جعفر بخشی بی‌نیاز نویسنده و روزنامه‌نگار

اقتدار زنان در جریان سازی احزاب ...! انتخاب خانم‌ها اطلس‌باف و شمسینی غیاثوند در استان قزوین جریان حزب را شتاب خواهد بخشید!

اقتدار زنان در جریان سازی احزاب ...! انتخاب خانم‌ها اطلس‌باف و شمسینی غیاثوند در استان قزوین جریان حزب را شتاب خواهد بخشید!

  بزرگنمایی:

فقط 7 درصدند و البته حفظ و افزایش همین تک رقم در پویایی پوسته‌های احزاب سیاسی در ایران گامی روبه‌جلو برای حضور جدی‌تر زنان در فرایند تصمیم‌گیری‌های تشکیلاتی است که البته حضور فعال زنان در عرصه‌های جدی‌تر احزاب و تشکیلات در سال‌های اخیر و نقش‌آفرینی آن‌ها در فرایند انتخابات اخیر حکایت از تأیید این نگرش مثبت دارد.
البته دراین‌بین فرهنگ و ساختار مردسالار کشورمان، باعث شده که زنان در تمام اعصار و برهه‌های تاریخی در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی که یکی از نشانه‌های آن حضور فعال در احزاب و تصدی مناصب بالای سیاسی است، از جایگاه در خور و شایسته‌ای برخوردار نباشند.
مؤسس نخستین حزب زنانه جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران به دبیر کلی اعظم علایی طالقانی (فرزند زنده‌یاد مرحوم آیت‌ا... طالقانی) جزو نخستین احزاب با دبیرکلی یک زن و محوریت فعالیت زنان در ایران بود که در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و همانند بسیاری دیگر تدوین و تصویب مرامنامه، اساسنامه و مجوز آن شامل مرور زمان شد و در سال 1371 موفق به اخذ پروانه تأسیس گردید که از لحاظ کار تشکیلاتی، این حزب از معدود احزابی بود که از ابتدای تشکیل در سال 1357 تاکنون توانست ساختار تشکیلاتی خود را با چنگ و دندان حفظ کند و به فعالیت‌های خود به‌صورت بسیار محدود ادامه دهد.
تشکل زنان روزنامه‌نگار در راستای توسعه مشارکت‌های اجتماعی زنان و ارتقای سطح روزنامه‌نگاری زنان در دهه 70 تشکیل شد که با بیان هدفی با تأکید بر درک شرایط جدید و پیام انقلاب اسلامی برای رشد و تحول مقام زن در جامعه و به‌ویژه توجه به مطالبات صنفی روزنامه‌نگاران زن فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما آن‌هم شکل و محتوایی بسته دارد و از همین حزب زنانی بسیار از ادامه فعالیت‌های سیاسی منصرف شده‌اند چراکه هم‌رزمان حزبشان خواسته و ناخواسته تا مرز بازداشت و زندان رفته‌اند. زنان اصولگرا و در ادامه مجمع زنان اصلاح‌طلب که با ریاست زهرا شجاعی به‌صورت غیررسمی از حدود ده سال قبل با حضور جمعی از زنان مدیر و نمایندگان سابق مجلس فعالیت خود را آغاز کرده به‌عنوان هجدهمین حزب زنانه در ایران به‌صورت رسمی ثبت شده است.
جمعیت زنان انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی زنان، جمعیت زنان پیرو راه حضرت زهرا (س)، کانون تبادل اطلاعات زنان، جامعه اسلامی زنان اصفهان، جمعیت زنان پیام‌آور، جمعیت زنان مسلمان، جمعیت زنان پیرو راه حضرت زهرا (س) و جمعیت پیروان حضرت زینب (س) نیز از دیگر احزابی هستند که دبیران کل آن‌ها زن و البته محور فعالیتشان در حوزه زنان و خانواده با رویکرد تأثیربخشی بر فرایند اتفاقات جامعه است!
اما چرا زنان در احزاب سیاسی ایران موفق نبوده‌اند!
احتمالاً چون کار حزبی و مشارکت سیاسی زمان بسیار بالا و جسارت زیادی می‌طلبد، کمتر زنی تمایل به آن دارد. اما زنانی که در این عرصه وارد می‌شوند نه‌تنها ظرفیت و جسارت لازم را در خود می‌سازند بلکه قدرتمندتر از مردان در این عرصه گام برمی‌دارند. قطعاً قانون برای مردان و زنان یکسان است ولی احزاب زنان نیازمند دو نوع حمایت مادی و غیرمادی هستند و در هر دو زمینه مجلس فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که بخشی از آن به تأمین درآمد پایدار و بخش دیگر به تصویب قوانین حمایتی از آن‌ها مربوط می‌شود.
خوشبختانه با نگاه دقیق سیاسی و ارج نهادن بر سخت‌کوشی و تلاش مضاعف اعضای حزب اراده‌ ملت ایران در استان قزوین سید جمال خضری همواره بر آن است تا این حزب با قدرت بیشتر و انگیزه‌ای شایسته‌تر به حیات سیاسی خود ادامه دهد و تبیین سیاست‌های این حزب تا امروز نشان داده که خضری در این آزمون سخت موفق بوده است. اینک با انتخاب خانم‌ها اطلس‌باف در کسوت رئیس کمیته زنان حزب و خانم مهندس شمسینی غیاثوند به‌عنوان رئیس کمیته اجتماعی و فرهنگی مهندس خضری و اعضای حزب نشان داده‌اند که به حضور حداکثری زنان در فعالیت‌های سیاسی اعتقاد ذاتی داشته و بر آن‌اند تا استان قزوین در شکوفایی مسیری که منجر به اعتلای ایران اسلامی خواهد شد از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی حزب اراده ملت ایران استان قزوین اعلام کرده بود: در جلسه هیئت اجرایی حزب اراده ملت ایران در استان قزوین که با حضور بازرس حزب اراده ملت ایران و دبیر استان قزوین برگزار شد سرکار خانم شمسینی غیاثوند با کسب اکثریت آراء رئیس کمیته اجتماعی و فرهنگی این حزب در استان قزوین شد.
خانم غیاثوند هم در همین جلسه گفته بود: امروزه نقش مؤثر زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست زیرا زنان
در فرهنگ‌سازی بیشترین نقش را دارند و همین نقش مؤثر و کلیدی، موجب شده که نوک تیز حمله دشمن در جهانی‌شدن و استحاله فرهنگی متوجه زنان جامعه شود ‌.
این را هم بگوییم و تمام ...
سید جمال خضری بازرس حزب اراده ملت ایران و دبیر استان قزوین در مراسم انتصاب خانم غیاثوند خطاب به ایشان گفتند: بیکاری و تنگناهای معیشتی از جمله عوامل گرایش افراد به آسیب‌های اجتماعی ست و امروزه برخی در فضاهای مختلف به دنبال کمرنگ کردن ارزش‌های دینی هستند و لذا باید اقدامات فرهنگی و پیشگیری ما قوی‌تر و فراگیرتر باشد. لذا از شما که تجربه فعالیت در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی را دارید انتظار می‌رود مجموعه سیاست‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات حوزه تصدی خود را بر اساس برنامه‌های اعلام‌شده در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای پویا شدن و اشاعه فرهنگ اسلامی و در چارچوب قوانین و مقررات و اسناد فرادستی با رعایت حقوق مردم تنظیم و عمل نمایید!
باید منتظر ماند و قد کشیدن این نهال را به دستان توانمند خانم‌ها اطلس‌باف و غیاثوند و البته تمامی اعضای فرهیخته‌ حزب اراده‌ ملت استان قزوین در سایه‌ مدیریت توانمند مهندس جمال خضری دید.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه