جهان در هفته‌ای که گذشت اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت

  بزرگنمایی:
سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری عربستان در پاکستان/ حمایت واشنگتن از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا پس از تغییر موضع اردوغان/ رایزنی وزرای دفاع آمریکا و ترکیه درباره حمایت نظامی از آنکارا/ وزیر دارایی کویت استعفا کرد/ فرانسه موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال می‌کند/ آلمان کارخانه ساخت تانک و خودروهای زرهی در اوکراین تأسیس می‌کند/شلیک موشک از جنین به‌سمت شهرک‌های اسرائیل/ مصر ۱.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی را فروخت/ احتمال انحلال حزب حاکم روسیه

سپرده‌گذاری 2 میلیارد دلاری عربستان در پاکستان
 پاکستان روز سه شنبه اعلام‌کرد سپرده‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار از عربستان دریافت کرده که ذخایر ارزی این کشور را تقویت می‌کند. به گزارش «الخلیج آنلاین» اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان در توئیتر خود اعلام‌کرد که بانک مرکزی کشورش سپرده مالی به ارزش دو میلیارد دلار از عربستان دریافت کرده است. وی توضیح داد که سپرده عربستان موجب افزایش ذخایر ارزی پاکستان خواهد شد. این مقام پاکستانی که کشورش از نوسانات در تأمین ارز رنج می‌برد، گفت که اثر این سپرده در ذخایر ارزی هفته منتهی به 14 ژوئیه بازتاب خواهد داشت. گفتنی است در دسامبر گذشته عربستان اعلام‌کرد که سپرده 3 میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را تمدید می‌کند. همچنین در نوامبر 2021 صندوق توسعه عربستان و بانک مرکزی پاکستان توافق‌نامه‌ای برای پرداخت سپرده 3 میلیارد دلاری عربستان به بانک مرکزی پاکستان را به‌مدت یک سال امضا کردند.

حمایت واشنگتن از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا پس از تغییر موضع اردوغان
همزمان با اعلام موافقت آنکارا با بررسی انضمام سوئد به ناتو در پارلمان ترکیه، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که کشورش از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. به گزارش «الجزیره» سولیوان در کنفرانس مطبوعاتی در لیتوانی (پیش از برگزاری اجلاس ناتو) از حمایت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف 16 به آنکارا خبر داد. بایدن پیش از این از پایبندی ترکیه به انتقال پروتکل پیوستن سوئد به پارلمان ترکیه استقبال کرد. در بیانیه کاخ سفید اشاره به سرنوشت قرارداد جنگنده‌های اف 16 اشاره‌ای نشده است. وی افزود که ترکیه مذاکراتی با دولت بایدن در خصوص تعلیق فروش جنگنده‌های اف 16 به آنکارا است.

رایزنی وزرای دفاع آمریکا و ترکیه درباره حمایت نظامی از آنکارا
به گزارش روسیا الیوم، دو طرف طی تماسی تلفنی پس از اعلام حمایت ترکیه از پیوستن سوئد به پیمان ناتو گفت‌وگو کردند. پنتاگون اعلام‌کرد که وزرای دفاع دو کشور، مذاکرات مثبت بین ترکیه و سوئد و دبیرکل ناتو و حمایت وزارت دفاع آمریکا از نوسازی ناوگان نظامی ترکیه را بررسی کردند. ترکیه در اکتبر 2021، برای خرید جنگنده‌های اف 16 آمریکا به ارزش 20 میلیارد دلار درخواست داد.

وزیر دارایی کویت استعفا کرد
رسانه‌های عربی از استعفای وزیر دارای کویت خبر دادند. یک روزنامه کویتی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «مناف الهاجری»، وزیر دارایی کویت در پی اختلافات داخل دولت و سرگردانی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و مالی استعفای خود را تحویل نخست‌وزیر این کشور کرد. منابع القبس دلیل استعفای وزیر دارایی کویت را «اختلافات بر سر واگذاری وابستگی سازمان سرمایه‌گذاری کل کویت به وزیر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری» عنوان کردند. بر اساس این گزارش، «جدایی بین وزارت دارایی و وزارت امور اقتصادی باعث ایجاد نوعی سردرگمی و عدم شفافیت در بین مسئولان مربوطه شده شده‌است.»

فرانسه موشک‌های دوربرد به اوکراین ارسال می‌کند
به گزارش روسیاالیوم، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه دیروز -سه‌شنبه- از تصمیم این کشور برای ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف خبر داد. ماکرون در آستانه نشست سران ناتو در ویلنیوس اعلام‌کرد که فرانسه تصمیم گرفته است موشک‌های دوربرد جدیدی را به کی‌یف ارائه دهد که برای نیروهای اوکراینی فرصت انجام حملات عمیق را فراهم می‌کند. وی گفت: «من تصمیم گرفته‌ام تا ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را افزایش دهم تا به آنها اجازه انجام حمله عمیق بدهم. در عین حال ما به دیدگاه اجازه به اوکراین برای دفاع از خود پایبند هستیم».

آلمان کارخانه ساخت تانک و خودروهای زرهی در اوکراین تأسیس می‌کند
به گزارش راشا تودی، آلمان در اوکراین کارخانه ساخت تانک احداث می‌کند. مدیر عامل شرکت آلمانی «راین‌متال» به سی‌ان‌ان گفت که ظرف 12 هفته آینده یک کارخانه تولید تسلیحات آلمانی، تانک و خودروهای زرهی در اوکراین افتتاح خواهد کرد. این شرکت ادعا می‌کند که می‌تواند سالانه 400 تانک در این تأسیسات تولید کند، اما روسیه پیشتر تهدید کرده است که تولید را با حملات موشکی متوقف خواهد کرد. سی‌ان‌ان گزارش داد که این کارخانه در غرب اوکراین تأسیس خواهد شد و به‌طور مشترک توسط «راین‌متال» و شرکت تسلیحاتی دولتی اوکراین «اوکروبون‌پرام» اداره می‌شود.

شلیک موشک از جنین به‌سمت شهرک‌های اسرائیل
کانال 14 اسرائیل روز سه شنبه اعلام‌کرد یک موشک از شهر جنین به‌سمت شهرک‌های اسرائیلی مجاور شلیک شده‌است. به گزارش «النهار» ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام‌کرد در حال راستی آزمایی گزارش‌ها درباره شلیک موشک به‌سمت شهرک‌های مجاور جنین است. روز دوشنبه نیز گروه موسوم به کتیبه العیاش، مسئولیت شلیک دو موشک از نوع قسام 1 به‌سمت شهرک شاکید در غرب جنین را بر عهده گرفت.

مصر 1.9 میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی را فروخت
مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر روز سه شنبه اعلام‌کرد که این کشور قراردادهایی را برای فروش سهام دارایی‌های دولتی به ارزش 1.9 میلیارد دلار به‌عنوان بخشی از برنامه تقویت بخش خصوصی و جمع آوری ارز امضا کرده است. به گزارش «النهار» المدبولی در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: پیش بینی می‌شود تا سال 2026 ورودی سالانه ارز به مصر تا 70 میلیارد دلار افزایش یابد. گفتنی است این کشور با کمبود مداوم در تأمین ارز مواجه است.

احتمال انحلال حزب حاکم روسیه
رادیکال‌ها به‌دنبال تغییر همه‌جانبه قوانین و گرایش‌های سیاسی تا تبدیل روسیه به‌عنوان جزئی از غرب هستند. در این جریان سیاسی افرادی چون الکسی ناوالین و ایلیا یاشین دیده می‌شوند. ناوالین از حزب آینده روسیه مهم‌ترین منتقد پوتین است که کانال یوتیوب او میلیون‌ها بیننده دارد. ایلیا یاشین، رهبر حزب پارناس از افرادی است که در انتخابات 2015 شرکت و در منطقه کراسنولیک مسکو پیروز شد ولی کمیسیون انتخابات به بهانه عدم جمع‌آوری امضا برای نامزدی، مانع از نامزدی او برای انتخابات 2019 شد. در واقع مقام‌های روسیه از طریق نفوذ در کمیسیون انتخابات مانع از بالا آمدن شخصیت‌های منتقد در انتخابات می‌شوند.
در داخل حکومت و در مجلس سه جریان منتقد در قالب حزب کمونیست فدراسیون روسیه به رهبری گنادی زیوگانو، حزب دموکراتیک لیبرال به رهبری ولدیمیر ژیرونفسکی و حزب عدالت روسیه به رهبری سرگی میرونوا وجود دارند. این احزاب گرایش‌های راست و لیبرال منتقد به عملکرد پوتین دارند. موقعیت حزب حاکم روسیه متحد با  28 درصد آرا از آخرین انتخابات چندان قوی نیست ولی موضع پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور محکم است. در صورت وجود تهدید جدی برای کاهش اقبال حزب روسیه متحد احتمال انحلال این حزب توسط پوتین و ایجاد یک حزب فراگیر‌تر با استفاده از برخی چهره‌های منتقد میانه‌رو وجود دارد. در مقابل تا زمانی که پوتین از طریق سیستم انتخابات مانع از برآمدن چهره‌های موثر‌تر منتقدین در انتخابات شود، او در قدرت باقی می‌ماند. منتقدین رادیکال اکنون فرصت مناسب‌تری در افشای سوءاستفاده‌ها و اختلاس‌ها و تأکید بر ناکارآمدی دولت پوتین دارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه