سمفونی بشریت معرفی و پیشنهاد

سمفونی بشریت

  بزرگنمایی:
آنچه طی دو قسمت پیشین مورد بررسی قرار گرفت، بیان کلیاتی بود در حوزه آموزش موسیقی که می‌بایست توسط معلمان و هنرجویان این رشته پراهمیت هنری مورد توجه قرار گیرد. ایجاد رکود در فعالیت‌های هنری و عدم بروز خلاقیت در آثار هنرمندان همگی ریشه در بنیان‌های آموزشی آنها دارد

آنچه طی دو قسمت پیشین مورد بررسی قرار گرفت، بیان کلیاتی بود در حوزه آموزش موسیقی که می‌بایست توسط معلمان و هنرجویان این رشته پراهمیت هنری مورد توجه قرار گیرد. ایجاد رکود در فعالیت‌های هنری و عدم بروز خلاقیت در آثار هنرمندان همگی ریشه در بنیان‌های آموزشی آنها دارد، چنان که می‌دانیم تا از مسیر پر پیچ‌وخم آموزش‌های پایه و کسب مهارت‌های لازم و البته کافی گذر نکنیم نمی‌توانیم به عرصه گسترده‌تر که همانا خلق آثار هنری فاخر است دست یابیم، چگونه ممکن است فردی بدون آنکه در آوازخواندن به مهارت‌های عالی دست‌یافته باشد بتواند قطعاتی را برای آواز بنویسند که تحسین مخاطب خود را برانگیزد؟ 
بارها شنیده‌ایم که می‌گویند آفرینش یک اثر هنری با ایده‌ای اولیه شروع می‌شود که می‌تواند بسیار هم ساده باشد، ایده‌ای که اغلب اوقات از قلیان احساسات ناشی می‌شود، احساساتی که خود از شرایطی خاص اثر می‌پذیرند، اما بسط و گسترش این تم آغازین و البته حائز اهمیت و به سرانجام رساندن آن نیازمند کسب مهارت‌های توسعه‌یافته و فعالیت‌های خلاقانه و داشتن توانمندی‌های بالا به‌واسطه آموزش‌های مدون و نظام‌یافته است، این که خالق اثر هنری بداند با نخستین حالات و احساسات خود چه کند و آنها را چگونه در تمام طول کار خود قوام بخشیده و به سرانجام برساند و در موسیقی نه‌تنها شنونده را بر سر ذوق آورد که برای او ارمغانی از جنس احساسات ناب نیز به بار آورد.
اگر بخواهیم مثالی پیرو این موضوع ارائه نماییم که خواننده گران‌قدر به درک بهتری نائل آید می‌توانیم به تم اصلی که جان‌مایه سمفونی شماره 9 بتهوون است اشاره کنیم، قطعه‌ای ارکسترال که از آن تحت عنوان سمفونی بشریت نیز یاد می‌کنند. همان‌طور که بیان کردیم این سلسله بحث‌ها قرار است مخاطب را با مفاهیم بنیادین موسیقی آشنا سازد و سعی بر این است که لغات و واژه‌های موسیقایی که در هر بخش مطرح می‌شوند در ادامه همان بحث و یا در شماره‌های دیگر تشریح شوند.
برای مثال مفهوم کلماتی همچون سمفونی، ارکستر گروه کر و از این قبیل کلمات به زودی مورد بررسی و توضیح قرار خواهند گرفت که قدم‌به‌قدم بتوانید متون حرفه‌ای موسیقی را مطالعه نموده و مفاهیم آنها را به راحتی درک و دریافت نمایید. به سمفونی شماره 9 بتهوون برمی‌گردیم، به تم اصلی آن که ممکن است آن را در ذهن داشته باشید، اگر نمی‌توانید آن را به خاطر بیاورید و یا اینکه تاکنون آن را نشنیده‌اید که البته بعید است چنین باشد، می‌توانید در اینترنت جستجو کنید:
 ترانه شادی سمفونی شماره 9، همین می‌تواند کافی باشد چرا که اگر کل اثر را یعنی همه بخش‌های سمفونی را از ابتدا تا انتها از نظر بگذرانید یقیناً خواهید گفت که نه‌تنها هیچ ایده ساده و ابتدایی در آن نیافتید که با بخش‌هایی مواجه شدید که شاید آن را برایتان غیرقابل‌تحمل می‌ساخت، این دریافت کاملاً درست است؛ لذا توصیه می‌کنم ابتدا موومان یا همان بخش پایانی این اثر را گوش دهید، چرا که با اطلاعات هم‌اکنونمان بیشتر انطباق دارد و دریافت آن ساده‌تر از دیگر قسمت‌هاست اما باید پرسید دلیل این‌همه پیچیدگی در بعضی از آثار هنری چیست؟ 
همان گونه که قبلاً نیز اشاره کردیم مکاتب مختلف فکری حاکم بر جوامع بشری یا همان ایسم‌ها بر روند فکری و ذائقه خالقان آثار و همچنین شنوندگان آنها نیز تأثیرگذار است چرا که ایشان هم جزئی از مردم جامعه بوده و با شرایطی که آن مکاتب بر روند زندگی مردم ایجاد می‌کنند دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، بتهوون از جمله هنرمندانی است که در هر دو بازه زمانی کلاسیسم و روماتیسم زیسته است و در هر دو دوره نیز آثاری را خلق نموده که پس از گذشت حدود سه قرن همچنان بر قله آثار به‌جامانده از دوران کلاسیک و رمانتیک به‌روشنی می‌درخشند، سمفونی شماره 9 که از آن یاد کردیم تماماً مشخصه‌های یک اثر رمانتیک را داراست، استفاده از کُر و ارکستر و آواز سلو در اوج توان هر آنسامبل، به‌کارگیری مدولاسیون‌های متعدد، الگوهای ریتمی متنوع و فراز و فرودهای بسیار هنرمندانه که چون امواج آرامش‌بخش، روح و جان مخاطب را همراه خود به ناکجا می‌برد همه‌وهمه از نشانه‌های بارز موسیقی دوران رمانتیک است که در این اثر ناب (سمفونی شماره 9) همگی به‌غایت خود رسیده‌اند.
بگذارید اولین قدم‌های آموزش موسیقی را به آرامی برداریم، وقتی که برای اولین بار ترانه شادی را می‌شنوید احساسات خود را ثبت نمایید، برای این کار به‌هیچ‌عنوان لازم نیست هارمونی، پلی فونی، ارکستراسیون، کنترپوان، فرم آنالیز و دیگر مهارت‌های موسیقی‌دان‌ها را بلد باشید، فقط کاغذ و خودکاری برداشته و آنچه را که از شنیدن این قطعه دریافت کردید، به‌سادگی و حتی به شکل محاوره مکتوب نمایید، با گذر زمان و افزایش دانش موسیقایی و توانایی‌های شنیداری خود این کار را تکرار نمایید و بعدها با مرور اوراقی که از دریافت‌های یک قطعه واحد ثبت نموده‌اید روند رشد خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید، در خصوص ملاک‌های ارزیابی هم به‌وقت مقتضی صحبت خواهیم کرد، همین موضوع می‌تواند در ایجاد انگیزه بیشتر و تقویت اراده شما برای ادامه راه آموزش موسیقی نقشی بسیار مهم ایفا کند. در ارزیابی خود به‌هیچ‌وجه شتاب نکنید؛ اما هرگز مطالعه، تمرین و تحقیق را متوقف نسازید استمرار در تمرینات راز موفقیت هنرجویان است که البته تمام تمرکز ما در این مجموعه از بحث‌ها بر این خواهد بود که چگونه هنرجو و یا طالب هنر به تمرین بپردازد که پس از گذشت مدتی متعارف و مشخص به نتایج دلخواه خود دست یابد. پاسخ به این سؤال که معمولاً توسط خانواده‌ها و مراجعه‌کنندگان به آموزشگاه‌های موسیقی مطرح می‌شود مهم است، این که چقدر طول می‌کشد تا بتوانم در این ساز و یا اجرای آواز به تسلط کامل برسم؟ معلم می‌تواند بر حسب تجربه خود و بر اساس ظرفیت‌های هنرجو زمانی را مشخص کند؛ اما لازم است در اینجا به بیتی از حضرت مولانا اشاره کنم: مطربان رفتند و صوفی در سماع / عشق را آغاز هست انجام نیست
هنر را اگر آغازیدن گرفتید دیگر پایانی برای آن متصور نشوید که اگر چنین کنید کار بسیار دشوارتر از آنچه که هست می‌شود، بیایید آرام‌آرام این بحث را نیز جمع‌بندی کنیم، در هر جلسه که به اتفاق مفاهیم بنیادین موسیقی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهیم ممکن است بحث‌های ضدونقیضی در این میان مطرح شود که در خلال آن هنرجوی هشیار و خردمند موسیقی با مطالبی آشنا می‌شود که از یکسو صرفاً در چارچوب منطق قرار می‌گیرد، آن هم منطقی از جنس ریاضیات که از کوچک‌ترین تخطی گذر نمی‌کند و از سوی دیگر با عرفان مواجه می‌شود که در آن به گفته مولانا پایانی وجود ندارد. حال چه کند این شیدای عشق و موسیقی؟ گویا جدالی رخ می‌دهد میان عقل و عشق ...
به یاد داشته باشیم که به‌مرور از تکلف گفتگو در این مقالات دست خواهیم کشید و هر بار نقطه‌ای روشن در ذهن و قلب مخاطب ایجاد خواهیم کرد، نقطه‌ای که پویا و فعال باقی خواهد ماند و در گذار زمان به روشن‌بینی هنری خواهد انجامید، پس برای شروع موارد زیر را خواهیم داشت:
موومان پایانی سمفونی شماره 9 بتهوون، عشق، تمرکز، قلمی و کاغذی برای ثبت دریافت‌ها ... و در نهایت دستیابی به ذهنی فعال و قلبی روشن


محمد هادی خوشکلام


نظرات شما

admin-magz

افشین فرهانچی

بسیار زیبا و دل نشین بود. مجددا این قطعه را گوش دادم. نسخه ای ۲۰ دقیقه ای از آن بر روی سایت آپارات وجود دارد که مربوط به سال ۱۹۷۷ است و زیرنو.یس فارسی دارد. ممنون

۱۴۰۱/۰۹/۲۷

admin-magz

افشین فرهانچی

بسیار زیبا و دل نشین بود. مجددا این قطعه را گوش دادم. نسخه ای ۲۰ دقیقه ای از آن بر روی سایت آپارات وجود دارد که مربوط به سال ۱۹۷۷ است و زیرنو.یس فارسی دارد. ممنون

۱۴۰۱/۰۹/۲۷

admin-magz

llvllehrclacl

بسیار پرمفهموم و البته تاثیرگذار ممنونیم از شما و خدا قوت

۱۴۰۱/۰۹/۲۶

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت (79)

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور