جهان در هفته‌ای که گذشت (70) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (70)

  بزرگنمایی:
کشف مخفیگاه داعش توسط نیروهای الحشد الشعبی/ انهدام یک باند تروریستی خطرناک در بغداد/ سفر وزیر خارجه عربستان به نیویورک/ برپایی یک مرکز نظامی جدید در شمال عراق توسط ترکیه/ بازداشت ۱۸ امدادگر یک سازمان غیردولتی سوئیسی در افغانستان / ایرانی‌ها در رتبه دوم و عراقی‌ها در رتبه سوم بیشترین خریداران ملک در ترکیه/ اعدام دو عضو وزارت دفاع عربستان/ خنثی سازی حمله پهپادهای اوکراینی بر فراز شبه‌جزیره کریمه/ اعتماد ارمنستان از مسکو سلب شده است/ انفجار در تل آویو/ اگر ترامپ رییس جمهور بود، جنگ اوکراین چه می شد؟/ اتحادیه اروپا برای اولین بار بودجه‌ای را به تولید سلاح و مهمات اختصاص داد

کشف مخفیگاه داعش توسط نیروهای الحشد الشعبی
یگانی از تیپ 57 الحشد الشعبی عملیاتی امنیتی را در جزیره واقع بین استان الانبار و صلاح الدین انجام داد.به گزارش  «الفرات نیوز» الحشد الشعبی شامگاه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: این عملیات شامل جستجو در مناطق الریک، الزکیطیه، المطجعات، ابودرج و الشعبانی بود.در این بیانیه آمده است: این عملیات منجر به کشف یک مخفیگاه شد که توسط بقایای داعش از آن استفاده می شد.این بیانیه می افزاید: مخفیگاه کشف شده حاوی پرچم داعش و یک خمپاره انداز 120 میلی متری است.

انهدام یک باند تروریستی خطرناک در بغداد
دستگاه اطلاعات ملی عراق از انهدام یک باند تروریستی خطرناک در بغداد و بازداشت اعضای آن خبر داد.به گزارش شفق نیوز، نیروهای دستگاه اطلاعات ملی عراق، یکی از موفق ترین عملیات های اطلاعاتی ویژه را انجام دادند که منجر به انهدام یک باند تروریستی خطرناک در بغداد شد.براساس بیانیه دستگاه اطلاعات ملی عراق، این عملیات، با عملیات پیشینی که با همکاری با دستگاه مبارزه با تروریسم در 26 مارس انجام شد و قتل 22 تروریست در صحرای الانبار را به دنبال داشت، مرتبط بود.عملیات پیشین نیروهای دستگاه اطلاعات ملی عراق منجر به تعیین اهداف جدید و شناسایی این باند تروریستی شد که قصد انجام عملیات انتحاری در مواکب حسینی، مراکز پلیس و ایست بازرسی ها و بازارها در بغداد را داشتند.دستگاه اطلاعات ملی عراق پس از نظارت میدانی دقیق، عناصر این باند را که همه آنها به عضویت در داعش اعتراف کردند، بازداشت کرد.

سفر وزیر خارجه عربستان به نیویورک
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه به نیابت از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان وارد شهر نیویورک شد تا ریاست هیئت شرکت کننده در هفتاد و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده بگیرد.به گزارش «الشرق الاوسط» وزیر خارجه عربستان در چندین نشست رسمی برای بررسی تحولات میدانی بین المللی و تلاش های جاری جهانی برای تقویت ارکان امنیت و صلح و نیز موضوعات مربوط به توسعه انسانی و حفظ زمین و تحقق اهداف توسعه پایدار شرکت خواهد کرد.بن فرحان همچنین در برخی نشست های وزارتی که در چارچوب شورای همکاری، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.وزیر خارجه عربستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدارهایی دوجانبه با نمایندگان کشورهای مختلف و برخی از مقامات سازمان های بین المللی شرکت کننده در این رویداد خواهد داشت.

برپایی یک مرکز نظامی جدید در شمال عراق توسط ترکیه
جنگنده های ترکیه یک هفته ای است که به بمباران مناطق مرزی در شهر العمادیه دهوک اقلیم کردستان عراق به ویژه منطقه «سوری سکیری» ادامه می دهند.به گزارش رووداو، براساس اطلاعات به دست آمده، ترکیه در 10 سپتامبر، نظامیان خود را در منطقه «سوری سکیری» در شهرستان العمادیه مستقر کرده و این منطقه را به شدت بمباران می کند.روستای «سرکلی» یکی از نزدیک ترین روستاها به بمباران روزهای گذشته است و ساکنان آن زیر بمباران و با ترس و نگرانی شدید زندگی می کنند.نزار محمد، یکی از کارمندان منطقه اشاره کرد که پس از آمدن نیروهای ترکیه به مرز، اوضاع بد شد و جنگنده ها به صورت مستمر در آسمان منطقه پرواز می کنند.یکی از این عملیات، در فاصله کمتر از دو کیلومتری از 5 روستا در منطقه «نهیلی» بود که هیچ خسارت جانی نداشت اما خسارت مادی بسیاری برجا گذاشت.

بازداشت 18 امدادگر یک سازمان غیردولتی سوئیسی در افغانستان 
دست‌کم 18 نفر از کارکنان یک سازمان غیردولتی سوئیسی از جمله یک زن شهروند ایالات متحده، توسط مقامات طالبان دستگیر و به تبلیغ برای دین مسیحیت متهم شدند.بر اساس بیانیه‌ای که در وبسایت این سازمان غیردولتیIAM  منتشر شده، این افراد از مرکز فعالیتشان در ولایت غور واقع در مرکز افغانستان ربوده و به کابل، پایتخت منتقل شده‌اند. بیانیه می‌افزاید که 17 عضو دستگیر شدۀ دیگر، همگی شهروندان افغانستان بوده‌اند و دستگیری آنها نیز در دو مرحله انجام شده است. در اولین دستگیری، دو تبعه افغان به همراه شهروند آمریکایی عضو گروه، روز یکشنبه 3 سپتامبر در دفتر این سازمان دستگیر شدند. سپس نیروهای طالبان بار دیگر در روز چهارشنبه 13 سپتامبر به این دفتر بازگشتند و 15 تن دیگر از کارکنان افغان را دستگیر کرده‌اند.عبدالوحید حماس غوری، سخنگوی والی غور نیز روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، دستگیری در مجموع 21 نفر از جمله یک تبعه آمریکا را تایید کرد.او همچنین گفت که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، مدتی این گروه را زیر نظر داشته‌اند.اگرچه این سازمان غیردولتی می‌گوید که تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره علت دستگیری کارکنانش دریافت نکرده، اما سخنگوی والی غور بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که «اسناد و صداهای ضبط شده نشان می‌دهد آنها مردم را برای پیوستن به دین مسیحیت دعوت می‌کردند.»

ایرانی‌ها در رتبه دوم و عراقی‌ها در رتبه سوم بیشترین خریداران ملک در ترکیه
سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که عراقی ها در رتبه سوم بیشترین خریداران ملک در ترکیه در ماه اوت قرار دارند.به گزارش شفق نیوز، فروش ملک به شهروندان خارجی در ترکیه به میزان 42 درصد در ماه اوت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.براساس آمارها، استانبول با فروش هزار و 66 ملک در رتبه نخست، آنتالیا با 919 ملک در رتبه دوم و مرسین با 248 ملک در رتبه سوم بیشترین فروش ملک به شهروندان خارجی قرار گرفتند.در ماه اوت، شهروندان روسیه با خرید 733 ملک در رتبه نخست بیشترین خریداران خارجی ملک در ترکیه، ایرانی ها با 342 ملک در رتبه دوم و عراقی ها با 220 ملک در رتبه سوم قرار گرفتند.در سطح کشورهای عربی نیز کویتی ها با خرید 121 ملک پس از عراقی ها در رتبه دوم در سطح کشورهای عربی و عربستانی ها با خرید 90 ملک سپس اردن با 51 ملک، مصر با 38 ملک، فلسطین با 37 ملک و لبنان با 31 ملک در رتبه های بعدی بیشترین خریداران ملک از کشورهای عربی در ترکیه قرار گرفتند.عراقی ها از سال 2015 همواره در صدر بیشترین خریداران خارجی ملک در ترکیه بودند اما از سال 2021 صدارت خود را به نفع ایرانی ها از دست دادند و پس از صدارت روسیه، به رتبه سوم رفتند.

اعدام دو عضو وزارت دفاع عربستان
وزارت دفاع عربستان از اجرای حکم اعدام برای دو تن از اعضای خود پس از محکومیت آنها به خیانت و ارتکاب برخی جرایم بزرگ نظامی خبر داد.به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) این وزارتخانه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: سرهنگ خلبان ماجد بن موسی عواد البلوی و یوسف بن رضا حسن العزونی، از اعضای وزارت دفاع عربستان در جایگاه خود مرتکب برخی جرایم بزرگ نظامی شدند.در این بیانیه آمده است: این دو نفر به ترتیب در 16 و 17 سپتامبر 2017 دستگیر شدند. در تحقیقات از متهم ردیف اول خلبان البلوی وی به ارتکاب جرم خیانت نظامی و عدم حفظ منافع ملی محکوم شد. تحقیقات از گروهبان العزونی نیز به این نتیجه رسید که وی به ارتکاب خیانت و کوتاهی در حفظ منافع ملی مجرم شناخته شده است.این بیانیه می افزاید: حکم اعدام برای دو متهم روز پنجشنبه، مطابق با 14 سپتامبر 2023، در فرماندهی منطقه طائف در غرب عربستان اجرا شد.

خنثی سازی حمله پهپادهای اوکراینی بر فراز شبه‌جزیره کریمه
به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه روز -پنج‌شنبه- اعلام کرد که حمله پهپادهای اوکراینی بر فراز شبه‌جزیره کریمه را خنثی کرده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود آورده است که حمله اوکراین خنثی و 11 پهپاد اوکراینی توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه بر فراز شبه‌جزیره کریمه سرنگون شده است.طبق این بیانیه، روز گذشته نیز 10 موشک کروز از سوی اوکراین به محوطه خدمات تعمیرات کشتی در سواستوپل پرتاب شد که 7 فروند از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی رهگیری شدند.

اعتماد ارمنستان از مسکو سلب شده است
به گزارش پولیتیکو، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان ‌گفت‌ که حمله روسیه به اوکراین به این معناست که ارمنستان دیگر نمی‌تواند به مسکو به عنوان ضامن امنیت خود تکیه کند. پاشینیان با اذعان به اینکه مسکو به دنبال اجتناب از کنار گذاشتن آذربایجان و متحد نزدیکش ترکیه است، گفت: «در نتیجه رویدادهای اوکراین، توانایی‌های روسیه تغییر کرده است.»وی افزود: «راهبرد ما باید این باشد که در این شرایط تلاش کنیم تا حداکثر وابستگی خود را به دیگران کاهش دهیم. ما می‌خواهیم یک کشور مستقل‌ داشته باشیم، اما باید راه‌هایی داشته باشیم تا در کانون درگیری‌های غرب و شرق، شمال و جنوب قرار نگیریم.»پاشینیان گفت: «مدلی که به موجب آن ما با همسایگان خود مشکل داریم و باید دیگران را دعوت کنیم تا از ما محافظت کنند - حال این دیگران هر که که می‌خواهند باشند - یک مدل بسیار آسیب‌پذیر است.»

انفجار در تل آویو
به گزارش جوروزالم پست، رسانه‌ها از وقوع انفجار در تل آویو خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که انفجاری در پارک یارکون شهر تل آویو شدند. بنا به ادعای رسانه‌های صهیونیستی یک بسته انفجاری که به تنه یک درخت بسته شد در این پارک منفجر شده است. رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که کسی در پی این حادثه کشته یا زخمی نشده است.

اگر ترامپ رییس جمهور بود، جنگ اوکراین چه می شد؟
اگر ترامپ رییس جمهور بود، جنگ اوکراین چه می‌شد؟چندی پیش دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که آمریکا باید ارسال کمک به اوکراین را متوقف کند. او بعد هم گفته بود که اگر دوباره به کاخ سفید برود می‌خواهد کاری کند که اوکراین و روسیه به جنگ با هم پایان دهند. نشریه اکونومیست در گزارشی وضعیت ناتو با وجود ترامپ را تحلیل کرده است.
اکونومیست نوشت اگر دونالد ترامپ سال آینده دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود، احتمالا جنگ اوکراین «در 24 ساعت» به پایان خواهد رسید. چگونه؟ به این صورت که ترامپ کمک نظامی به اوکراین را قطع می‌کند و اجازه می‌دهد روسیه، اوکراین را بگیرد. اگر چنین باشد، بازگشت یک ترامپ «بدون محدودیت» می‌تواند برای اوکراین فاجعه‌بار باشد. 
به گزارش اکونومیست این مساله ممکن است برای اروپا هم فاجعه‌بار باشد. ترامپ ممکن است مانند دور اول ریاست جمهوری‌اش قصد داشته باشد آمریکا را از ناتو خارج کند. البته که او با مخالفت شدید کنگره مواجه خواهد شد. اما پیشنهاد او برای نجنگیدن در کنارش متحدانش، می‌تواند نابودی نظم اروپایی را که روسیه هم به دنبال آن است را کامل کند.

اتحادیه اروپا برای اولین بار بودجه‌ای را به تولید سلاح و مهمات اختصاص داد
اتحادیه اروپا برای اولین بار بودجه‌ای را به تولید سلاح و مهمات اختصاص داد: پارلمان اروپا روز پنجشنبه با اختصاص بودجه 500 میلیون یورویی به ظرفیت تولید تسلیحات و مهمات از جمله موشک‌های زمین به زمین و آتش توپخانه‌ای موافقت کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا این طرح را دو ماه پیش به پارلمان این اتحادیه پیشنهاد کرده بود. این طرح بدون مخالفت جدی از سوی طیف‌های سیاسی مختلف در پارلمان اروپا به تصویب رسید. براندو بنیفی، نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا که عضو گروه سوسیالیست‌ها است درباره تصویب این طرح به یورونیوز گفت: «ما نباید از حمایت از ظرفیت دفاعی‌مان مانند آنچه با این طرح انجام می‌دهیم خودداری کنیم. به همین ترتیب خواهد بود که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که اوکراین با کمبود مهمات برای دفاع از خود در برابر تهاجم نظامی روبرو نمی‌شود. ویل نینیستو، نماینده فنلاندی پارلمان اروپا نیز به یورونیوز گفت که مهماتی که با بودجه تعیین شده تولید خواهد شد به طور مشخص به «اوکراین» اختصاص می‌یابد. وی افزود: «در وهله دوم ظرفیت تسلیحاتی خودمان را که با حمایت از اوکراین کاهش پیدا کرده است تامین می‌کنیم.» این برای اولین بار خواهد بود که اتحادیه اروپا به طور مستقیم بودجه‌ای را به تولید سلاح اختصاص می‌دهد. مارک بوتنگا، نماینده پارلمان اروپا به طور خاص در این مورد به «سودهای کلان» شرکت‌های فعال در عرصه تولید تسلیحات اشاره می‌کند. او می‌گوید: «جنگ اوکراین برای شرکت‌های تسلیحاتی یک نعمت بود. قرار است هزینه اختصاص یافته به تولید تسلیحات و مهمات از محل دو ردیف بودجه مختلف اتحادیه اروپا تامین شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه