انتظار می‌رود که مذاکرات دو جانبه بر حمایت اتاوا از کی‌یف و همچنین نقش کانادا در بازسازی اوکراین متمرکز شود.

بولتون: ترامپ از نامزدی در انتخابات انصراف دهد
«جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پس از تنظیم کیفرخواست علیه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تاکید کرد که او  باید فورا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهد. بر اساس لایحه اتهامی که روز گذشته –جمعه- اعلام شد، ترامپ به 37 مورد اتهام در پرونده آرشیو کاخ سفید و همچنین نگهداری پرونده‌های محرمانه مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و دفاعی متهم شد.

حمایت حزب صدر اعظم آلمان از دیپلماسی با روس                                                                                                                                             
فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان از طرح‌های دیپلماتیک برای تسهیل روند صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کرده و تماس‌های تلفنی صدر اعظم آلمان با رئیس جمهور روسیه را درست و ضروری دانست. در  موضع‌گیری این فراکسیون آمده است:  جنگ‌ها معمولاً در میدان نبرد به پایان نمی‌رسند. حتی اگر ، دیگر اعتمادی به رهبری فعلی روسیه وجود نداشته باشد، مذاکرات دیپلماتیک باید امکان پذیر باشد. به همین دلیل است که تماس های تلفنی “اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درست و ضروری است. ما باید به هر تلاشی برای متقاعد کردن روسیه برای عقب نشینی و نشان دادن تمایل واقعی برای یک توافق صلح عادلانه با روسیه ادامه دهیم. این مقاله با عنوان سیاست بین‌الملل سوسیال دمکراتیک در زمان‌های در حال تغییر در اختیار خبرگزاری آلمان قرار گرفته است و اشاره می کند که مذاکرات موفقیت آمیز با روسیه را می توان در مناطق فرعی کوچک به عنوان مثال در مبادله زندانیان یا صادرات غلات از طریق دریای سیاه به دست آورد. مهم است که مسائل بر این رویکردها بنا شود، به عنوان مثال در حوزه کنترل تسلیحات. در این مقاله  به بحث در مورد تحویل تانک های جنگی از آلمان به اوکراین پرداخته نشده است و تنها اشاره شده است که آلمان قبلاً تجهیزات و تسلیحات اوکراین را در مقیاس بزرگ تامین کرده است.طبق این پیش نویس، باید نفی بنیادی جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و ایدئولوژی توسعه طلبی پشت آن وجود داشته باشد. اگر تمایل برای انجام این کار وجود داشته باشد، سیاست برداشتن گام‌های کوچک، شروع ابتکارات اعتمادسازی در حوزه‌های قابل مدیریت و بررسی منظم اثربخشی آنها، می‌تواند یک رویکرد دیپلماتیک باشد. در کنفرانس حزب در پایان سال 2023، یک مفهوم جدید سیاست خارجی و امنیتی قرار است تصویب شود، که کمیسیون سیاست بین‌المللی در حال حاضر در حال کار بر روی پیشنهادات است. دولت اوکراین نسبت به ابتکارات دیپلماتیک بدبین است.کی یف هیچ فایده ای در مذاکره با روسیه نمی بیند تا زمانی که همه نیروها از قلمرو او - از جمله شبه جزیره کریمه دریای سیاه - که روسیه در سال 2014 آن را ضمیمه کرد، خارج نشود.اوکراین از متحدان غربی می خواهد تا سلاح هایی با کیفیت جدید برای این کشور تهیه کنند. در حال حاضر تمرکز بر روی تانک های جنگی اصلی به سبک غربی مانند لئوپارد 2 آلمان است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه