وفاق یا مصلحت‌اندیشی؛ سیاست ایران در دوراهی تغییرات پایدار مدیر مسوول

وفاق یا مصلحت‌اندیشی؛  سیاست ایران در دوراهی تغییرات پایدار

  بزرگنمایی:
سال دیگری گذشت و سیاست ایران همچنان در مسیر تغییرات و چالش‌های خود باقی ماند. انتخابات اخیر، با همه امیدها و انتظاراتی که به دنبال داشت، بار دیگر این پرسش اساسی را پیش روی جامعه قرار داد که بدون تقویت نهادهای حزبی و مدنی، تا چه حد می‌توان به پایداری اصلاحات و سیاست‌گذاری‌های مؤثر امید بست؟ تجربه‌ی کشورهای مختلف نشان داده که توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی، نیازمند نهادهای پایدار و کارآمد است، و هرگونه اصلاح ساختاری بدون تکیه بر این نهادها، با دشواری‌های فراوانی مواجه خواهد شد.

رحیم حمزه


سال دیگری گذشت و سیاست ایران همچنان در مسیر تغییرات و چالش‌های خود باقی ماند. انتخابات اخیر، با همه امیدها و انتظاراتی که به دنبال داشت، بار دیگر این پرسش اساسی را پیش روی جامعه قرار داد که بدون تقویت نهادهای حزبی و مدنی، تا چه حد می‌توان به پایداری اصلاحات و سیاست‌گذاری‌های مؤثر امید بست؟ تجربه‌ی کشورهای مختلف نشان داده که توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی، نیازمند نهادهای پایدار و کارآمد است، و هرگونه اصلاح ساختاری بدون تکیه بر این نهادها، با دشواری‌های فراوانی مواجه خواهد شد.
سال وفاق، یا گام‌هایی در مسیر نهادسازی
سال 1403 در حالی آغاز شد که موضوع وفاق ملی، به‌عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست‌ورزی مطرح شد. وفاق در معنای واقعی خود، مستلزم شکل‌گیری مکانیسم‌هایی است که بتوانند گفتمان‌های مختلف را در یک فرآیند دموکراتیک و شفاف به نقطه‌ی مشترک برسانند. این مهم، زمانی تحقق خواهد یافت که احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مدنی، نقشی جدی‌تر و ساختاریافته‌تر در سیاست ایفا کنند. در غیر این صورت، وفاق بیش از آنکه به‌عنوان یک راهکار بلندمدت عمل کند، به مصلحت‌اندیشی‌های مقطعی محدود خواهد شد.
اقتصاد و ضرورت نگاه راهبردی
تحولات اقتصادی سال گذشته بار دیگر نشان داد که در نبود یک سیاست‌گذاری عدالت‌محور و پایدار، نوسانات اقتصادی می‌تواند به چالشی مستمر تبدیل شود. بسیاری از کشورهایی که مسیر رشد پایدار را طی کرده‌اند، این روند را نه صرفاً با تغییر سیاست‌های کوتاه‌مدت، بلکه با ایجاد یک ساختار حمایتی و عدالت‌محور پیش برده‌اند. در چارچوب سوسیال‌دموکراسی، رشد اقتصادی زمانی معنا پیدا می‌کند که بتواند با عدالت اجتماعی همراه شود، و این موضوع نیازمند سیاست‌هایی است که علاوه بر مدیریت بحران‌های آنی، بر برنامه‌ریزی‌های درازمدت نیز تأکید داشته باشند.
جامعه‌ی مدنی و نقش آن در پایداری اصلاحات
یکی از مهم‌ترین درس‌های سالی که گذشت، ضرورت نقش‌آفرینی جامعه‌ی مدنی در سیاست‌ورزی دموکراتیک بود. در کشورهای توسعه‌یافته، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، پل ارتباطی میان حاکمیت و جامعه هستند، اما در ایران، همچنان ظرفیت‌های این نهادها به‌طور کامل فعال نشده است. تقویت جامعه‌ی مدنی و ایجاد فضای بازتر برای فعالیت‌های تشکل‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی و دستیابی به راه‌حل‌های پایدارتر باشد.
چشم‌انداز پیش‌رو؛ حزب، عدالت، نهادسازی
تجربه‌ی یک سال اخیر بار دیگر نشان داد که حرکت به سوی یک سیاست‌ورزی باثبات و کارآمد، نیازمند شکل‌گیری زیرساخت‌های نهادی و مشارکت گسترده‌ی نیروهای اجتماعی است. تغییرات پایدار، نه صرفاً از طریق جابه‌جایی افراد، بلکه با اصلاح و تقویت ساختارهای سیاسی و اقتصادی تحقق پیدا می‌کند. در این مسیر، نقش احزاب به‌عنوان بازیگران اصلی سیاست‌ورزی دموکراتیک، نهادهای مدنی در مطالبه‌گری اجتماعی، و سیاست‌های مبتنی بر عدالت اجتماعی در ایجاد ثبات اقتصادی، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
آینده‌ی سیاست ایران، در گروی نهادسازی، گفت‌وگوی اجتماعی و تحقق عدالت است. اگر قرار است چشم‌اندازی روشن‌تر برای کشور ترسیم شود، این چشم‌انداز باید بر پایه‌ی ساختارهای پایدار، تصمیم‌گیری‌های دموکراتیک و برنامه‌های منسجم و آینده‌نگر شکل بگیرد. سال 1404 می‌تواند سال حرکت به‌سوی تقویت نهادهای دموکراتیک و سیاست‌گذاری‌های کارآمدتر باشد، اگر سیاست‌ورزان، این ضرورت را در اولویت قرار دهند



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول