آخرین مطالب

نداهایی از سال‌های بردگی معرفی و پیشنهاد

نداهایی از سال‌های بردگی

  بزرگنمایی:
بزرگترین کمک خلاقانه به موسیقی قومی و مردمی ایالات متحده امریکا کار سیاهان بود. زیرا آنها موسیقی را نشانه استقلال و اشتیاقشان به آزادی می‌ دانستند.

محمد هادی خوشکلام 
بزرگترین کمک خلاقانه به موسیقی قومی و مردمی ایالات متحده امریکا کار سیاهان بود. زیرا آنها موسیقی را نشانه استقلال و اشتیاقشان به آزادی می‌ دانستند.
موسیقی‌ که بردگان سیاه از آفریقا با خود آوردند و توانستند کلام و موسیقی سرودهای مذهبی رایج در خاک آمریکا را به خود جذب کنند و تغییر دهد. و به آفرینش انبوه شگفت آور آوازهای مذهبی در فاصله سال‌های 1830 و 1860 یعنی در دورانی که مبارزه علیه برده ‌داری شدت بیشتری پیدا می‌کرد انجامید.
آوازهای مذهبی موسیقی مذهبی مردمی بود و مذهب را با ارزش و معنی ‌دار می‌ دانست. بردگان بیان انسانیت خودشان از طریق این موسیقی و شعر را گامی مبارزه جویانه و تاییدی بر همبستگی خویش می‌دانستند.
آوازهای مذهبی در زمره علائم پیام‌های آزادی و آوازهای هنگام نبرد نیز بود و درخواست آزادی خود مرحله‌ ای بود که در بطن آزادی به دست آمده بود. همین ویژگی آوازهای مزبور را به دوست داشتنی‌ ترین موسیقی قومی جدید در میان همه مردم تبدیل کرد. ولی موسیقی باخ که در سطحی دیگر قرار داشت تجارب چند جانبه به دست آمده از زندگی واقعی را در چهارچوبی مذهبی به زبان موسیقی بیان می‌کرد.
تا اواخر سده نوزدهم آوازهای مذهبی گردآوری نشده بود و مردم آمریکا و جهانیان زیبایی‌ های آن را ندیده بودند. در آن روزها شکل‌های جدیدی از موسیقی خلاقانه در میان سیاهان که به پیکار با شکل‌های جدید ستم اجتماعی برخاسته بودند، در راه تکامل به پیش می‌رفت. این شکل‌های جدید، آوازهای انجیلی کلیساهای سیاهان و موسیقی غیر کلیسایی بلوز بودند.
بلوز نوعی موسیقی قومی بود که همیشه از روی شکل ملودیک شعری و هارمونی باز شناخته  می‌ شود و به صورت آوازهای کامل و مشخص اجرا نمی‌ شود و زبانی بنیادین برای بداهه‌ خوانی و تولید و عرضه پیوسته آوازهای جدید به شمار می ‌رود.
این موسیقی ممکن است از بطن نداهایی که بردگان در مزارع می ‌شنیدند و آوازهایی که به هنگام کار می‌ خوانده‌ اند شکل گرفته باشد؛ ولی بلوز به صورت ترانه، موسیقی آواز خوان دوره گردی است که اسرار دلش را در سال‌ های کار اجباری پس از بر افتادن بردگی برای دیگران می‌ گشود، شکل گرفته است.
در نخستین سال ‌های سده بیستم موسیقی بلوز با موسیقی درخشان دیگری به نام رگتایم که آفریده نوازندگان و خنیاگران سیاه و عموماً بی ‌سواد بود ادغام شد و در پی آن پدیده جدیدی به نام جاز پای به میدان نهاد.
رگتایم نوعی موسیقی سازی برای رقص و مارش، گاهی برای پیانوی سولو، گاهی برای سازهای نوازندگان نظامی مانند کلارینت و طبل بود. چه در مارش چه در رقص رگتایم پر از ریتم مهیج و منقطع بود و نوازندگان مردمی حتی آهنگ ‌های ساده کلاسیک را با خصوصیات ملودیک ریتم‌های بلوز در می آمیختند. این موسیقی نیز مانند جاز بافتی چند صدایی پیدا کرد و بداهه نوازی به شیوه بلوز را در چهارچوب خود ممکن گردانید.
در نخستین سال‌ های سده بیستم، چاپ نشریات مربوط به موسیقی مردمی، به صنعتی بزرگ تبدیل شده بود و راه یافتن انواع پیانو و گرامافون به خانه‌ ها نیز تقاضا برای موسیقی را شدیداً افزایش داده بود. 
صنعت تولید و انتشار موسیقی مردمی که مرکزش در شهر نیویورک بود به «کوچه ماهی تابه حلبی» معروف شد. بچه‌های مهاجران ایرلندی، ایتالیایی و یهود، استعدادهایشان را در این مرکز می‌آزمودند. تاثیر جاز، نیرویی انفجاری به موسیقی مردمی بخشید و موجب نفوذ و گسترش آن در سراسر جهان شد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی