پایان یا آغازی دوباره

نگاهی به وضعیت احزاب پس از انتخابات گزارش - پیشنهاد سردبیری

  بزرگنمایی:
دو انتخابات بزرگ دیگر در خردادماه امسال (۱۴۰۰) برگزار شد و کماکان نقش احزاب در این دو انتخابات بسیار کمرنگ بود و قافیه را به کار جناحی واگذار کردند. در این یادداشت به‌صورت کلی و بدون ورود به جزئیات به وضعیت احزاب و نهادهای مرتبط با ایشان در بعد از انتخابات می‌پردازیم.

دو انتخابات بزرگ دیگر در خردادماه امسال (1400) برگزار شد و کماکان نقش احزاب در این دو انتخابات بسیار کمرنگ بود و قافیه را به کار جناحی واگذار کردند. در این یادداشت به‌صورت کلی و بدون ورود به جزئیات به وضعیت احزاب و نهادهای مرتبط با ایشان در بعد از انتخابات می‌پردازیم.
1. احزاب جناح اصول‌گرا:
این احزاب گرچه متعلق به جناح برندگان نهایی دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بودند ولی به علت نوع عملکرد غیر حزبی روسای دو قوه مجریه و مقننه به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از دولت و مجلس جدید هستند و گه‌گاه به انتقاد از انتصابات و برنامه‌ها دست می‌زنند. تقریباً تمام احزاب این دسته تلاش کردند و می‌کنند که نیروهای خود را به روش‌های مختلف در مناصب مختلف دولتی بالا بکشند. دراین‌بین جبهه پایداری وضعیت بهتری دارد و توانسته است که نیروهای خود را بیشتر مطرح کند. حزب موتلفه نیز به دلایل مختلف در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته است و امید دارد که در آینده نزدیک و با شکست خوردن طرح‌های غیرعملیاتی اصول‌گرایان جای پای خود را در دولت و مجلس محکم‌تر نماید. شاخه‌های استانی این احزاب بشدت در شوراهای شهر فعال هستند و تلاش می‌کنند که منصب‌های مختلف را به دست آورند ولی به‌صورت حزبی و تشکیلاتی فعالیت نمی‌کنند و حتی در تهران نیز قالب تشکیلاتی منسجمی را در شورای شهر ندارند.
2. احزاب جناح اصلاح‌طلب:
در دو حزب بزرگ کارگزاران و اتحاد دبیرکل‌ها تغییر پیدا کرده است و این نوید حرکت‌های جدیدتری را در این دو حزب می‌دهد. در بقیه احزاب فعل و انفعالات زیادی مشاهده نمی‌شود و بیشتر در قالب جبهه اصلاحات به دادن بیانیه اکتفا می‌شود. به نظر این احزاب منتظر وقایع کلان مملکتی هستند و برنامه کنشی خاصی را دنبال نمی‌کنند. نشانه‌هایی برای تجدید ارتباط با بدنه اجتماعی معترض در حوزه‌های مختلف نیز از این احزاب تا به الآن مشاهده نمی‌شود.

تاریخ

موضوع همایش

6 آبان ماه 1400

تاثیر تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران

30 دی ماه 1400

اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین


اعضاء متعلق به این احزاب نیز خصوصاً کسانی که صاحب مناصب دولتی هستند ترجیح داده‌اند که سکوت کنند تا وضعیت نحوه برخورد با اصلاح‌طلبان داخل مشاغل اداری مشخص‌تر گردد.
3. احزاب با گرایش‌های اعتدالی:
این دسته از احزاب طور کل سکوت کرده‌اند و سعی دارند از ترکش برخوردهای جناح جدید مدیریتی و منتقدان دور بمانند. ایشان ترجیح داده‌اند بتوانند نیروهایی از خود را که در درون ساختار هستند حفظ کنند، لذا حتی در حد دادن بیانیه و اعلام مواضع نیز ورود نمی‌کنند.
4. احزاب مستقل:
با توجه به اینکه نحوه برخورد حاکمیت در دور جدید با احزاب مستقل مشخص نشده است این احزاب بروز چندانی نداشته‌اند. و طبق روال قبلی کار خود را به‌صورت محدود جلو می‌برند. نهضت آزادی در رابطه با مسئله اصفهان و مسئله هسته‌ای اعلام موضع کرده است ولی از بقیه احزاب این دسته اخباری بیرون نمی‌آید.
5. احزاب استانی:
نقش این احزاب در ماه‌های اخیر کم‌رنگ‌تر شده است و خصوصاً با غلبه تشکیلاتی جناح راست بر مجلس و شوراهای شهر بزرگ کنش ایشان بسیار کم شده است. و حتی نتوانسته‌اند به شوراهای شهر راه پیدا کنند. اکثر اعضا این تشکل‌ها - طور خاص آن‌هایی که به جناح راست نزدیکی دارند - تلاش کرده‌اند تا دراین‌بین یا جایگاه‌های خود را در استان‌ها حفظ نمایند و یا برای خود جایگاهی دست‌وپا کنند.
6. خانه احزاب:
سال سوم و آخر فعالیت این دوره خانه احزاب از تیرماه شروع شد و حسین کمالی مسئولیت ریاست را از شهاب‌الدین صدر تحویل گرفته است. به نظر برنامه کوتاه‌مدت آن‌ها مشارکت در انتخاب نماینده احزاب در کمیسیون ماده 10 است چراکه در دور قبل از جهت نصاب حضور، مشکل وجود داشت. مهم‌ترین فعالیت خانه احزاب در ماه‌های اخیر برگزاری دو همایش یک‌روزه بوده است
7. کمیسیون ماده 10:
جلسات کمیسیون تقریباً به‌صورت مرتب و ماهانه انجام می‌شود. آقای محسن اسلامی به‌عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور دبیری این کمیسیون را از آقای امرائی تحویل گرفته است. ایشان از مدیران باتجربه و باسابقه وزارت کشور هستند. (محمدباقر خرمشاد رئیس کمیسیون است) وزارت کشور نیز برای تعیین نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ده تکاپویی داشته است و ظاهراً قرار است در زمستان این انتخابات صورت گیرد. (مدت قانونی حضور دو نماینده احزاب در کمیسیون آذرماه پایان میابد که درخواست استمهال شده است). رویکرد جدید این کمیسیون هنوز به‌خوبی مشخص نیست ولی با تأیید مجمع عمومی زنان اصلاح‌طلب نشان دادند که قصد همراهی با احزاب- حتی احزاب منتقد- را دارند.

                                                                                                                        

جلسه

تاریخ

رییس

دبیر

مصوبات

هفتم

08/06/1400

جمال عرف

حمزه امرائی

آئین نامه انتخابات کمیسیون ماده 10

الزام به ارائه مستندات کنگره‌ها

هشتم

29/06/1400

محمدباقرخرمشاد

حمزه امرائی

تائید کنگره کانون تربیت اسلامی

تائید شعب 7 حزب

نهم

10/08/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

انتخاب هیئت نظارت بر انتخاب نمایندگان احزاب

پروانه فعالیت حزب احیاگران تمدن ایرانی اسلامی

تائید مجمع عمومی جامعه اسلامی کارگران

تائید مجمع عمومی حزب مستقل و اعتدال ایران

دهم

08/09/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

پروانه فعالیت حزب مجمع زنان اصلاح طلب

تائید حزب مجمع شاهد ایران اسلامی

تائید شعب 12 حزب

جلسه هم اندیشی خانه احزاب با حضور معاون سیاسی وزارت کشور

یازدهم

22/09/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تأسیس حزب همدلی و توسعه ملی

تأسیس حزب جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی

تائید مجمع عمومی حزب نیروهای خط امام

حزب انجمن اسلامی دانشگاهیان اصفهان

تائید مجمع عمومی حزب آزادی

دوازدهم

06/10/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تاسیس حزب رفاه و سلامت استان آذربایجان شرقی

ارائه گزارشی از آخرین وضعیت برگزاری مجامع عمومی احزاب

سیزدهم

04/11/400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تائید مجمع عمومی کشاورزان ایران

تائید مجمع عمومی باشگاه فرهنگی - ورزشی ارامنه آرارات

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران

تائید مجمع عمومی انجمن زرتشتیان شریف اباد اردکان

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال

تائید مجمع عمومی حزب اسلامی کار




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی