آخرین مطالب

توقیف اداری رسانه در حقوق ایران ویژه نامه‌ها

توقیف اداری رسانه در حقوق ایران

  بزرگنمایی:
اصل انتشار آزادانه مطبوعات و رسانه ها ایجاب می کند فعالیت نشریات و رسانه ها در معرض تهدید و تجاوز مقامات سیاسی، اداری و حکومتی قرار نگیرد و از توقیف و تعطیلی خودسرانه مصون باشند.

فاطمه قدم 
اصل انتشار آزادانه مطبوعات و رسانه ها ایجاب می  کند فعالیت نشریات و رسانه ها در معرض تهدید و تجاوز مقامات سیاسی، اداری و حکومتی قرار نگیرد و از توقیف و تعطیلی خودسرانه مصون باشند. از این  رو، اصل ممنوعیت توقیف و تعطیل رسانه ها در قوانین اساسی و یا دست کم در قوانین عادی عموم کشورها پیش  بینی شده است.
آزادی بیان و مطبوعات (موضوع اصل ٢٤ قانون اساسی) به عنوان یکی از ارکان چهارگانه دموکراسی، از اهمیتی ویژه در ساختار نظام سیاسی و حقوقی حکومت ها برخوردار است.
آنچنان که آن را شرط لازم برای زمامداری درست و عادلانه و توسعه اجتماعی کارآمد دانسته اند. همچنین برخی حقوقدانان، آزادی مطبوعات و رسانه های گروهی را برای انتشار و دسترسی به اطلاعات به عنوان بخشی از آزادیی های سیاسی و فردی تلقی کرده  اند.
میان آزادی بیان و عقیده و حق دسترسی به اطلاعات، رابطه بسیار وثیقی برقرار است. در دسته بندی  های حقوق بشر، حق وصول به حقایق و اخبار و اطلاعات را زیر مجموعه حق آزادی فکر، عقیده و بیان در معنای عام آن می  آورند . از این  رو می توان گفت آزادی مطبوعات ارتباط مستقیمی با آزادی بیان دارد و حق دسترسی آزادانه تمامی افراد بشر به اخبار داخلی و خارجی و همچنین انتشار دیدگاه  ها و نظرات فردی در زمینه تحولات بین المللی، اتفاقات داخلی، از حقوق اساسی انسانی در جوامع آزاد محسوب می  شود.
آزادی مطبوعات و رسانه به دو صورت عام و خاص قابل تعریف و تقسیم است. آزادی در مفهوم عام به معنای جستجو، جمع  آوری و کسب آزادانه اخبار و اطلاعات و عقاید عمومی، انتشار آزادانه آن از طریق انواع مطبوعات کاغذی و رسانه های جدید الکترونیکی و از یکسو دسترسی و مطالعه آزادانه آن برای همگان از سوی دیگر است.
اما در معنای خاص، آزادی مطبوعات و رسانه عبارت است از نشر آزاد انواع مطبوعات و رسانه های الکترونیکی بدون هیچگونه محدودیت و نظارت قبل از انتشار، مصونیت از توقیف، حین و پس از انتشار، همراه با پیشی بینی دقیق ضوابط مسئولیت های قانونی نشریات و رسیدگی به تخلفات و جرائم احتمالی آنها در دادگاه  های دادگستری است.
با این وجود، نظام  های حقوقی مختلف معمولاً به طور محدود، تحت شرایطی خاص و به نحوه ای استثنایی و غالباً از طریق مراجع ذی  صلاح قضایی (و به ندرت اداری) اجازه توقیف یا تعطیلی رسانه را پیش  بینی کرده  اند. اما در رژیم حقوقی حاکم بر مطبوعات و رسانه ها در ایران، علاوه بر توقیف قضایی مطبوعات که توسط مراجع قضایی و با توجه به اصول و شرایط و ضوابط خاص خود صورت می  گیرد، قانون گذار در قانون مطبوعات نهادی غیر قضایی را با عنوان هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری  ها پیش  بینی کرده است که علاوه بر صلاحیت تعطیل دائمی (لغو مجوز انتشار) نشریه/ رسانه، واجد صلاحیت تخییری در توقیف فوری رسانه ها است. به این معنی که در صورت وجود شرایط لازم و کافی مذکور در قانون مطبوعات، این هیات می  تواند اقدام به توقیف نشریات و مطبوعات و نیز رسانه  های منتشره در بستر اینترنت نماید که این امر به خودی خود به منزله توسعه قلمرو محدودیت  ها بر آزادی مطبوعات و رسانه است.
فهرست منابع:
رحمانی، احمدوند (1401)، «توقیف اداری رسانه در حقوق ایران در پرتو آراء و عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها»، فصلنامه حقوق اداری، سال نهم، شماره 31.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم

هابرماس در عصر دیجیتال: فروپاشی فضای عمومی و چالش کنش ارتباطی در سایه الگوریتم‌ها

پرده سبز

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست