آخرین مطالب

زولتان کودای و موسیقی کودک معرفی و پیشنهاد

زولتان کودای و موسیقی کودک

  بزرگنمایی:
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد.

محمد های خوشکلام
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد. کودای این گفته را پس از چند دهه در نظریاتش درباره آموزش سلفژ ( سرایش )، با تاکید بیشتر تصریح می‌کند. کودای در 1929 در مقاله‌ای تحت عنوان ( آواز گروهی کودکان ) رهنمودهای لازم را ارائه می‌دهد. چگونه کار را بهبود ببخشیم؟ چگونه موسیقی را در مدارس مفیدتر و علمی‌تر آموزش دهیم یا به قول گذشتگان چگونه کلاس آواز را سودمندتر کنیم؟
در همین مقاله بود که برای نخستین بار پیرامون اهمیت استادان آواز در روستا تا حد انتصاب آنها به ریاست اپراخانه پایتخت سخن گفت و افزود که اگر کارش ایراد داشت می توان او را از دفترش بیرون انداخت. چون یک استاد بد آواز چندین نسل از کودکان و جوانان را از لذت موسیقی بی ‌نصیب می‌کند. این سخنان که فرمول بندی سیاست موسیقی است یادآور این سخن مشهور هرمان کریشمار ( 1924- 1848 ) است که می گفت: آینده موسیقی آلمان در مدارس پی ریزی می‌شود. کد هایی در تمام نوشته ‌هایش درباره آموزش موسیقی بر لزوم برقراری معیار های عام تعلیم آواز خوانی در مدرسه تاکید می‌کند. وی می‌گوید: این کار از هر تصمیم و اقدام عملی دیگر مهم تر است.
چکیده ‌ای از مقاله آواز گروهی کودکان را در اینجا می‌آوریم:
1.  سهم موسیقی در تعلیم و تربیت در مجارستان به چنان جایگاه مهمی رسیده است که زمانی در یونان باستان از آن برخوردار بود.
2.  بی‌ سوادی موسیقایی سد راه پیشرفت فرهنگ موسیقی است. سبب حضور نامنظم در کنسرت ‌های جدی و اپراهای ساخته شده است.
3.  دوره ‌های تدریس موسیقی در دانشکده ‌های تربیت معلم باید بهبود یابد.
4.  کودکان را باید از همان خردسالی هرچه زودتر از افتادن به دام موسیقی مبتذل و اعتیاد به آن رهانید، زیرا کودک وقتی بزرگ شود دیگر دیر خواهد بود.
5.  موسیقی تجربه ‌ای است که مدرسه باید آن را تدارک ببیند و پیشرفت دهد.
6.  برنامه روزانه آواز خوانی همراه با فعالیت‌ های بدنی جسم و فکر کودک را توأمان پورش می‌دهد.
7.  آواز خوانی گروهی بسیار مهم است، لذت ناشی از تلاش در راه تشکیل یک کار گروهی خوب و شایسته، انسان هایی منضبط، با شخصیت و دارای خصلت‌های متعالی می‌سازد. ارزش آوازخوانی گروهی به این لحاظ غیر قابل تصور است.
8.  عمده تجربه موسیقایی کودکان در دوره 6 تا 16 سالگی کسب می ‌شود زیرا او در این سن معمولاً بیشتر آماده پذیرش است و ذوق و استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد.
9.  کودکان را باید فقط با بهترین و والاترین متون موسیقی آموزش داد آنها را باید با شاهکار های موسیقی آشنا کرد.
10.   بهترین راه دستیابی به نبوغ موسیقایی از طریق در دسترس‌ترین وسیله ممکن برای هر کس یعنی صدای انسان امکان ‌پذیر است. این راه نه فقط برای افراد مستعد بلکه برای عموم باز است.
11.   سازماندهی سیستماتیک تدریس و آموزش یکی از وظایف دولت است که بودجه آن باید از طریق افزایش تعداد کنسرت ‌ها و اپراهایی که در سال برگزار می‌کنند تامین شود.

 ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی بود موسیقی غذای روح است و باید به پربار شدن غنای آن از طرق آموزش عمومی و تخصصی پرداخت

۱۴۰۲/۱۰/۱۷

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم

هابرماس در عصر دیجیتال: فروپاشی فضای عمومی و چالش کنش ارتباطی در سایه الگوریتم‌ها

پرده سبز

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست