حوزه‌های دینی و تحولات جهانی اندیشه

حوزه‌های دینی و تحولات جهانی

  بزرگنمایی:
حتی خود غرب نیز نمی‌توانست به‌سرعت تحولات اشاره کند، به‌گونه‌ای که مردم و سیستم‌ها را متحول کند یا به طغیان وادارد. با این حال، برخی تلاش می‌کنند تحولاتی که در بستر غرب رخ داده، در کشور دیگری بازسازی کنند.

عباس امامی 

حتی خود غرب نیز نمی‌توانست به‌سرعت تحولات اشاره کند، به‌گونه‌ای که مردم و سیستم‌ها را متحول کند یا به طغیان وادارد. با این حال، برخی تلاش می‌کنند تحولاتی که در بستر غرب رخ داده، در کشور دیگری بازسازی کنند.
مدرنیته موضوعی جدید نیست؛ داستانی مانند هدیه دادن ظروف چینی به کریم‌خان زند و شکستن آن‌ها و استفاده از ظروف مسی روایت آشنایی است.
مدرنیته و تمدن غرب از دوره صفویه وارد ایران شد، اما بیشترین تأثیر آن به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. او که خود به اروپا سفر کرد، دوربین عکاسی را به ایران آورد و عکاسی و فیلم‌برداری، که بعدها هنر هفتم نام گرفت، از دستاوردهای او محسوب می‌شود. اگر اراده او نبود، بسیاری از عکس‌های تاریخی که اکنون اسناد 150 سال گذشته ایران را تشکیل می‌دهند، وجود نداشت.
ناصرالدین‌شاه که ذوق نقاشی و شعر (با تخلص "ناصر") داشت، دوربینی به ایران آورد زمانی که کشیدن پرتره توسط مراجع دینی حرام تلقی می‌شد و ملاهادی سبزواری عکاسی را به دلیل ایجاد سایه (ظل قائم) دارای اشکال می‌دانست. اما میل شاهانه به گسترش این هنر باعث شد که این فناوری در ایران جا بیفتد. موسیقی نیز داستانی مشابه داشت.
در پنجاه سال حکومت ناصرالدین‌شاه، پایه‌های بسیاری از فنون و هنرها در ایران شکل گرفت. اما سرعت تحولات، به‌ویژه در صد و پنجاه سال اخیر، همواره با مقاومت‌هایی از سوی بخشی از حوزه‌های دینی مواجه بوده است. هر نوآوری در ابزارها یا تفکر، اغلب با مخالفت‌هایی روبرو شده است.
در جریان انقلاب مشروطه، اختلاف بین علمای نجف و تهران مشهود بود. یکی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله را نوشت و دیگری با استخاره، به توپ بستن مجلس را توجیه کرد. از این جدال‌ها، یکی به دار آویخته شد و دیگری از فرط یأس کتاب خود را به آب سپرد.
جنجال‌هایی مانند دوش و خزینه، مدارس جدید، دانشگاه، ثبت احوال، شناسنامه، بلندگو، واکسیناسیون و حق رأی زنان همگی نشان‌دهنده تحولات اجتماعی بودند که حوزه‌های دینی در برابر آن‌ها مقاومت کردند. بااین‌حال، در این دوران، همیشه افرادی از درون حوزه پرچم تحول را به دوش کشیده‌اند، هرچند اکثریت قشری بر فضای عمومی غالب بوده‌اند.
انقلاب 57 نقطه عطفی در تاریخ تشیع بود. امام خمینی از معدود رهبران شیعی بود که هم عرفان، فلسفه و فقه را به‌طور توأمان درک می‌کرد و از ابزارهای نوین نیز استفاده می‌کرد. پاسخ ایشان به آیت‌الله قدیری درباره حلال دانستن خرید و فروش آلات موسیقی و شطرنج، نمونه‌ای از تفکرات به‌روز او بود.
امام خمینی حوزه علمیه را به‌خوبی می‌شناخت و خاطراتی مانند مخالفت با تدریس فلسفه توسط فرزندش مصطفی و تحمل نکردن شاگردانش در حوزه پس از خرداد 42 نشان‌دهنده این واقعیت است. همچنین، اعتراضات به تفسیر سوره حمد در تلویزیون و شرح مثنوی توسط دکتر سروش نشان می‌دهد که حوزه‌های دینی به‌ندرت خود را با تحولات جامعه همراه کرده‌اند.
امروز نیز سرعت تحولات در موضوعاتی مانند نئولیبرالیسم، پلورالیسم، اومانیسم، نحله‌های فکری جدید و شبکه‌های اجتماعی به قدری زیاد است که حتی خود غرب نیز در پاسخ‌گویی به آن‌ها دچار چالش شده است.
مقاومت در برابر فناوری‌های جدید مانند ماهواره، بیت‌کوین، متاورس یا حتی مکالمه میان نامحرمان، به حاشیه رانده شدن عمل حوزه‌های دینی را در پی دارد. در حالی که تشیع همواره مدعی اجتهاد در تمام مسائل روز بوده است. رمز برتری و ماندگاری تشیع در توانایی اجتهاد و تطبیق مسائل جدید با فقه نهفته است.
حوزه‌های دینی در انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند، اما تحولات فکری و مهاجرت فضلا و متفکران به حوزه‌های دینی دیگر مانند نجف، لبنان یا حتی غرب نشان‌دهنده نیاز به فضای پژوهش آزاد و تفکر سیال است. در غیر این صورت، انزوا و خسران، نتیجه‌ای اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خودشیفتگی سیاسی؛ چالشی در مسیر وفاق

توافق راهبردی با روسیه و چین؛ مسئله این است!

مذهب زنده دلان خواب پریشانی نیست از همین خاک، جهانِ دگری ساختن است

“بحران سوریه؛ از رقابت قدرت‌های جهانی تا سراب آزادی”

گزارش نشست دبیران کل احزاب اصلاح طلب با معاون سیاسی وزارت کشور

تهدیدات ومعضلات اتباع افغان برکشور

نقش نهادهای مدنی در مدیریت شهری پایدار: فرصتی برای آموزش و تحقق شفافیت

سیاست یا اقتصاد کدام یک اولویت دارد؟

“زنان: ستون توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه”

بیانیه به مناسبت روز ملی هوای پاک

به مناسبت روز هوای پاک

بحران مدیریت پسماند در ایران، ضرورت تغییر رویکرد و بهره‌گیری از الگوهای جهانی

ماموریت یا فرصت مطالعاتی داخلی

آزادسازی اراضی ملی

فرآیند انقلاب

آیا فرزندآوری عقلانی است؟!

آشنایی با نظریه‌های معرفت‌ شناسی

جامعه شناسی مطالعات مردان

از یزد تا میلان

جهان در هفته‌ای که گذشت (88)

گزارش مراسم تجلیل از رضا قاسم پور در زنجان

نشست اعضای ستادها و تشکل‌های نهاد مدنی با حضور دکتر افشین فرهانچی در همدان برگزار شد

رضا حاجی‌پور به‌عنوان فرماندار شهرستان اردل منصوب شد

آن یاران مهربان؛ شروع فصلی پرکار برای انتشارات

دیباچه- سه شنبه های گفتگو حاما

“راهنمای برگزاری جلسات اثربخش: از برنامه‌ریزی تا پیگیری”

“12 مرد خشمگین: تحلیل اجتماعی و اخلاقی در دل یک درام حقوقی”

“از گفت‌وگو تا گفتمان: بررسی تفاوت‌ها و دیدگاه‌ها درباره سوسیالیسم و لیبرالیسم”

“تسخیر سفارت آمریکا: نماد انقلاب یا نقطه آغاز بحران‌های سیاسی ایران؟”

“چالش‌های کودکان کار: ریشه‌ها، راه‌حل‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی”

“فرزندآوری؛ انتخابی بین مسئولیت فردی و نیازهای اجتماعی”

“قدرت گفتگو: از یافتن دغدغه‌های مشترک تا ایجاد تغییرات ملموس در جامعه”

“تجاوز و تبعات آن: از حقیقت تلخ تا راه‌های رهایی و آگاهی اجتماعی”

“تقابل دولت‌ها و ملت‌ها: چالش‌ها، رسانه‌ها و قدرت‌های پنهان”

“تأثیرات دوگانه رسانه‌ها: فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها در دنیای مجازی”

سر بچرخانیم...

مقام تو جایگاه بندگان نیست، که در این عرصه شهریاری تو

منطق تحولات سیاسی

بشار اسد و عدم تکیه بر سرمایه اجتماعی

عملکرد 45 ساله اقتصاد ایران در آیینه آمار

رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

جشن بزرگداشت روز حسابدار

بیانیه به مناسبت روز جهانی خاک

معلم سبز

حوزه‌های دینی و تحولات جهانی

نگین

کوره راه

حزب اراده ملت ایران و شوراها

«رشد و تحکیم یک حزب سیاسی»

ایستگاه راه آهن شهبازان