سرمقاله (35): در باب عمل به وعده‌ها/شورا یافته ها چه در چنته دارند؟ سرمقاله

سرمقاله (35): در باب عمل به وعده‌ها/شورا یافته ها چه در چنته دارند؟

  بزرگنمایی:
سال گذشته شوراها میراث‌دار بودجه به‌جامانده از شوراهای قبلی بودند. امسال درواقع اولین سالی است که منتخبین شوراها می‌توانند بر اساس بودجه و برنامه‌ریزی که خودشان انجام داده‌اند به رتق‌ و فتق امور بپردازند؛ لذا انتظار پربیراهی از ایشان نخواهد بود که این به قدرت رسیدگان آنچه در چنته دارند در سال جدید رو کنند.

به گزارش حاما نیوز، سال گذشته شوراها میراث‌دار بودجه به‌جامانده از شوراهای قبلی بودند. امسال درواقع اولین سالی است که منتخبین شورا می‌توانند بر اساس بودجه و برنامه‌ریزی که خودشان انجام داده‌اند به رتق‌وفتق امور بپردازند؛ لذا انتظار پربیراهی از ایشان نخواهد بود که این به قدرت رسیدگان آنچه در چنته دارند در سال جدید رو کنند.
پانزده روز اول فروردین که شروع چندان موفقی نبود، شهرداری‌ها به‌شدت نا آماده بودند و خیل عظیم مسافران ایشان را غافلگیر کرد. مشکلات زیرساختی موجود، عدم برنامه‌ریزی برای این تعطیلات و مسائل دیگر باعث شدند که کارنامه شوراها و شهرداری‌ها، موفق ارزیابی نشود.
خوشبختانه تا آلان از حوادث طبیعی بحران‌ساز خبری نبوده است و امیدواریم که ایشان بتوانند درصورتی‌که برنامه‌ای برای بهبود وضعیت شهرها و روستاها دارند در فضائی آرام و بی‌دغدغه آن را عملیاتی نمایند.اما چند نکته است که بهتر است موردتوجه قرار گیرد:
. شهرها و روستاهای ما از آزمون‌وخطای مدیران آسیب بسیار دیده‌اند. لازم است متولیان امر اراده کنند و برنامه و سندهای بلندمدتی برای شهرها و روستاها تدوین نمایند.
.اختیارات شوراهای شهر و روستا و به‌تبع آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محدود است. لازم است شورای‌عالی استان‌های کشور از فضای موجود استفاده نمایند و درخواست افزایش این اختیارات و اصلاح قانون در این زمینه را بنمایند.
.مسائل و مشکلات شهرها و روستاها فقط و فقط با مشارکت شهروندان قابل حل شدن است، پس لازم است در ابتدای امر مکانیسم‌هایی برای افزایش مشارکت تمام شهروندان اندیشیده شود.
تاکنون طرح‌هایی که در این زمینه ارائه و گهگاه اجرا شده است مفید فایده نبوده و بسیاری از شهروندان از گردونه تصمیم‌سازی‌های شهری و به دنبال آن محقق‌سازی پروژه‌ها و ایده‌ها بیرون مانده‌اند.
.سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان بخشی از جامعه مدنی می‌توانند در فقدان نهادهایی نظیر شورایاری و شوراهای محلات کمک شهرداری‌ها باشند. تقویت و به بازی گرفتن این سمن‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات مربوط به مشارکت شهروندان را پوشش دهد لذا لازم است در این زمینه تدابیر مناسب اندیشیده شود.
استفاده از پتانسیل اعضا سابق شوراها و مدیران شهری بازنشسته یکی از درگاه‌هایی است که ضمن ایجاد همبستگی بین مجموعه مدیران شهری، به انباشت تجربه در مدیریت شهرها و روستاها کمک می‌کند.
.مشکلات و بحران‌های حوزه‌های شهری و روستایی ما از اندازه بیرون است و لذا لازم است اولویت‌بندی گردند و در سال جاری شوراها کمر همت به حل اصلی‌ترین آن‌ها ببندند.
معضلات زیست‌محیطی، بحران‌های طبیعی، بوروکراسی زائد، عدم شفافیت مکانیسم‌های اداری، تمرکزگرائی شدید در امور شهرها، دخالت دولت و حاکمیت در مدیریت شهرها و روستاها، بی‌انگیزگی اعضا شوراهای شهر و روستا، عدم وجود بودجه پایدار، بی‌اعتمادی مردم و جامعه به مدیران و ... از زمره این مشکلات هستند.
.تاکنون طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در شوراها و شهرداری‌ها طرح‌شده است که بلااستفاده و با وضعیت نامشخص در بایگانی‌های این مجموعه‌ها در حال خاک خوردن هستند. بهتر است تیمی مأمور رسیدگی به این طرح‌ها و پروژه‌ها گردند تا اگر در شرایط فعلی قابلیت عملیاتی شدن دارند و می‌توانند به بهبود وضعیت شهرها و روستاهای ما کمک کنند مجدداً در دستور کار قرار گیرند.
.معضلات و مشکلاتی از سالیان قبل در شهرها و روستاهای ما تلنبار شده است که در بسیاری از موارد از این شورا به شورای بعدی منتقل می‌گردند. لازم است این نوع از مسائل هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف گردند و از فشار بر روی مردم و متولیان امر کاسته شود.
در این باب بازهم می‌توان سخن راند اما شروع سال است و روده‌درازی شایسته نیست فقط از باب یادآوری بود برای کسانی که با وعده‌های شیرین بر کرسی شوراها نشسته‌اند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه