چپول نوشتار

چپول

  بزرگنمایی:
«فحش تازه‌ای یـاد گرفتـه بودم و می‌خواستم هر جور شده، بیجا هم که شده، به یکی بدهم. به خودم می‌گفتم کاش محمود بیخ گوش من بزند آن‌وقت مـن عصبانی می‌شوم و بهش می‌گویم: «دست روی من بلند می‌کنی؟ حالا می‌آیم و..............»

زهره رحیمی

«فحش تازه‌ای یـاد گرفتـه بودم و می‌خواستم هر جور شده، بیجا هم که شده، به یکی بدهم. به خودم می‌گفتم کاش محمود بیخ گوش من بزند آن‌وقت مـن عصبانی می‌شوم و بهش می‌گویم: «دست روی من بلند می‌کنی؟ حالا می‌آیم و..............»
از کتاب 24 ساعت در خواب و بیداری صمد بهرنگی
چندی‌ست که ملت مجازی ما هم، فحش جدیدی یادگرفته و کلا خیلی برایش توفیری ندارد، در هر جایی دنبال فرصت گفتنش می‌گردد. بعنوان کامنت زیر پست اینستاگرامی، در جوابیه یک پیام تلگرامی، در نقد یک سخنرانی در یوتیوب یا در واکنش به یک خبر سیاسی. خلاصه دلش بدجور می‌خواهد که هرطور شده، فحش بدهد: «چپول!».
باکی نیست. ما به آزادی بیان قائل هستیم. فقط از این قائلیت، بهره برده و حرف خود را هم به شما می‌رسانیم.
یکم: معمولا اکثریت قریب به اتفاق کسانی که چنین واژه‌هایی را بکار می‌برند، پس از دو کلام بحث جدی بیرون می‌زند که تفاوت کمونیسم و سوسیالیسم و سوسیالیسم دموکراتیک و سوسیال‌دموکراسی و، چپ نو، اکوسوسیالیسم، چپ اروپایی و ووکیسم و ... را نمی‌دانند. و کل اجمعین برای ایشان «چپول» است و خُب شرمنده این عزیزانیم. چون در ابتدای کار بهتر آن باشد که دانش و سواد سیاسی خویش را اندکی ارتقا دهند تا بلکه امکان بحث و گفتگو فراهم آید. چون برخی تعارضات از جنس سوتفاهمات، با گفتگوهای خردمندانه برطرف می‌شود. در غیراینصورت مشمول آن بیت نغز خواهند بود که:
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند

دوم: بخشی از این بغض و کین نسبت به چپ ‌و چپ‌گرایی، برآمده از هم‌پیمانی‌ها و همراهی‌های گاه غیرقابل‌دفاعیست که در تاریخ سیاسی ما، چپ‌های کلاسیک بنا به موقعیت یا ضرورت با جریانات و جبهه‌های ناموجه یا معلوم‌الحال انجام داده‌اند و خسران به بار داشته‌اند. خُب در خصوص راست هم این قصه، قصه‌‌ی ناآشنایی نیست. پیوندهای گاه‌وبیگاه و دائمی و مخوف با جریاناتی از جمله پوپولیسم، فاشیسم، مافیاهای اقتصادی، تندروهای شبه نظامی وپیوندهای آشکار و پنهان دیرینه بازار و سنت و امثالهم ...

سوم و آخر: خطاب به آندسته از افرادی که از سر کم‌توجهی به شکلی بی‌رویه «چپول، چپول» می‌کنید، عرض می‌کنم آیا حاضرید که آشکارا از این سیاستها بدگویی کنید و با آنها مخالفت بورزید؟
کاهش شکاف طبقاتی، ساعات کاری منصفانه و دستمزد برای زندگی شایسته، مرخصی زایمان و استراحت مادر، بیمه بیکاری، آموزش و درمان ارزان برای افراد زیر 18 سال، دانشگاه ارزان برای تامین فرصت تحصیل تکمیلی برای همه و رفع دغدغه تامین مسکن.
و آیا میتوانی آشکارا و بدون لکنت از این سیاست‌ها دفاع کنی:
تخریب محیط‌زیست و نادیده‌گرفتن منابع منحصربفرد طبیعت، ایجاد ابرشرکت‌های انحصاری که راه نفس را به شکل لجام‌گسیخته بر هر رقیبی می‌بندند، بی‌توجهی به گسترش حاشیه‌نشینی و تعمیق فقر، تاکید روی سنت و مذهب، تشدید و تقویت ملی‌گرایی افراطی و مهاجرستیزی در حدود دشمن‌سازی از مهاجران و کم‌توجهی به برابری‌های اجتماعی چون حقوق زنان و اقلیت‌ها.

اصطلاح «چپول» ابتدا در اوایل دهه 1380 در فضای سیاسی و دانشجویی ایران رایج شد. هنگامی که موجی از جنبش‌های عدالت‌خواه دانشجویی شکل گرفته بود و به سیاست‌هایی چون خصوصی‌سازی، نابرابری و فاصله طبقاتی اعتراض می‌کرد. منتقدان آن‌ها از جریانات مختلف به آنها انتقاد می‌کردند که حرف‌های عدالت‌خواهانه می‌زنید اما این حرفها، فاقد پشتوانه تجربی و عمق نظری است و یا ایده‌آلیستی و خیالپردازانه است. بعدها با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این اصطلاح به صورت یک برچسب تحقیرآمیز عمومی برای هر گرایش عدالت‌طلب یا ضدسرمایه‌داری به کار رفت. در واقع «چپول» این واژه‌ی سیاسی طنزآلود، از دل مجادلات دانشجویی و رسانه‌ای دهه 80 بیرون آمد و بعدتر در فرهنگ عامه سیاسی ایران ماندگار شد و حالا امروزه با هدف تمسخر و تحقیر رایج شده است. در دوران جنگ سرد، واژه «کمونه» با حدودی از مشابهت به عنوان اصطلاحی عامیانه و با قصد تخریب و تحقیر کمونیست بکار می‌رفت.
تمام. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم