یونس ژائله، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با اراده ملت تشریح کرد:

کسانی برای تولیدکننده تصمیم می گیرند که خودشان دستی بر آتش ندارند گفتگو

کسانی برای تولیدکننده تصمیم می گیرند که خودشان دستی بر آتش ندارند

  بزرگنمایی:
اراده ملت، فائزه صدر: انتخابات اتاق بازرگانی ایران در هفته پایانی خرداد ماه برگزار شد و حسین سلاح‌ورزی با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس اتاق بازرگانی انتخاب شد.

اراده ملت، فائزه صدر: انتخابات اتاق بازرگانی ایران در هفته پایانی خرداد ماه برگزار شد و حسین سلاح‌ورزی با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس اتاق بازرگانی انتخاب شد. اما پس از انتشار نتایج، مراجع امنیتی اعلام کردند که صلاحیت این چهره فعال در هیات رییسه اتاق ایران، مورد تایید نبوده و صحت انتخابات را زیر سوال بردند. حواشی دهمین انتخابات اتاق بازرگانی تا به آنجا پیش رفت که زمزمه کنار کشیدن حسین سلاح‌ورزی از این سمت مطرح می‌شود. اتفاقی که برای انتخابات اتاق بازرگانی ایران رخ داد، ابهاماتی در خصوص استقلال این نهاد پدید آورده است. اراده ملت در گفت‌وگویی با یونس ژائله، عضو اتاق بازرگانی و نفر دوم این انتخابات به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی شاهد اتفاقاتی بودیم که از دخالت پر رنگ حاکمیت در این مجموعه غیرانتفاعی حکایت می‌کند. آیا ورود نهادهای حاکمیتی به یک انتخابات در بخش خصوصی و مطرح‌شدن مساله تاییدصلاحیت در بین اعضای پارلمانی خصوصی، استقلال چنین مجموعه هایی را زیر سوال نمی‌برد؟
اتاق بازرگانی تشکل اقتصادی مستقل از حاکمیت است و وظیفه مدیریت و نظارت بر اتحادیه‌ های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در بخش خصوصی را بر عهده دارد. از این رو دخالت دولت در این نهاد غیرانتفاعی معنا ندارد. اما امروز دخالت دولت در روند کار اتاق بازرگانی به مشکل بزرگی برای این مجموعه تبدیل شده است.
متاسفانه اگر اتاق بازرگانی وظایفی حاکمیتی داشته باشد، دخالت حاکمیت در این تشکل اقتصادی توجیه می‌شود. مثلا صدور کارت بازرگانی این مجموعه را به وظایف حاکمیتی نزدیک کرده است و باید در هماهنگی با سایر نهادهای دولتی عمل کند.
واحد ها برخلاف تمایل‌شان مجبورند درصدهایی را به اتاق بازرگانی پرداخت کنند، راضی نیستند ولی چاره‌ای هم ندارند چون می‌خواهند کارت بازرگانی بگیرند و فعالیت اقتصادی داشته باشند به نوعی اجبار و انحصار وجود دارد و واحدها مجبورند این ارقام را پرداخت کنند.
در حقیقت به نام اتاق بازرگانی و در قالب تشکلی خصوصی، یک اداره مالیات ثانویه ایجاد شده است و ارقامی که می‌گیرد هم، کم نیست. از این جاها دخالت دولت در کار این مجموعه توجیه می‌شود. وظیفه اتاق بازرگانی این نبود که بازوی دولت شود و از فعال اقتصادی مالیات بگیرد. انتظار می رفت این تشکل کاملا مستقل باشد و وظیفه مشورت دهنده داشته باشد.

آیا دهمین انتخابات اتاق بازرگانی، شروع بدعتی از دخالت دولت در انتخابات پارلمان‌های بخش خصوصی خواهد بود؟
اتاق بازرگانی و هر تشکل غیردولتی خودش باید دلسوز باشد و مشکلاتش را حل کند. این مجموعه نیاز به اصلاحاتی دارد که باید داخل مجموعه انجام شود. در مورد دخالت‌های دولتی، شفافیت و نظارت نیز، اتاق باید قدم اول را بردارد. اتاق بازرگانی باید توسط صاحبان اصلی سرمایه و بخش خصوصی واقعی اداره شود تا به جایگاه اصلی‌‌اش برسد.
این مجموعه باید از انحصار افراد بی‌‌ربط و نام‌‌های ناآشنا در حوزه اقتصاد و تجارت و تولید خارج شود. در این شکی نیست که هر دخالتی از سوی دولت‌ها در این مجموعه خصوصی به رسالت مجموعه لطمه می‌زند.
در مورد اتاق بازرگانی باید گفت که این مجموعه بنا به ضرورت باید به رسالت اولیه خود و شکل اِن‌جی‌اُو برگردد. وقتی اتاق به مرکزی درآمدزا تبدیل شده است، دستگاه‌های حاکمیتی ورود می‌کنند. از سویی کسانی که وارد اتاق می‌شوند برای کسب منافع می‌آیند و یا برای آزمودن بخت خود در ورود به عرصه‌های بالاتر وارد اتاق بازرگانی می‌شوند.
وضعیت اتاق تغییر کرده و این مجموعه از رسالت ذاتی خود دور شده است. رانت خبری و رانت موقعیتی وجود دارد و از این رو حاکمیت ورود کرده و در انتخابات این دوره ادعا شده که باید شرکت‌کنندگان در انتخابات اتاق، مثل نماینده مجلس تاییدصلاحیت بگیرند و حاکمیت ببیند این آقایان انقلابی هستند یا نه؟! ولی عملکرد اتاق بازرگانی به گونه‌ای نیست که بتوان در برابر این دخالت از استقلال مجموعه دفاع کرد.

با توجه به حواشی انتخابات اتاق بازرگانی ایران، آیا می‌توانیم همچنان برای این مجموعه شخصیت حقوقی مستقلی قائل شویم؟
اتاق بازرگانی حقیقتا به یک تحول نیاز دارد. پارلمان بخش خصوصی باید قوی و کارآمد باشد و بتواند در تصمیمات دولت‌ها تاثیرگذار واقع شود. امروز که اینطور عمل نمی‌کنیم. بخش خصوصی باید دولت را اقناع کند. آیا امروز اینچنین است؟!
کسانی برای تولیدکننده، صنعتگر و سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرند و این بخش مولد را نمایندگی می‌کنند که خودشان دستی بر آتش ندارند. نه صنعتگر هستند، نه تولیدکننده هستند و نه سرمایه‌گذاری کرده‌اند!
استقلال و کارآمدی بخش خصوصی زیر سوال رفته است تا امروز تصمیم‌ها در خلاف جهت توانمندکردن بخش خصوصی بود. دولت در این جهت گام برداشته و اگر قرار است که نظارتی وجود داشته باشد، باید نظارت شود که افراد بدون سابقه فعالیت اقتصادی و تولیدی، وارد این مجموعه نشوند نه اینکه فعالین اقتصادی را که توانمندی خودشان را در عمل ثابت کرده‌اند مجددا ارزیابی کنیم.
بله اتاق بازرگانی به یک تحول و به یک نظارت قوی نیاز دارد تا تاثیرگذارترین‌ها و خوش‌فکرترین‌ها و افرادی که برنامه دارند و با فضای تولید و تجارت آشنا هستند و تجربه کسب کرده‌اند، وارد این مجموعه شوند.

فائزه صدر 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه