آخرین مطالب

موسیقی آمریکا از دیدگاه سیدنی فینکلشتاین معرفی و پیشنهاد

موسیقی آمریکا از دیدگاه سیدنی فینکلشتاین

  بزرگنمایی:
ایالات متحده آمریکا را اگر بخواهیم از روی موسیقی تصنیف شده‌اش در فرم‌های بزرگ مانند اپرا سمفونی و موسیقی مجلسی قضاوت کنیم می‌توان کشوری غیر موسیقایی نامید.

محمد هادی خوشکلام 
ایالات متحده آمریکا را اگر بخواهیم از روی موسیقی تصنیف شده‌اش در فرم‌های بزرگ مانند اپرا سمفونی و موسیقی مجلسی قضاوت کنیم می‌توان کشوری غیر موسیقایی نامید.
این موسیقی هنری یا موسیقی کلاسیک، مدت‌هاست که در آمریکا لنگان‌لنگان به راهش ادامه می‌دهد و خیلی‌ها آن را تقلیدی از یک هنر تجملی وارداتی، مانند تابلوهای شاهکار قدیمی نصب شده در موزه‌ها دانسته‌اند. آهنگ‌سازان ما هیچ‌گاه اثر یا آثاری نیافریده‌اند که در نظر مردم آمریکا یا شنوندگان کشورهای دیگر عنوان مهم به آن داده شده باشد، اما این کشور بسیار موسیقی خیز است، و نبوغ ستم‌دیده‌ترین و محروم‌ترین مردم این کشور یعنی سیاهان، موسیقی قومی جدید و هیجان انگیزی مانند آوازهای دینی و بلوز را پدید آورد. در سده بیستم، با الهام گیری از سیاهان، در درجه اول آمریکا، یک موسیقی «مردمی» یا عامه‌پسند با تحرک و سرزندگی فوق العاده تولید کرد که به تمام کشورها راه یافته‌است. موسیقی قومی را امروزه می‌توان گونه‌ای از موسیقی دانست که از هر منشائی که برخاسته باشد، به گروهی از مردم تعلق دارد و مردم نیز آن را به‌عنوان بخشی از زندگی مشترک خویش به کار می‌گیرند و هرگز کامل یا «تمام شده» نیست. آوازهای قومی از یک اجرا به اجرای دیگر تفاوت پیدا می‌کنند. از کنار هر آواز قومی و گونه‌هایش آوازهای دیگر سر بر می‌آورند.
موسیقی «مردمی» از فرم‌های تمام شده و کامل ساخته می‌شود و آفرینندگان مشخصی داشته و برای سرگرمی اجتماعی مردم به کار گرفته‌می‌شود، اما موسیقی هنری را آهنگ‌سازانی تولید می‌کنند که می‌کوشند آن را برای روزگار خودشان بازسازی کنند و این را از مکتب میراث موسیقی کهن خود دریافت می‌کنند. مرز میان این حوزه‌های موسیقی همیشه ناپایدار بوده است و همگام با تغییرات اجتماعی تغییر یافته‌است، در دوره رنسانس موسیقی ظریف غیر کلیسایی، به‌عنوان موسیقی مردم در همه‌جا گسترش یافت و سپس در دوره باروک و نخستین دوره‌های کلاسیک، آفرینندگان آثار بزرگ نیز گاهی از موسیقی سبک حتی به‌عنوان بخشی از آثار فاخر خود برای سرگرمی مردم تصنیف می‌کردند.
 در رشته موسیقی مردمی، خبری از متخصصان یا خبرگان این هنر نبود، تا آنجا که در سده نوزدهم، ناشران آثار موسیقی را عمدتاً به‌عنوان کالایی برای مصرف مردم تولید می‌کردند. در آمریکا حرفه تصنیف موسیقی مردمی به عامل مهمی در زندگی موسیقایی کشور تبدیل شده‌است. هدف مؤسسات سودجوی خصوصی، هدایت و کنترل سلیقه‌های عمومی و شکل موسیقی است، و به همین علت آهنگ‌سازانی را استخدام می‌کنند که به‌دنبال فرمول‌های زنده می‌روند، نه آهنگ سازا نی که به‌کل هنر موسیقی و نمایش، با معنی تمام، و جزئیات ضرور این هنر علاقه‌مندند. ولی تاریخ این موسیقی مردمی، با انبوه استعدادهایی که در اختیار داشته است و سیل‌هایی از موسیقی بد و مبتنی بر فرمول‌های مرده که از آن سرازیر شده‌است از این دیدگاه که نشان‌می‌دهد مردم چگونه گاه گاهی از پذیرفتن حالت انفعالی مطلوب آن موسیقی سر باز زده‌اند جالب توجه است. نوآوری سالم راهش را باز کرده است و موجب شکل‌گیری مجموعه فرمول‌هایی تازه شده‌است.
 موسیقی مردمی نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام نیازهای موسیقایی یک کشور باشد. زیرا تمام استعدادهای درخشانی که گاه‌گاه خودنمایی می‌کنند در کنار داستان‌های کارآگاهی، گاوچرانی و علمی تخیلی می‌توانند نیازهای ادبی یک کشور را برآورده سازند. موسیقی هنری در هیچ کشور دیگری از شکافی که بین خودش و موسیقی قومی و مردمی وجود دارد تا این اندازه صدمه نخورده است. در این کشور هنر موسیقی دو نیم شده‌است و هیچ‌یک از دو نیم یاد شده نمی‌تواند نقش کل یا موسیقی کامل را ایفا کنند. آفرینندگان موسیقی مردمی معمولاً بر اثر کار کردن با ابزارهای ابتدایی و فرمول‌های قابل تکرار، بر استعدادهای خود مهار می‌زنند، در حالی که بهترین آفرینندگان موسیقی چون زبان موسیقایی قابل فهمی داشته‌اند که از مردم و موسیقی قومی همان مردم ریشه گرفته‌بود آن را گسترش دادند و تکمیل کردند. آهنگ‌سازها طرز انطباق موسیقی بر کلام آمریکایی را آموختند و این هنری بود که کمتر آهنگ‌سازی می‌توانست به‌راحتی از عهده‌اش برآید. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم

هابرماس در عصر دیجیتال: فروپاشی فضای عمومی و چالش کنش ارتباطی در سایه الگوریتم‌ها

پرده سبز

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست