بخشی ار اسناد انتخابات مجلس در دوره رضا شاه (1):

انتخابات مجلس در همدان عهد رضاشاه صفحه آخر

  بزرگنمایی:
تصدقت شوم- انتخابات همدان طبق مقررات قانونی شروع شده امروز اعلان انجمن نظارت منتشر و از روز بیستم آبان دادن تعرفه و اخذ آرا انشالله شروع خواهد شد. ولیکن چیزی که لازم است به عرض برسانم این است که این دو نفر کاندیدای وکالت هیچ یک امسال زمینه و اکثریت ندارند زیرا در این دوره طوری نسبت به موکلین خود بی‌اعتنایی نموده و عدم علاقه نسبت به آنها و نسبت به همدان نشان داده‌اند که هیچکس مایل به انتخاب آنها نیست.

5 آبان 1311 خیلی محرمانه است.
تصدقت شوم- انتخابات همدان طبق مقررات قانونی شروع شده امروز اعلان انجمن نظارت منتشر و از روز بیستم آبان دادن تعرفه و اخذ آرا انشالله شروع خواهد شد.
ولیکن چیزی که لازم است به عرض برسانم این است که  این دو نفر کاندیدای وکالت هیچ یک امسال زمینه و اکثریت ندارند زیرا در این دوره طوری نسبت به موکلین خود بی‌اعتنایی نموده و عدم علاقه نسبت به آنها و نسبت به همدان نشان داده‌اند که هیچکس مایل به انتخاب آنها نیست. حتی جواب مراسلات دوستانه مردم را نداده‌اند اگرچه دوره قبل هم همین صورت را داشت اما باز چون مرتبه اول بود که آقای اورنگ ازهمدان انتخاب می‌گردید و خود ایشان هم در جریان انتخابات به همدان آمده مردم را با محبت ظاهری و با تلاقت شان مایل نمودند و با نمایندگان انجمن نظارت و اعضای آن جوشش و دوستی کرده همه را به وعده و حسن معاشرت دلگرم و با مامورین حکومت نیز در ترغیب و تشویق مردم در حوزه‌های فرعیه کمک کردند، عمل انتخابات مطابق مقصود انجام گرفت. متاسفانه امسال این کار را هم ننموده و خیال آمدن به همدان را هم ندارند و وبه طوری که مشاهده می‌شود کسی مایل به انتخاب ایشان نیست. باز به آقای محسن خان که همدانی محسوب می‌شود و ملک و علاقه دارد بعضی تمایل دارد. مقصود از این عرایض اطلاع خاطر مبارک است و البته به طوری که رمزا دستور فرمودند نهایت کوشش و جدیت می‌شود که به خواست پروردگار همین دو نفری که کاندیدا فرموده اند انتخاب شوند اما به طور ساده و طبیعی نخواهد بود و بایستی به وسیله اشخاص مطمئن و مامورین امین در همه حوزه‌ها مراقبت و اقدام لازمه بشود که منظور حاصل گردد و انشالله خواهد شد.
 اما این کار خیلی زحمت دارد و منحصر به عملیات مامورین حکومت نیست. بایستی منتخبین انجمن نظارت هم استحضار و دلگرمی داشته و قبول کار نمایند و کناره‌گیری نکنند. مثلاً هر کس که برای انجمن نظارت شهر در نظر گرفته شد، استعفا کردند تا به هزار زحمت اشخاصی را برای این کار راضی کرده و دعوت شدند. پس از تشکیل انجمن نظارت هم تا حال دو نفر کتباً استعفا داده‌اند که از عضو علی البدل به جای آنها تعیین شده است. انجمن‌های فرعی بلوکات هم همین زحمت و بلکه بیشتر از این‌ها هست زیرا اشخاص در آنجا معدود هستند.
 اگر قبول نکنند تهیه اشخاصی دیگر معتبر بلکه غیر ممکن است. چنانکه تا حال چند نفر از قبول انجمن فرعی استنکاف نموده و حتی از نمایندگان انجمن هم به بلوکات می‌روند سه نفر باقی است و  به هر کسی که تکلیف می‌شود قبول نمی‌کنند واین نیست مگر از بی‌اعتنایی این دو نفر کاندیدا که هیچ یک را راضی و دلگرم ننموده و در این موقع هم هیچ کمک و مساعدت نمی‌کنند.
 مثلاً در دوره قبل آقای محسن خان طوری در انتخابات خود را کنار کشیدند که حتی رعایای املاک ایشان برای رای دادن به حوزه‌های فرعی نمی‌آمدند و مامورین به زور آنها را می‌آوردند زیرا نان خالی برای ناهار آنها نمی‌داد و در قریه قهورد ملکی ایشان که انجمن نظارت لزوماً تشکیل شد 24 ساعت نماینده انجمن مرکزی و مدعووین انجمن نظارت فرعی را منزل نمی‌دادند اعتراض داشتند که چرا در ده ما انجمن را تشکیل داده‌اند که مبادا یک علیقی به آنها ضرر بخورد. 
امسال هم تاکنون که هیچ کمکی ننموده و کسی را برای مساعدت‌های فکری و عملی در اینجا نگماشته‌اند. این است که محرمانه به ارز رسانید که فقط خود حضرت اشرف از جریان اطلاع داشته و بدانند که حسب الامر اقدام می‌شود و زمینه طبیعی ندارد اما برای اینکه صورتی در کار بوده و جریان عادی و طبیعی به نظر برسد خوب است امر فرمایید که آقای شیخ الملک اورنگ عاجلاً به همدان مسافرت نمایند که حضور ایشان خیلی مفید است و با آن بیانات مطلوب مردم شهر و بلوک راغب می‌نماید.
به آقای محسن خان هم امر فرمایید به عمال و مباشرین خود بنویسید که بیشتر علاقه نشان داده و مردم را تهبیب کنند و به اورنگ نیز رای بدهند. زیاد ایام شوکت برقرار باد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه