آخرین مطالب

آموزش تشکیلاتی (5)

عملت چیست که فردوس برین می‌خواهی صفحه آخر

  بزرگنمایی:
نکته کلیدی آموزشی در این شماره از نشریه، به پیام آموزنده‌ی این شعر اشاره دارد: «عملت چیست که فردوس برین می‌خواهی؟» معمولاً بیرون گود ایستادن و نظر دادن کار بسیار ساده و البته رایجی در میان ماست.

زهره رحیمی، مسئول کمیته آموزش و توانمندسازی حزب اراده ملت ایران

نکته کلیدی آموزشی در این شماره از نشریه، به پیام آموزنده‌ی این شعر اشاره دارد:
«عملت چیست که فردوس برین می‌خواهی؟»
معمولاً بیرون گود ایستادن و نظر دادن کار بسیار ساده و البته رایجی در میان ماست. مثل اینکه؛ روی کاناپه دراز بکشیم و در خصوص نواقص چیدمان اثاثیه منزل، یا سطح نظافت اتاق اظهارنظر کنیم، بدون اینکه کمترین مشارکتی در هیچ‌کدام از این موارد داشته‌باشیم. پای تلویزیون مشغول تماشای مسابقه فوتبال یا کُشتی باشیم و بدون تجربه‌ای از بازی در زمین مسابقه یا مبارزه با حریف روی تشک، کدام از فنون نامناسب و تلاش نافرجام سوژه‌های موردنظر ایراداتی بگیریم. تکیه‌داده به صندلی پارک، رفتار دیگر والدین را با فرزندانشان هنگام سرگرمی به پرسش بگیریم، درحالی‌که یک ساعت مراقبت از کودک نوپایی را در کارنامه زندگی نداریم.
آری، یکی از موارد رایجی که در تشکیلات مدنی، شاهد آن هستیم، حضور افرادی‌ست که تنها در بیان و ابرازِ پیشنهادات و انتقادات _هرچند بدیع و جالب_ چیره‌دست هستند. تعداد قابل‌توجهِ افرادی، که بدون توجه به نقشِ خودشان در عملیاتی‌سازی پروژه‌ها و خلقِ شرایط، کدام مجموعه را به‌خاطر بسیاری از کارهای نکرده و یا کرده به پرسش می‌گیرند!
این افراد معمولاً تمایل دارند تا فعالیت‌های انجام‌شده‌ی دیگران یا وضع موجود را نقد کنند یا عملکرد کلی و جزئی تشکیلات را زیر سؤال ببرند. مدعی هستند که می‌توان مسیرها، سیاست‌ها و اقدامات بهتر و موثرتری را به انجام رساند. اما همه اینها در زمین بی‌عمل‌ی خودشان رخ بدهد و به بار بنشیند. 
برای آشنایی بهتر ذهنتان، در حوزه شغلی یا خانوادگی یا در محله و انجمن خود، حتماً می‌توانید مثال‌هایی از این افراد را ذکر کنید. شاید هم خود شما یکی از همین‌دست آدم‌ها باشید!
اینکه علت و ریشه این ماجرا به چه عواملی بازمی‌گردد، پاسخ‌های متفاوتی می‌توان داد. ویژگی‌ها و خصلت‌های فردی، میزان توانایی و مهارت اشخاص، شناخت و درک آنها از پدیده‌های جمعی، احساس بیگانگی با محیط و محفل و نهاد موردنظر، همه و همه می‌توانند عواملی برای این مدعیانِ منفعل باشد. 
این درحالیست که نهادهای مدنی به‌ویژه سیاسی، به نیروهایی نیازمندند که همزمان از خوشفکری و خلاقیت، همچنین عملگرایی و کوشایی برخوردار باشند. از شما چه پنهان غیر از بن‌بست‌ها و گره‌های دشوار مدنی، در بیشتر مواقع، ارائه‌ی ایده یا پیشنهاد یا انتقاد نسبت به عملکرد و وضعیتِ مجموعه، کار چندان دشواری نیست. این محقق‌کردن و به اجرا درآوردن ایده‌ها و برنامه‌هاست که نیازمند عزم و ارده‌ای پایدار و جدی دارد.  
بسته به اینکه عامل چنین رفتاری چه باشد، برای رفع آن باید ترفندهایی اندیشید. از تقویت مهارت‌ها و توانایی‌ها، تا درک بیشتر مناسبات در عرصه‌های عملی و میدانی، تا رفع احساس بیگانگی و افزایش تعلق‌خاطر به مجموعه و نهاد مربوطه و افزایش چسبندگیِ من و ما. در دو مورد آخر، ما نباید به‌عنوان یک شاهد از بیرون به مجموعه تشکیلاتی خود نگاه کنیم. بلکه با نگاهی درونی مسائل را ارزیابی کنیم. چنانچه این تعلق و تولی‌گری، به‌درستی صورت بپذیرد، خودمان را بیش و پیش از هر فاعلی دیگری، مسئول امور و وضعیت موجود خواهیم دانست. در عین‌حال از این مهم نیز نگذریم که اگر نهادهای مدنیِ ما، امکان هویت‌آفرینی و ایجاد «مای جمعی» را نداشته‌باشند، با شیوع بیشتری از این خودبیگانگیِ تشکیلاتی، مواجه خواهیم شد.
جمله مشهور و قابل‌تاملی هست که می‌گوید: «نپرسیم کشور من برای من چه کرده است، نخست ببینیم که ما برای کشورمان چه کرده‌ایم؟»
البته انصاف و صداقت در پاسخ به این پرسش، بخش زیادی از نتیجه‌گیری را رقم خواهد زد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی

وقتی دیپلماسی شکست می‌خورد درس‌هایی از جهان و تجربه ایران

بحران‌های تالاب‌های استان خوزستان و راهکارهای احیا و حفاظت از آن‌ها

مروری بر پیامدهای انتقال سنجاب‌ها از زیستگاه طبیعی

شتای عمر

معرفی کتاب پنداشتِ تربیت چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند

سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت بحران

جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سطح 3 نظام سلامت

آغاز کلاس‌های مدرسه حزبی؛ جرقه‌ای تازه برای یادگیری هدفمند

خبر انتشار کتاب برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی در شرف انتشار

یوسف تراکمه به عنوان بخشدار بقراطی شهرستان رزن منصوب شد

بیانیه روز جهانی بدون پلاستیک - 12 تیر

احسان محمدزاده به عنوان سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ منصوب شد

خبر نشست بررسی «جنگ و دیپلماسی» در دفتر حزب اراده ملت ایران

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)