حسن اسدی

بحران اجتماعی امروز ظرفیتی برای تخریب خلاقانه اندیشه

بحران اجتماعی امروز ظرفیتی برای تخریب خلاقانه

  بزرگنمایی:
بحران را می توان بروز نوعی اختلال مؤثر در رابطه موجود زنده (اعم از انسان و یا اجتماع) با محیط پیرامون دانست که در شعاع آن موجود مجبور می‌شود که به باز تعریف رابطه خود با محیط و اصلاح جدی در مؤلفه های آن اقدام کند

نوشته: حسن اسدی

بحران را می توان بروز نوعی اختلال مؤثر در رابطه موجود زنده (اعم از انسان و یا اجتماع) با محیط پیرامون دانست که در شعاع آن موجود مجبور می‌شود که به باز تعریف رابطه خود با محیط و اصلاح جدی در مؤلفه های آن اقدام کند تا بتواند ارتباط جدیدی برای اهداف مهم‌تری برقرار کند ازاین روست که در جوامع توسعه یافته در مواجه با بحران با صلابت هرچه تمام‌تر فریاد می‌زنند که “زنده باد بحران”؛ زیرا که آنان با درک فضایی که محصول بحران است ومی شود کارهای زیادی با تمسک بدان انجام داد ابتدا جوهر وجودی خود (ظرفیت‌ها و خلاقیت‌ها) را می‌شناسانند و سپس با بیرون آمدن سرفرازانه از آن، ویژگی‌های شخصیتی نویی را کسب و متبلور می‌سازند که می‌شود از طریق آن جوهر تعالی یافته‌تری را بروز دهند 
با این تفسیر می توان در خصوص موجودات منحصر بفرد و یا جوامع تعالی یافته به این اعتراف رسید که آنان خود بحران می‌سازند تا از طریق آن بتوانند کاستی‌ها و ضعف‌های خود را به چالش بکشند تا بتوانند با شناخت دقیق آنها و برطرف کردنشان شرایط جدیدی را تجربه کنند 
این خصوصیت را اندیشمندان تحت عنوان تخریب خلاقانه و یا راه اندازی خلاقانه بحران برای دست یابی به وضعیت و یا موفقیت‌های نو تعریف کرده‌اند که اگر فردی و یا اجتماعی بدان دست بیابد و یا به چنین صفتی مزین شود می‌شود گفت که او خود با تمام آگاهی به استقبال خطر و یا ریسک رفته است تا موقعیت جدیدی ایجاد کند 
اجازه بدهید این توصیف مجمل از خلاقیت و بحران را به شرایط فعلی جامعه خودمان تعمیم دهیم تا ببینیم که آیا در بحران قرار داریم و اگر در متن بحرانیم چگونه می‌توانیم ازاین وضعیت برای ارائه تصویری نو و یا تولید شرایط باثبات و جدیدی استفاده کنیم؟
بدون کمترین شک و تردیدی شرایط موجود جامعه ما گواه وجود بحرانی عمیق در همه سطوح اجتماعی است تا جایی که عوارض آن در یک اشل کلی و عمیق در رابطه دولت - ملت بنمایش مشاهده می‌کنیم اشلی که در آن مردم می‌گویند شنیده نمی‌شوند و دولت بی‌توجه به حجم و شدت درخواست‌های مردم، اعتراض‌ها را معلول نظام دهی و هدایت بیگانگان می‌شمارد
بله بحران حاضر یک پدیده است و از علت‌های و اقعی آن می توان به شکاف تاریخی و گسترش یابنده میان حکمرانان و مردم اشاره کرد شکافی که علت العلل آن را می توان دراین واقعیت تصور داشت که حکمرانان خود را در فهم شرایط و رسالت برتر از مردم دانسته و ازاین محل همه تصمیم‌ها را برآمده از فهمی دقیق از تعهدات حرفه‌ای و اخلاقی برشمرده‌اند تا جایی که نتیجه هر نوعی از مخالفت با آن برچسبی بوده که بر معترض وارد می‌آمده است و او را در نظر قدرتمداران به عامل و یا مزدور خارجی مبدل می‌ساخته است
اما امروز مهم آن نیست که بگوییم علت بروز بحران چه بوده است بلکه مهم آن است که با بکار گیری خلاقیت به نوعی عمل شود که در نتیجه آن، سخت سری حاصل از مقدس دانستن تصمیم قدرت مداران بکناری گذارده شود و راه به سوی شنیده شدن حرف و صدای مردم باز شود و یا با شکستن اقتدار سنتی مسئولان هماهنگی های لازم برای بالا بردن نرخ مشارکت در تصمیم گی ها افزایش یابد و گرنه ابرام نالازم و شدید براینکه همه تصمیم‌های مسئولان درست و همه اعتراضات ریشه در دخالت و سمت دهی دشمنان خارجی دارد کار را بجایی خواهد رساند که در آن بحران به وخامت و وخامت به محصول تلخی به نام فروپاشی منتهی خواهد شد

عباس عبدی: نهادهای اصلی جامعه دین، آموزش، رسانه، اقتصاد، خانواده، حکومت و نهادهای مدنی هستند. سه مورد اول ضدکارکردی شده‌اند. نهاد اقتصاد در اغما است. خانواده بارهای زمین مانده، نهادهای دیگر را تحمل می‌کند و کمرش خم شده است. نهاد دولت فربه و ناکارآمد، و تنها کارکرد باقی‌مانده آن حفظ امنیت بود که آن نیز دچار ابهام جدی است.
‏این شرایط یعنی فروپاشی، جامعه‌ای که فقط بر محور کارکرد امنیتی دولت قوام داشته است. تا این آخرین نیز فرو نریخته باید چهار نهاد اصلی و دیگر کارکردهای نهاد دولت چون تأمین عدالت و بسط مشارکت را بازسازی کرد. بدون احیای این نهادها امیدی به حل بحران نیست.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور