بررسی گرایش اقتصادی حزب جمهوری ‌خواه آمریکا در آیینه سند مواضع تاریخ احزاب

بررسی گرایش اقتصادی حزب جمهوری ‌خواه آمریکا در آیینه سند مواضع

  بزرگنمایی:
به‌ روزترین و رسمی‌ ترین سند مواضع یک حزب سیاسی را می‌ توان در پلتفرم، مرام ‌نامه آن دید. پلتفرم سندی است که اعتقادات و اهداف یک گروه، دسته و حزب سیاسی در آن منعکس می ‌شود و به اطلاع عموم می‌ رسد.

به‌ روزترین و رسمی‌ ترین سند مواضع یک حزب سیاسی را می‌ توان در پلتفرم، مرام ‌نامه آن دید. پلتفرم سندی است که اعتقادات و اهداف یک گروه، دسته و حزب سیاسی در آن منعکس می ‌شود و به اطلاع عموم می‌ رسد. این سند را می ‌توان قانون اساسی یک حزب و هم‌ چنین تفسیر یک حزب از قانون اساسی آن کشور دانست که در آن به اهم موضوعات مرتبط با حکمرانی پرداخته می‌شود.
به نظر می‌ رسد عدم انتشار سند مواضع شفاف یکی از خلاهای عمده در رابطه با اغلب احزاب سیاسی ایرانی در بازه‌ های مختلف تاریخ است که بررسی پیآمد های آن از حوصله‌ این جستار خارج است. اما شاید بتوان گفت که مهم‌ ترین اثر آن مشخص نبودن موضع دقیق و شفاف و هماهنگ حزب درباره گرایش‌ های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، نظامی و... احزاب ایرانی برای جامعه، حاکمیت و حتی اعضای احزاب است.
هر دو حزب عمده در سپهر سیاست آمریکا در مقاطع مختلف پلتفرم‌ های خود را منتشر کرده ‌اند که در این شماره نگاهی گذرا به سند مواضع حزب جمهوری ‌خواه خواهیم داشت.
«دولت نمی ‌تواند مردم را سعادتمند کند، پس بهتر است کمتر دخالت کند». می توان گفت این جمله به طور خلاصه گرایش اقتصادی حزب جمهوری خواه را نشان می دهد. حزب جمهوری خواه عموما حامی قوانینی است که  کسب ‌و کارها را حمایت کند و حاکمیتی را مطلوب می ‌داند که دخالت محدودی در اقتصاد و جامعه داشته باشد. این به این معناست که جمهوری خواهان آمریکایی در مقام سیاستگذار از سیاست هایی که منافع تجاری را در اولویت قرار می دهد حمایت می کنند و آن را در مقایسه با نگرانی های زیست محیطی، منافع اتحادیه کارگری، مزایای مراقبت های بهداشتی، آموزشی و مزایای بازنشستگی در صدر اهداف خود قرار می دهند. همین موضوع سبب می شود تا صاحبان مشاغل و موافقین بازار آزاد بیش از دیگر گروه ‌های اجتماعی، از حزب جمهوری خواه حمایت کنند. 
آخرین پلتفرم حزب که مجموعه ‌ای از بیانیه‌ های حزبی است برنامه کار نامزد های انتخاباتی حزب جمهوری ‌خواه را نشان می ‌دهد که در سال 2016  و در 66 صفحه منتشر شد. این حزب از انتشار مرام نامه برای انتخابات‌ های پس از آن سال (از جمله انتخابات ریاست جمهوری 2020) خودداری کرد و این نشان می ‌دهد که برنامه منتشر شده برای سال 2016 به قوت خود باقی و مورد حمایت و متحد کننده‌ جمهوری‌ خواهان است. این سند در عین این که موضوعات مختلفی را پوشش می‌ دهد از کلی ‌گویی پرهیز دارد و سعی دارد سیاست‌ های حزب شفاف بیان شود و تفاوت‌ ها با حزب رقیب روشن شود. ترتیب چینش و مطرح شدن موضوعات در این سند هم قابل توجه است.
در 9 صفحه آغازین، موضع ‌گیری شفاف حزب درباره این موضوعات به ترتیب زیر مطرح شده است که جهت ‌گیری اقتصادی در آن پر رنگ و مشهود است: بازسازی اقتصادی، اشتغال ‌زایی، مالیات منصفانه و اصول مالیات ‌گذاری، سیاست تجاری، رقابت اقتصادی، آزاد سازی بازارهای مالی، بخش مسکن (مالکان و مستجران)، تکنولوژی، شبکه برق، استارتاپ‌ ها، کسب ‌و کارهای کوچک، کارآفرینی، فدرال رزرو، بدهی ‌های دولت فدرال.
لازم به یاد آوری دوباره است که در این سند یک سند کلی است که قرار است اصول حکمرانی مطلوب از دیدگاه حزب حمهوری‌ خواه و فلسفه سیاسی و اقتصادی مورد نظر حزب را بازتاب دهد و بنا نیست که تنها به گرایش اقتصادی حزب جمهوری‌ خواه اشاره شود اما همان ‌گونه که مشاهده می ‌شود اهمیت موضوع اقتصاد برای نامزد ها، هواداران و رای ‌دهندگان حزب به حدی است که گویی با یک مرام ‌نامه اقتصادی رو به ‌رو هستیم و در جای ‌جای این سند سعی بر روشن کردن سیاست‌ های اقتصادی مورد نظر حزب شده است.
هفت صفحه بعدی از این سند، بیانیه ‌ای درباره قانون اساسی و اصلاحیه ‌های مختلف آن است که بر چهار موضوع تاکید دارد: دولت محدود، جدایی از قدرت، آزادی فردی و حاکمیت قانون. از خلال دیدگاه حزب درباره این چهار موضوع به موارد اختلافی این حزب با حزب دموکرات اشاره می ‌شود: مانند دفاع از حق حیات و مخالفت با سقط جنین، میزان قدرت دولت فدرال و دولت‌ های محلی، دادگستری و قوه قضاییه فعال، دستگاه اجرایی، دفاع از اعتقادات مذهبی و حفاظت از نهادها و موسسات مذهبی در برابر دخالت‌ های دولت، آزادی دینی مذهبی، آزادی بیان، آزادی و حریم خصوصی شهروندان، حقوق اساسی ملت، آزادی‌ های فردی، حق مالکیت و مالکیت معنوی، انتخابات و آزادی رای.
«ما حزب تولید کنندگان آمریکا هستیم». این نخستین جمله از در پنج صفحه‌‌ بعدی این سند است که دوباره به موضوع اقتصاد برمی ‌گردد و بیانیه ‌ای است با عنوان «منابع طبیعی آمریکا؛ کشاورزی، انرژی، و محیط زیست». در این بیانیه حزب جمهوری‌ خواه خود را نماینده تولید کنندگان، کشاورزان، رانندگان، جنگل ‌داران، کارگران معدن، ماهی ‌گیران تجاری و همه کسانی که از زمین، محصولات زراعی، مواد معدنی، انرژی و دریا ها امرار معاش می ‌کنند می‌ داند. در این بخش باز هم با اشاره به مواضع و سیاست‌ های حزب دموکرات، تفاوت ‌های جمهوری ‌خواهان در زمینه کشاورزی و استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست برجسته شده است. 
بیانیه‌ بعدی در هفت صفحه با عنوان «اصلاح دولت» با این جمله از جیمز ویلسون آغاز می ‌شود که در آمریکا، مردم ارباب دولت هستند، اما در کشورهای دیگر، دولت ارباب مردم است. در این بخش مواضع حزب درباره نقش دولت در مسایل مهم دیگری بررسی شده است: بیمه بازنشستگی، بیمه عمومی، محافظت از آزادی اینترنت، توازن بودجه دولت، مهاجرت مردمان کشورهای دوست با آمریکا به آمریکا، سیستم خزانه‌ داری، تعامل با سرخ ‌پوستان و بومیان، مدیریت قلمروهای آمریکا در خارج از خاک آمریکا و مناطق غیرایالتی.
سپس نوبت به بیانیه‌ 9 صفحه‌ای «خانواده، آموزش، بهداشت، عدالت قضائی» می‌ رسد. در این بخش جنبه‌ های محافظه‌ کارانه حزب درباره حفاظت از ارزش‌های سنتی جامعه آمریکا درباره خانواده، ازدواج، فرهنگ، جامعه، آموزش‌، مخارج دانشگاه ‌ها و کالج ‌ها و تحصیلات تکمیلی، اهمیت توجه به تحقیق ‌و توسعه در زمینه سلامت، شهروندان معلول، زندان‌ ها و مواد مخدر را پوشش داده است. 
در بیانیه‌ سیزده صفحه ‌ای «احیای آمریکا» به مواضع دیپلماتیک و جهانی آمریکا پرداخته شات است. در آغاز از سیاست خارجی دولت دموکرات اوباما انتقاد شده است و سپس مسایل نظامی، ارتش، گارد ملی، سیاست مطلوب آمریکا در خاورمیانه، آسیا، اقیانوس آرام، اروپا، آفریقا و... ، دفاع از آزادی مذهبی دینی در جهان، تعامل با سازمانهای بین ‌المللی و منطقه‌ ای، حقوق بشر، آزادی و سانسور در اینترنت بررسی شده است.
و در قسمت پایانی این سند به معرفی نام و مشخصات کسانی پرداخته شده است که در تنظیم این مجموعه دخالت داشته ‌اند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه